Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Täällä 2.Pas päätyi keskenmenoon 6+2 viikolla.. Nyt hetki taukoa hoidoista ja katsotaan sitten viimisen blaston siirto. Jos ei siitä nappaa niin uusi hoitokierros edessä. On tää yhenlaista
Tänään testasin näytti negaa. 28.4 blastopas. En uskalla testata, kun seuraavan kerran torstaina 13.5 virallinen 14.5 perjantai. Tissejä jomottaa ja alavatsaa pistelee. Tiedä sitten.
Mulla taustalla endometrioosi ja viime syksynä ensim
Kiitos kovasti kaikille nopeista vastauksista! Päättelen tästä, että suht pian vuoto ehkä voisi alkaa, tyyliin tällä tai ensi viikolla.
Toinen asia jota olen tänään pohtinut, onko täällä kenelläkään kokemusta siitä että endo olisi pahentunut stimuaaltiosta? Ja jos on, niin millaisia endon oireet ovat silloin olleet ja ovatko rauhoittuneet itsestään punktion jälkeen?9 Pohdiskelen itse tässä, että onko kohdallani sittenkään kyse hyperistä vai endon reagoinnista. Oireet eli turvotus ja alavatsakivut alkoivat n. 4-5 pistospäivänä ja sellaisena ovat pysyneet siitä saakka, myös tänään punktion jälkeisenä päivänä. Endo on ollut minulla käytännössä täysin oireeton viime vuoden loppuun sakka jolloin oireet, turvotus ja vatsakivut alkoivat. Tässä tämän hetken olotilassa on niin paljon samaa näiden viime kk-endo-oireisiin, että pakosta tätä pyörittelee.
mäinen icsi. En ole varma miksi päädyttiin icsiin, koska miehessä ei pitäisi olla vikaa ja sperman laatu oli ok. Lääkäri vastasi kysyttäessä vaan, että labrassa arvioidaan miten tehdään ja kaikille tehdään sama hedelmöitys.
Tästä samanlaisesta lopputuloksesta mietin, että onko niin, että mun munikset vaan on endon takia niin roskaa, ettei hedelmöity ja alkiot ei jaksa kehittyä. Voiko syy icsiin olla myös munasoluissa, vaikka aina sanotaan, että siihen päädytään jos simpoissa vikaa? Lähinnä mietityttää se, että missä kohtaa pitäisi selvittää tarkemmin, että onko miehessäkin vikaa vai onko vaan munasolut huonoja?
Itsellä suurin stressi on endometrioosin tasainen paheneminen ja siksi en haluaisi näitä hoitoja venyttää kovin pitkälle, jos tulokset on heikkoja ja siksi lahjasoluhoidot ovat olleet alusta asti myös vaihtoehto.
Endometrioosista ja omista kokemuksista voin sanoa että hoidot ovat pahentaneet endometrioosia. Jokainen hormoonihoito kasvattaa endometrioomia ja se leviää vatsaontelossa. Oireet eivät mielestäni ole ihan hirveesti pahentuneet, olleet jo pitkän aikaa samanlaisia. Turvotus ja kipu on kuukautisten aikaan kovaa. Viime punktiosta niin turvotus alkoi laskemaan vasta vuodon jälkeen. Kipu kesti myös punktion jälkeen useamman päivän, lääkäri sanoi että ei ollut ihme sillä he joutuivat pistämään pari kertaa endometriooman läpi joten endometriooman sisältämä vanha veri ja muu neste on valunut vatsaonteloon.
Olen ymmärtänyt että munasoluja voi vaikuttaa endometriooma munasarjoissa. Mutta se ei välttämättä sano että olisivat huonolaatuisia. Itselläni endometrioomat olivat tässä tokassa punktiossa jo 7 ja 5 cm kokoiset kummassakin munasarjassa. Saatiin kuitenkin 9 munasolua joista kaikki kypsiä, 7 hedelmöittyi ja 4 selvisi pakkaseen. Eli uskoisin että syynä että teille tehtiin ICSI on ollut joku muu kuin pelkkä endometrioosi.
Hurjasti onnea plussanneille!!!!
kiitos kovasti Pupsis omien kokemusten jakamisesta! Ja kiva kuulla, että teillä on alkioita selvinnyt pakkaseen endosta huolimatta. Sitä täällä ekaa ivfää läpikäyvänä kovasti minäkin jännitetään, että onko munat ihan toivottomia endon ja korkean iän vuoksi.. Ilmeisesti HUSin tapana ei ole infota alkioiden tilanteesta mitään ennen kuin pakkaseen menevät, eilisen Omapolun hedelmöittymistiedon jälkeen ei ole kuulunut mitään, tässä on kärsivällisyys koetuksella!!
minulla on tämä turvotus ihan jäätävä koko vatsan alueella tosiaan ollut stimulaation puolivälistä asti ja nyt punktion jälkeen. Kipuja myös mutta oikeasti turvotus on minusta isoin ongelma. Tuota tänään itsekin pohdin, että ehkä vuodon jälkeen tilanne alkaisi tasaantua. Täytyy ensi vkolla kun lääkäri soittaa kysellä olisiko järkevää ottaa parin kuukauden pillerien käyttö tähän väliin ja siirtää PASia suosiolla kesätauon jälkeen, jos se rauhoittaisi endoa.
Mietin nimittäin sitä, että jos jotakin siirrettävää meille tulee, onko ihan toivotonta yrittää raskautua jos endo on kovasti oireilevassa tilassa. Onko tästä kokemuksia / tietoa täällä endon kanssa taiteilevilla?
Itse mietiskelen samoja. Mulla ei ennen hoitoja ole oireillut endo ylempänä vatsassa yhtä voimakkaasti kuin hoitojen aikana ja jälkeen. Selkeästi outo kipu, joka tuntuu olevan nimenomaan vatsaontelon pinnoilla, on levinnyt ylöspäin. Endometrioomat ovat pysyneet suht pieninä, vaikka vähän kasvaneet ekan kierroksen jälkeen. Viimeksi alkionsiirron jälkeen oli pitkään kipua ja kiristyksen tunnetta vatsan alueella. Esim. Joogatessa tuntu, että kiristää vatsaa tosi paljon liikkeissä, jotka yleensä ei tuntuneet miltään.
Viimeksi kipuilu ei estänyt alkion kiinnittymistä, mutta tietenkin pelottaa, että jos nyt kehon tulehdustila on lisääntynyt, kun mullakin punktiossa puhkottiin vahingossa endometrioomaa. Olen myös ajatellut, että jos jotain pakkaseen saadaan ja tuoresiirto ei tärppää, niin kesän yli rauhoittelisin endoa pillereillä ennen PASeja.
Saakohan ensi yönä nukuttua kun jännittää niin paljon, että tuleeko soittoa huomenna, että ei oo siirrettävää...
En osaa sanoa mitään julkisen puolen käytännöistä, mutta kun viime kuussa kysyin meidän klinikan lääkäriltä PAS:eista, että pitääkö sitä varten tikuttaa ovulaatiota (kun en sillä hetkellä muistanut miten vaimon kanssa oli), hän sanoi että heillä on ollut tapana määrätä Letrot ovulaation (laadun) varmistukseksi, tarkastaa tilanne ultralla ja tarvittaessa määrätä irrotuspiikki. Olin huojentunut tästä tiedosta ja ihmettelen kyllä ettei julkisella hyödynnetä enemmän samaa. Olen seurannut miten joillakin menee monta inssiä/PAS:ia ohi siksi että ovis osuu väärälle päivälle kuukaudesta toiseen. Voi olla että luomukierrossa on puolensa, mutta ei Letrot tietääkseni ainakaan huononna mahiksia ja on erityisen kurjaa jos menee monta kuukautta ohi vain ajoituksen vuoksi.Oon tässä pienessä päässäni mietiskellyt: jos pas tehdään luonnonkiertoon ja uhkana on, että oviksesta johtuen siirto uhkaisi mennä viikonlopulle MUTTA jos kontrolliultrassa näyttää kaikki hyvältä, niin antaisikohan HUS pistää irroituspiikin? Mun omasta mielestäni tämä on ihan loistava idea, mutta omapolun ohjeissa tai missään ei tämmöistä mahdollisuutta ole kyllä tuotu esille. Aion kyllä kontrolliultrassa kysyä tästä, mutta jos jollakulla on tästä valistunutta tietoa tai arvauksia, niin ajatuksia otetaan vastaan.
Kiitos Zinnia, mulla näköjään termit vähän hakusessa monen vuoden jälkeen.
Kuitenkin, tarkistin paperini ja mulla on neljässä Letro + inssi -kierrossa ollut mukana myös Pregnyl irrotuspiikkinä. Kolmessa ekassa kierrossa myös ultrattiin kp 9 tai 10. Olin muistiinpanojeni mukaan tehnyt myös ovulaatiotestejä, mutta kun testi ei näyttänyt plussaa tiettyyn päivään mennessä, lääkärin ohje oli pistää Pregnyl. (Kahdessa Letrokierrossa mentiin pelkän o-testin voimin kun testi näytti plussaa.) Eli ultralla varmistettiin että folli kasvaa niin kuin pitääkin, ja irrotuspiikillä varmistettiin ettei kierto veny turhaan. Tästä Letrot + irrotuspiikki -kombosta lääkäri puhui minulle PAS:ia ajatellen myös kaksi viikkoa sitten.
Huomenna mulla on eka ultra, katsotaan miten follit kasvaa.
Täytyy ensi vkolla kun lääkäri soittaa kysellä olisiko järkevää ottaa parin kuukauden pillerien käyttö tähän väliin ja siirtää PASia suosiolla kesätauon jälkeen, jos se rauhoittaisi endoa.
Mietin nimittäin sitä, että jos jotakin siirrettävää meille tulee, onko ihan toivotonta yrittää raskautua jos endo on kovasti oireilevassa tilassa. Onko tästä kokemuksia / tietoa täällä endon kanssa taiteilevilla?
En tiedä kuinka tehokkaasti pillerit endoa hillitsevät, mutta kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa. Paheneviin endo-oireisiin mulle määrättiin viime kesänä procren-pistokset, joilla ajetaan elimistö hetkellisesti vaihdevuositilaan. Estrogeeni ruokkii endometrioosia ja vaihdevuosilla saadaan estrogeenihanat kiinni, jolloin endo alkaa kuivua ja oireet toivottavasti helpottavat ja tulehdustila laskee.
Yksi procren-pistos vaikuttaa 4viikkoa ja minulla pistoksia oli kolme, jonka jälkeen heti perään tehtiin pas lääkkeelliseen kiertoon.