IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Onko pitkän kaavan mukaan hoidot Husilla aloittaneet saaneet ilmoittautumisen jälkeen kuinka nopsaa tiedon aloittamisesta/hoitoon mahtumisesta Omapolkuun?o_O
Malttamaton täällä kyselee:grin

ilmoittauduin hoitoon 25.4 ja vieläkään ei ole mitään tietoa omapolussa. Ja jos ei mahdu hoitoihin nyt, tuleeko siitäkin tieto sinne?:rolleyes:
No olisin itsekin kyllä malttamaton samassa tilanteessa! :grin Mä en valitettavasti osaa sanoa, kun mulla hoito pantiin alkuun heti suunnittelukäynnillä. Mutta siitä olen ihan satavarma, että ilmoittavat kyllä siinäkin tapauksessa, mikäli ei mahdu hoitoon. Se luvattu aikahan taisi olla kahden viikon kuluessa (yllättävän pitkä aika!), eli jos ei perjantaina mitään kuulu niin laittaisin siinä vaiheessa kyllä jo viestiä perään!
 
Mulle Maisa ja Apotti ovat hieman vieraita järjestelmiä:wacky::grin Ollaan lähetteellä Uudenmaan ulkopuolelta Husissa hoidossa.

Naurattaa... :hilarious: melkein heti kun laitoin tänne viestiä, kilahti omapolulle tiedot&ohjeet ja mahdutaan hoitoihin nyt mukaan, JES!:woot::hello2 Nyt vaan kohti hoitoja ja miljuunaa jännitysmomenttia matkan varrella.:nailbiting::Heartred Kesäkuussa olisi sitten eka siirto jos pystytään tekemään.:wideyed:
 
Ihania plussauutisia!! :love7

Jukkapalmulle lämmin osanotto ja voimia :Heartred

ON: Jee, menkat alkoivat, PAS:iin ilmoittautuminen suoritettu! Tosin mitä enemmän näitä päiviä laskeskelen, sitä todennäköisemmältä vaikuttaa, että siirtopäivä osuisi vkl:lle. :dead: Nyt toivotaan joko aikaista tai myöhäistä ovulaatiota! Ja tietty hienoa, lehtevää, kolmikerroksista limakalvoa! Laskin myös äsken ekaa kertaa meidän yrityskierrot - nyt lähti liikkelle yk43. On tää kyllä yks työmaa.

Tammenterhotar, sun innoittamana lähdin kanssa laskemaan, meillä alkoi juuri yk49, tämä on punktion jälkeinen välikierto ja nyt mennään kp4. Jos vaan kierto pysyy normaalina niin päästään PASiin ennen juhannusta. Lääkäri suunnitteli meille lääkkeellistä PASia jotta pystytään tarkkaan sopimaan siirtopäivää
 
Tuli tässä tuoresiirron väliin jäämistä harmitellessa mieleen, että miten saman kokeneilla, kuinka kauan punktion jälkeen on yleensä alkanut seuraavat kuukautiset jos tuoresiirtoon ei ole päästy? Tästä ei ollut eilen puhe, lääkemömmöissä en huomannut kysyä tai kerrottu tieto meni ohi.. Tässä aloin vaan muiden innoittamana pohtia, että ehditäänkö ennen HUSin kesätaukoa ekaan PASiin. Sen muistan lääkärin sanoneen, että eka PAS voitaisiin tehdä ei punktion jälkeisen vuodon kierrosta vaan seuraavan vuodon jälkeisestä kierrosta.
 
Tuli tässä tuoresiirron väliin jäämistä harmitellessa mieleen, että miten saman kokeneilla, kuinka kauan punktion jälkeen on yleensä alkanut seuraavat kuukautiset jos tuoresiirtoon ei ole päästy? Tästä ei ollut eilen puhe, lääkemömmöissä en huomannut kysyä tai kerrottu tieto meni ohi.. Tässä aloin vaan muiden innoittamana pohtia, että ehditäänkö ennen HUSin kesätaukoa ekaan PASiin. Sen muistan lääkärin sanoneen, että eka PAS voitaisiin tehdä ei punktion jälkeisen vuodon kierrosta vaan seuraavan vuodon jälkeisestä kierrosta.

Mulla alkoi nyt 11 päivää punktion jälkeen (punktio 20.4. ja kuukautiset alkoivat 1.5.). Minulla on normaalikierrossa luteaalivaihe noin 9pv eli nyt oli pari päivää pitempi varmaan lääkkeistä johtuen. Mutta enemmän tai vähemmän oli kuin normaalissa kierrossa.
 
Tuli tässä tuoresiirron väliin jäämistä harmitellessa mieleen, että miten saman kokeneilla, kuinka kauan punktion jälkeen on yleensä alkanut seuraavat kuukautiset jos tuoresiirtoon ei ole päästy? Tästä ei ollut eilen puhe, lääkemömmöissä en huomannut kysyä tai kerrottu tieto meni ohi.. Tässä aloin vaan muiden innoittamana pohtia, että ehditäänkö ennen HUSin kesätaukoa ekaan PASiin. Sen muistan lääkärin sanoneen, että eka PAS voitaisiin tehdä ei punktion jälkeisen vuodon kierrosta vaan seuraavan vuodon jälkeisestä kierrosta.

Minulla alkoi jo 5päivää punktion jälkeen. Mitään normaalisti ennen kuukautisia tuntuvia jomotuksia ei tuntunut, vuoto alkoi ihan yllättäen. Huomenna ultrassa selvinnee päästänkö tekemään PAS jo tähän ekaan kiertoon.
 
Tuli tässä tuoresiirron väliin jäämistä harmitellessa mieleen, että miten saman kokeneilla, kuinka kauan punktion jälkeen on yleensä alkanut seuraavat kuukautiset jos tuoresiirtoon ei ole päästy? Tästä ei ollut eilen puhe, lääkemömmöissä en huomannut kysyä tai kerrottu tieto meni ohi.. Tässä aloin vaan muiden innoittamana pohtia, että ehditäänkö ennen HUSin kesätaukoa ekaan PASiin. Sen muistan lääkärin sanoneen, että eka PAS voitaisiin tehdä ei punktion jälkeisen vuodon kierrosta vaan seuraavan vuodon jälkeisestä kierrosta.

Meillä takana kaksi punktiota, ei tuoresiirtoja. Uusi kierto on alkanut molemmilla kerroilla 7 vrk punktiosta.
 
Oon pitkään lukenut ketjua taustalla; pari vuotta sitten kirjoittelin viimeksi. Yritän vähän tiivistää meidän tarinaa... Ollaan naispari ja meillä on kaveri siittiöiden luovuttajana. Kaksi lasta IVF:llä.

Esikoisen kannoin minä. Kokeiltiin reilu vuosi koti-inssejä ilman plussan häivääkään. Siinä vuoden aikana tehtiin alkututkimuksia, mm. aukiolotutkimus, perus verikokeet, siittiötutkimus, niissä kaikki ok. Söin letroja puoli vuotta ja niiden kanssa ainakin ovulaatio tuli hienosti, mutta ei tärppiä. Ivf:ään, tuoresiirrosta plussa ja siitä syntyi esikoinen.

Sitten tuli vaimon vuoro. Kokeiltiin kolme inssiä, ei tärppiä, IVF:ään. Lopulta raskauteen vaadittiin 11 alkionsiirtoa; raskauteen johtanut siirto oli aivan viimeinen yritys vaimoon, muuten oltaisiin vaihdettu yritys minuun. Väliin mahtui mm. kolme kemiallista/varhaista keskenmenoa, niiden jälkeen tutkittiin hyytymistekijät ja löytyikin yksi kohonnut arvo. Myös ERA-testi tehtiin ja no, kaikki mahdollinen kokeiltiin ja lopulta löytyi oikea kombo. (Tässä vaiheessa oli myös kokeiltu molempien munasoluja, pysyvä plussa tuli minun munasolusta.)

Nyt haaveissa olisi kolmas lapsi. Minun kantamana, koska vaimon raskautuminen oli niin työn ja tuskan takana. Tämä on nyt mulle neljäs punktio, koska yhdestä setistä syntyi esikoinen, yhdestä kuopus ja kerran olen luovuttanut munasoluja. Mulla alkoi sunnuntaina kierto, eilen alkoi pistokset Menopur 225. Mun kaikissa keräyksissä on tullut ihan hyvin alkioita, mutta kahdessa vikassa blastoiksi selvisi vain kaksi.
 
Mulla on kaksi kertaa ollut keräys ilman tuoresiirtoa. Niissä on menkat alkaneet muistaakseni vähän aiemmin kuin yleensä. (Ja todella runsaina!)

Fyremadelin/Orgalutranin neuloista, ihmettelin niiden paksuutta joskus klinikalla. Lääkäri sanoi, että lääkeaine (plus liuotin) on niin jähmeää nestettä, eikä sitä ole saatu juoksevammaksi, että neulan on pakko olla paksu että lääkeaine menee siitä läpi. Yyh, en kyllä odota innolla jarrupiikkejä. Muuten pistän itse, mutta puoliso saa pistää mulle jarrun.
 
Koska nämä kaikki ivf-asiat ovat vielä aika uusia, kysynkin siis täältä taas..:rolleyes:

Minkälaisten eri syiden takia keräyksen jälkeen ei voida tuoresiirtoa tehdäkkään?:confused004
Hyperistä ainakin olen täältä yhtenä syynä ehkä lukenutkin...
 
Minulla kuukautiset alkoivat punktiokierron jälkeen todella paljon aikaisemmin kuin yleensä, tyyliin 7 päivää punktiosta, kun normaalisti luteaalivaihe on minulla 16-18 päivää. Mutta tähänkin löysin syyn silloin, jossain julkaisussa oli käppyrä, jonka mukaan kuukautiset alkavat sitä nopeammin, mitä enemmän munasoluja on saatu, ja minulla niitä saatiin 26.

Ja sekin on yleistä, että punktiokierron jälkeinen kierto venähtää. Se taas sitten oli minulla huomattavasti pidempi kuin normaalisti. Se jäi mieleen, koska joulukuu lähestyi ja jos kierto ei olisi alkanut ennen joulukuun alkua, olisi PAS siirretty suoraan tammikuun kiertoon. Siinä sitten toista viikkoa ihmettelin missä kuukautiset viipyvät, onneksi PAS ehti joulukuulle.

Syitä tuoresiirron pois jäämiselle ovat tosiaan hyperstimulaatio tai alkiodiagnostiikka. Alkiodiagnostiikassa koepalat vasta lähetetään tutkimuksiin siinä vaiheessa kun tuoresiirto jo pitäisi tehdä, ja tuloksissa menee pari viikkoa.
 
Olen taustalla seuraillut jo pidempään, mutta nyt uskaltauduin kirjoittamaan. Oon saanut paljon tietoa ja toivoa täältä. Kiitos!:signs001

Mulla taustalla endometrioosi ja viime syksynä ensimmäinen icsi. En ole varma miksi päädyttiin icsiin, koska miehessä ei pitäisi olla vikaa ja sperman laatu oli ok. Lääkäri vastasi kysyttäessä vaan, että labrassa arvioidaan miten tehdään ja kaikille tehdään sama hedelmöitys.

Ekalla kierroksella stimulaatiossa gonal f ja folleja oli 16, muniksia 8, kypsiä 7, normaalisti hedelmöittyneitä 3 ja vain yksi oli siirtokelpoinen, eikä pakastimeen saatu mitään. Kato oli siis todella suurta ja se oli iso pettymys. Tästä ainoasta alkoi kuitenkin raskaus, josta kkm vko 9+. Vuotelua oli alusta asti, joten osasin odottaa pahinta, mutta se oli silti shokki kun kontrolliultrassa oli kaikki ok ja lääkärikin totesi, että suurimmat riskiviikot on jo ohitettu. Ja sitten viikon päästä seuraavassa ultrassa ei enää näkynyt sykettä.

Tokan kierroksen punktio oli nyt maanantaina. Tässä kierrossa oli menopur ja toivoin, että lopputulos olisi parempi. Folleja oli vain 9, mutta kaikissa oli munasolu. Tämän aamun labratuloksissa kuitenkin näkyi, että 7 kypsää joista taas vain 3 hedelmöittynyt. Tuoresiirto olisi tarkoitus olla torstaina ja jännittää todella päästääkö siihen. Jotenkin pelkään, että tulos on yhtä huono kuin viimeksi tai huonompi. Niin kovasti toivon, että saataisi jotain pakkaseenkin.

Tästä samanlaisesta lopputuloksesta mietin, että onko niin, että mun munikset vaan on endon takia niin roskaa, ettei hedelmöity ja alkiot ei jaksa kehittyä. Voiko syy icsiin olla myös munasoluissa, vaikka aina sanotaan, että siihen päädytään jos simpoissa vikaa? Lähinnä mietityttää se, että missä kohtaa pitäisi selvittää tarkemmin, että onko miehessäkin vikaa vai onko vaan munasolut huonoja?

Mietin myös jo lahjasoluhoitoja, osaako joku sanoa missä kohtaa ne pitäisi ottaa julkisella puolella puheeksi lääkärin kanssa? Lasketaanko lahjasoluilla tehty hoito myös yhdeksi hoitokierrokseksi, eli pitäisikö kolmas kierros käyttää niihin, jos hoidon julkisella haluaa?

Itsellä suurin stressi on endometrioosin tasainen paheneminen ja siksi en haluaisi näitä hoitoja venyttää kovin pitkälle, jos tulokset on heikkoja ja siksi lahjasoluhoidot ovat olleet alusta asti myös vaihtoehto.

Pahoittelen jos tuli liian pitkä teksti, ehkä oli tarpeen kirjoittaa tänne, kun muuten vaan omassa päässä näitä pyörittelee.:think005
 
Kiitos kovasti kaikille nopeista vastauksista! Päättelen tästä, että suht pian vuoto ehkä voisi alkaa, tyyliin tällä tai ensi viikolla.

Toinen asia jota olen tänään pohtinut, onko täällä kenelläkään kokemusta siitä että endo olisi pahentunut stimuaaltiosta? Ja jos on, niin millaisia endon oireet ovat silloin olleet ja ovatko rauhoittuneet itsestään punktion jälkeen?9 Pohdiskelen itse tässä, että onko kohdallani sittenkään kyse hyperistä vai endon reagoinnista. Oireet eli turvotus ja alavatsakivut alkoivat n. 4-5 pistospäivänä ja sellaisena ovat pysyneet siitä saakka, myös tänään punktion jälkeisenä päivänä. Endo on ollut minulla käytännössä täysin oireeton viime vuoden loppuun sakka jolloin oireet, turvotus ja vatsakivut alkoivat. Tässä tämän hetken olotilassa on niin paljon samaa näiden viime kk-endo-oireisiin, että pakosta tätä pyörittelee.
 
Olen taustalla seuraillut jo pidempään, mutta nyt uskaltauduin kirjoittamaan. Oon saanut paljon tietoa ja toivoa täältä. Kiitos!:signs001

Mulla taustalla endometrioosi ja viime syksynä ensimmäinen icsi. En ole varma miksi päädyttiin icsiin, koska miehessä ei pitäisi olla vikaa ja sperman laatu oli ok. Lääkäri vastasi kysyttäessä vaan, että labrassa arvioidaan miten tehdään ja kaikille tehdään sama hedelmöitys.

Ekalla kierroksella stimulaatiossa gonal f ja folleja oli 16, muniksia 8, kypsiä 7, normaalisti hedelmöittyneitä 3 ja vain yksi oli siirtokelpoinen, eikä pakastimeen saatu mitään. Kato oli siis todella suurta ja se oli iso pettymys. Tästä ainoasta alkoi kuitenkin raskaus, josta kkm vko 9+. Vuotelua oli alusta asti, joten osasin odottaa pahinta, mutta se oli silti shokki kun kontrolliultrassa oli kaikki ok ja lääkärikin totesi, että suurimmat riskiviikot on jo ohitettu. Ja sitten viikon päästä seuraavassa ultrassa ei enää näkynyt sykettä.

Tokan kierroksen punktio oli nyt maanantaina. Tässä kierrossa oli menopur ja toivoin, että lopputulos olisi parempi. Folleja oli vain 9, mutta kaikissa oli munasolu. Tämän aamun labratuloksissa kuitenkin näkyi, että 7 kypsää joista taas vain 3 hedelmöittynyt. Tuoresiirto olisi tarkoitus olla torstaina ja jännittää todella päästääkö siihen. Jotenkin pelkään, että tulos on yhtä huono kuin viimeksi tai huonompi. Niin kovasti toivon, että saataisi jotain pakkaseenkin.

Tästä samanlaisesta lopputuloksesta mietin, että onko niin, että mun munikset vaan on endon takia niin roskaa, ettei hedelmöity ja alkiot ei jaksa kehittyä. Voiko syy icsiin olla myös munasoluissa, vaikka aina sanotaan, että siihen päädytään jos simpoissa vikaa? Lähinnä mietityttää se, että missä kohtaa pitäisi selvittää tarkemmin, että onko miehessäkin vikaa vai onko vaan munasolut huonoja?

Mietin myös jo lahjasoluhoitoja, osaako joku sanoa missä kohtaa ne pitäisi ottaa julkisella puolella puheeksi lääkärin kanssa? Lasketaanko lahjasoluilla tehty hoito myös yhdeksi hoitokierrokseksi, eli pitäisikö kolmas kierros käyttää niihin, jos hoidon julkisella haluaa?

Itsellä suurin stressi on endometrioosin tasainen paheneminen ja siksi en haluaisi näitä hoitoja venyttää kovin pitkälle, jos tulokset on heikkoja ja siksi lahjasoluhoidot ovat olleet alusta asti myös vaihtoehto.

Pahoittelen jos tuli liian pitkä teksti, ehkä oli tarpeen kirjoittaa tänne, kun muuten vaan omassa päässä näitä pyörittelee.:think005

Lahjasoluhoidot lasketaan omaksi hoidoksi. Me saadaan kolme yritystä lahjasoluilla.
 
Mulla oli testipäivä 3.5 maanantaina.
PC- liuskoilla sain vahvistuvaa viivaa viikonloppuna. Jos olisin luottanut pelkästään siihen että maanantaina kannassa illalla vastaus (niinkuin piti olla) tai että soita polille ja kysy (jatko ohje) niin olisin tällähetkellä ihan hirveässä jännityksessä kun en yhtään tietäisi missä mennään

Selvisi nimittäin että kokeeni on valmis vasta 8.5 la (?!?) :wideyed: Sen verran löytyi merkintää kun tuloksiani etsivät..

Tässä nyt ollut sitten pöllähtäneenä että mitäs nyt, hoitava taho ohjeisti että pissatestin tulos heille riittää, vaikka haluavatkin saada tietää senkin verikokeen tuloksen. Eli ens ma soittelen sitten vielä hoitajalle ja jutellaan siitä, nyt lääkäri kuitenkin jo aloitti tukostaipumukseni vuoksi pistoslääkityksen, joka on muuten tälläkertaa eri ( inhixa ), kun klexane ei ole enää kelakorvattava. Jospa se menee samalla tyylillä ja on muutenkin mulle sopiva sitten.

anteeksi hirvee romaani heti aamusta :bookworm:
Mutta sitten itselle tärkein, eli tein aamusta vielä samalla testillä joka haamutti viimeviikolla ja tulos on tämä:

:Heartred:Heartred:Heartred
 

Liitteet

  • 76B30870-431A-4F0D-9A0F-C99B032087AB.jpeg
    76B30870-431A-4F0D-9A0F-C99B032087AB.jpeg
    262.3 KB · Katsottu: 66
Takaisin
Top