Olen taustalla seuraillut jo pidempään, mutta nyt uskaltauduin kirjoittamaan. Oon saanut paljon tietoa ja toivoa täältä. Kiitos!
Mulla taustalla endometrioosi ja viime syksynä ensimmäinen icsi. En ole varma miksi päädyttiin icsiin, koska miehessä ei pitäisi olla vikaa ja sperman laatu oli ok. Lääkäri vastasi kysyttäessä vaan, että labrassa arvioidaan miten tehdään ja kaikille tehdään sama hedelmöitys.
Ekalla kierroksella stimulaatiossa gonal f ja folleja oli 16, muniksia 8, kypsiä 7, normaalisti hedelmöittyneitä 3 ja vain yksi oli siirtokelpoinen, eikä pakastimeen saatu mitään. Kato oli siis todella suurta ja se oli iso pettymys. Tästä ainoasta alkoi kuitenkin raskaus, josta kkm vko 9+. Vuotelua oli alusta asti, joten osasin odottaa pahinta, mutta se oli silti shokki kun kontrolliultrassa oli kaikki ok ja lääkärikin totesi, että suurimmat riskiviikot on jo ohitettu. Ja sitten viikon päästä seuraavassa ultrassa ei enää näkynyt sykettä.
Tokan kierroksen punktio oli nyt maanantaina. Tässä kierrossa oli menopur ja toivoin, että lopputulos olisi parempi. Folleja oli vain 9, mutta kaikissa oli munasolu. Tämän aamun labratuloksissa kuitenkin näkyi, että 7 kypsää joista taas vain 3 hedelmöittynyt. Tuoresiirto olisi tarkoitus olla torstaina ja jännittää todella päästääkö siihen. Jotenkin pelkään, että tulos on yhtä huono kuin viimeksi tai huonompi. Niin kovasti toivon, että saataisi jotain pakkaseenkin.
Tästä samanlaisesta lopputuloksesta mietin, että onko niin, että mun munikset vaan on endon takia niin roskaa, ettei hedelmöity ja alkiot ei jaksa kehittyä. Voiko syy icsiin olla myös munasoluissa, vaikka aina sanotaan, että siihen päädytään jos simpoissa vikaa? Lähinnä mietityttää se, että missä kohtaa pitäisi selvittää tarkemmin, että onko miehessäkin vikaa vai onko vaan munasolut huonoja?
Mietin myös jo lahjasoluhoitoja, osaako joku sanoa missä kohtaa ne pitäisi ottaa julkisella puolella puheeksi lääkärin kanssa? Lasketaanko lahjasoluilla tehty hoito myös yhdeksi hoitokierrokseksi, eli pitäisikö kolmas kierros käyttää niihin, jos hoidon julkisella haluaa?
Itsellä suurin stressi on endometrioosin tasainen paheneminen ja siksi en haluaisi näitä hoitoja venyttää kovin pitkälle, jos tulokset on heikkoja ja siksi lahjasoluhoidot ovat olleet alusta asti myös vaihtoehto.
Pahoittelen jos tuli liian pitkä teksti, ehkä oli tarpeen kirjoittaa tänne, kun muuten vaan omassa päässä näitä pyörittelee.
Lahjasoluhoidot lasketaan omaksi hoidoksi. Me saadaan kolme yritystä lahjasoluilla.