IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään hain toisen ivf:n tuoresiirron kyytiin ja aika lohduttoman pettyneenä palasin kotiin. Alunperin folleja oli 13, mutta punktiossa niitä löytyi vain kuusi. Tänään sain sitten tietää, että niitä olikin vain viisi. Kysyin mitä sille yhdelle tapahtui, niin vastasivat, että ei niitä sitten ollutkaan kuutta... Miten ei osata laskea onko 6 vai 5... Neljä hedelmöittyi, mutta lopulta vain kaksi oli tänään hengissä. Tänää siirrettiin siis nelipäiväinen ja sitä yhtä jäljelle jäänyttä viljellään huomiseen ja toivottavasti se saataisiin edes pakkaseen.

Olen ihan tosi pettynyt, edellisellä kierroksella alkioita saatiin kuitenkin 7 ja nyt samoilla kaavoilla ja lääkkeillä yksi tai korkeintaan kaksi. Onhan tässä ikää tullut lisää, lieneekö se syynä että alkaa solut hiipumaan. Siirtojakin alkaa olla takana jo mukavasti, että toivo alkaa olla aika hiipunut muutenkin.

Tämä oli siis hoitopolkuni kahdeksas alkionsiirto tänään. Viimeisessä folliultrassa lääkäri sanoi, että saadut alkiot viljellään suoraan viisipäiväisiksi. Punktiossa oli eri lääkäri, joka yllättäen sanoi, että siirretään nelipäiväisenä. Luin jälkikäteen kannasta, että tekevät nelipäiväiselle alkionkuoren avaukseen, kun on niin monta tuloksetonta siirtoa takana. Kiva siis, että jotain uutta yrittävät, mutta tuolla ei koskaan keskustella näistä asioista kanssani, aina luen jälkikäteen kannasta, että mitä ovat touhunneet.

Kuulostaa hyvältä tuo alkiokuoren avaaminen! Jos sulla sattuisi olemaan kiinnittymisongelman syynä, että kuoriutuminen ei onnistu. Tämä voi olla se siirto, joka onnistuu <3 Saitko tietää alkion luokittelun vai jättävätkö kertomatta senkin? Mä olen joutunut välillä itse kyselemään niitä.

Paljon tsemppiä piinapäiviin! <3

Usein ensimmäinen ivf-sykli voi epäonnistua, ja oikeastaan vasta paljastaa lapsettomuuden syitä. Hoitavalla lääkärillä varmasti pitäisi olla joku ajatus siitä, minkälaisella hoidolla voisi päästä parempaan tulokseen. Ehkä kohdallasi esim. mini-ivf ei ole hyvä ratkaisu. Itse ajattelisin että ainakin toinen sykli omilla ennen kuin hyväksyisin tuomiota että omilla soluilla ei onnistu.

Kiitos tsempistä!

Olisiko kellään omakohtaista kokemusta siitä että ekalla ivf kerralla tulos ollut 0 (eli ei edes hedelmöityskelpoisia eli kaikki folikkelit tyhjiä, EFS) mutta tokalla ivf kierrolla oli saatu edes 1 tai useampi munasolu joka on hedelmöitetty (mahdollisesti lapseen asti)?

Kohtalotovereissa on tietenkin varmasti epäonnistuneita ivf kiertoja, mutta onko ihan täysin epäonnistuneita ivf hoitoja, jossa ei saada ainuttakaan munarakkulaa? (Tästä tuntuu löytyvän tosi vähän tietoa) :confused005

Ok. Hyperin riski pienenee kyllä heti, jos tuoresiirtoa ei tehdä. Mullekaan ei olisi tullut mitään, ellei hcg olisi lähtenyt nousuun. Munasarjat ottivat vasta siitä nokkiinsa. Hyvältä vaikuttaa kyllä sun follimäärä, tulee todennäköisesti paljon munasoluja kun, vaikka osa folleista on yleensä tyhjiä.

Kiitos tsempeistä! Toivotaan että tulee paljon munasoluja. Meillä on male factor, niin kuitenkin alkioita sitten luultavasti karsiutuu.

Tänään hain toisen ivf:n tuoresiirron kyytiin ja aika lohduttoman pettyneenä palasin kotiin. Alunperin folleja oli 13, mutta punktiossa niitä löytyi vain kuusi. Tänään sain sitten tietää, että niitä olikin vain viisi. Kysyin mitä sille yhdelle tapahtui, niin vastasivat, että ei niitä sitten ollutkaan kuutta... Miten ei osata laskea onko 6 vai 5... Neljä hedelmöittyi, mutta lopulta vain kaksi oli tänään hengissä. Tänää siirrettiin siis nelipäiväinen ja sitä yhtä jäljelle jäänyttä viljellään huomiseen ja toivottavasti se saataisiin edes pakkaseen.

Olen ihan tosi pettynyt, edellisellä kierroksella alkioita saatiin kuitenkin 7 ja nyt samoilla kaavoilla ja lääkkeillä yksi tai korkeintaan kaksi. Onhan tässä ikää tullut lisää, lieneekö se syynä että alkaa solut hiipumaan. Siirtojakin alkaa olla takana jo mukavasti, että toivo alkaa olla aika hiipunut muutenkin.

Tämä oli siis hoitopolkuni kahdeksas alkionsiirto tänään. Viimeisessä folliultrassa lääkäri sanoi, että saadut alkiot viljellään suoraan viisipäiväisiksi. Punktiossa oli eri lääkäri, joka yllättäen sanoi, että siirretään nelipäiväisenä. Luin jälkikäteen kannasta, että tekevät nelipäiväiselle alkionkuoren avaukseen, kun on niin monta tuloksetonta siirtoa takana. Kiva siis, että jotain uutta yrittävät, mutta tuolla ei koskaan keskustella näistä asioista kanssani, aina luen jälkikäteen kannasta, että mitä ovat touhunneet.

Toivottavasti nyt tärppää. Mulla oli niin, että muutama päivä ennen punktiota follikkeleja oli 11, mutta punktiossa niitä oli enää 10. Näistä kymmenestä 2 oli tyhjiä, eli saatiin kerättyä 8 munasolua, joista 7 oli kypsiä. Niistä 4 hedelmöittyi normaalisti, yksi tuoresiirrettiin ja kolme jäi jatkoviljelyyn, joista yksikään ei mennyt pakasteeseen saakka. Jäin miettimään, että oliko sinulla siis kyse siitä, että kolme follikkelia tyhjennettiin, mutta niistä löytyi vain 5 munasolua?

Muuten olen ihmetellyt näitä alkioluokituksia, jotka toiset saa automaattisesti, toiset kysymällä. Toiset on saaneet kirjain/numero luokituksia. Minulle ei kerrottu muuta kuin, että siirrettävä oli päiviinsä nähden tavanomainen. Edes biologilta en saanut kysymälläkään tietoa mistään luokituksesta, enkä edes mitään tarkempaa selitystä sille, miksi ne loput kolme nakattiin 5 päivän viljelyn jälkeen roskiin.

Toivottavasti nyt tärppää. Mulla oli niin, että muutama päivä ennen punktiota follikkeleja oli 11, mutta punktiossa niitä oli enää 10. Näistä kymmenestä 2 oli tyhjiä, eli saatiin kerättyä 8 munasolua, joista 7 oli kypsiä. Niistä 4 hedelmöittyi normaalisti, yksi tuoresiirrettiin ja kolme jäi jatkoviljelyyn, joista yksikään ei mennyt pakasteeseen saakka. Jäin miettimään, että oliko sinulla siis kyse siitä, että kolme follikkelia tyhjennettiin, mutta niistä löytyi vain 5 munasolua?

Muuten olen ihmetellyt näitä alkioluokituksia, jotka toiset saa automaattisesti, toiset kysymällä. Toiset on saaneet kirjain/numero luokituksia. Minulle ei kerrottu muuta kuin, että siirrettävä oli päiviinsä nähden tavanomainen. Edes biologilta en saanut kysymälläkään tietoa mistään luokituksesta, enkä edes mitään tarkempaa selitystä sille, miksi ne loput kolme nakattiin 5 päivän viljelyn jälkeen roskiin.

Mäkin olen paljon joutunut itse kyselemään. Julkisella kun ollaan, niin lääkärit vaihtuu koko ajan. Jotkut kertovat oma-aloitteisedti, mutta useimmiten joutuu kyselemään. Nyt tästä viimeisimmästä siirrosta lääkäri oli kirjoittanut tekstiin, että alkio oli 5AB luokitukseltaan. Paras luokitus on AA, mutta AB on myös hyvä.

Meidän yksityiseltä sai siirron jälkeen yksityiskohtaisen dokumentin, jossa alkion luokitus, siirron luokitus (helppo, vaikea) yms. Yksi A4 täynnä merkintojä, kaikkea en edes muista.

Myös kun mua jäi vaivaamaan miten meidän 18 kpl follikkeleista saatiin vaan 7 kpl munasoluja, ja niistä 5 hedelmöittyi, mutta kaikki eivät lähteneet kasvamaan, niin lääkäri haki biologilta dokumentit ja käytiin jokainen alkio läpi. Eli jokaisesta alkiosta löytyy biologin muistiinpano. Jäi tosi hyvä mieli tästä, kaikkiin kysymyksiin vastattiin. Myös kun alkiota viljeltiin, soitti biologi jokaisena päivänä tilannepäivityksen, vaikka oli viikonloppu. Jos jollain etsinnässä yksityinen klinikka Pohjois-Suomesta, voin suositella yksityisviestillä :)

Meidän yksityiseltä sai siirron jälkeen yksityiskohtaisen dokumentin, jossa alkion luokitus, siirron luokitus (helppo, vaikea) yms. Yksi A4 täynnä merkintojä, kaikkea en edes muista.

Myös kun mua jäi vaivaamaan miten meidän 18 kpl follikkeleista saatiin vaan 7 kpl munasoluja, ja niistä 5 hedelmöittyi, mutta kaikki eivät lähteneet kasvamaan, niin lääkäri haki biologilta dokumentit ja käytiin jokainen alkio läpi. Eli jokaisesta alkiosta löytyy biologin muistiinpano. Jäi tosi hyvä mieli tästä, kaikkiin kysymyksiin vastattiin. Myös kun alkiota viljeltiin, soitti biologi jokaisena päivänä tilannepäivityksen, vaikka oli viikonloppu. Jos jollain etsinnässä yksityinen klinikka Pohjois-Suomesta, voin suositella yksityisviestillä :)

Onpa ollut hyvää palvelua :happy:

En tiedä monta follikkelia on tyhjennetty. Kun hoitaja tuli kertomaan, että saatiin 6 solua, kysyin, että miksi vain kuusi, kun follikkeleita piti olla 13. Onko osa jo karannut, vai oliko follikkelit vain tyhjiä? Hän sanoi, että ei osaa vastata ja meni kysymään asiaa. Palatessa kertoi, että joskus kaikissa follikkeleissa ei välttämättä ole solua. Ei siis oikeastaan vastannut kysymykseeni ja hänen antama vastaus tuntui yleismalkaiselta, ei kuulostanut siltä, että siinä puhuttiin nimenomaan minun tilanteestani. Olin siinä niin lääkepöllyissä, etten jaksanut asiaa sen enempää tivata.

Tänään piti kantaan tulla maininta, saatiinko sitä yhtä jatkoviljeltyä pakkaseen, mutta eipä siellä ollut asiasta mainintaa, vaikka muut tiedot on sinne ilmestynyt. Täytyy nyt erikseen laittaa sinne kyselyä, että mikä sen laita nyt lopulta oli. Siirrossa lääkäri sanoi, että nyt siirrettävä tuorealkio on hyvän näköinen ja juuri sellainen kun sen ikäisen alkion kuuluukin olla.

Antaisin muuten kaikille julkisella hoidoissa oleville vinkin, että kannattaa joka ikisen käynnin jälkeen käydä katsomassa, mitä kantaan on kirjattu. Ainakin mun suuntaan kommunikointi lääkäriltä ontuu pahasti ja usein on yllätyksiä kirjauksissa.

En tiedä monta follikkelia on tyhjennetty. Kun hoitaja tuli kertomaan, että saatiin 6 solua, kysyin, että miksi vain kuusi, kun follikkeleita piti olla 13. Onko osa jo karannut, vai oliko follikkelit vain tyhjiä? Hän sanoi, että ei osaa vastata ja meni kysymään asiaa. Palatessa kertoi, että joskus kaikissa follikkeleissa ei välttämättä ole solua. Ei siis oikeastaan vastannut kysymykseeni ja hänen antama vastaus tuntui yleismalkaiselta, ei kuulostanut siltä, että siinä puhuttiin nimenomaan minun tilanteestani. Olin siinä niin lääkepöllyissä, etten jaksanut asiaa sen enempää tivata.

Tänään piti kantaan tulla maininta, saatiinko sitä yhtä jatkoviljeltyä pakkaseen, mutta eipä siellä ollut asiasta mainintaa, vaikka muut tiedot on sinne ilmestynyt. Täytyy nyt erikseen laittaa sinne kyselyä, että mikä sen laita nyt lopulta oli. Siirrossa lääkäri sanoi, että nyt siirrettävä tuorealkio on hyvän näköinen ja juuri sellainen kun sen ikäisen alkion kuuluukin olla.

Antaisin muuten kaikille julkisella hoidoissa oleville vinkin, että kannattaa joka ikisen käynnin jälkeen käydä katsomassa, mitä kantaan on kirjattu. Ainakin mun suuntaan kommunikointi lääkäriltä ontuu pahasti ja usein on yllätyksiä kirjauksissa.

Minä olen ymmärtänyt että kaikki follikkelit tyhjennetään, mitään ei jätetä tyhjentämättä. Syy miksi munasoluja ei tule yhtä paljon kuin on follikkeja on että ovat joko tyhjiä tai niin pieniä. Itselläni oli laskettu 16 follia josta löytyi vain 4 munasolua, josta 3 kypsää, josta 2 hedelmöittyi. Ymmärtääkseni vähäinen määrä munasoluja follikkeleiden nähden voi tulla jos follikkelit kasvavat hyvin eri tahtiin. Ymmärsin että näin oli minun omassa tapauksessani, vain muutama oli 18-22 mm ja suurin osa oli 11-15mm.

^Juu olen varma, että kaikki follit on tyhjennetty, mutta se mikä jäi epäselväksi, on että onko jotkut solut päässyt jo karkuun, vai eikö folleissa vain ollut soluja. Ei sillä periaatteessa merkitystä enää ole, mutta kiinnostaisi vain tietää.

Kyselisin vielä onko muilla punktion jälkeisen vuodon jälkeen seuraava kierto ollut normaali?
Ensi tiistaina olisi ultra Kp11. Jotenkin pelottaa että kroppa olisi ihan sekaisin vieläkin eikä ovulaatiota tässäkään kierrossa tulisi..

Muoks. Tarkoitan siis että punktion jälkeen on ollut yksi välikierto ja nyt olisi tarkoitus tähän uuteen kiertoon tehdä siirto.

Muokattu viimeksi:
Kyselisin vielä onko muilla punktion jälkeisen vuodon jälkeen seuraava kierto ollut normaali?
Ensi tiistaina olisi ultra Kp11. Jotenkin pelottaa että kroppa olisi ihan sekaisin vieläkin eikä ovulaatiota tässäkään kierrossa tulisi..

Ei ollut ihan normaali. Tuoresiirron negasta odotettiin extrakierto sen vuoksi että kroppa voisi palautua. Mulla myös lievän hyperin oireita. Koska seraava PAS oli suunniteltu luonnolliseen kiertoon, ootettiin se palautuminen.

Ei ollut ihan normaali. Tuoresiirron negasta odotettiin extrakierto sen vuoksi että kroppa voisi palautua. Mulla myös lievän hyperin oireita. Koska seraava PAS oli suunniteltu luonnolliseen kiertoon, ootettiin se palautuminen.

Muoks! Olipas mun julkaisu epäselvä. Tarkoitan siis kiertoa kun punktion jälkeen on ollut jo välikierto. Eli punktiosta vuoto alkoi viikon päästä ja se kierto kesti vain 24pv ja nyt uutta kierto meneillään kp5. Onkohan ihan mahdotonta että nyt jo kroppa olisi palautunut..

Tämä ketju toimii myös tietynlaisena tietopohjana ja tietysti kokemuksia kun on niin erilaisia, saa näkökulmia kaikkeen.:)
Se täytyy kyllä sanoa, ettei ymmärrä vielä kaikkia termejä/hoitopolkuja ym. ja kysymyksiä herää paljon!:wideyed:

Meillä alkaa ivf-matka viikon päästä Hussilla ensikäynnillä(vai mikä se nimeke nyt onkaan:hilarious:).
Ehkä viisastumme sielläkin vähän ja osaa teiltäkin pikku hiljaa kysyä asioista enemmän.

Nyt kysyn kuitenkin, mitä ensikäynnillä yleensä käydään läpi ja onko käyntiaikaa varattu kauan asioille?
Meillä siis tosiaan tutkittu ja hoidettu ennenkin ja sinänsä ei pitäisi olla mitään ”poikkeavaa”. Paitsi se meikäläiseltä tammikuussa poistettu toinen munanjohdin.:yuck:o_O

Muoks! Olipas mun julkaisu epäselvä. Tarkoitan siis kiertoa kun punktion jälkeen on ollut jo välikierto. Eli punktiosta vuoto alkoi viikon päästä ja se kierto kesti vain 24pv ja nyt uutta kierto meneillään kp5. Onkohan ihan mahdotonta että nyt jo kroppa olisi palautunut..

Ai niin sitä seuraava kierto! :wink No mulla oli siinä PAS luonnonkiertoon, letrozoliavusteisena, niin ei ollut toista välikiertoa ihan luomuna. Mutta osa toipuu kyllä punktiostakin tosi nopeasti ja kroppa toipuu heti ensimmäiseen kiertoon jo.

Mä luulen, ettei siihen pystytä vastaamaan, että onko follikkeli ollut alunperinkin tyhjä, vai onko munasolu ehtinyt karata. Punktiossahan imetään follikkelineste pois follikkelista ja sen nesteen mukana tulee munasolu. Biologi sitten etsii sieltä nesteestä munasolua ja osassa koeputkista tosiaan on vain pelkkää nestettä. Vai onkohan niin, että jos munasolu on ehtinyt karata, niin se nestekin on lähtenyt follikkelista samalla? Silloinhan follikkeli olisi tyhjä eikä nestettäkään saataisi sieltä...? Tämä on vain mun pohdintaa...ei ole faktatietoa tästä.

Koska mulla on piinapäivät ja liikaa aikaa siis, aloin tutkimaan noita alkioiden luokituksia. Youtubesta löytyy näistä videoita vaikka kuinka, referoin sieltä yhtä. En tiedä pätevätkö nämä samat säännöt/luokitukset Suomessa, joten älkää ottako tätä kokototuutena.

Katsoin tämän videon: https://www.youtube.com/watch?v=GcSJ2rIKcDo .Suosittelen katsomaan, niin ei tarvitse kärsiä mun suomennoksen kukkasista. Kiinnostavimmat kohdat alkioiden luokituksissa päästään n. 11 minuutin kohdalla. Mies puhuu n. 20minuuttia, jonka jälkeen loppuvideo on katsojien kysymyksiin vastaamista, jotka valaisivat myös hyvin asioita.

Tässä kuitenkin tuo video (isossa) pähkinänkuoressa.

Ensinnäkin blastoilla on ihan oma luokituksensa ja 2-3 päiväisillä alkioilla oma luokitus.

Aloitetaan 2 ja 3 päiväisistä alkioista. Ne jaotellaan luokkiin 1-4. 1 ja 2 ovat hyviä, 3 ja 4 huonoja.

Luokka 1: Solut ovat symmetrisiä/tasakokoisia ja alkiossa ei ole fragmentaatiota=pirstaloitumista (en parempaakaan suomennosta keksi)
Luokka 2: solut melko symmetrisiä, fragmentaatiota <10%
Luokka 3: Solut epäsymmetrisiä/erikokoisia, fragmentaatiota 10-50%
Luokka 4: Solut erikokoisia/virheellisiä ja fragmentaatiota yli 50%. Luokan neljä alkiosta ei koskaan voisi raskautua.

Blastot luokitellaan numeroilla (0)1-6 ja kirjaimilla A B ja C. Numerot kertovat blaston kehistyvaiheen/koon, kirjaimet kuvaavat laatua.

0=nelipäiväinen alkio/blaston alku, mutta ei vielä blasto
1 ja 2=Varhainen blastokysti
3= Täysi blastokysti
4=Laajentunut blastokysti
5= Blasto jonka alkiokuori alkanut avautua
6= Blasto, jonka alkiokuori on täysin avautunut ja se on valmis kiinnittymään kohtuun

Blastoissa numerot eivät siis kerro alkion laadusta, se kertoo vain sen kehitysvaiheen, mutta alkiokuoren avautumisen halutaan tapahtuvan kohdussa, joten 5 tai 6 luokituksen blastoa ei ole optimaalista siirtää.

Sitten vielä laadusta kertovat kirjaimet. Blasto koostuu kahdesta erilaisesta solukosta: ulkokerroksesta ja sisäsolumassasta. Ensimmäinen kirjain (A,B, C) kertoo sisäsolumassan laadusta. Siitä kehittyy kaikki sikiön rakenteet.

Toinen kirjain (A,B,C) kuvaa ulkokerroksen laatua. Ulkokerroksen soluista kehittyy istukan ja sikiökalvon rakenteet.

A=paras B=hyvä C=tyydyttävä/huonohko

Eli esim. 1AB tarkoittaa, että kyseessä on varhainen blastokysti, jonka sisäsolumassa on "paras" ja ulkokerroksen solukko hyvä. 3BC tarkoittaa että kyseessä on täysi blasto, jonka sisäolumassa on hyvä, mutta ulkokerros tyydyttävä. Tämäkin on kuitenkin edelleen hyvä alkio. BC on parempi kuin CB, koska sisäsolumassa on se osa, josta itse sikiö kehittyy, niin sen toivotaan olevan parempaa laatua.

CC-luokan alkiot eivät ole huippuja ja voi olla kai tapauskohtaista, että käytetäänkö niitä. Jos on parempia tarjolla, niin ei välttämättä, mutta jos on saatu yksi ainokainen alkio luokkaa CC, niin se todennäköisesti siirretään.

Kaikki nämä luokitukset perustuvat vain ulkoiseen tarkasteluun, eikä kuitenkaan kerro mitään, että onko alkio kuitenkaan elinkelpoinen. Siksi lääkärit eivät mielellään välttämättä puhu tarkasti näistä laatuluokista, koska se saattaa antaa harhaanjohtavan kuvan, että AA:n pitäisi olla parempi kuin BB, vaikka näin ei välttämättä ole. Lisäksi kaksi henkilöä voi luokitella saman alkion erilaisiksi, eli ei ne erojen rajat ole niin eksakteja.

Jakoiko joku lukea loppuun asti? Painotan vielä, että nämä tiedot ovat suoraan tuosta videosta, enkä tiedä sovelletaanko näitä näin Suomessa. Olen kuitenkin törmännyt kantakirjoituksissani esim. 2BB, 3AB-luokituksiin, eli uskoisin, että ainakin blastoluokittelu saattaisi toimia juurikin noin.

Takaisin