On kyllä pakko sanoa, että onpa hidasta. Kromosomi checkup, geenipaneeli ym. Kestää sen kuukauden tehdä. Miksiköhän siinä näin vierähtää? Mihinköhän ne näytteet oikeen lähetetään..
Oli pakko kirjautua piiiiiiiitkästä aikaa, kun eksyin lueskelemaan ketjua. Johonkin IVF/ICSI- ketjuun olen kirjoitellutkin viime, tai ehkä jopa edellisvuonna.
Meillä siis alkiodiagnostiikkaa tehty minun periytyvän sairauden takia. Periytyvyys 50%. 3IVF takana Satasairaala+HUS kombolla ja nyt neljäs menossa Tampereen Ovumialla.
Ja siis todellakin ihmettelen mikä HUSilla tässä touhussa kestää. En osannut edes kyseenalaistaa näitä kestoja ennen kuin päädyttiin Ovumialle. Meidän tapauksessa HUS käytti labrana Briteissä sijaitsevaa Cooper Genomicsiä (jostain kuulin, että käyttävät tämän lisäksi jotain toistakin labraa). Silloin kun meidän diagnostiikkahommat pystytettiin Cooperilla, niin siinä meni KUUSI KUUKAUTTA. Vai menikö oikeasti..en usko siihen enää. Mutta HUS ilmoitti silloin 6 kuukauden jälkeen, että pystytys on valmis.
Facebookissa on ryhmä alkiodiagnostiikkalaisille ja sama 5-6 kuukautta on mennyt muistaakseni kaikilla jotka HUSilla on olleet.
Ja se että on tsekattu alkioiden näytteet, niin tuloksissa on kestänyt kuukauden verran. Ainoastaan silloin kun saatiin yksi terve alkio, niin vastaus tuli aiemmin.
Nyt päästään siihen miksi nykyään kyseenalaistan tuota HUSin touhua. Ovumia kertoi, että heillä diagnostiikan pystytys kestää +-2 VIIKKOA. Me saatiin siirrettyä Gooper Genomicsiltä se meidän data Igenomixille jota Ovumia käyttää, joten en tiedä kauanko se sitten olisi todellisuudessa kestänyt. Mutta kokemuksia lukeneena siinä ei ole mennyt muutamaa viikkoa pidempään.
Ihmettelen siis todella miten HUSin käyttämällä labralla menee niin paljon kauemmin aikaa. Joko Cooper Genomics tekee diagnostiikkaa ihan järjettömiä määriä vuodessa tai sitten mättää jossain muualla...
Kyllä sitä on miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että HUS ihan itse on määrittänyt sen olevan 5-6kk, ihan sama vaikka kaikki olisi labralla valmista huomattavasti aiemmin.