IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voidaanko sumuttelu aloittaa missä kierron vaiheessa tahansa vai aina esim kp1 tmv? Juu jännä nähdä vaikuttaako amh :) ymmärsin että pitkällä kaavalla suurempi vaara saada hyperstimulaatio, jolloin ei päästä tuoresiirtoon..

Johtofollikkeli valikoituu edellisen kierron lopulla ja pitkässä kaavassa halutaan estää valikoituminen. Siksi sumuttelu aloitetaan kp 19-21 riippuen oman kuukautiskierron pituudesta.

Voidaanko sumuttelu aloittaa missä kierron vaiheessa tahansa vai aina esim kp1 tmv? Juu jännä nähdä vaikuttaako amh :) ymmärsin että pitkällä kaavalla suurempi vaara saada hyperstimulaatio, jolloin ei päästä tuoresiirtoon..

Mulla sumuttelu piti aloittaa kp 21 ja siinähän tulee vielä menkat sen sumuttelun jälkeen, mulla menkat alkoi 7 päivää sumuttelun aloittamisen jälkeen. Välillä käytiin ultralla katsomassa, että kaikki sujuu niin kuin pitää ja lääkemääriä olisi voitu tarkastaa sitten riippuen "näkymästä". Paljon puhutaan, että lyhyt kaava olisi lempeämpi, minulla ei siitä ole kokemusta. Itselläni ei tuo pitkä kaavakaan aiheuttanut mitään kummoisia tuntemuksia, eli ei tullut mitään "vaihdevuosioireita" tms. Ajattelin, että mulle olisi voinut tulla niitä, sillä mulle ei koskaan ole sopinut hormonaalinen ehkäisy. Sitten kun oma hormonitoiminta on ollut aina hyvä, säännöllinen kierto, ovulaatiot tapahtuu, munasolureserviä vielä ikäiseksi ok jäljellä, niin pelkäsin että saisin voimakkaat oireet. Kaikkinensa näin kun ajattelee asiaa muutama kuukausi myöhemmin, niin olen edelleen varsin hämmentynyt siitä, miten helposti kaikki meni ja miten oireettomasti selvisin suihkeista, piikityksestä, punktiosta ja lugejen kanssa sotkemisesta.

Nyt iski paniikki.. onko niin että kunnallisessa ne pakastaa max 3päiväsen alkion eli ne ei viljele 5päiväiseksi ollenkaan??
Vaikka pakastus tehtäisiin kolmepäiväisenä, se ei estä viljelemästä alkiota pidemmälle sulatuksen jälkeen. Meillä esim. pakastettiin viimeksi kaikki neljäntenä päivänä, koska viikonloppu tuli eteen, mutta siirtoa varten alkiot otettiin pakkasesta sulamaan jo siirtoa edeltävänä päivänä ja jatkoviljeltiin viisipäiväisiksi siirtoa varten.

@Anselmiina_ Nyt olisi todellakin jo teidän vuoro, toivottavasti viivat vahvistuu! Tuoresiirrot taitaa olla teillä se avain alkion kiinnittymiselle.

Tsemppiä piinailuun kaikille!

Meille silloin selvitettiin noista pakastuspäivistä, että jos vaan pystyy niin monen ikäisiä on hyvä saada. Näin saa siirron varmemmin osumaan, kun on valinnan varaa sitten eri ikäisitä alkioista.
Meille saatiin kesällä kaksi 3d ja kolme 6d-blastoa pakkaseen. Blastot meni kuudennelle päivälle, koska ne viljeltiin vkonlopun yli.
Yksi 3d viljeltiin blastoksi ennen siirtoa, yksi 3d siirrettiin sulatusta seuraavana päivänä eli neljäpäiväisenä ja tämä edelleen kyydissä oleva oli sitten ensimmäinen noista 6d-blastoista.

Onnistumiset tulee kyllä niin monen ikäisillä alkioilla, ettei tuosta pakastusiästä pidä olla kovin huolissaan. Monia juttuja voivat tehdä vielä sulatuksen jälkeenkin.

Vaikka pakastus tehtäisiin kolmepäiväisenä, se ei estä viljelemästä alkiota pidemmälle sulatuksen jälkeen. Meillä esim. pakastettiin viimeksi kaikki neljäntenä päivänä, koska viikonloppu tuli eteen, mutta siirtoa varten alkiot otettiin pakkasesta sulamaan jo siirtoa edeltävänä päivänä ja jatkoviljeltiin viisipäiväisiksi siirtoa varten.

@Anselmiina_ Nyt olisi todellakin jo teidän vuoro, toivottavasti viivat vahvistuu! Tuoresiirrot taitaa olla teillä se avain alkion kiinnittymiselle.

Meillä viljeltiin kaikki 3-päiväisiksi ensimmäisessä IVF:ssä ja tuoreena siirrettyä alkiota lukuunottamatta kaikki pakastettiin. Kolmen siirron jälkeen oli tavoitteena viljellä loput pakkasessa olevat 5-päiväisiksi, mutta mulla tuli ovis aina vääränä päivänä ja oli pakko siirtää lopulta kaikki 3-päiväisinä.

Kiitos tsemppaamisesta :Heartred Toistaiseksi testit näyttää hyviltä. Nyt 25 herkkyinen testi näyttää tältä:

Liitteet

• IMG_20210221_172137~2.jpg
    IMG_20210221_172137~2.jpg
    29.3 KB · Katsottu: 141
Muokattu viimeksi:
Mä oon pitänyt taas hiljaiseloa kun meillä tuntuu olevan tää hoitoihin pääsy vaan jatkuvaa odottelua. :dead:

Menkkojen pitäis alkaa 5-6.3 ja siitä saadaan taas ilmoittautua hoitoon, alustava varaus punktiolle vk 11.
Nyt mulla oli ovulaatio jo kp 11-12 ja stressaan megana, että alkaako mun menkat nyt pari päivää aiemmin ja sen takia ei päästä vieläkään alottamaan hoitoja koska silloin punktio osuisi mun laskujen mukaan viikonlopulle :nailbiting::sad001

MUOKS. Paljon onnea plussanneille ja tarrasukkia kovasti matkaan!

Mä oon pitänyt taas hiljaiseloa kun meillä tuntuu olevan tää hoitoihin pääsy vaan jatkuvaa odottelua. :dead:

Menkkojen pitäis alkaa 5-6.3 ja siitä saadaan taas ilmoittautua hoitoon, alustava varaus punktiolle vk 11.
Nyt mulla oli ovulaatio jo kp 11-12 ja stressaan megana, että alkaako mun menkat nyt pari päivää aiemmin ja sen takia ei päästä vieläkään alottamaan hoitoja koska silloin punktio osuisi mun laskujen mukaan viikonlopulle :nailbiting::sad001

Moikka! Onko sulla pitkä vai lyhyt kaava tulossa? Pitkässä kaavassa aikataulua pystyy hyvin säätämään, että punktio osuu arkipäivälle.

Muoks. Lyhyt kaava taitaa ollakin kyseessä, kun punktio olisi noin pian.

Onko sulle annettu noin tiukka raja milloin menkat saa alkaa? Eihän sitä voi ennustaa tarkasti miten munasarjat lääkkeisiin reagoi, että kauan stimuja pitää jatkaa, joten muutenkin voi se punktiopäivä siirtyä.

Komppailen kosmosta! Ei tosiaan voi tietää kauan stimulaatiota pitää jatkaa, joten ei tuon takia tarvitse hoitoa siirtää.

Esimerkiksi mulla toisessa IVF:ssä stimulaatio oli 2 päivää pidempi kuin ekassa IVF:ssä, vaikka lääkitys ja annostukset olivat täsmälleen samat. Jos on huono tuuri, ihanteellisin punktiopäivä saattaa osua viikonlopulle, mutta siinä tapauksessa punktio on joko maanantaina tai perjantaina, silti saattaa tulla ihan hyvä saalis. Ja sen täydellisen punktiopäivän päättäminenkään ei ole aina ihan yksiselitteistä. Mullakin viimeisessä kontrolliultrassa lääkäri pohti pitkään ja hartaasti punktiota torstain ja perjantain välillä ja lopulta vaan vahvalla arvauksella valitsi perjantain. En tiedä olisiko torstai ollut parempi, mutta hoidoissa vaan tulee tilanteita, että asioita ei voi varmuudella ennustaa ja päätös on vain tehtävä parhaan arvauksen mukaan.

Onko sulle annettu noin tiukka raja milloin menkat saa alkaa? Eihän sitä voi ennustaa tarkasti miten munasarjat lääkkeisiin reagoi, että kauan stimuja pitää jatkaa, joten muutenkin voi se punktiopäivä siirtyä.

Siis ei ole annettu tarkkaa aikaa, menkkojen oletettu alkamisajankohta kuitenkin tiedossa ja se on silloin 5-6.3. Ja itseasiassa unohdin, että koska menkat alkaa viikonloppuna niin pistokset alkaa luultavasti vasta seuraavana maanantaina.

Jos ootte ilmottautunu perjantaina hoitoon niin onko ne vastannu samana päivänä HUS omapolulla? Mulle tähän mennessä vastattu aina vasta seuraavana päivänä ja jos menkat alkaa jo pe niin seuraava maanantaihan olisi jo kp4.

Muokattu viimeksi:
Siis ei ole annettu tarkkaa aikaa, menkkojen oletettu alkamisajankohta kuitenkin tiedossa ja se on silloin 5-6.3. Ja itseasiassa unohdin, että koska menkat alkaa viikonloppuna niin pistokset alkaa luultavasti vasta seuraavana maanantaina.

Jos ootte ilmottautunu perjantaina hoitoon niin onko ne vastannu samana päivänä HUS omapolulla? Mulle tähän mennessä vastattu aina vasta seuraavana päivänä ja jos menkat alkaa jo pe niin seuraava maanantaihan olisi jo kp4.

Ota yhteyttä sinne jo nyt ja kysy kuinka pitää toimia, jos kuukautiset alkavat viikonloppuna, etkä ehdi ilmoittautua hoitoon ennen kuin pistokset pitäisi jo aloittaa. Oletko saanut jo reseptit?

Meillä ekassa hoidossa alkoi kuukautiset pe iltana, eli lauantai ensimmäinen päivä, ilmoitin maanantaina ja samana päivänä pistokset. Toinen alkoi pe aamuna, samana päivänä ilmoitus ja pistokset alkoi lauantaina. Eli kyllä samana päivänä pitäisi sieltä aina reagoida kun lyhyeeseen kaavaan ilmoittautuu! Pistokset yleensä alkaa kp2 tai 3.

Meillä ekassa hoidossa alkoi kuukautiset pe iltana, eli lauantai ensimmäinen päivä, ilmoitin maanantaina ja samana päivänä pistokset. Toinen alkoi pe aamuna, samana päivänä ilmoitus ja pistokset alkoi lauantaina. Eli kyllä samana päivänä pitäisi sieltä aina reagoida kun lyhyeeseen kaavaan ilmoittautuu! Pistokset yleensä alkaa kp2 tai 3.

Joo tiedossa olikin, että pistokset alkaa tuolloin. Tähän mennessä aina vaan vastaus hoidon aloitukseen tullut vasta seuraavana arkipäivänä.

Takaisin