Koska mulla on piinapäivät ja liikaa aikaa siis, aloin tutkimaan noita alkioiden luokituksia. Youtubesta löytyy näistä videoita vaikka kuinka, referoin sieltä yhtä. En tiedä pätevätkö nämä samat säännöt/luokitukset Suomessa, joten älkää ottako tätä kokototuutena.
Katsoin tämän videon: https://www.youtube.com/watch?v=GcSJ2rIKcDo .Suosittelen katsomaan, niin ei tarvitse kärsiä mun suomennoksen kukkasista. Kiinnostavimmat kohdat alkioiden luokituksissa päästään n. 11 minuutin kohdalla. Mies puhuu n. 20minuuttia, jonka jälkeen loppuvideo on katsojien kysymyksiin vastaamista, jotka valaisivat myös hyvin asioita.
Tässä kuitenkin tuo video (isossa) pähkinänkuoressa.
Ensinnäkin blastoilla on ihan oma luokituksensa ja 2-3 päiväisillä alkioilla oma luokitus.
Aloitetaan 2 ja 3 päiväisistä alkioista. Ne jaotellaan luokkiin 1-4. 1 ja 2 ovat hyviä, 3 ja 4 huonoja.
Luokka 1: Solut ovat symmetrisiä/tasakokoisia ja alkiossa ei ole fragmentaatiota=pirstaloitumista (en parempaakaan suomennosta keksi)
Luokka 2: solut melko symmetrisiä, fragmentaatiota <10%
Luokka 3: Solut epäsymmetrisiä/erikokoisia, fragmentaatiota 10-50%
Luokka 4: Solut erikokoisia/virheellisiä ja fragmentaatiota yli 50%. Luokan neljä alkiosta ei koskaan voisi raskautua.
Blastot luokitellaan numeroilla (0)1-6 ja kirjaimilla A B ja C. Numerot kertovat blaston kehistyvaiheen/koon, kirjaimet kuvaavat laatua.
0=nelipäiväinen alkio/blaston alku, mutta ei vielä blasto
1 ja 2=Varhainen blastokysti
3= Täysi blastokysti
4=Laajentunut blastokysti
5= Blasto jonka alkiokuori alkanut avautua
6= Blasto, jonka alkiokuori on täysin avautunut ja se on valmis kiinnittymään kohtuun
Blastoissa numerot eivät siis kerro alkion laadusta, se kertoo vain sen kehitysvaiheen, mutta alkiokuoren avautumisen halutaan tapahtuvan kohdussa, joten 5 tai 6 luokituksen blastoa ei ole optimaalista siirtää.
Sitten vielä laadusta kertovat kirjaimet. Blasto koostuu kahdesta erilaisesta solukosta: ulkokerroksesta ja sisäsolumassasta. Ensimmäinen kirjain (A,B, C) kertoo sisäsolumassan laadusta. Siitä kehittyy kaikki sikiön rakenteet.
Toinen kirjain (A,B,C) kuvaa ulkokerroksen laatua. Ulkokerroksen soluista kehittyy istukan ja sikiökalvon rakenteet.
A=paras B=hyvä C=tyydyttävä/huonohko
Eli esim. 1AB tarkoittaa, että kyseessä on varhainen blastokysti, jonka sisäsolumassa on "paras" ja ulkokerroksen solukko hyvä. 3BC tarkoittaa että kyseessä on täysi blasto, jonka sisäolumassa on hyvä, mutta ulkokerros tyydyttävä. Tämäkin on kuitenkin edelleen hyvä alkio. BC on parempi kuin CB, koska sisäsolumassa on se osa, josta itse sikiö kehittyy, niin sen toivotaan olevan parempaa laatua.
CC-luokan alkiot eivät ole huippuja ja voi olla kai tapauskohtaista, että käytetäänkö niitä. Jos on parempia tarjolla, niin ei välttämättä, mutta jos on saatu yksi ainokainen alkio luokkaa CC, niin se todennäköisesti siirretään.
Kaikki nämä luokitukset perustuvat vain ulkoiseen tarkasteluun, eikä kuitenkaan kerro mitään, että onko alkio kuitenkaan elinkelpoinen. Siksi lääkärit eivät mielellään välttämättä puhu tarkasti näistä laatuluokista, koska se saattaa antaa harhaanjohtavan kuvan, että AA:n pitäisi olla parempi kuin BB, vaikka näin ei välttämättä ole. Lisäksi kaksi henkilöä voi luokitella saman alkion erilaisiksi, eli ei ne erojen rajat ole niin eksakteja.
Jakoiko joku lukea loppuun asti? Painotan vielä, että nämä tiedot ovat suoraan tuosta videosta, enkä tiedä sovelletaanko näitä näin Suomessa. Olen kuitenkin törmännyt kantakirjoituksissani esim. 2BB, 3AB-luokituksiin, eli uskoisin, että ainakin blastoluokittelu saattaisi toimia juurikin noin.
Täytyykin katsoa video huomenna :) Suomessa on käytössä sama luokittelu. Mulla on kyydissä nyt 5AB blasto, jota lääkäri kehui oikein hyväksi.