IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Joo, solujen määrä oli iloinen yllätys, mutta eihän se toki vielä kerro että moniko niistä oli kypsiä ja moniko lopulta hedelmöityy, mutta kädet ristissä ja peukut pystyssä että torstain tuoresiirrossa saa sitten iloisia uutisia :folded::smiling-eyes:
 
Minäkin palailen tänne pienen tauon jälkeen. Pidettiin hoitotaukoa ja pohdittiin lääkärin ja geneetikon kanssa jatkosuunnitelmaa. Siirretään pakkasesta loput alkiot vaikka kolme kemiallista tullut peräkkäin, ja mahdollisessa uudessa ivf:ssä sitten alkiodiagnostiikka mukaan kuvioihin. Seuraava (viides) alkionsiirto on tällä viikolla, lääkkeellinen PAS jälleen hurjan lääkearsenaalin kera. Tauko teki todella hyvää mielelle - sai olla pitkästä aikaa ilman mitään lääkkeitä ja jännityksiä. Kiertokin toimi itsestään, mikä oli pcos:n kanssa ihme ja ilon aihe! Uutena lääkkeenä nyt Januvia, joka on diabeteslääke mutta sen on tutkimuksissa osoitettu ehkäisevän keskenmenoja ja vaikuttaa jotenkin kohtuun. Toivotaan että se meitä auttaisi.

Koitan perehtyä kaikkien tilanteisiin taas! Oliko muita kenellä alkionsiirto tässä lähiaikoina tulossa? :smiling-eyes:
 
Koitan perehtyä kaikkien tilanteisiin taas! Oliko muita kenellä alkionsiirto tässä lähiaikoina tulossa? :smiling-eyes:

Toivottavasti hoitotauko teki hyvää! Meilläkin oli inssien jälkeen nyt pidempi hoitotauko ennenkuin lähdettiin ivf. Nyt kuitenkin ollaan taas hoitoputkessa ja eilen kävin punktiossa. Torstaina täällä tiedossa siis tuoresiirto. Minä päivänä teillä siirretään? :smiling-eyes:
Eli siis tää diabetes lääke on nyt siihen että testaatte sen tehoa jotta tämä siirto nyt ottaisi kunnolla kiinni, eikä päättyisi kemiallisena? Kuulostaapa kiintoisalta!
 
Toivottavasti hoitotauko teki hyvää! Meilläkin oli inssien jälkeen nyt pidempi hoitotauko ennenkuin lähdettiin ivf. Nyt kuitenkin ollaan taas hoitoputkessa ja eilen kävin punktiossa. Torstaina täällä tiedossa siis tuoresiirto. Minä päivänä teillä siirretään? :smiling-eyes:
Eli siis tää diabetes lääke on nyt siihen että testaatte sen tehoa jotta tämä siirto nyt ottaisi kunnolla kiinni, eikä päättyisi kemiallisena? Kuulostaapa kiintoisalta!

Mulla on alkionsiirto perjantaina :) Juu tämä diabeteslääke on ikään kuin kokeiluna, aloitettiin se jo joulukuussa jotta ehtisi tehoamaan paremmin. Jotenkin se vaikuttaa kohdun kantasoluihin tms? Ja siten mahdollisesti estäisi keskenmenoja. Pcos voi myös vaikuttaa insuliiniasioihin niin senkin vuoksi ihan mielelläni otin kokeiluun tämän, vaikka sokeriarvot olleet ok ja en ole ylipainoinen.

Lisäksi on kortisoni, verenohennuslääke, tupla-keltarauhastuki ja estrogeeni käytössä. Saa pinnistellä että muistaa ottaa kaikki lääkkeet oikeaan aikaan!
 
Meillä on huomenna keskiviikkona siirto. Jännittää aika paljon, ehkä lähinnä se että selviääkö alkiot sulatuksesta ja mitä sitten tapahtuu... Eli varmaankin pelkään pettymystä, vaikka luulisi niihin jo tottuneen tässä matkan varrella :P
 
Meitä onkin sitten useampi samaan aikaan jännittämässä siirtojen onnistumista! :Hugging Face:

Meillä on huomenna keskiviikkona siirto. Jännittää aika paljon, ehkä lähinnä se että selviääkö alkiot sulatuksesta ja mitä sitten tapahtuu... Eli varmaankin pelkään pettymystä, vaikka luulisi niihin jo tottuneen tässä matkan varrella :P

Pettymyksiin ei totu ikinä. Pettymys on aina pettymys vaikka niihin huonojen uutisten kuulemiseen turtuu hiljalleen. Hurjasti tsemppiä sulatukseen ja siirtoon! :folded:


Mulla on alkionsiirto perjantaina :) Juu tämä diabeteslääke on ikään kuin kokeiluna, aloitettiin se jo joulukuussa jotta ehtisi tehoamaan paremmin. Jotenkin se vaikuttaa kohdun kantasoluihin tms? Ja siten mahdollisesti estäisi keskenmenoja. Pcos voi myös vaikuttaa insuliiniasioihin niin senkin vuoksi ihan mielelläni otin kokeiluun tämän, vaikka sokeriarvot olleet ok ja en ole ylipainoinen.

Lisäksi on kortisoni, verenohennuslääke, tupla-keltarauhastuki ja estrogeeni käytössä. Saa pinnistellä että muistaa ottaa kaikki lääkkeet oikeaan aikaan!

Toi että pcos voisi vaikuttaa insuliiniin olikin mulle uusi tieto! Vaikka no, kun sitä ei itsellään ole niin ei ole tullut otettua selvääkään. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Näissä hoidoissa tulee muutenkin niin kovasti uusia asioita ja käsitteitä ja lyhenteitä opittavaksi heh.
Enihau kuitenkin toivottavasti siitä insuliinista olisi apua ja nyt tää seuraava alkio tarraa tiukasti kiinni!
 
Meillä on huomenna keskiviikkona siirto. Jännittää aika paljon, ehkä lähinnä se että selviääkö alkiot sulatuksesta ja mitä sitten tapahtuu... Eli varmaankin pelkään pettymystä, vaikka luulisi niihin jo tottuneen tässä matkan varrella :P

Sulatetaanko teillä enemmän kuin yksi alkio siirrettäväksi?

Toi että pcos voisi vaikuttaa insuliiniin olikin mulle uusi tieto! Vaikka no, kun sitä ei itsellään ole niin ei ole tullut otettua selvääkään. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Näissä hoidoissa tulee muutenkin niin kovasti uusia asioita ja käsitteitä ja lyhenteitä opittavaksi heh.
Enihau kuitenkin toivottavasti siitä insuliinista olisi apua ja nyt tää seuraava alkio tarraa tiukasti kiinni!

Juu PCOS vaikuttaa insuliiniin ja insuliini voi myös vaikuttaa pahentavasti PCOS:ään.


Mulla on alkionsiirto perjantaina :) Juu tämä diabeteslääke on ikään kuin kokeiluna, aloitettiin se jo joulukuussa jotta ehtisi tehoamaan paremmin. Jotenkin se vaikuttaa kohdun kantasoluihin tms? Ja siten mahdollisesti estäisi keskenmenoja. Pcos voi myös vaikuttaa insuliiniasioihin niin senkin vuoksi ihan mielelläni otin kokeiluun tämän, vaikka sokeriarvot olleet ok ja en ole ylipainoinen.

Lisäksi on kortisoni, verenohennuslääke, tupla-keltarauhastuki ja estrogeeni käytössä. Saa pinnistellä että muistaa ottaa kaikki lääkkeet oikeaan aikaan!

Mulle laitettiin myös Januvia meidän kromosomitestatun alkion keskenmenosta johtuen. Lääkärin mielestä kun ei pitäisi testatulla alkiolla tuolla tavalla mennä kesken.
Mulle tulee kans aika arsenaali tähän siirtoon...ei kylläkään kortisonia.
Torstaina ultrassa vahvistuu vielä mitkä lääkkeet lopullisesti. Ensi viikolla sitten siirto, jos ylihuomenna kaikki vielä OK ja alkio selviytyy sulatuksesta. :folded:
 
Husilta vastattiin, ettei seuraavaan Pakastealk.siirtoon tarvitse välikiertoa.

Sitten kyssä: (varsinkin Husissa hoidoissa oleville) Jos joudutaan uudelle ivf-kierrolle, pitääköhän odottaa se noin 3kk, että pääsee aloittamaan??
Stressaamisen kun olen aloittanut, niin pohdin jo, että ehtisikö se ennen kesäsulkua! Kyllä sitä on pässi!!:rolling::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Muokattu viimeksi:
Kyllä pääsääntöisesti Suomessa sulatetaan ja siirretään vain yksi kerrallaan. Joissain erikoistapauksissa siirretään Suomessa edes kahta alkiota. Mietin vain sitä jos teillä olisi tällainen erikoistapaus ollut, mutta tietäisit varmasti siitä jos näin olisi :)
 
Kävin tänään ultrassa, jossa tarkistettiin kohdunlimakalvon paksuus. Aiemmilla kerroilla lääkkeellisessä siirrossa limakalvo on ollut 8 mm kierto päivä 12, mutta nyt limakalvo oli vain 6 mm.

Tulos oli yllättävä, kun samoilla lääkkeillä menty. Mutta näin tilanne voi muuttua eri kierrossa.

Nyt nostettiin Progynova annosta 4 kpl päivässä ja ens ma tarkistetaan limakalvon tilanne. Uskon kyllä että kasvaa hyvin siihen mennessä. Toivottavasti ei liikaa ja että päästäisi siirtoon.
 
Kyllä pääsääntöisesti Suomessa sulatetaan ja siirretään vain yksi kerrallaan. Joissain erikoistapauksissa siirretään Suomessa edes kahta alkiota. Mietin vain sitä jos teillä olisi tällainen erikoistapaus ollut, mutta tietäisit varmasti siitä jos näin olisi :)

Okei, hyvä tietää! En tiennyt jos niistä oljista voi ottaa yksittäisiä alkioita. Parempi toki niin, että vain tarvittava määrä :)

Pian siirtoon! Tänään ollut epätavallisen hyvä fiilis. :)
 
Siirto meni hyvin! Ei tosiaan sulatettu kuin yksi alkio. Seitsemän jäi vielä pakkaseen. Tämä oli kuulemma oikein hyvä yksilö, ei sanonut tarkemmin laadusta mitään, enkä kysellytkään.

Nyt on terolut-kuuria pari viikkoa ja perjantaina pistän gonapeptylin tukemaan kiinnittymistä.

Sitä jäin miettimään, että kun alkio pakastetaan 3 päivän ikäisenä ja se sulatettiin eilen ja nyt se oli 4 päiväinen, niin onko ihan normi käytäntö siirtää 4d? Jotain joskus lukenut 4 päiväisistä alkioista, mutta olikohan se sitten niin, että ei voi pakasta 4d ikäisenä...
 
Siirto meni hyvin! Ei tosiaan sulatettu kuin yksi alkio. Seitsemän jäi vielä pakkaseen. Tämä oli kuulemma oikein hyvä yksilö, ei sanonut tarkemmin laadusta mitään, enkä kysellytkään.

Nyt on terolut-kuuria pari viikkoa ja perjantaina pistän gonapeptylin tukemaan kiinnittymistä.

Sitä jäin miettimään, että kun alkio pakastetaan 3 päivän ikäisenä ja se sulatettiin eilen ja nyt se oli 4 päiväinen, niin onko ihan normi käytäntö siirtää 4d? Jotain joskus lukenut 4 päiväisistä alkioista, mutta olikohan se sitten niin, että ei voi pakasta 4d ikäisenä...

Mun ymmärtääkseni se on niin, että ei pakaseta 4d. Yleensä sitten joko 2d, 3d tai blasto (mikä päivä se sitten yltääkään blastoksi 5/6/7)

Ja ihanaa piinailua! :smiling-eyes: Plussaisia tuulia!
 
Siirto meni hyvin! Ei tosiaan sulatettu kuin yksi alkio. Seitsemän jäi vielä pakkaseen. Tämä oli kuulemma oikein hyvä yksilö, ei sanonut tarkemmin laadusta mitään, enkä kysellytkään.

Nyt on terolut-kuuria pari viikkoa ja perjantaina pistän gonapeptylin tukemaan kiinnittymistä.

Sitä jäin miettimään, että kun alkio pakastetaan 3 päivän ikäisenä ja se sulatettiin eilen ja nyt se oli 4 päiväinen, niin onko ihan normi käytäntö siirtää 4d? Jotain joskus lukenut 4 päiväisistä alkioista, mutta olikohan se sitten niin, että ei voi pakasta 4d ikäisenä...
Minun tietääkseni 2- ja 3-päiväisistä alkioista ja blastoista näkee helpommin laadun kuin nelipäiväisistä, siksi 4-päiväisiä ei yleensä pakasteta. Tuossa on varmaan haluttu varmistaa että alkio lähtee taas jakautumaan siirron jälkeen. Tai jos siirto on aamulla, on pitänyt ottaa edellisenä päivänä sulamaan.
 
Minä tulen mukaan uutena!
Ensimmäinen IVF alkoi juuri pitkällä kaavalla ja synarelaa mennyt 3 päivää. Tänään heräsin pääkipuun jota onkin sitten ollut koko päivän… Muutama särkylääke oli otettava, että sain töitä tehtyä.
Melko lääke on kyllä se sumu - koko ajan jännittää, osuuko sitä riittävästi limakalvoille, kun tuntuu että kurkkuun valuu melkoisia määriä kamalan makuista ainetta. Aika näyttää tottuuko tuohon makuun. Palstoja selaillessa on kyllä näyttänyt muilla olleen ihan sama pelko. Suuri yllätys on ollut kuinka hankalaa on se sumuttelu henkiseltä puolelta - jotenkin mulle on ihan hirveän luonnotonta ja vastenmielistä käyttää vapaaehtoisesti lääkettä joka aiheuttaa vaihdevuosioireita ja niinpä onkin melkoinen mentaalitaistelu ollut etenkin ensimmäisten sumujen kanssa!

Nyt sitten jännäillään hoitoa eteenpäin - punktiota on suunniteltu viikolle 7.
Hoidot ovat Oulussa julkisella, ja melkoinen show tämä on kyllä kun matkaa sinne meiltä on aikamoinen ajettava. Se on melkein aina päivä pois töistä ultran tai minkä tahansa takia. Onneksi työnantajani on ihanan kannustava asian suhteen

Olen kyllä ihan hermoheikko näiden lääkkeiden osalta ollut ja asiaa ei yhtään helpota kun mies on joutunut vaihtamaan oman peruslääkityksensä yli kolmeksi kuukaudeksi ja on voinut todella huonosti. Meillä siis on aikamoista tasa-arvoa tämän hoidon puolesta. Välillä musta on jopa tuntunut että mä en oo oikeutettu mistään valittaan kun mieskin kärsii ja kaikki vaan kyselee, et mitä sille kuuluu ja miten se voi…

No, tässäpä päiväkirjamaisena eepoksena mun fiilikset ja esittäytymiset palstalle!
 
Siirto meni hienosti ja nyt piinapäiville! Milloin porukka on uskaltanut siirron jälkeen testailla? Joko saa? :rolling: Alkio näytti kuulemma hyvältä ja kaikki oli ok, luokituksia ei mainittu.

punktiossa saatiin 7 solua, joista 6 kypsiä.
Niistä 5 hedelmöittyi ja yksi alkio siirrettiin 3 päiväisenä. Loput 4 jatkavat vielä jakautumista 5 päiväisiksi jonka jälkeen siirretään pakkaseen jos ovat jaksaneet niin pitkälle. :)
 
Siirto meni hienosti ja nyt piinapäiville! Milloin porukka on uskaltanut siirron jälkeen testailla? Joko saa? :rolling: Alkio näytti kuulemma hyvältä ja kaikki oli ok, luokituksia ei mainittu.

punktiossa saatiin 7 solua, joista 6 kypsiä.
Niistä 5 hedelmöittyi ja yksi alkio siirrettiin 3 päiväisenä. Loput 4 jatkavat vielä jakautumista 5 päiväisiksi jonka jälkeen siirretään pakkaseen jos ovat jaksaneet niin pitkälle. :)

Hieno juttu! Toivottavasti saatte myös pakkaseen hyvän saaliin. :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Me ei päästäkään siirtoon nyt tässä kuussa :loudlycrying:
Ultrassa löytyi nestettä kohdusta sekä epäilty polyyppi tai jopa mahdollisesti vielä keksenmenon residuaa. Näitä mitään ei näkynyt Maanantain ultrassa, mutta Torstaina oli. Nesteestä lääkäri kommentoi että se on kohdun tapa koittaa poistaa jotain, eli työstää siellä sitä jotain materiaalia itse pois. Sellaiseen tilaan ei voi siirtää alkiota. Varsinkin kun meillä on niitä vain kaksi enää.

Lääkäri laittoi HUSille lähetteen ja alkoi ahdistamaan tosi paljon että tässä menee puoli vuotta hukkaan, kun jonottelee hoitoja HUS:ille. Kun edellisessä kkm:ssä he kieltäytyivät tekemästä imukaavintaa, vaikka siihen oli lähete. Ja loppujen lopuksi se toinen kaavinta oli tarpeen ja pakko tehdä, mutta maksoin siitä sitten yksityisellä, kun julkinen ei sitä suostunut tekemään. Jos mitään hyvää tässä on, niin lääkäri soitti HUS:ista jo perjantaina ja nyt mulla on aika kohdun tähystykseen ja toimenpiteeseen Helmikuun puolessa välissä. Mutta kaksi kuukautta tässä ihan minimissään menee hukkaan. Eikä tähän väliin edes ole lääkitystä endometrioosiin, että sekin stressaa, mitä se keksii tässä kahdessa kuukaudessa.

Alkaa tosissaan syödä ihmistä kaikki nämä vastoinkäymiset... tämä on taas jotain ihan uutta, mikä tuli puskista. Miten vielä mun kroppa voi pettää? :disappointed-face: Nyt jos Suomessa olisi sijaissynnyttäminen laillista, niin olisi se hetki, että haluaisin jutella siitä mahdollisuudesta. Mitä jos mun kohtu on nyt kertakaikkiaan lopettanut yhteistyön ja ei ole enää hyvä alusta raskauksille? Meillä on pakkasessa ne kaksi tervettä testattua alkiota... Ulkomaille?
 
Takaisin
Top