Kiitos Madalena
Me päätettiin, ettei me enää mennä uuteen stimulaatioon.
Mulla on tullut ihan uudenlaisia kipuja jotka on sellaisia, etten ainakaan halua niitä pahentaa väkisin. Tulevaisuus ei huvita invalidina kun on niin kovat kivut. tai että joutuu johonkin hätäleikkaukseen kesken hoitojen poistamaan puoli metriä suolta kun endo on sen tuhonnut. Siinä menee sitten puoli vuotta ja se kaikki on pois mahdollisista siirroista ja lahjasoluhoidoista ja sitten loppukin mun aika hoidoissa. Parhaassa tapauksessa oltaisiin saatu 1 terve alkio lisää, pahimmassa tapauksessa ei enää yhtään, koska edellisistä keräyksistä on jo 7kk aikaa, ja se on yli 40-veelle todella kriittistä aikaa munien laadussa. Voi melkeen sekuntikellon kanssa seurata miten laatu laskee. Jos ei oltaisi saatu yhtään uutta tervettä, niin koko stimulaatio olisi tehty turhaan, olisi tuhlattu taas 2-3kk aikaa siihen ennen seuraavaa siirtoa ja endo olisi voinut pahentua niin paljon että joutuu sairaalaan ja ei tehdäkään enää siirtoja. Sekä pahentunut endo ei voi mitenkään olla parempi siirtoihin kun aiheuttaa erilaisia tulehduksellisia tiloja, mitä lääkärit ei osaa hoitaa kokonaisvaltaisesti. Letroilla saa kuulemma kohdun tilan oikeaksi, mutta miten muu tulehduksellisuus kropassa? Matala-asteiset tulehdukset kun on tunnettuja syitä lapsettomuuteen.
Jos olisi aikaa, niin tässä voisi miettiä eri vaihtoehtoja. Emmekä saisi mitään lisäaikaa jos hankittaisiin nyt lääkkeet. Tai saataisiin viikko lisäaikaa. Ihan en viitsi niitä lääkkeitä ostaa viikon takia, kun se päätös on nyt tehtävä kuitenkin. Seuraava aika lääkärille on viikon päästä ja siitä olisi se stimulaatio tehtvävä tai valmistautua siirtoon. Huomaa kyllä että sitä kivun tasoa ja kuinka pelottavaa on kun kroppa on kroonisesti kivuissa, ei voi ihmiset ymmärtää, jos ei ole sitä kokenut.
@Mantaray
Endo ei lopu vaihdevuosiin. Kivut ja kudostuhot ei häivy jos niitä on tullut vuosien varrella. Ja en haluaisi olla kipupotilas 20 vuotta. (meidän suvussa tulee myöhään vaihdevuodet) Siinä voi lähteä myös järki ja muukin terveys jos syö 20 vuotta opiaatteja kipuun ja ramppaa leikkauksissa poistamassa sisäelimiä. Endo ei ole "pikkuhomma". (tämä siis pahin skenario, mutta se voi hyvin olla se jos vielä ruokin sairautta stimuloivilla lääkkeillä). Ymmärrän, että ajattelet terveen ihmisen tavoin, että voisi mennä vielä uuteen stimulaatioon ja aikaisemmat IVF:t me tehtiin juuri tuolla ajatuksella: ei ole paha eikä se voi niin pahentua. Mutta niin vaan paheni.
Valmistaudutaan nyt sitten siirtoon.
Helpottaa jotenkin henkisesti kun on päätös. Ei tarvitse enää vatvoa sitä. Se on ollut tosi kuluttavaa henkisesti.
@Pupsis Olet ollut mun mielessä tässä joulun ajan
Miten teillä nyt jatkuu hoidot? Onko nyt kuivatteluvaihe? Onko sulla ollut siirroissa alkukierron letrot käytössä?
Jos mulla olisi aikaa, niin olisin halunnut laparoskopiaan. Riippuen siitä tuloksesta olisi vielä voinut mennä uusiin IVF:iinkin jos endoa olisi saatu putsattua.