IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle siirrettiin kans 2 päiväinen ja ekan haalean plussan sain pp7. Eli siis viikko siirrosta (tosi herkällä testillä). Olin testannut joka toinen päivä irrotuspiikin katoamista epäherkällä liuskalla myös. Pp8 sillä samalla herkällä tuli selvä plussa ja pp 9 tuolla epäherkällä liuskalla myös plussa.
Kiitos kokemuksista! :)
Mulla on kaapissa niitä raskauskeijun halppis liuskatestejä (onestep tms.), joiden kai pitäisi olla herkkiä, mutten tiedä ovatko sitä käytännössä. Mulla kyseisen merkin ovistestit eivät ainakaan toimineet ollenkaan, en koskaan saanut niillä positiivista tulosta vaikka todistetusti ovuloin ja digitestiin ovisplussa pärähtää ongelmitta.
Melkein olisi helpointa vain odottaa sitä verikoetta, niin ei olisi jossiteltavaa tuloksessa, eikä ainakaan viikonloppu menisi apeissa fiiliksissä negan jälkeen...

Pakkaseen meni joku vajaa 10 ja osaa vielä jatkoviljellään. Lopullinen määrä tulee meidän tietoisuuteen myöhemmin. (olin jossain transsissa niin kuulin, mutten sisäistänyt)

Kyytiläinen ujutettiin sisään pienen kuplan kanssa ihan justiinsa! Nyt vaan piinaillaan. Tai siis vielä ei piinailuta, kun en oo vielä sisäistänyt edes koko asiaa. Hehehe! Pakko oli hakea mäkkärin ranuja jenkkityyliin, ku jäi akupunktiot ja meditaatiot kokeilematta!

Ukkoki nauro että näihin ranskalaisiinko me nyt luotetaan!? No niinkai sitte?

PP0?

Munikset näytti ihan hyviltä, eikä huonoa oloa ole lainkaan mikä tuntui kummastuttavan koko huoneen porukkaa. Alko jo ittiäki ahistaan, että oisko sittenkin huono olo jos oikein ajattelis? Ehkä tää rasvarengas vatsan ympärillä suojaa mua, kun kirjallisuuden mukaan varsinkin hoikat naiset ovat riskialttiita hyperille. - - > LISÄÄ RANUJA!

Huumori on mun defenssi. Älkää loukkaantuko!

Kirjoittelin tänne ketjuun joskus keväällä ja kesällä 2019, jolloin olimme ICSI-hoidossa, en enää muista nimimerkkiäni. Tuolloin mukana menossa oli ainakin Beisla, Anselmiina ja Suski75. Ihanaa, luin että Anselmiinalla oli hoito onnistunut tämän vuoden puolella, suuret onnittelut, jos täällä vielä liikut! Beating Heart

Tulin onnekkaasti raskaaksi ekan hoidon tuoresiirrosta ja sain vauvan syliin. Lapsettomuuden syy oli siittiöissä. Pakastimeen jäi kaksi alkiota.
Nyt 39-vuotiaana palailen tänne, kun olemme jälleen hoidoissa toisen lapsen toivossa. Pakastealkionsiirrosta tuli nega (tai ehkä kemiallinen, dpo 12 testissä oli hailura haamu) ja toinen alkio ei sitten sulatuksen jälkeen edes jatkanut kehittymistä. Tämä on ilmeisesti aika harvinaista, ja vähän veti mieltä mustaksi.

Nyt siis hoito käynnissä, ekassa ultrassa folleja kasvoi vähintään kymmenen. Ekassa hoidossa saatiin 16 munasolua, mutta puolet meni roskikseen, koska IVF:llä ei hedelmöittynyt yksikään alkio, tässä hoidossa ICSI on siis ainoa vaihtoehto. Folleja oli ekassa hoidossa 24, mikä lääkärin mielestä oli liikaa, ja niinpä hoitoprotokollaa on vähän tähän hoitoon muutettu. Samalla toiveissa olisi, että munasolujen laatu olisi pienemmällä follimäärällä parempi, sillä edellisissä hoidoissa kaikissa alkioissa oli granulaatiota, jopa siinä, josta vauva sitten saatiin aikaan. Tämä granulaatio mua itse asiassa nyt aika paljon mietityttää. Olikohan vauvan saaminen ekasta hoidosta vain käsittämätön onnenkantamoinen, eli onko tuo granulaatio miten perustavanlaatuinen ongelma.

Vertaistuen toivossa siis täällä taas! Ikä mietityttää, munasolujen laatu mietityttää ja vähän kaikki stressaa. Mitään erityisvalmisteluja esim. elämäntavoissa emme tähän hoitoon ehtineet tehdä, perus-vitamiinit ja rauta on olleet käytössä heinäkuusta saakka. Tämän kierron alusta otin käyttöön myös q10, mutta tuskinpa sillä tähän hoitoon ehtii olla vaikutusta.

Hei kaikki Beating Heart Oon seuraillut tätä ketjua syksyn ajan taustalla. Mietin sellaista, että onko tästä ketjusta plussanneille omaa ryhmää jossakin? Meillä yritystä takana reilu neljä vuotta ja nyt ekan ICSIn jälkeen tuoresiirrosta plussa, mikä tuntuu ihan epätodelliselta. Liityin tonne heinäkuisiin mutta kaipaisin myös sellaista ryhmää, jossa olisi muita samankaltaisella taustalla. En oo näillä foorumeilla oikeen jaksanut oman lapsettomuus-kivun ja hankalien elämäntilanteiden vuoksi viimeisten parin vuoden aikana kirjoitella, aikaisemmin kyllä jonkin verran.

Suuresti tsemppiä ja voimia kaikille Beating Heart

Isot Onnittelut! <3
Täällä on salaisella puolella plussaketju. Eli liity salaiselle puolelle, niin siellä on sellainen juttupaikka.

Move niinpä, Ovitrellesta on toki apua jos sen ehtii pistää ennen kuin kroppa itse laittaa ovulaation käyntiin, mutta eihän siitä aina tiedä ehtiikö.

Pettynyt tsemppiä, ei kaikille tule mitään oireita ennen plussaa; mulle ei tullut pitkään sen jälkeenkään.
Mä aikanaan kyllästyin niin negatesteihin, että en ole juuri testannut aikaseen. Tässä kierrossa vain koska tiputtelu alkoi, viime kierrossa en ehtinyt ollenkaan. Yleensä dpo 10 (siis päiviä ovulaation tai punktion jälkeen) voi alkaa näkyä jotain, mutta toisilla näkyy vasta dpo 15 vaikka kaikki olisi hyvin.

Doggo, hyvä saalis teillä! Hienoa että pääsitte siirtoon ja pakkaseenkin meni jo monta.

Lipsu, tsemppiä piinailuun!

Moony, tervetuloa ja tsemppiä tulevaan! En osaa sanoa julkisen puolen odotusajoista, toivottavasti ette joudu pitkään odottamaan.
IVF:ssä siis ensin pistetään yleensä kiertopäivästä 2 alkaen (vatsanahkaan) lääkettä joka kasvattaa follikkeleita, että kypsyisi useampi munasolu. Ultralla seurataan miten follit kasvavat, ja jossain vaiheessa mukaan tulee jarrulääke (myös pistettävä), joka estää munasoluja karkaamasta liian aikaisin. Viimeisenä tulee irrotuspiikki 36 h ennen punktiota. Punktiossa munasolut kerätään ja sen jälkeen hedelmöitetään. Sen jälkeen, jos ei ole estettä tuoresiirrolle, 2 - 5 päivän päästä siirretään yksi alkio ja loput pakastetaan.

Hansu, tervetuloa takaisin ja kiva kun muistit minut.
En ole kuullut granulaatiosta, mutta toivotaan että tällä kertaa ei tulisi samaa vaivaa.

Mulla tosiaan alkoi toissapäivänä tiputtelu, dpo 13. Testasin eilen ihan vaan koska mun motivaatio jatkaa tukilääkkeitä oli todella huono. Tyylipuhdas nega sieltä tuli. Otin lääkkeet vielä eilen, mutta tänä aamuna oli jo sen verran verta paperissa aamulla että laitoinkin kuukupin Lutinuksen sijaan vaikka tänään olisi ollut viimeinen päivä tukilääkkeille. Vielä ei kuitenkaan menkat alkaneet kunnolla, mutta varmaan huomenna.

Soitin jo eilen klinikalle vaikka testipäivä on huomenna, koska alustavasti oli puhetta lääkkeellisestä kierrosta ja halusin tietää ajoissa mitä lääkkeitä tarvitsen ja milloin. Tulee tosiaan lääkkeellinen kierto, lääkäri oli sitä mieltä että sitä kannattaa kokeilla. Lääkkeet alkaa jo kp1.

Heippa!
Tuun nyt ihan tietämättömänä kuokkimaan tänne ryhmään. Nopea esittely:
eli hei olen moony, 32v nainen ja ennestään meillä -16 syntynyt tyttö. Takana endodiagnoosi -19 ja laaja endometrioosi leikkaus 9/19. Ehkäisy jätettiin pois 9/20, toinen lapsi toiveissa. Raskauduin ekasta kierrosta, meni kesken. Yksi normaali kierto välissä ja raskauduin uudelleen 1/21. Viikolla 7+ kkm. Lopulta imukaavintaan ja sen jälkeen ei tullutkaan kuukautisvuotoa. Ovulaatiotestit positiivisia joka kuukausia ja kierrot näytti pyörivän normaalisti. Lopulta gynellä huomattiin limakalvon olevan poikkeavan ohut ja epäily että imukaavinnassa on mennyt myös oma limakalvo ja epäily ashermanin syndroomasta. Lähete tyksiin kohdun tähystykseen. Siellä leikattiin kohtukiinnikkeitä ja käyttöön estrogeenilaastarit isolla annostuksella. Uusinta tähystys ja tilanne kiinnikkeiden osalta hyvä, limakalvo vielä ohuehko, joten laastarit vielä 2vkoa käytössä. Ekat kunnon kuukautiset alkoi seuraavassa kierrossa ja ovulaatiotesti taas ajallaan positiivinen. Tänään olin tyksissä ultrattavana, tarkoituksena tarkistaa mikä on limakalvon paksuus. Harmikseni se oli vieläkin ohut, vain 4-5mm. Myös munasarjat ”laiskahkot” (mitä sitten tarkoittaakaan?). Lääkäri konsultoi palaverissa muita lääkäreitä ja miettivät jatkoa. Soitti myöhemmin päivällä ja lopputuloksena : annetaan hetki kropalle aikaa vielä, jos limakalvolla vain kestää palautua/paksuuntua. Raskaus ei ole mahdotonta tässä tilanteessa, kuulemma. Mikäli raskaus ei ole alkanut helmikuuhun mennessä, soitan tyksiin ja suunnitelmissa IVF. Noi kolme kirjainta on itselle yksi kysymysmerkki. En tiedä yhtään mitä se tarkoittaa. Paitsi nopean googlauksen perusteella. Jos soitan helmikuussa, millon saadaan aika, mitä ensin tapahtuu? Miten se etenee? Mitä ivf oikeesti tarkoittaa? Paljon kysymyksiä mielessä. Toki tässä on meneillään oleva kierto ja kaksi sen jälkeen aikaa. Jos raskaus vielä alkaisi :Heartred huh. Pää on kysymyksiä täynnä mutta olo on myös helpottunut kun tiedän nyt jonkun suunnitelman olevan.

Tervetuloa mukaan moony! Mulla hoidot käynnissä TYKSissä, joten kommentoin aikatauluasioita: todennäköisesti sulle siis tosiaan ekana varataan aika IVF-suunnittelukäynnille. Joskus nuo käyntiajat menee pitkän ajan päähän, esim. itse sain syyskuussa PAS-suunnitteluajan vasta joulukuulle. Jos näin käy, ja sulla on mahdollisuus mennä suht lyhyellä varoitusajalla, kannattaa pyytää että pääsisit peruutusaikalistalle, jolloin soittelevat sulle jos tulee peruutuksia. Näin tuo mun joulukuun aika siirtyi lokakuulle (soittivat siis edellisenä päivänä). Suunnittelukäynnin jälkeen homma todennäköisesti alkaa heti kun sun kierto on sopivassa vaiheessa (mikä se on riippuu siitä onko lyhyt vai pitkä kaava), koska ainakaan toistaiseksi TYKSissä ei ole jonoa IVF:ään. Mut epävarmuustekijänä alkuvuonna on osaston muutto uuteen sairaalaan, minkä takia hoitoja ei tehdä ollenkaan tammi-helmikuussa - senhän ei pitäis teidän aikataululla vaikuttaa muuten paitsi että sen jälkeen saattaa olla sitä jonoa...Confused Face Mutta toivotaan ettei teidän tarttis sinne asti edes mennä vaan tärppäisi jo aikaisemmin!

ON: Ovulaatio osui sopivalle päivälle, joten eka PAS-siirto tulossa ens tiistaina! Jostain syystä kyllä pessimistiset fiilikset lähtökohtaisesti, katsoin kalenterista vaan että joo, tuolloin sit tietää varmuudella ettei tärpännyt, ennen joulua vois ehtiä vielä toisen siirron, sit taas tämän vuoden puolella tietää ettei sekään onnistunut ja sitten onkin pakkanen tyhjä ja tuo 2 kk tauko sairaalassa ja bläääh... Mutta eiköhän ne toiveikkaammat tunnelmat taas nouse jos/kun saadaan siirto oikeasti tehtyä Beaming Face With Smiling Eyes

Te siirron kokeneet. Mulla välillä tuntuu oudolta, en oikein osaa sanoa onko se kipua vai jotain muiluamista alavatsalla. Erilaista kuin se stimulaatiokipu/turvotus. Vatsa ei mitenkään ole muuten kipeä/turvonnu eikä tunnu siltä että tässä pitäis mitenkään huolestua? Voiko johtua siitä katetrin työntämisestä kohtuun? Anger Symbol

Kiitos kokemuksista! :)
Mulla on kaapissa niitä raskauskeijun halppis liuskatestejä (onestep tms.), joiden kai pitäisi olla herkkiä, mutten tiedä ovatko sitä käytännössä. Mulla kyseisen merkin ovistestit eivät ainakaan toimineet ollenkaan, en koskaan saanut niillä positiivista tulosta vaikka todistetusti ovuloin ja digitestiin ovisplussa pärähtää ongelmitta.
Melkein olisi helpointa vain odottaa sitä verikoetta, niin ei olisi jossiteltavaa tuloksessa, eikä ainakaan viikonloppu menisi apeissa fiiliksissä negan jälkeen...
Mulla on one stepeistä huonoja kokemuksia. Vähemmän herkät testit näytti aiemmin raskauden kuin ne. Että en suosittele niitä ainoina testeinä ellet halua käyttää aikaa mahdollisesti ihan turhaan negan stressaamiseen niinku minä.

Ei olisi pitänyt vielä testata... ostin eilen erityisen herkän testin ja samaa tyylipuhdasta negaahan se näytti kuin kaikki testit tähänkin asti. Eli oikeassa olin ettei ollut tärpännyt ekasta siirrosta.
Kieltämättä hieman ahdistaa ajatus, että kaikki siirrot tulevat menemään näin, eikä me saada koskaan edes tietää mikä tässä hommassa on näin pahasti pielessä, ettei koskaan edes minkäänlaista kiinnittymisyritystä. Itsestä tuntuu että mun kroppa jotenkin hylkii noita alkioita, koska kai siellä solutasolla luomunakin on joskus jotain hedelmöittymisiä tapahtunut.

Kiitos tsempeistä, mutta kyllä mä itse uskon että tää oli tässä. Toki siellä verikokeessa pitää vielä käydä ensi viikolla. Mulla kun oli niitä epämääräisiä "sekoittavia vasta-aineita" ja muitakin kummallisuuksia kilpirauhasarvoissa, haluaisin kokeilla kortisonia tulevien siirtojen tukilääkkeenä. Se vain, että tuskin ne julkisella puolella suostuvat reseptiä kirjoittamaan ja tämä sama tulokseton "toivotaan, toivotaan" -meininki vain jatkuu...ja oma ahdistus kasvaa sen myötä.

Kiitos tsempeistä, mutta kyllä mä itse uskon että tää oli tässä. Toki siellä verikokeessa pitää vielä käydä ensi viikolla. Mulla kun oli niitä epämääräisiä "sekoittavia vasta-aineita" ja muitakin kummallisuuksia kilpirauhasarvoissa, haluaisin kokeilla kortisonia tulevien siirtojen tukilääkkeenä. Se vain, että tuskin ne julkisella puolella suostuvat reseptiä kirjoittamaan ja tämä sama tulokseton "toivotaan, toivotaan" -meininki vain jatkuu...ja oma ahdistus kasvaa sen myötä.
Voi harmi että on noin masentuneet fiilikset jo :( onhan tässä onneksi vielä aikaa muuttua plussaksi Beating Heart älä muuten missään nimessä kuitenkaan lopeta lääkkeitä ennen aikojaan vaikka kuinka tuntuisi ettei onnistunut.

Te siirron kokeneet. Mulla välillä tuntuu oudolta, en oikein osaa sanoa onko se kipua vai jotain muiluamista alavatsalla. Erilaista kuin se stimulaatiokipu/turvotus. Vatsa ei mitenkään ole muuten kipeä/turvonnu eikä tunnu siltä että tässä pitäis mitenkään huolestua? Voiko johtua siitä katetrin työntämisestä kohtuun? Anger Symbol

Mulla nyt pp2 (6päiväinen blasto siirrettiin) ja eilen oli muutamia kipeitä vihlaisuja vatsalla. Tänään sellaista kiristelevää, turvottelevaa kipua ollut kohdun seudussa ajoittain. En osaa oikein paremmin kuvata, ei varsinaisesti kovaa kipua mutta sellanen tunne että aistin kohdun olemassaolon :D tällaista on ollut ennenkin siirtojen jälkeen.

eka PAS takana, siirrettiin tänään 5-päiväinen hyvälaatuinen blasto. biologin puheista ymmärsin että olisi alkamassa jo kuoriutumaan (?). testipäivä 23.11. eli eikun piinailemaan :) huomisaamuna vielä gonapeptyl ja luget tietty mukana.

@Lipsu samassa veneessä mennään Clapping Hands

Muokattu viimeksi:
Thetaio, mahtavaa että pääsette siirtoon!
Ainakin mua itseä helpottaa kun ajattelen mikä on seuraava siirto jos ei tärppää. Ja mulla on ehkä kiero ajattelutapa, mutta joskus mietin että eipä se alkio välitä mun pessimistisistä ajatuksista vaan kiinnittyy silti jos on kiinnittyäkseen.

Move hienoa, tsemppiä piinailuun!

Doggo, ei ole tullut mitään outoja tuntemuksia siirron jälkeen, mitä nyt kohdun kramppailua ja munasarjojen jomotusta. Stimulaation jälkeen kyllä ollut joskus pidempäänkin kipuja/tuntemuksia.

Pettynyt, voi kurjuus että tuli nega. Sulla on kuitenkin vielä tosi varhaiset päivät, vai laskinko oikein että dpo 10?

Mulla tosiaan alkoi tänään menkat ja aloitin myös Progynovan, 2 tbl aamulla ja 1 illalla. Ultra varattu kp 11.

^ tsemppiä alkaneeseen kiertoon!

en tajuu mikä iski nyt illalla. Järjetön väsymys, torkuin sohvalla yli tunnin ja tosi huono olo. Ei todellakaan tee mieli syödä vaikka yleensä tähän aikaan on jo nälkä. Joku flunssan jälkimaininki tai stressin purkautuminen ton siirron jälkeen? No kunpa menis nopeesti ohi Cold Face

eka PAS takana, siirrettiin tänään 5-päiväinen hyvälaatuinen blasto. biologin puheista ymmärsin että olisi alkamassa jo kuoriutumaan (?). testipäivä 23.11. eli eikun piinailemaan :) huomisaamuna vielä gonapeptyl ja luget tietty mukana.

@Lipsu samassa veneessä mennään Clapping Hands

Move88 Onnea siirrosta! Meillä on samana päivänä testaus! Mulla siirrettiin 2 päivänen ja piinailu on aktiivista. Terolut 1x3 ja tuo kiinnittymistä tukeva piikki tulevana maanantaina

Oon edelleen vetänyt 3l vesitankkausta, josta n puolet vichyä, jossa suoloja. Kuitenkin tuo hyperin riski painaa takaraivossa, vaikka oireita ei ole ollutkaan.

Mulla nyt pp2 (6päiväinen blasto siirrettiin) ja eilen oli muutamia kipeitä vihlaisuja vatsalla. Tänään sellaista kiristelevää, turvottelevaa kipua ollut kohdun seudussa ajoittain. En osaa oikein paremmin kuvata, ei varsinaisesti kovaa kipua mutta sellanen tunne että aistin kohdun olemassaolon :D tällaista on ollut ennenkin siirtojen jälkeen.

Joo eilen just vähän tommosta, säikäytti vähän. Tänään oli työpäivä ja ei asiaa oikeen kerenny ajattelemaan niin ei mitään oikein ole tuntunutkaan. Eli varmasti oli ihan normaalia, vasta nyt opin käyttämään tätä keskustelun haku - toimintoa ja löysinkin, että aika yleistä tuo siirtopäivän tuntemukset alakerrassa

Pettynyt, ainakin mulla sanottiin että älä testaile ennen sovittua päivää että voi näkyä negatiivisena vaikka olisikin matkustaja mukana. Varmana harmittaa ku vertailee muiden pissatikkuihin, mutta älä vielä aivan kokonaan lannistu! Broken Heart

Muokattu viimeksi:
Takaisin