IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tutulta kuulostavat nuo perustelut kun sitä Gonapeptyliä kyselin. Tämä sanoi vielä jotenkin niin, etteivät he yliopistosairaalassa voi käyttää veronmaksajien rahoja semmoiseen, mistä ei ole tutkittua tietoa.
Tosi kiva kun tässä on ihan lääkäreiden armoilla ja sitten on ihan tuurista kiinni, suostuuko lääkäri esim. määräämään lääkkeitä vai ei. Ei ainakaan vähennä lapsettomuuteen liittyvää stressiä, kun vissiin pitäisi etukäteen selvittää, millainen lääkäri sieltä milloinkin on vastaan tulossa Angry Face muutenkin kamalaa jos hoidoista jää itselle fiilis, ettei kaikkea mahdollista ole kokeiltu, jos hoidot eivät siis tuota haluttua tulosta. Eikä meillä ainakaan ole mahdollisuutta lähteä enää yksityiselle jatkamaan, jos näistä tulee negaa. Mulla siis kaikki seurannat ja kevyemmät hoidot ovat olleet oman kaupungin sairaalassa, ja sen vuoksi nyt vasta ekaa kertaa asioin KYSillä.

Se vasta veronmaksajien rahojen tuhlausta on että tehdään turhia tuloksettomia hoitoja pahimmillaan ilman muutoksia. Järkyttävää kuulla tällaisesta epäammattilaisesta. Sulla on oikeus vaihtaa lääkäriä ja valita että kyseinen mieslääkäri ei osallistu sun hoitoon millään tavalla. Ja eikös se gonapeptyl ihan itse osteta apteekista joten ei pitäisi olla suurta vaivaa määrätä reseptiä.

Se vasta veronmaksajien rahojen tuhlausta on että tehdään turhia tuloksettomia hoitoja pahimmillaan ilman muutoksia. Järkyttävää kuulla tällaisesta epäammattilaisesta. Sulla on oikeus vaihtaa lääkäriä ja valita että kyseinen mieslääkäri ei osallistu sun hoitoon millään tavalla. Ja eikös se gonapeptyl ihan itse osteta apteekista joten ei pitäisi olla suurta vaivaa määrätä reseptiä.
Jep! Sitten tämän vielä jotenkin ymmärtäisi, jos kyseessä olisi joku virallinen valtakunnallinen linjaus joka olisi käytössä kaikissa yliopistosairaaloissa, mutta näinhän ei siis tässä tapauksessa ole. Ja onko se sitten reilua, että julkisen puolen potilaat ovat hoidoissa eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, kuka sattuu olemaan hoitava lääkäri. Itsekin mietin, että eihän siitä Gonapeptylistä ilmeisesti saa edes kelakorvausta(?), joten siinä mielessä on erikoista, että tuota perustellaan veronmaksajien rahojen tuhlaamisella. Tulee kyllä oikeasti p*ska fiilis tämmöisestä, kun hoidot ovat muutenkin rankkoja ja kuormittavia.

Joo toi on kyllä aivan uskomatonta, miten julkisen tiukat resurssit hukataan sellaisella asenteella että mitään ei olla valmiita kokeilemaan. Etenkin kun kyse on lääkkeistä joista ei ole haittaa, mutta saattaa olla hyötyä. Ja se että eri sairaaloissa on ihan eri käytännöt lääkäreidenkin välillä, ajaa todella epätasa-arvoiseen asemaan potilaat. Itselläkin esim julkisen lääkäri ei ollut valmis lisäämään lääkityksiä joilla olisi letrokierroissa saatu limakalvoa paksummaksi, yksityisellä olivat ihmeissään että on menty niin pitkään aivan väärillä lääkkeillä. Siksipä siirryimmekin yksityiselle. On huojentavaa kun ei itse tarvitse ehdotella ja ohjailla lääkäreitä vaan heillä on näkemys miten kenenkin kohdalla olisi paras toimia. Viimeksi minullekin lääkäri totesi että kun gonapeptyliä ei ole kokeiltu, niin otetaan sekin nyt vielä käyttöön. Kortisoni ja verenohennuspistokset myös ihan kokeiluna, mitään todettua tukostaipumusta tai endoa tms ei ole. Mutta kun kortisonin kanssa kemialliset raskaudet edes alkaneet (meidän ainoat plussat) niin kannattaa kortisonia jatkaakin.

Kiva jos on muitakin tulevia piinailijoita, aina mukavampi jakaa piinaviikkojen fiiliksiä yhdessä täällä kun joku menee samaan tahtiin hoidoissa!

Kysyin että eikö monille määrätä ns. kiinnittymistä tuleva piikki alkionsiirron jälkeen. Tämä lääkäri oli sitä mieltä ettei niiden tehosta ole minkäänlaista tieteellistä näyttöä, joten KYSillä ei tuota käytetä. Itse olisin sen siis kyllä halunnut
Uskomatonta miten asiat kiinni lääkäristä!..
Mulle tehtiin PAS huhtikuussa KYS:llä ja sain siirron tueksi tuon kyseisen lääkkeen, koska halusin sen, lääke oli mukana myös Ivf: n onnistuneessa tuoresiirrossa minulla aiemmin. Kävin ostamassa lääkkeen siirron jälkeen sairaalan apteekista. Jossa kätevästi möivät yksittäin pakattuna, koska lääkkeelle kysyntää.. (omalla paikkakunnalla jos olisin apteekkiin tilannut, niin ois vissiin pitäny ostaa/ maksaa koko paketti). Mutta näin näkyy käytännöt vaihtelevan.. jo ihan talon sisällä..

mutta tsempit sinne! Ja kaikkea hyvää :)

Kortisoni ja verenohennuspistokset myös ihan kokeiluna, mitään todettua tukostaipumusta tai endoa tms ei ole.
Täältä sivusta huutelen, vasta matkalla lapsettomuushoitoihin 2v3kk yrityksen jälkeen. Mutta voisitko Lipsu kertoa lisää tuosta verenohennuslääkityksestä ja sen syystä? Minulla on ollut joskus veritulppa, mutta siitä on lähes kymmenen vuotta, eikä ole siihen liittyen mitään pysyvää lääkitystä. Mutta tuo herätti heti kiinnostuksen, eli oliko kuitenkin joku ajatus taustalla, että tukokset voisivat raskauden estää? Olen ihan ulalla näistä, pahoittelut jos tämä on ilmiselvä asia :D minulle ei vaan ole yksikään lääkäri vielä vihjaillut, että tukostaipumus voisi olla lapsettomuuden taustalla!

Täältä sivusta huutelen, vasta matkalla lapsettomuushoitoihin 2v3kk yrityksen jälkeen. Mutta voisitko Lipsu kertoa lisää tuosta verenohennuslääkityksestä ja sen syystä? Minulla on ollut joskus veritulppa, mutta siitä on lähes kymmenen vuotta, eikä ole siihen liittyen mitään pysyvää lääkitystä. Mutta tuo herätti heti kiinnostuksen, eli oliko kuitenkin joku ajatus taustalla, että tukokset voisivat raskauden estää? Olen ihan ulalla näistä, pahoittelut jos tämä on ilmiselvä asia :D minulle ei vaan ole yksikään lääkäri vielä vihjaillut, että tukostaipumus voisi olla lapsettomuuden taustalla!
Meillä sitä ainakin tutkittiin keskenmenoihin liittyen. Eli en tiedä voisiko alunalkaenki estää raskauden, mutta ainakin keskenmenoon se voisi olla syynä.

Meillä sitä ainakin tutkittiin keskenmenoihin liittyen. Eli en tiedä voisiko alunalkaenki estää raskauden, mutta ainakin keskenmenoon se voisi olla syynä.
Aivan, kiitos vastauksesta! Siitä onkin jo silloin tulpan aikaan ollut puhe, että mikäli joskus olen raskaana, pitää verenohennusta käyttää koko raskauden ajan. Käy järkeen, että voi olla syynä keskenmenoon.

Aivan, kiitos vastauksesta! Siitä onkin jo silloin tulpan aikaan ollut puhe, että mikäli joskus olen raskaana, pitää verenohennusta käyttää koko raskauden ajan. Käy järkeen, että voi olla syynä keskenmenoon.
Jotkut käyttää kyllä pientä annosta aspiriinia raskautumiseenkin. Aspiriini siis ohentaa vähän verta. En muista nyt liittyykö sen käyttö kuitenkaan mitenkään tohon tukostaipumukseen. Googlella varmaan löytyy lisää.

@Lipsu ja @Doggo siistiä jos päästään yhdessä piinailemaan! :) Lipsu aikamoinen arsenaali tosiaan sulla lääkkeitä, mutta jospa niissä nyt piilisi taika ja tulisi onnistuminen <3 mulla on siirto luonnonkiertoon ja ainoostaan luget ja gonapeptyl lääkityksinä tässä ekassa PASissa.

se mua vähän mietityttääkin, että onkohan sillä nyt sit kuinka paljon merkitystä, kun mulla tuli tosiaan o+ lauantaiaamuna ja saman päivän iltana myöhään oli oviskivut (ei voinut erehtyä). pitäiskö sen siirron olla nyt sit kuitenkin ennemmin torstaina kuin perjantaina sen perusteella? vaikka eihän ne mihinkään sitä siirtoaikaa muuta, kun ei ole tieteellistä näyttöä millon se ovis tarkalleen on ollut... mulle ei siis oo tehty eraa tai BeReadya. ja toisaalta ovis oli vasta illalla ja siirto on kuitenkin päivällä, niin onko se nyt sit parempi et se on ennemmin vai myöhemmin... no, kai se on taas vaan luotettava lääkäreihin ja mentävä tällä. kunhan nyt siirtoon asti pääsis, ku pojalla ollu pientä nuhaa ja miehellä koronavilkku ilmoitti mahdollisesta altistumisesta tänään...

Pettynyt, mahtavaa että pääsitte siirtoon ja saitte vielä kaksi pakkaseenkin.

Chard, toivottavasti pääsette siirtoon vielä tänä vuonna ja tulos olisi parempi.

Sissu, onnea plussasta!

On kyllä kurjaa miten tuurista on kiinni millaisen lääkärin ja sitä kautta hoitokaavan saa. Kun muuttujia on hoidoissa niin paljon, varmasti on joskus järkevää myös kokeilla jotain jonka tehosta ei ole täyttä varmuutta.
Se Gonapeptyl ei tosiaan ole Kela-korvattava lääke, eli ei ole veronmaksajilta pois. Mullahan eka lääkäri sanoi jo ekan siirron kohdalla että se tulee, mutta hän oli poissa kun siirtoa suunniteltiin. Toinen lääkäri ei sitä määrännyt enkä jaksanut kysyä siitä. Nyt oli taas se eka lääkäri ja piikki tuli tokaan siirtoon.

Tsemppiä tuleville piinailijoille!

Nurppu, mun vaimolta mitattiin tukostaipumus kolmen kemiallisen raskauden jälkeen ja löytyi koholla oleva arvo. Seuraaviin siirtoihin verenohennuslääke, ja kolmas siirto sen kanssa toi pysyvän plussan.

Move, mulla hyvin sama tilanne tässä ja viime kierrossa. Ei ole tehty eraa tai be readya, ja oviskivut tulleet väärään aikaan, päivää tai kahta liian aikaisin laskennalliseen ovikseen nähden. Saa nähdä mitä tästä kierrosta tulee, mutta lääkäri sanoi että viimeisen siirron voisi ehkä tehdä lääkkeelliseen kiertoon, kun muuten ovista ei voi ajoittaa tarkasti.

Mulla useiden varhaisten/ kemiallisten (km ennen rv 6+) jälkeen löytyi syytä etsittäessä perinnöllinen tukostaipumus. Mulla siihen ollut hoitona kp 1 alkaen primaspan 100mg 1tbl kerran päivässä, jos raskaustesti ollut positiivinen niin primaspan muuttunut kerran päivässä pistettävään lääkkeeseen (tutuin kauppanimi varmasti klexane, mutta ei ole enää kelakorvattava, niin tilalle tullut muita vastaavanlaisia lääkkeitä). Mulla pistoshoito jatkuu läpi raskauden ja vielä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen.
Vuosien epäonnen ja keskenmenojen jälkeen tällä hoidolla odotan nyt kolmatta lasta (PAS tehtiin keväällä :))

ps: mulla ollut mukana tukemassa myös kortisoni, uskon että tälläkin lääkkeellä osaltaan vaikutusta että alkaneet raskaudet onnistuneet. Mulla siis IBD, jonka aktiivivaiheisiin mulla on lääkkeenä prednisolon, raskauden alkutaipaleella mulla ollut käytössä pienellä annostuksella sitten tämä sama lääke.

Mä olen ihan varmuuden vuoksi käyttänyt tuota Aspirinia, kun eihän niin pienestä annostuksesta (jossain neuvottiin, että aikuisten tabletti jaetaan neljään osaan) voi kaiken järjen mukaan hoidon onnistumiselle mitään haittaakaan olla. Tämä siis ihan vain, jotta tulisi tunne, että yritän tehdä "kaikkeni" hoidon onnistumiseksi. Toki jos tuo sisältäisi riskejä, en tietenkään oma-aloitteisesti pelleilisi lääkkeiden kanssa.
Sille KYSin mieslääkärille en jostain kumman syystä tullut maininneeksi Aspirin-kokeilusta...

Kiitos paljon vastauksista! Nyt jäi mietityttämään, että en välttämättä tietäisi kemiallisista raskauksista / hyvin varhaisista keskenmenoista, sillä kiertoni ei ole päivän päälle tarkka ja olen tosiaan melkein aina antanut vaan kuukautisten alkaa. Pohdin, että ehkä voisin nyt alkaa vähän ahkerammin testailemaan loppukierrosta, jos sieltä vaikka tulisikin varhaisia haamuja. Kun kerran todistetusti on tukostaipumusta, niin kyllähän tuo väkisinkin pistää miettimään. Onneksi joulukuun lopulla seuraava lääkäriaika jolloin puhutaan hoidoista, pitää siellä nostaa tämä vielä erityisesti esille!

Pettynyt: Hmm! Neljäsosa aikuisten aspiriinista kerran päivässä ei tosiaan paljolta kuulosta. Taidan pistää korvan taa tuon ajatuksen!

Oma tilanne, dpo 12 eikä kummempia oireita paitsi kohdun kramppailu. Viime viikolla olin sitä mieltä, että huomattavan aikaisin tuli kovia kramppeja, mutta niin olin kyllä myös viime kierrossa varma että ihan eri tuntemukset kuin yleensä loppukierrosta ja niin vaan menkat alkoi ajallaan.

Kyttään vessareissuilla pikkareita neuroottisesti että onko alkanut tiputtelu, joka mulla aina edeltää menkkoja. Nyt tosin käytössä terojen lisäksi Lutinus 1 tbl/pv, eli en tiedä pitääkö vuodon poissa vaikka ei olisi tärpännytkään. Viime kierrossa tiputtelu alkoi dpo 13.

Minulla on ollut kaksi kertaa nyt kemiallinen raskaus peräkkäisissä pakastealkionsiirroissa. Ainoat plussat meillä koskaan, ja ainoat kerrat kun kortisoni myös ollut käytössä. Uskon jotenkin että kortisoni auttanut meitä saavuttamaan edes sen hetkellisen plussan. Nyt sitten Innohep-verenohennuspistokset käytössä ennen siirtoa ja siirron jälkeen, ajatuksena varmaankin se että jos jotain minimaalisia tukoksia tulee istukkakudokseen ja siksi menneet kesken nuo aiemmat alkaneet raskaudet. Varmasti jos tukostaipumusta on entuudestaan, kannattaa asiasta keskustella lääkärin kanssa!

Noniin tänään sitten julkisella ultrassa näkyi edelleen iso rakkula Confounded Face vähän oli kuulemma nestettä kuitenkin siinä ympärillä ja lääkäri mietti että varmaan juuri puhkeamassa. Ei ole kyllä tänään tuntunut mitään. En tiiä mitä tää sekoilu nyt sitten on. Tein viikonloppuna eri ovistestejä ja aamulla ja illalla ja ei plussaa. Nännitkin tuli tosi aroiksi eilen ja oon ennen ajatellut että se tulee oviksen jälkeen? Täytyy nyt kattoa koska menkat sitten alkaa että tuleeko liian lyhyt luteaalivaihe. Jos tulee niin en uskalla mennä siirtoon vielä vaan odottelen että kierto vielä tasaantuu. Limakalvo oli kyllä 10cm ja lääkäri sanoi että oli kaunis limakalvo :D
Sen puolesta hyviä uutisia että joulusulku onkin sillein että tod näk ei vaikuta meihin eli jos ei seuraavassa päästä siirtoon niin sitten ei tulisi välikiertoa vaan heti seuraavassa voisi yrittää.

Beebi, no voi kökkö. Toivottavasti tulisi kuitenkin kunnon luteaalivaihe.

Sieltähän se tiputtelu alkoi tänä aamuna. Ihan ajallaan, nyt on dpo 13. Eka tippa verta kun näkyy, on kuin kupla puhkeaisi. Siihen asti elää ajatuksella "ehkä olen raskaana" ja sitten todellisuus iskee päin naamaa. Yksi alkio enää jäljellä, tuskin jaksamme lähteä uudelle kierrokselle vaikka onhan se keskustelu käytävä.

@Beisla tsemppiä <3 ja hyvä jos saatte viimeiseen kiertoon lääkkeet, niin on ehkä helpompi ajoittaa tarkemmin. tosin mullakin oli kyllä varuiksi ovitrelle odottamassa, et en mä tiedä auttaako sekään jos mulla vaan tulee ovis nopeammin o+ jälkeen. oon monesti huomannut et ovis on tullut samana päivänä tai seuraavana aamuna plussasta, ja myös ultralla on tää havaittu.

Beebi, no voi kökkö. Toivottavasti tulisi kuitenkin kunnon luteaalivaihe.

Sieltähän se tiputtelu alkoi tänä aamuna. Ihan ajallaan, nyt on dpo 13. Eka tippa verta kun näkyy, on kuin kupla puhkeaisi. Siihen asti elää ajatuksella "ehkä olen raskaana" ja sitten todellisuus iskee päin naamaa. Yksi alkio enää jäljellä, tuskin jaksamme lähteä uudelle kierrokselle vaikka onhan se keskustelu käytävä.
Voi harmi, ettei tärpännyt! Onneksi teillä on kuitenkin vielä yksi mahdollisuus pakkasessa <3 Mulla on jotenkin vahva fiilis, ettei itselläkään tärppää tästä ekasta alkionsiirrosta. Näillä tienoilla kai pitäisi kiinnittymistä tapahtua jos on tapahtuakseen, eikä kyllä ole ollut minkäänlaisia oireita, paitsi teroista johtuvaa tissikipua yms. normaalia. Näinköhän osaisi olla testailematta ennen veritestiä, KYS kun haluaa lähettää verikokeeseen vaikka kotitesti olisi negaa.

Takaisin