IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla kierto palautunut kuinka punktion jälkeen?

Mulla oli punktio syyskuussa, tuoresiirtoa ei tehty tarkoituksella. Päästiin tekemään 1. pas vasta joulukuussa, kun lakkasin ovuloimasta. Kaks ekaa kiertoa koitettiin luonnollisesti, kolmanteen sitte letrot avuksi alkukiertoon ja siitä plussasin.

Ultrassa mulla näkyi aina johtofolli ja hyvä limis, mut ei tullut koskaan LH-huippua. Ekassa ultrassa näkyi "romahtaneita" rakkuloita, lääkärin mukaan punktion jälkiä eikä mitään huolestuttavaa. Jotenki kesti kauan kuitenkin oman hormonitoiminnan käynnistyä, vaikka mulla ei oo aiemmin ollut koskaan mitään ongelmaa kiertojen tai ovulaation kanssa (meillä male factor syynä ivf-hoitoihin).

Mulla oli punktio syyskuussa, tuoresiirtoa ei tehty tarkoituksella. Päästiin tekemään 1. pas vasta joulukuussa, kun lakkasin ovuloimasta. Kaks ekaa kiertoa koitettiin luonnollisesti, kolmanteen sitte letrot avuksi alkukiertoon ja siitä plussasin.

Ultrassa mulla näkyi aina johtofolli ja hyvä limis, mut ei tullut koskaan LH-huippua. Ekassa ultrassa näkyi "romahtaneita" rakkuloita, lääkärin mukaan punktion jälkiä eikä mitään huolestuttavaa. Jotenki kesti kauan kuitenkin oman hormonitoiminnan käynnistyä, vaikka mulla ei oo aiemmin ollut koskaan mitään ongelmaa kiertojen tai ovulaation kanssa (meillä male factor syynä ivf-hoitoihin).

Okei mielenkiintoista, kiitos kun jaksoit vastata :) ! Pitääpä kysyä saisinko jo ensikiertoon syödä letroja..

Meillä ei useista epäonnistuneista siirroista huolimatta ole ollut mitään puhettakaan tällaisista. Kovasti puhuivat, että jos ekasta ivf:stä ei onnista, täytyy tehdä lisäselvityksiä, mutta muutaman perusverikokeen otattivat ja se siitä. Kukaan ei vaivaudu kertomaan, mitä testejä otetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä voisi vielä ottaa ja miksi ei oteta.

Puhuivat myös era-testin mahdollisuudesta kesällä, että julkisellakin tekevät sitä ja sen voisi ekan kierroksen jälkeen tehdä minulle. Nyt kun otin asian puheeksi, toinen lääkäri sanoo, että eivät niitä viitsi tehdä, kun eivät ole saaneet selkeää näyttöä sen hyödystä edelleenkään.

Mulla oli nyt IVF-ultrassa kymmenen follia kasvanut aika tasakokoisiksi, 12-14mm kaikki. Lääkäri oli jo varaamassa punktiota keskiviikolle tai torstaille. Kysyin, että eikö tule toista ultraa ennen punktiota, kuten viimeksi? Totesi, että voisi kyllä ottaa vielä maanantaille, on siitä helpompi päättää punktiopäivä. Jos en olisi asiaa kysynyt, toista ultraa ei olisi tullut. En tiedä onko se yleistä, että ennen punktiota on kaksi ultraa?

Vähän ärsyttää epäjohdonmukaisuus julkisen hoidoissa.

Tosi ärsyttävää, että kaikkia lisätutkimuksia pitää itse vaatia :sad001 Eikä silloinkaan välttämättä saa niitä. Kaikkea ei edes osaa vaatia. Mä en saanut ferritiini-verikoetta edes keskenmenon jälkeen, vaikka pyysin ja oli runsas verenvuoto. Olokin oli aika hutera.

Mitä lisätutkimuksia sulle tehtiin ensimmäisen IVF:n jälkeen? Mulle tehtiin tuon b-kromos -näytteen lisäksi kohdun tähystys. Keliakiaverikokeita olin pyytänyt jo aiemmin ja niihin suostuttiin. Jos nyt ei tärppää tuoresiirrosta ja saadaan pakastealkioita, aion kysellä BeReady-tutkimuksesta.

Miten pääteltiin, että ovulaatiota ei ollut, jos kuitenkin näkyi hyvä johtofolli ja limis oli hyvä?

Mitä lisätutkimuksia sulle tehtiin ensimmäisen IVF:n jälkeen? Mulle tehtiin tuon b-kromos -näytteen lisäksi kohdun tähystys. Keliakiaverikokeita olin pyytänyt jo aiemmin ja niihin suostuttiin. Jos nyt ei tärppää tuoresiirrosta ja saadaan pakastealkioita, aion kysellä BeReady-tutkimuksesta.
Mulla katsottiin uudestaan kilpparit ja sen lisäksi ferritiini, tukostaipumus ja d-vitamiini.

Ei tullut koskaan ovisplussaa. Meidän yksityisellä klinikalla testataan Clearbluen testillä. Nyrkkisääntö on, että o+ on tultava viimeistään viidentenä päivänä ultrasta. Toki voi olla että se tuli myöhemmin, mutta lopetin testaamisen kun tiesin että aika kului umpeen eikä siirtoon päästä.

Klinikka myös arvioi follin kasvun kontrolliultran perusteella ja olisi pitänyt osua o+ tuohon aikarajaan. Toki tämä lasketaan tasaisen kasvun periaatteella, eli jokaisen kroppa toimii kuitenkin yksilöllisesti.

^ Se, että ovistesti ei näytä ovulaatiota, ei tarkoita etteikö ovulaatiota tapahdu! Olen elämässäni saanut oviksen näkymään tikkuun vain kahdesti, vaikka sitä on tikutettu varmaan 15 kiertoa. Ja tikutus tehty kahdesti päivässä. Gyne selitti pari vuotta sitten, että ovuloin aivan normaalisti ja mulla tulee lh-huippu, mutta joillakin ihmisillä se lh-huippu on hormonitasoltaan sen verran matala, etteivät testit bongaa sitä, ei edes clearbluet. Eikä sellaisessa ovulaatiossa ole mitään vikaa. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja aina on niitä joiden ”tulokset” eivät osu gaussin käyrään, mutta se ei tarkoita, että mikään olisi pielessä.

Jos sulla on siis limakalvo ok ja johtofolli löytyy, niin olisikohan sulla kyse samasta asiasta kuin minulla? Mihin se johtofolli sieltä muuten häviäisi, ellei ovulaatiota tapahtuisi?

Kohdallani luonnollisen kierron siirto tapahtuu niin, että ultrataan johtofolli, kun se on tarpeeksi iso/kypsä ja limis on kunnossa, laitetaan irrotuspiikki, jolloin saadaan varmuus ovulaation ajankohdasta ja näin tiedetään oikea siirtopäivä.

edit: Lisäyksenä vielä, että toinen itselläni bongatuista ovisplussista löytyi niin, että aamulla testi nega, illalla plussa ja seuraavana aamuna taas nega. Eli tikuttamalla vain kerran päivässä, ei olisi testillä jäänyt kiinni.

Mäkin uskon, että ovis tapahtui jollain tasolla ainakin, mutta ehkä vaan myöhässä klinikan aikatauluun. Ja joo, meilläkin ohjeet tikuttaa kahdesti päivässä lähellä h-hetkeä, ettei mene ohi. Sillä tavalla päästiinkin nyt siirtoon joulukuussa, illalla olin tehny negan ja viimeisen mahdollisuuden päivänä sit aamulla tuli testiin plussa :)

Mulla taas ei koskaan tosiaan oo ollut ongelmia kiertojen tai ovulaatioiden kanssa, meillä siis male factor syynä miksi tehtiin ivf. Siksi klinikka totesi että mun kohdalla vain punktion jälkimaininkeja ja odotellaan sitä optimaalista kuukautta, että kroppa palautunut. Toki oli mukavaa kun sain letrot avuksi, meinasi alkaa pinna kiristyä odotellessa. Niin turhauttavaa! Muita lääkkeitä ei ollut kuin letrot kp3-8 ja sit 3. päivänä siirrosta piikki kiinnittymisen tueksi. Tekis mieli sanoa että oli gonapeptyl..

Toki sain siirtoa edellisenä päivänä lievän anafylaksian ja jouduin kortisonitiputukseen sairaalaan. Kortisonia jatkettiin myös kolme päivää tablettina. Viime kesänähän tehtiin kolme inssiä tuloksettomana, vaikka olosuhteet optimaaliset (hyvä kierto joka kerta, lahjasiittiöt erinomaista laatua, toki ikää itsellä sillon 34v.). Silloin mietin, kun mulla on perussairaus joka saattaa aiheuttaa matala-asteista tulehdusta, että oiskohan mulle kortisoni hyvä apu raskautumiseen. Eli oli ehkä onni onnettomuudessa se allergiakohtaus ennen siirtoa :rolleyes:

Minkä takia siellä on toi 5 päivän sääntö? Millä perusteella se ultra sitten varataan?

Ja siis mun ymmärtääkseni ovis voi hyvinkin jäädä tapahtumatta vaikka olisi hyvä johtofolli ja kaikki näyttää hyvältä etukäteen. Se munasolu ei vaan koskaan irtoa ja se munarakkula jää kystaksi. Jos taas se tapahtuu niin oviksen jälkeen ultrassa voi nähdä puhjenneen rakkulan.

Moi! Minä liityn kanssa keskusteluun mukaan, koska jännät paikat edessä. Oon 34 vuotias ja mulla on 12 v. poika edellisestä suhteesta. Meillä lapsettomuuden syy on miehessä. Siittiöitä siis pyöreät 0. Olemme julkisella puolella HUS:ssa hoidettavana. Aloimme yrittää jo vuonna 2015 ja 9/16 hakeuduimme tutkimuksiin. Omalta osaltani kaikki näytti hyvältä, mutta mieheni antamassa spermanäytteessa x2 tulos oli surullinen. Mieheni sittemmin tutkittiin ja hänellä todettiin Klinefelter. Eli hän ei voi koskaan saada biologisia lapsia. Meille oli kuitenkin heti selvää, että haluamme adoption sijaan siittiöiden luovuttajan.

Mulla on takana 4x inssi, joista 3 luonnon kiertoon ja 1 ovulaatioinduktioon. (Gonal F + Ovitrelle). Ei yhtään alkanutta raskautta. Tämän jälkeen päädyttiin IVF/ICSI-hoitoon. Kasvattelin rakkuloita pitkän kaavan mukaan. (Synarela + Gonal F + Ovitrelle). 11.2 oli munasolupunktio, joka meni hyvin. Pelkäsin paljon pahempaa. Follikkeleja oli 11+9, 11 munasolua, joista sain tänä aamuna kuulla, että 8 oli kypsää ja KAIKKI hedelmöittynyt! Aivan uskomaton olo ja itkuhan siinä tuli <3

Palataan vähän takaisin päin... Munasolupunktion jälkeen olo oli tukala, turvotti ihan valtavasti ja alavatsalla oli kovaa aaltomaista kipua, joka voimistui niin pahaksi, että mieheni soitti ambulanssin mulle lauantaina. Olin yön naistentautien osastolla tipassa ja sain kipulääkettä. Ultrassa selvisi, että muasarjat ovat kookkaat, 11cm läpimitaltaan ja oikea munasarja oli noussut kohdun eteen. Lääkäri epäili, että munajohdin oli ollut kierteellä, mutta kiepsahtanut takaisin itsestään. ONNEKSI, koska muuten se olisi vaatinut leikkausta. Pääsin kuitenkin jo eilen kotiin ja vointi on nyt jo parempi. Viikko sairauslomaa ja pötköttelyä :)

Pelkäsin, että suunniteltu tuoresiirto 16.2 siirtyy, mutta tänään hoitavan lääkärin kanssa keskustelin, että tehdään siirto jos koen jo oloni paremmaksi. Mikäli vointi nyt huononee, niin alkion siirto siirtyy ja kaikki 8 menee pakkaseen.

Tulipas pitkä teksti :D Mutta pitkä on tiekin tähän asti.

Onneksi oli toinen kontrolliultra ennen punktiota. Olisi mennyt ehkä metsään, jos punktiopäivä olisi laitettu jo keskiviikolle, kuten ekassa ultrassa harkittiin. Nyt oli 13 follia näkyvissä (ekassa ultrassa 10), muutama pienempi, jotka eivät varmaan keskiviikoksi olisi ehtineet kypsyä. Pistoksia jatketaan vielä pari päivää ja perjantaina punktio. Toivotaan, ettei isommat follit nyt ala keulimaan ja karkaa liian aikaisin.

^ Toivottavasti olo helpottuu ja pääsette tuoresiirtoon!

Pakko tulla hehkuttamaan, että täällä on nyt yksi blastokysti kyydissä ja piinailu alkakoon :) Pakastimeen meni kolme hyvää blastokystiä ja joku jäi vielä seurantaan huomiseen saakka.

Huomenna olisi mahdollisuus pistää Gonapeptyl kiinnittymisen tueksi. Onko teillä kokemuksia siitä tuoresiirrossa?

Pakko tulla hehkuttamaan, että täällä on nyt yksi blastokysti kyydissä ja piinailu alkakoon :) Pakastimeen meni kolme hyvää blastokystiä ja joku jäi vielä seurantaan huomiseen saakka.

Huomenna olisi mahdollisuus pistää Gonapeptyl kiinnittymisen tueksi. Onko teillä kokemuksia siitä tuoresiirrossa?
Meillä oli Gonapeptyl, tuoresiirrosta alkoi raskaus.

Kaksi Menopur piikkiä jo takana ja ihan hirvee päänsärky ja vähän myös paha olo :hungover: Toivottavasti ei kestä koko kuurin ajan..

Mulla alko Inhixa 40mg pistokset (minihepariini) sen sairaalareissun jälkeen kun tukosriskistä kertova labrakoe oli koholla. Mietinpä vaan, että onkohan tällä vaikutusta raskautumiseen o:-) Jostain oon nimittäin lukenu, että Disperin vaikuttais positiivisesti alkion kiinnittymiseen! Näillähän on periaatteessa sama verta ohentava vaikutus :-D

Onko muilla semmoista sisäänpäin kääntynyttä fiilistä hoitojen aikaan? Mulla on jotenkin semmonen olo että haluaisi vetäytyä jonnekin omaan rauhaan. Töissä on vaikea keskittyä ja muutenkin, kun hoidot pyörii mielessä. Tää päänsärky ei myöskään auta asiaa..

Onko muilla semmoista sisäänpäin kääntynyttä fiilistä hoitojen aikaan? Mulla on jotenkin semmonen olo että haluaisi vetäytyä jonnekin omaan rauhaan. Töissä on vaikea keskittyä ja muutenkin, kun hoidot pyörii mielessä. Tää päänsärky ei myöskään auta asiaa..

On! Onneksi korona on myös hyvä tekosyy, johon voi vedota :D

Takaisin