IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voimia JinnaKoo.:Heartbigred Mutta elä vielä heitä kirvestä kaivoon.
Oletko julkiselle vai yksityisellä kun 4 stimulaatio? Onko lyhyt vai pitkä kaava?

Itsellä kans todella huonoja munasolusaaliita ollut vaikka AMH kohtalainen. Lääkärit ihmettelevät mistä johtuu..reagoinko liikaa jarruun..?

Tänään luin tehy-lehdestä hyvän jutun munasolujen lahjoituksesta. Juttu oli lahjoittajien vinkkelistä kirjoitettu, mutta itselle tuli artikkelista hyvä olo. Lahjasoluhoidot yleistymässä ja siirtyneet takaisin julkiselle puolelle.

Ensin oltiin Ovumiassa ja nyt marraskuussa suunnittelukäynti julkiselle ja hoidot julkisella tällä hetkellä.

Voi ei :sad001 Minkä kokoinen se yksi follikkeli oli? Oliko mitään pienempiä näkyvissä? Jospa joku pieni vielä ehtisi kasvaa isoksi tuon yhden lisäksi? Keskiviikkoon on kuitenkin vielä aikaa.

Apua olisko ollut 9 mm.. en oo nyt varma.. kohdun limakalvo oli 7 mm. No pitää toivoo, että niitä ilmestyisi sinne lisää jostakin. mun mielestä se lääkäri sanoi, että vasen puoli kokonaan tyhjä... eli siellä ei näkynyt mitään ja oikealla tuo yksi. no keskiviikkona sen kuulee, onko mitään muutosta tapahtunut.

Muokattu viimeksi:
Älä itke, vielä voi tulla lisää! Viime IVF:ssä mulla oli ekassa ultrassa neljä follia. Toisessa ultrassa kolmen päivän päästä oli ilmestynyt paljon lisää ja punktiossa saatiin lopulta 13munasolua.

Lohduttava tieto!! Nyt sormet ja varpaat pystyyn, että niitä olisi siellä enemmän keskiviikkona.

Toki juuri näin, ja sanoinkin, että jos saa paljon alkioita, niin sitten testissä on järkeä. Edelleen.

Erään julkaisun mukaan raskaus onnistui n. 60%:lla joilla alkio oli normaali, mutta mosaiikkisista alkioista n. 40% myös johti raskauteen. Eli raskaus-% on korkea, mutta myös normaaliksi testatut alkiot saattavat epäonnistua.

Testiin on kuitenkin luotettu vähän liikaa ja Jenkeissä moni klinikka ei suostu siirtämään mosaiikkisia alkioita, vaan ne heivataan automaattisesti.

Tulin lueskelemaan kuulumisia täältä ja kerron miten HUSissa toimitaan mosaikismin kanssa. Me siis teimme alkiodiagnostiikan perinnöllisen sairauden takia, mutta samalla muita näkyviä kromosomivikoja tutkittiin. Saimme kaksi tervettä alkiota ja kaksi matala-asteisesti mosaikistista alkiota (olikohan kromosomistosta 95% tällöin kunnollisia vai vielä enemmän). Nämä mosaiikit ovat tosiaan kuitenkin sen verran käyttökelpoisia, että HUS ne pakastaa, mutta ensin on pakko siirtää terveet alkiot. Ja näitä mosaiikkisia ei saa siirtää ilman että keskustelee perinnöllisyyslääkärin kanssa. En tiedä miten toimittaisiin tapauksessa, jossa ei ole perinnöllisen sairauden rasitetta, mutta 50% todennäköisyydellä periytyvän sairauden kanssa keskimäärin 3/4 alkioista on viallisia (periytyvä sairaus+muut poikkeavuudet), eli on varmaan järkevää pakastaa myös vähän kehnompilaatuisia.

Kerron kyllä jos joudumme käyttämään mosaikistiset alkiot ja mitä se tarkoittaa käytännössä (koska asiaan liittyvää kokemustietoa on hankala löytää mistään), mutta tällä hetkellä eka PAS onnistui ja nyt on rv 11+2.

Tulin lueskelemaan kuulumisia täältä ja kerron miten HUSissa toimitaan mosaikismin kanssa. Me siis teimme alkiodiagnostiikan perinnöllisen sairauden takia, mutta samalla muita näkyviä kromosomivikoja tutkittiin. Saimme kaksi tervettä alkiota ja kaksi matala-asteisesti mosaikistista alkiota (olikohan kromosomistosta 95% tällöin kunnollisia vai vielä enemmän). Nämä mosaiikit ovat tosiaan kuitenkin sen verran käyttökelpoisia, että HUS ne pakastaa, mutta ensin on pakko siirtää terveet alkiot. Ja näitä mosaiikkisia ei saa siirtää ilman että keskustelee perinnöllisyyslääkärin kanssa. En tiedä miten toimittaisiin tapauksessa, jossa ei ole perinnöllisen sairauden rasitetta, mutta 50% todennäköisyydellä periytyvän sairauden kanssa keskimäärin 3/4 alkioista on viallisia (periytyvä sairaus+muut poikkeavuudet), eli on varmaan järkevää pakastaa myös vähän kehnompilaatuisia.

Kerron kyllä jos joudumme käyttämään mosaikistiset alkiot ja mitä se tarkoittaa käytännössä (koska asiaan liittyvää kokemustietoa on hankala löytää mistään), mutta tällä hetkellä eka PAS onnistui ja nyt on rv 11+2.

Tämä on ihan sikamielenkiintoista! Tule ihmeessä kertomaan lisää. Mekin vakavasti harkitaan nyt alkiodiagnostiikkaa ihan mun iän vuoksi. Ei ole perinnöllisiä sairauksia. Ja kun kerrottiin meidän kiinostus tuohon alkiodiagnostiikkaan, niin lääkäri suositteli että varataan aika biologille juttelemaan erikseen, jotta tiedetään asiasta enemmän.

Toivotaan, että teillä nappaa jo ekasta siirrosta :)

En tiennyt että julkisella tehdään diagnostiikkaa, mutta hyvä jos tehdään! Vai teittekö yksityisellä ja kerroitte tulokset husiin vai kuinka..

En tiennyt että julkisella tehdään diagnostiikkaa, mutta hyvä jos tehdään! Vai teittekö yksityisellä ja kerroitte tulokset husiin vai kuinka..

Kyllä julkisella pääsee ainakin vakavan periytyvän sairauden takia alkiodiagnostiikkaan, mutta ei sitä hirveän monessa paikkaa Suomea tehdä. Julkisella sitten jonot ovat vielä hullun paljon pidemmät kuin tavallisissa ivf-hoidoissa, kun pitää mahdollisesti jonottaa perinnöllisyyslääkärille (2-6kk), jonka jälkeen geenikartat perustetaan, jos siis haetaan periytyvää sairautta. Tässä meidän aikuisten geenien tutkimisessa voi mennä myös 6kk, jonka jälkeen pääsee ivf-jonoon (koska aina sairautta ei voi paikantaa, ei suoraan pääse hoitojonoon).

Nopeimmillaan jotkut ovat päässeet julkisella vuodessa alkiodiagnostiikka-ivf-hoitoihin, meillä meni 1v 7kk alkuun (joskin muuton ja uuden työni takia lykättiin aloitusta kesän yli). Koronan, mun komplikaatioiden, alkioiden testitulosten odottelujen ym takia hoitoihin hakeutumisesta ekaan PASiin meni 2v 10kk, eli ei tätä voi nopeaksi sanoa. Yksityisellä hoidon hinta saatujen alkioiden määrästä riippuen on 10000-15000e/yritys, mikä on aika jäätävä summa. Meillä olisi ehkä ollut siihen varaa, mutta iän puolesta ei ollut niin kiire vielä.

Kyllä julkisella pääsee ainakin vakavan periytyvän sairauden takia alkiodiagnostiikkaan, mutta ei sitä hirveän monessa paikkaa Suomea tehdä. Julkisella sitten jonot ovat vielä hullun paljon pidemmät kuin tavallisissa ivf-hoidoissa, kun pitää mahdollisesti jonottaa perinnöllisyyslääkärille (2-6kk), jonka jälkeen geenikartat perustetaan, jos siis haetaan periytyvää sairautta. Tässä meidän aikuisten geenien tutkimisessa voi mennä myös 6kk, jonka jälkeen pääsee ivf-jonoon (koska aina sairautta ei voi paikantaa, ei suoraan pääse hoitojonoon).

Nopeimmillaan jotkut ovat päässeet julkisella vuodessa alkiodiagnostiikka-ivf-hoitoihin, meillä meni 1v 7kk alkuun (joskin muuton ja uuden työni takia lykättiin aloitusta kesän yli). Koronan, mun komplikaatioiden, alkioiden testitulosten odottelujen ym takia hoitoihin hakeutumisesta ekaan PASiin meni 2v 10kk, eli ei tätä voi nopeaksi sanoa. Yksityisellä hoidon hinta saatujen alkioiden määrästä riippuen on 10000-15000e/yritys, mikä on aika jäätävä summa. Meillä olisi ehkä ollut siihen varaa, mutta iän puolesta ei ollut niin kiire vielä.

On kyllä pakko sanoa, että onpa hidasta. Kromosomi checkup, geenipaneeli ym. Kestää sen kuukauden tehdä. Miksiköhän siinä näin vierähtää? Mihinköhän ne näytteet oikeen lähetetään..

Tuohon aikaisempaan viestiin en ehdi vastata, koska se vaatisi pidemmän kuin 10 min pituisen ajan älylaitteen ääressä.

Mutta kestosta sen verran, että meille tehtiin yksityisellä alkioiden kromosomiseulonta (eli PGS/PGT-A). Ennakkotutkimuksia ei tarvittu, koska ei ole tiedossa olevia perinnöllisiä sairauksia. Punktion jälkeen alkiot kasvatettiin 6 päiväisiksi, sitten biopsiat ja jäädytys. Sen jälkeen koepalat lähtivät jäässä Britteihin ja tulos tuli 11 päivän kuluttua. Noita tuloksia odotellessa seuraava kierto kerkesi alkamaan, ja koska alkionsiirto pitää tietää jo kierron alussa (koska lääkkeet pitää aloittaa kierron alussa), piti odottaa välikierron ajan. Seuraavasta kierrosta syntyi meille kuopus, siitä terveeksi todetusta alkiosta. Muut alkiot olivat moninkertaisesti sairaita, eli ei ollut kyse vain yhden kromosomin viasta, vaan vikaa oli yksittäisillä blastoilla 5-6 kromosomissa, eikä viat olleet mosaiikkisia, vaan ihan täysin viallisia olivat.

Elokuussa suunnittelukäynti, syyskuun miettimistauko, lokakuussa keräilykierto, marraskuun kierto välikierto ja joulukuun kierrosta käynnistyi raskaus. Ja tosiaan reseptit sain jo elokuussa, syyskuun mietintä oli vain minun jänistämistäni, koska IVF:n punktio kuulosti minusta etukäteen niin kamalalta. (Ja punktiota vielä kokemattomille sanon, että ei se ollut paha, siinä oli niin hyvä lääkitys, että mieluummin minä punktiossa läyn kuin hammaslääkärissä juurihoidossa.)

Yleensä jos saa tietää kantavansa perinnöllisen sairauden geeniä, pääsee automaattisesti perinnöllisyyslääkärin juttusille. Jo ennen kuin lapsenteko ajankohtaista.

Mä kannan ARVC-geeniä (vasemman kammion arytmogeeninen kardiomyopatia), joka voi aiheuttaa vakavan sydänsairauden. Siinä sydänlihas muuttuu arpi- ja rasvakudokseksi ja sähköimpulssit ei mene perille. Aiheuttaa valitettavasti äkkikuolemaa, yleensä sairastavat on oireettomia pitkään. Se on tosi harvinainen ja vasta kardiologiryhmä tutkii sitä, meidän suku on ollut hyvää materiaalia heille (jopa tunnistin perinnöllisyyslääkärin infomatskuista että meidän suku esimerkkinä, vaikka oli vain henkilöiden ikä ja sukupuoli).

Me siis käytiin Oyssissä 2016 juttelemassa että voidaanko hankkia lapsia ilman alkiodiagnostiikkaa. Saatiin siihen lupa, koska tuon geenin periytyminen loppuu siihen, jos sitä ei saa. Esim äidin siskolla ei ollut, joten hänen lapsillaan ei voi olla, eikä taas eteenpäin heidän lapsilleen voi tulla sitä.

Hassua että silloin puhuttiin jo ivf:stä, eikä tosiaan tiedetty että mies ei voi saada lapsia. Ei nyt sinänsä tuonut uutta tietoa tuohon alkiodiagnostiikka keskusteluun, mutta meillä tämmöinen tausta :)

Ajattelin päivitellä tännekkin nyt meidän hoitojen kulkua. Ivf oli tosiaan tammikuussa, punktiossa kerättiin 20munasolua joista 14 kypsää, 11 hedelmöittyi, 10alkiota joista vain 3 jaksoi pitkän viljelyn loppuun. Tuloksena 2 viisipäiväistä ja yksi 6päivän ikäinen pakkasessa. Maanantaina olin ultrassa koska oli tarkoitus tehdä pass luomu kiertoon kun ei hyperi riskin takia päästy tuoresiirtoon. Kuitenkin ultrassa vasemmalla oli 25mm kokoinen rakkula, lääkäri epäili että se on jäämistöä punktiosta. Noh eihän siihen ovulaatio testiin ole tullut minkäänlaista tummentumaa joten olen alkanut popsimaan teroluteja koska tämä kierto selvästi ovuloimaton.

Onko muilla kierto palautunut kuinka punktion jälkeen?

Joillain voi olla jo johtofolli, joka on valikoitunut edellisellä kierrolla. Siitä on hyvä tietää, ja ylipäätään mistä lähdetään liikenteeseen. Esim. jos sieltä löytyykin kystaa tms. Kun osalla voi olla muutama kuukausi aikaa siitä, kun hoidot on suunniteltu ja kun alkaa itse hoitokierto, niin siinä on hyvä tsekkaa.

Osaako joku sanoa miten kystan löytyminen vaikuttaa hoitoihin? Voiko esim passia tehdä ollenkaan lääkkeelliseen kiertoon..

Osaako joku sanoa miten kystan löytyminen vaikuttaa hoitoihin? Voiko esim passia tehdä ollenkaan lääkkeelliseen kiertoon..

Voi olla että lääkäri haluaa odottaa kystan kuivumista. Lääkkeellisen kierron lääkitys ei kystaa kuitenkaan kasvata, jos siis tehdään estrogeeni + proge tuella siirto. Ovulaatioinduktio lääkkeet taas voivat kasvattaa kystaa.

On kyllä pakko sanoa, että onpa hidasta. Kromosomi checkup, geenipaneeli ym. Kestää sen kuukauden tehdä. Miksiköhän siinä näin vierähtää? Mihinköhän ne näytteet oikeen lähetetään..

Eurooppaan ne näytteet meni, ehkä Britteihin. Tai Saksaan. Jonoista julkisellahan tässä vain on kysymys, ei niinkään siitä, miten nopeasti asioita voisi oikeasti tehdä. Suomessa diagnostiikkaa ei siis pystytä vielä tekemään.

Voi olla että lääkäri haluaa odottaa kystan kuivumista. Lääkkeellisen kierron lääkitys ei kystaa kuitenkaan kasvata, jos siis tehdään estrogeeni + proge tuella siirto. Ovulaatioinduktio lääkkeet taas voivat kasvattaa kystaa.

Okei, ei tosiaan ollut varmuutta mikä möllykkä mulla tuolla vasemmassa munasarjassa on punktion jäljiltä.. Sain itse käsityksen että se olisi nesterakkula..

Meillä ei ole alkiodiagnostiikasta kokemusta, mutta meiltä kummaltakin otettiin verinäyte b-kromos. Siitä tutkittiin kromosomit eli ettei löydy translokaatiota kummaltakaan. Kummallakin oli normaalit kromosomit. Jos translokaatio olisi löytynyt, olisimme siirtyneet HUS:n hoitoon lähetteellä. Siellä olisi tehty seuraavassa IVF:ssä alkiodiagnostiikka. Suomessa HUS on ainoa paikka julkisella, jossa tehdään alkiodiagnostiikkaa.

Jos on useita epäonnistuneita siirtoja hyvälaatuisilla alkoilla, kannattaa molemmista tehdä b-kromos -tutkimus.

Jos on useita epäonnistuneita siirtoja hyvälaatuisilla alkoilla, kannattaa molemmista tehdä b-kromos -tutkimus.
Meillä ei useista epäonnistuneista siirroista huolimatta ole ollut mitään puhettakaan tällaisista. Kovasti puhuivat, että jos ekasta ivf:stä ei onnista, täytyy tehdä lisäselvityksiä, mutta muutaman perusverikokeen otattivat ja se siitä. Kukaan ei vaivaudu kertomaan, mitä testejä otetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä voisi vielä ottaa ja miksi ei oteta.

Puhuivat myös era-testin mahdollisuudesta kesällä, että julkisellakin tekevät sitä ja sen voisi ekan kierroksen jälkeen tehdä minulle. Nyt kun otin asian puheeksi, toinen lääkäri sanoo, että eivät niitä viitsi tehdä, kun eivät ole saaneet selkeää näyttöä sen hyödystä edelleenkään.

Mulla oli nyt IVF-ultrassa kymmenen follia kasvanut aika tasakokoisiksi, 12-14mm kaikki. Lääkäri oli jo varaamassa punktiota keskiviikolle tai torstaille. Kysyin, että eikö tule toista ultraa ennen punktiota, kuten viimeksi? Totesi, että voisi kyllä ottaa vielä maanantaille, on siitä helpompi päättää punktiopäivä. Jos en olisi asiaa kysynyt, toista ultraa ei olisi tullut. En tiedä onko se yleistä, että ennen punktiota on kaksi ultraa?

Vähän ärsyttää epäjohdonmukaisuus julkisen hoidoissa.

Eurooppaan ne näytteet meni, ehkä Britteihin. Tai Saksaan. Jonoista julkisellahan tässä vain on kysymys, ei niinkään siitä, miten nopeasti asioita voisi oikeasti tehdä. Suomessa diagnostiikkaa ei siis pystytä vielä tekemään.

Suomessa osataan kevyesti tehdä tätä diagnostiikkaa, itse sitä olen tehnyt. Tää on tätä HUSia taas..

Meillä ei useista epäonnistuneista siirroista huolimatta ole ollut mitään puhettakaan tällaisista. Kovasti puhuivat, että jos ekasta ivf:stä ei onnista, täytyy tehdä lisäselvityksiä, mutta muutaman perusverikokeen otattivat ja se siitä. Kukaan ei vaivaudu kertomaan, mitä testejä otetaan ja miksi ja ennen kaikkea mitä voisi vielä ottaa ja miksi ei oteta.

Puhuivat myös era-testin mahdollisuudesta kesällä, että julkisellakin tekevät sitä ja sen voisi ekan kierroksen jälkeen tehdä minulle. Nyt kun otin asian puheeksi, toinen lääkäri sanoo, että eivät niitä viitsi tehdä, kun eivät ole saaneet selkeää näyttöä sen hyödystä edelleenkään.

Mulla oli nyt IVF-ultrassa kymmenen follia kasvanut aika tasakokoisiksi, 12-14mm kaikki. Lääkäri oli jo varaamassa punktiota keskiviikolle tai torstaille. Kysyin, että eikö tule toista ultraa ennen punktiota, kuten viimeksi? Totesi, että voisi kyllä ottaa vielä maanantaille, on siitä helpompi päättää punktiopäivä. Jos en olisi asiaa kysynyt, toista ultraa ei olisi tullut. En tiedä onko se yleistä, että ennen punktiota on kaksi ultraa?

Vähän ärsyttää epäjohdonmukaisuus julkisen hoidoissa.

Musta tuntuu, että joudut oikein vaatimaan niitä lisätestejä teidän hoitoihin erikseen. Tosi inhottavaa, että jotenkin ottavat kevyesti noi asiat. Mekin käydään shoppailemassa toisella klinikalla sen takia, kun nyt ollut lääkäri on aika passiivinen. Itse olen opiskellut mahollisia testejä ja kysynyt suoraan lääkäriltä niiden hyödyllisyyttä jne. Ei ole itse montaa asiaa ehdottanut.

Mä koin että mun era-testiä vastaava BeReady-testi oli hyödyllinen. Koska se näytti että mun kohtu on etuajassa. Nykyään lääkitys aloitetaan aikasemmin, että se auttaa hormonit olemaan samassa ajassa, kun kohtu. Ja meillä blastokasvatukset meni niin että loput 3 alkiota oli vasta 5 päivänä esiblastoja eli olivat hitaita kasvamaan. Josko sinä yksi syy miksei mitään kiinnitysyritystäkään. Ja siinä kierrossa, missä lääkitys aikaistettiin tulin raskaaksi (vaikka menikin kesken)? Isompi hyöty on varmasti niillä, joilla ero on vuorokausi tai yli. Kohtukin on vain tietyn aikaa vastaanottavainen alkiolle.

Muokattu viimeksi:
Takaisin