IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli edellinen siirto tuoresiirto, tukilääke loppui plussaan. Lopetin sen kerralla, raskaus meni hyvin.

Ruoholahdessa on tosiaan Dextra ja heillä sopimus että Ruoholahden apteekista saa hyvin lapsettomuushoitojen lääkkeitä, ei tarvitse erikseen tilata.

Ulpulle isot pahoittelut, on kyllä julmaa etteivät selvinneet sulatuksesta. :(

Tsemppiä piinailijoille!

Mulla pitäis loppuviikosta alkaa uusi kierto ja seuraavaan eli syyskuun kiertoon tehdään eka PAS.

Ilman reseptiä tilaamisesta en muuten osaa kommentoida, kun en muista kysyttiinkö multa hetu kun varasin lääkkeitä. Eli tarkistivatko jo silloin, oliko niihin resepti. Jos apteekilla on tuotetta varastossa, he pystyvät yleensä sen varaamaan, varausajan käytäntö vaihtelee eri apteekkien suhteen, muistaakseni YA:ssa se oli vähemmän päiviä mitä pitivät varauksessa kuin esim. omassa lähiapteekissa :) Ja se varaus ei sido, esim. mulla oli Ovitrelle varauksessa siihen asti että hoidoissa näytettiin vihreää valoa sen pistämisen suhteen :joyful: Jos en olisi sitä tarvinnut, olisin soittanut ja vapauttanut varauksen.

Tilausajat sitten vaihtelivat, muistaakseni se vaikutti mistä tukusta lääkkeet tulivat ja minä päivänä he tilauksen tekivät. Joltain toimittajalta saivat lääkkeen ihan seuraavaksi päiväksi, jos tilaus oli tehty johonkin tiettyyn kellonaikaan mennessä. Olikohan kylmäsäilytystä vaativissa lääkkeissä jotain omia tilauskäytäntöjä..

Ja se Gonapeptyl muuten vaatii kylmäsäilytyksen. Eli jos saat siihen reseptin ja lähdet sitä hakemaan, suosittelen ottamaan jonkun pienen kylmälaukun tms. mukaan :joyful: Me ei oltu otettu, kun oltiin siinä luulossa että apteekistakin saisi jonkun kylmäpakkauksen tms. Ajettiin sitten suorinta reittiä kotiin ns. kaasu pohjassa. Onneksi ei ollut kuuma päivä. Ovitrellen sain tosiaankin ostettua niin läheltä, ettei tarvinnut niin stressata sen kuljettamisen suhteen.

Katsoin muuten, että Ruoholahden apteekissa voisi tuota Gonapeptyliä olla ja joku muistaakseni mulle tänne kommentoi, että se apteekki voisi myydä yksittäisiä ruiskuja. Siinähän taitaakin olla joku lapsettomuushoitoihin erikoistunut klinikka vieressä :) Myllypuron jossain apteekissa saattoi olla myös Gonapeptyliä. Toivon mukaan tästä oli luovasti apua :shy: Ja tsemppiä keskiviikkoiseen siirtoon!

Ruoholahti on ihan väärällä suunnalla :p ja Myllypuro. Mutta jos ainakaan ennen torstaita ei tarvitse pistää niin yritän metsästää piikkiä :) jos edes reseptin saan keskiviikkona. Harmi kun Tilkasta ei saa lääkkeitä :shifty:
Kiitos :happy:

Mulle ei ole tullut vastaan tuota että liian suuri määrä on haitallista. Olisko sulla linkkaa johonkin tutkimuksiin? Ja mikä on liian suuri määrä? Tähän saakka omissa hoidoissa sekä mitä on nähnyt täällä foorumilla, niin maksimi annos on ollut 800mg päivässä. En voi kuvitella että sitä määrättäisiin niin usein hoidoissa tueksi jos olisi haitaksi.
The high concentration of progesterone is harmful for endometrial receptivity and decidualization
https://www.nature.com/articles/s41598-017-18643-w

Elective freezing of IVF embryos linked to higher pregnancy rates in some cases
https://med.stanford.edu/news/all-n...-to-higher-pregnancy-rates-in-some-cases.html
(Tämä käsittelee sitä, että joillain naisilla tuoresiirto kannattaa jättää väliin ja pakastaa kaikki alkiot, koska keltarauhashormonia sattui olemaan IVF-kierrossa liikaa.)

A Randomized Trial of Progesterone in Women with Recurrent Miscarriages
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1504927
(Tässä tutkittiin, auttaisiko keltarauhashormonituki estämään keskenmenoja, eikä siitä ollut apua.)

IVF:ssä keltarauhashormonituelle on selkeä tarve, en usko että lääkärit määräävät sitä liikaa tai liian vähän. Ennemminkin ajatukseni oli sanoa, että vaikea on meidän arvioida, miksi jollekin määrätään enemmän kuin toiselle, tai miksi jollekin valitaan eri kaava tai eri lääkkeet kuin toiselle, ja lääkärillä voi olla hyviä syitä olla määräämättä lisätukea. Meiltä kaikilta on otettu verikokeet ja epäilemättä niidenkin tulokset vaikuttavat lääkitykseen, samoin tiputteluvuodon kaltaiset oireet.

Muokattu viimeksi:
meillä ei ole muutakun testaus kotitestillä. Ja en oikeastaan oo yhtään nyt miettinyt testaamista :pompus: toisaalta kummassakaan aijemmassa siirrossa en ole malttanut testipäivään, joten tuskimpa tässäkään :rolleyes:

onko kellään kokemusta tuosta ”alkioliimasta?”:hilarious:

Meillä oli 2. Passissa mukana liima! Meille lääkäri sano että ei ole haittaakaan kokeilla :)

Mulle tuli se automaattisesti nyt tällä kertaa. En oo tosin perehtynyt, että mihin sen teho perustuu, tuikkasin vaan piikin siihen aikaan, kun oli käsketty :woot:

Sen vähän mitä tuosta luin, niin pisti silmään, että viispäiväisen blaston siirron jälkeen toisille oli sanottu, että pistä siirron jälkeisen päivän aamulla, joillekin ohje on ollut, että samaan kellonaikaan kuin siirtokin oli, toisille sanottu, että pistä illalla ja osalle että ei oo mitään väliä mihin aikaan :wideyed: mä sain ohjeeksi pp1, klo 19-21 (siirto oli iltapäivällä edellisenä päivänä).

Meillä oli siirto iltapäivällä ja gonapeptyl piti pistää seuraavana päivänä siitä "lähes samaan aikaan" On kyllä jännä miten tässäkin käytännöt vaihtelee:bookworm:

Mulla oli pas tiistaina ja Gonapeptyl piti pistää perjantaina. Jäänyt jotenkin hyvin mieleen ku oli joulupäivä ja meillä vieraita, hipsin salaa vessaan pistämään.. Asun keskisuuressa kaupungissa ja täällä yhdessä apteekissa aina lapsettomuuslääkkeitä hyllyssä, toki toivovat että varataan etukäteen. Myivät myös yksittäin Gonapeptylin.

Itse en myöskään usko että liialla keltarauhashormonilla huono vaikutus. Siis tämä vain omaa mutua, itsellä keltarauhanen toimii oikein mainiosta (meillä male factor diagnoosi) ja silti klinikka määräsi Lutinukset jopa sinne rv10 saakka käytettäväksi.
Se pistetään kai aina alkion ollessa kuuden päivän ikäinen, eli kiinnittymisvalmis.

Mulla tuli ne kolme terävää vihlaisua pp1 klo 22 jälkeen ja olin pistänyt gonapeptylin klo 20 samana iltana. En tiedä oliko nuo kiinnittymisvihlaisuja, mut ainakin ne oli sellaisia mitä en oo tässä yli vuoden aikana tuntenut kertaakaan o_O

Mulla tuli ne kolme terävää vihlaisua pp1 klo 22 jälkeen ja olin pistänyt gonapeptylin klo 20 samana iltana. En tiedä oliko nuo kiinnittymisvihlaisuja, mut ainakin ne oli sellaisia mitä en oo tässä yli vuoden aikana tuntenut kertaakaan o_O
Minulla oli täsmälleen sama! Kellonajoista en ole varma, mutta piikin jälkeen samana iltana vihloi kovaa pari kertaa, enkä tosiaan ole muulloin vastaavaa kokenut (ja siitä PASsista tuli lapsi syliin).

Tänne iski valtava surun ja toivottomuuden aalto. Ollut koko
ajan sellainen olo, ettei tämä siirto tärppää. (Olen myös edelleen vähän kipeänä, ja kotona.)

Tuntuu olevan nyt kovin huonot näkymät eteenpäin, raskauden mahdollisuuteen, työelämässäkään en oikein tiedä mihin suuntaan lähteä. Ihan kuin olisin keskellä sankinta sumua , enkä näe ainoatakaan reittiä eteenpäin. En tiedä missä kohtaa avautuu maisema, missä on pudotus. On pakko vain seistä, tunnustella kivenmurikkaista maata jalkojen alla. Tällainen on tämä hetki.

Tällaisia ne piinapäivät olivatkin.

The high concentration of progesterone is harmful for endometrial receptivity and decidualization
https://www.nature.com/articles/s41598-017-18643-w

Elective freezing of IVF embryos linked to higher pregnancy rates in some cases
https://med.stanford.edu/news/all-n...-to-higher-pregnancy-rates-in-some-cases.html
(Tämä käsittelee sitä, että joillain naisilla tuoresiirto kannattaa jättää väliin ja pakastaa kaikki alkiot, koska keltarauhashormonia sattui olemaan IVF-kierrossa liikaa.)

A Randomized Trial of Progesterone in Women with Recurrent Miscarriages
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa1504927
(Tässä tutkittiin, auttaisiko keltarauhashormonituki estämään keskenmenoja, eikä siitä ollut apua.)

IVF:ssä keltarauhashormonituelle on selkeä tarve, en usko että lääkärit määräävät sitä liikaa tai liian vähän. Ennemminkin ajatukseni oli sanoa, että vaikea on meidän arvioida, miksi jollekin määrätään enemmän kuin toiselle, tai miksi jollekin valitaan eri kaava tai eri lääkkeet kuin toiselle, ja lääkärillä voi olla hyviä syitä olla määräämättä lisätukea. Meiltä kaikilta on otettu verikokeet ja epäilemättä niidenkin tulokset vaikuttavat lääkitykseen, samoin tiputteluvuodon kaltaiset oireet.

Kiitos!
Olipa mielenkiintoinen juttu tuosta puntion aikaisesta korkeasta progesteronitasosta ja tuoresiirron epäonnistumisprosentit vs onnistumisprosentit PAS:ista varsinkin vanhemmilla potilailla!

Tuo hiiritutkimus pitäisi tietysti saada ihmisille tutkittavaksi, jotta selviäisä nihmisen arvot. Ei sinäsnä 1/1 luotettava. Mutta kaikki raskauteen liittyvät tutkimukset on niin vaikeita ja tulee eettisiä ongelmia jos pitää olla plasebo ryhmä jotai ei saa auttaa.

Mun nykyinen lääkäri jutteli keltarauhashormonitasosta enemmänkin siinää kohtaa, kun ollaan jo raskaana. Kuulema mun vuotava ensimmäinen raskaus joka päättyi keskenmenoon voi johtua alhaisesta progesteronitasosta. Tästä siis epäilys, jonka vuoksi siirron jälkeen mä ravaan sitten verikokeissa. EI haittaa, teen sen oikein mielelläni, jos saadaan onnistunut raskaus.

Esimerkkinä oikean syyn löytämisestä keskenmenoihin hän kertoi potilaasta, jolla oli jo 10 keskenmenoa takana. Ottivat asiakseen testata häneltä hormonitasot verikokeella pari kertaa viikossa ja huomasivat, että hänellä alkoi taso laskea n. viikolla 5 itsestään ilman että mitään lääkkeitä olisi vähennetty. Eli kyseessä oman hormonituoton vakava häiriö (ei tuottanut itse keltarauhashormonia) sekä vaginaalisen hormonin imeytymishäirö. Loppujen lopuksi hän joutui käyttämään hormonipiikkejä koko loppuraskauden, mutta tuloksena oli elävä lapsi syliin. Eli ongelman juurisyy löytyi ja sitä pystyttiin hoitamaan.

Tässähän on aina se vaikeus, että esim. jos puolia meistä joku hoito hyödyttää, toista puolta se ei hyödytä. Ketä hoito hyödyttää ei voida tietää ilman, että monia testejä otetaan koko ajan. Se ei kerro mitään että otetaan yksi verikoe. Tai se kertoo sen hetken tuloksen tietysti. Mutta koska tasot voi naisella muuttua pitkin raskautta joka päivä jos kropassa on häikkää. On olemassa ns. "sweet spot" käytävä progesteronitasolle pitkin raskautta. Jos arvot menee tason alle, ollaan menossa kohti keskenmenoa. Sen pystyy verikokeella ennustamaan jonkunlaisella varmuudella. Ja sen vuoksi siihen pystyttäisiin myös reagoimaan lääkeavulla, jos taso alkaa laskea lähelle riskiarvoa.
Sen takia niitä verikokeita olisi otettava koko ajan, jos on epäilystä tästä ongelmasta raskauksissa.
https://bmcpregnancychildbirth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12884-017-1261-4

Mäkin olen lukenut tässä parin vuoden aikana vaikka ja mitä, ja silti pakko luottaa aina lääkärin päätökseen. Mikä on ollut mulle tärkeää tässä matkalla on ollut se, että kun olen mennyt mun tutkimusten lukemisien jälkeen kyselemään lääkäriltä monista asioista, on saanut niihin vastauksia. EI voi ainakaan sanoa, etten olisi itse osallistunut ja ottanut vastuuta tiedosta meidän hoitopolun aikana. Osaan esim. lääkäri on voinut todeta ettei usko jonkun olevan ongelma. Siihen on luotettava, koska ei mulla ole lääkärin osaamista tai lääkistä takana.

Meillä oli siirto iltapäivällä ja gonapeptyl piti pistää seuraavana päivänä siitä "lähes samaan aikaan" On kyllä jännä miten tässäkin käytännöt vaihtelee:bookworm:

Mulla on kanssa vaihdellut, ekassa siirrossa ohje oli aamupäivällä, tokassa mihin aikaan vaan ja nyt oli että aamulla :hilarious:

ajan sellainen olo, ettei tämä siirto tärppää. (Olen myös edelleen vähän kipeänä, ja kotona.)

Tuntuu olevan nyt kovin huonot näkymät eteenpäin, raskauden mahdollisuuteen, työelämässäkään en oikein tiedä mihin suuntaan lähteä. Ihan kuin olisin keskellä sankinta sumua , enkä näe ainoatakaan reittiä eteenpäin. En tiedä missä kohtaa avautuu maisema, missä on pudotus. On pakko vain seistä, tunnustella kivenmurikkaista maata jalkojen alla. Tällainen on tämä hetki.

mulla oli eilen siirto ja tipuin nyt jo toivottomuuden kuoppaan :laughing021 mutta tää on niin perus aina, hetken jaksaa olla positiivinen ja sitten alkaa epävarmuus nostaa päätään. Mutta kuitenkin, muista ettei oireista tai oireettomuudesta voi sanoa mitään, lopputulos voi silti olla kaksi viivaa! :hello2

Voi että :sorry::Heartred mähän rypesin myös kovin syvissä vesissä piinailun alussa, varmana epäonnistumisesta. Onneks tämä meidän seilaava mieliala ei vaikuta lopputulokseen, vaan se voi yllättää :smiley-angelic001 :Heartpink

Itse olin heti siirtopäivästä lähtien varma, että ensimmäinen PAS epäonnistui. Mulle siirrettiin kaksipäiväinen ja 66 % mun alkioista kuolivat kahden ja kuuden päivän välillä. Lisäksi limakalvo oli aika ohut ja lääkäri totesi, että seuraava siirto tehdään tämän takia lääkkeelliseen kiertoon.

Onneksi skeptisyys ei vaikuta lopputulokseen, vaan 100 muuta asiaa vaikuttavat siihen.

Taas työkaverini (kiinalainen), ihmetteli miksi olen torstaina töissä. Kiinassa saa kuukauden vapaata ivf jälkeen :bag: onneksi olen lomalla perjantain, niin saa kolme päivää ottaa rennosti.. mutta jää harmittamaan tuommoiset, enkö tee nyt kaikkea mitä voin, jotta plussa tulisi.. vaikea uskoa, että työpäivän takia alkio EI kiinnittyisi.. Uskon, että jos on vahva alkio, niin kiinnittyy vaikka mikä olisi!

Taas työkaverini (kiinalainen), ihmetteli miksi olen torstaina töissä. Kiinassa saa kuukauden vapaata ivf jälkeen :bag: onneksi olen lomalla perjantain, niin saa kolme päivää ottaa rennosti.. mutta jää harmittamaan tuommoiset, enkö tee nyt kaikkea mitä voin, jotta plussa tulisi.. vaikea uskoa, että työpäivän takia alkio EI kiinnittyisi.. Uskon, että jos on vahva alkio, niin kiinnittyy vaikka mikä olisi!
Niinku olen sanonut aiemminkin, Suomessa ei syntyisi varmaan yhtään ivf-vauvaa, jos kiinnittyminen olisi kiinni lomasta ja stressaamattomuudesta :Heartpink oon seuraillut paljon jenkeissä ja muuallakin hoidoissa käyviä ja siellä se touhu on usein varsin yliampuvaa. Joka toimenpiteeseen sairaalakaapu päälle ja myssy päähän, kärrätään pyörätuolilla tai sängyllä huoneesta toiseen ja aina maataan pitkään siirron jälkeen paikoillaan. Eikä niillä kai sen parempia onnistumisprosentteja ole kuin meilläkään. Lääkkeitä myös yliannostellaan siellä ja tuntuu et varmuuden vuoksi tuikataan vähän joka hormonia jokaiseen ettei sit kukaan "haasta oikeuteen" kun ei huomioitu sitä tai tätä.
Jos työnteko olisi tutkimusten mukaan haitallista alkion kiinnittymiselle, niin jokaiselle ivf-potilaalle kirjotettaisiin saikkua siirron jälkeen.

Joten huolet pois Jannn, teet just niinku kuuluukin :Heartred

Voi ei! Älä vaan itseäsi soimaa toisen ajattelemattomasta kommentista!

Jos meidän pitäs levätä kuukausi siirron jälkeen, niin siihen olisi ohjeistus. Ennen vanhaan piti siirron jälkeen jäädä makoilemaan n.15-30 min, mutta tämäkin on osoitettu turhaksi tutkimusten jälkeen ja nykyään kehoitetaan vaan lähtemään liikkeelle sekä käymään pissalla.
Ehkä se tuolla perimmäisenä asiana on se, että ei saisi stressata siirron jälkeen. Stressihormont ei ole hyvästä. Eli jos työ aiheuttaa kovaa stressiä niin sitten voisi miettiä miten keventää henkistä kuormaansa töissä. Mutta itselläkin meni niin että siinä kierrossa missä tärppäsi olin kaikkein stressaantunein olo vuosiin, kun moni asia oli siinä päällekkäin. Että tiedä sitten... Mutta et voi nyt itse kauheasti tehdä mitään, muuta kun nauttia sitten siitä ajasta, kun tiedät, että on nyt pikkanen kyydissä :)

Kiitoksia rauhotteluista :) en mielestäni stressaa töitä kovasti. Ihan kivaa se yleensä on :) yksi palaveri on joka saattaa hetkellisesti stressata.
Kiinassa paljolti kiinni myös fyysisyydestä, esim lapsia ei saisi nostella raskaanakaan. Heillähän synnyttämisenkin jälkeen isovanhemmat hoitaa vauvaa ja äiti lepää :bag: ei siis paria päivää vaan kuukausi tai enempi.

Meille siirrettiin tänään kyytiin huippulaatuinen 4 päivän ikäinen alkio. ❤️ Itse olen vielä menossa käymään töissä ja teen normaalisti huomisesta alkaen töitä. Itse koen vähemmän stressaavaksi normaalin elämän ja työt. Enpä ehdi liikaa miettimään ja piinailemaan asiaa. Tämä oli siis meidän ensimmäinen siirto ja 5 alkiota jäi vielä pakkaseen. Tsemppiä kaikille piinailijoille! :happy:

Meille siirrettiin tänään kyytiin huippulaatuinen 4 päivän ikäinen alkio. ❤️ Itse olen vielä menossa käymään töissä ja teen normaalisti huomisesta alkaen töitä. Itse koen vähemmän stressaavaksi normaalin elämän ja työt. Enpä ehdi liikaa miettimään ja piinailemaan asiaa. Tämä oli siis meidän ensimmäinen siirto ja 5 alkiota jäi vielä pakkaseen. Tsemppiä kaikille piinailijoille! :happy:

Ihania piinailupäiviä! :smug:

Blaah, täältä tulee nyt vähän negailua omasta navasta käsin.. Tosiaan viime vkolla päätin että siirretään ekaa PASia jotta ehdin ottaa tehosterokotuksen. Noh, nyt näyttää siltä että vaikka en olisi tuota päätöstä tehnyt, olisi PAS jäänyt tekemättä tästä kierrosta, sillä KP17 menossa ja clear blue on vilkuttanut nyt 8 aamua korkeaa hedelmällisyyttä mutta ovista ei vaan kuulu eikä sen puoleen valkovuodonkaan perusteella näytä siltä että sitä olisi tulossa. Minähän ehdin tässä kierrossa käydä tilkassa ekassa ultrassa PASia varten ennen kuin tein päätöksen lykkäämisestä, ja siinä ultrassa (kp10) ei johtofollia löytynyt ja lääkäri meinasi että josko oli vielä liian aikaista. Tänä aamuna vessassa tuli paperiin kirkkaan punainen raita, minulla ei yleensä ole välivuotoja eikä oviksen aikaankaan vuotoa joten mitä lie sekin nyt sitten oli. Alan pahoin pelätä, että minun kierrossa on jotain häikkää (endon aiheuttamaa kenties), ja varmaan tilkassa kuitenkin pakottavat ekan PASin yrittämään luonnollisesta kierrosta, joten meneekö tässä nyt sitten seuraavakin kierto harakoille jos haluavat luonnolliseen yrittää ja tämä sama meno jatkuu, että ovista ei tule siinäkään kierrossa.. Punktion jälkeinen kierto oli minulla samanlainen, siinä ovis tuli päivänä 18 muistaakseni ja silloin ajattelin, että punktio sekoitti sen. Mutta punktiosta on nyt 3kk joten en usko, että sitä voi enää tässä kierrosta tästä meiningistä syyttää.

Takaisin