IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kävelin punktion jälkeen pari päivää ihan kumarassa vessaan sängystä, maha oli niin kipeä ja arka. Kolmantena päivänä alko helpottamaan mutta hutera olo :wacky:

Mullakin oli ekalla kerralla tuskaisemmat olot punktion jälkeen, autossa kotimatkalla mahaa alkoi juilia ja kävelin kotona kaksinkerroin sängystä vessaan (ja siellä sai rampata usein, kun piti juoda paljon). Jouduin myös käymään Naistenklinikan päivystyksessä, kun muistaakseni seuraavana iltapäivänä nousi kuume. Sen syy jäi mysteeriksi, ei ollut punktiokomplikaatio. Tulehdusarvot olivat koholla, mutta olivat siirtopäivänä laskusuunnassa.

Toisella kerralla pyysin kaikki mahdolliset rauhoittavat sekä kipulääkkeet, ja kun punktion jälkeen alkoi mahaa juilia kysyin saako jotain vahvempaa särkylääkettä. Sainkin troppia kun ensiksi minulle oltiin selostettu sen riskit. Se vahvempi kipulääke toimi kuitenkin omalla kohdallani ihan superhyvin, minua ei yhtään haitannut vaikka olin koko loppupäivän ihan tööt, sillä se vei kaiken kivun. Parin päivän päästä punktiosta puuhastelin kevyesti pihalla. Töissä kun sinne asti pääsin, otin rauhallisesti. Toisella kerralla selvisinkin siis vähemmillä jälkioireilla ja blaston tuoresiirrosta lähtikin raskaus käyntiin :)

Mullakin oli muuten kuumeilua ekan punktion jälkeen, mutta toisen jälkeen ei mitään. Nyt oon kauhuissani, kun on kokemukset sekä huonosta että hyvästä punktion jälkeisestä ajasta, että mihin suuntaan kääntyy tällä kertaa :nailbiting:

Pitkään istuessa (työt) alkaa tuntua painetta alavatsalla ja iltaisin kävelyllä semmonen pistely/paine muniksissa, vaikka yritän mennä rauhallista tahtia.

Oon saanut itseni hermoromahduksen partaalle googlaamalla kaikkia "ivf 38+" tyyppisiä sivuja :rolleyes:

Mä mietin et pitääköhän mun laittaa saikkulappu palkkoihin, kun meillä saa olla omalla ilmoituksella viikon pois (palkanmaksu kolmelta päivältä toki vaan). Jotenkin en haluis et se palkanlaskija näkee mistä saikku on kirjoitettu ja tekee omat johtopäätökset. Vaikka sillä vaitiolovelvollisuus tietysti onkin, mutta mua ärsyttää pelkästään se fakta, että se tietää asiasta o_O oma esihlö on poissa ja sillä tuuraaja. En tiedä miten ton asian sille muotoilis, ettei tarvis sitä saikkulappua jättää? Kokemuksia kenelläkään siitä et olis ollut vaan omalla ilmoituksella pois punktion jälkeen?

Mullakin oli muuten kuumeilua ekan punktion jälkeen, mutta toisen jälkeen ei mitään. Nyt oon kauhuissani, kun on kokemukset sekä huonosta että hyvästä punktion jälkeisestä ajasta, että mihin suuntaan kääntyy tällä kertaa :nailbiting:

Pitkään istuessa (työt) alkaa tuntua painetta alavatsalla ja iltaisin kävelyllä semmonen pistely/paine muniksissa, vaikka yritän mennä rauhallista tahtia.

Oon saanut itseni hermoromahduksen partaalle googlaamalla kaikkia "ivf 38+" tyyppisiä sivuja :rolleyes:

Mä mietin et pitääköhän mun laittaa saikkulappu palkkoihin, kun meillä saa olla omalla ilmoituksella viikon pois (palkanmaksu kolmelta päivältä toki vaan). Jotenkin en haluis et se palkanlaskija näkee mistä saikku on kirjoitettu ja tekee omat johtopäätökset. Vaikka sillä vaitiolovelvollisuus tietysti onkin, mutta mua ärsyttää pelkästään se fakta, että se tietää asiasta o_O oma esihlö on poissa ja sillä tuuraaja. En tiedä miten ton asian sille muotoilis, ettei tarvis sitä saikkulappua jättää? Kokemuksia kenelläkään siitä et olis ollut vaan omalla ilmoituksella pois punktion jälkeen?

Mä mietin myös, saanko jatkaa tarvittaessa omalla ilmoituksella saikkua vaikka antaisin todistuksen kolmesta päivästä.. meillä sais kans olla viikon pois omalla ilmoituksella ja tietääkseni saisi palkan koko ajalta o_O mutta pomo tietää hoidoista, olenko vain omalla ilmoituksella niin kauan ku tarvis vai annanko lapun ..ehkä kysyn häneltä :hilarious:

Hei! :greet025 Olen lukenut tätä ketjua jo jonkin aikaa, kun tiedossa on ollut että taitaa olla itselläkin edessä ivf-polku. Liityn nyt mukaan, kun eilen alkaneiden kuukautisten myötä käynnistyy meidän ivf.

Taustasta sen verran, että olen 38-vuotias, mies vuoden vanhempi. Lasta on toivottu jo useampi vuosi, mutta kotikonstein raskaus ei ole alkanut. Viime syksynä toisesta letroilla tuetusta inssistä tulin suureksi iloksi ja yllätykseksi raskaaksi. Ehdittiin nähdä syke, mut sitten viikolla 8+6 kävi ilmi, että raskaus oli keskeytynyt pari päivää aiemmin. Lääkkellisen tyhjennyksen jälkeen tämän vuoden puolella tehtiin vielä kaksi inssiä, mut niissä ei onnistanut. Lapsettomuuden syitä on useita, mm. mun pcos ja aiemmin pielessä olleet kilpirauhasarvot.

Tänään alkaa ivf:n pistokset gonal-f:llä. Olo on toiveikas, mut samalla realistinen, kun olen nähnyt täällä niin monenlaisia kokemuksia. Meidän lääkäri myös maltillisti odotuksia toteamalla, että yleensä eka ivf-kierros on myös jossain määrin testaamista miten keho reagoi lääkkeisiin.

Kiitos teille kaikille jo nyt tiedoista ja tuesta, jota olen tämän keskustelun kautta saanut!

Apilainen, tervetuloa ja onnenpotkuja hoitoon :)

Siis aika ei oo ikinä mennyt näin hitaasti kuin nyt. Kp 8 ja musta tuntuu, että oon elänyt tätä kiertoa jo kolme viikkoa :bag: elän vaan pistoksesta toiseen, mihinkään ei osaa keskittyä, koko ajan googlaa sitä sun tätä eikä tää kotoa käsin työskentely helpota asiaa :wacky:
Onneks lapset tulee kohta meille ja muutenkin viikonlopuksi on ohjelmaa, niin ehkä se edes sujuu vähän nopeammin :smiley-angelic001

Mä mietin myös, saanko jatkaa tarvittaessa omalla ilmoituksella saikkua vaikka antaisin todistuksen kolmesta päivästä.. meillä sais kans olla viikon pois omalla ilmoituksella ja tietääkseni saisi palkan koko ajalta o_O mutta pomo tietää hoidoista, olenko vain omalla ilmoituksella niin kauan ku tarvis vai annanko lapun ..ehkä kysyn häneltä :hilarious:

Olen molempien punktioiden osalla mennyt omalla ilmoituksella ja esihenkilölleni olen sanonut että tarvittaessa voin myös toimittaa todistuksen, sitä hän ei ole kuitenkaan pyytänyt. Meillä saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella.

Olen molempien punktioiden osalla mennyt omalla ilmoituksella ja esihenkilölleni olen sanonut että tarvittaessa voin myös toimittaa todistuksen, sitä hän ei ole kuitenkaan pyytänyt. Meillä saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella.

Vitsi että jännittää, tiedän jo että punktio viikolla 32 :excited001:love7 ihanaa ja jännittävää!

Näin mäkin varmaan nyt teen, kerron et meen toimenpiteeseen, mistä tulee saikkua se päivä + 2 päivää ja sit todnäk viikonlopun jälkeen vielä yks päivä poissaoloa jos siirtoon päästään, mut sehän olis jo muutenkin palkatonta kun se 3 päivää täyttyy jo tossa aiemmin. Mut ilmoittelen asiasta ylemmälle taholle vasta ens viikolla, kun saan tarkan ajan punktiolle :)

Nännit on tullu kipeiksi o_O piikittelyjä takana 7 päivää, edessä oletettavasti 3. Toivottavasti ei enempää ainakaan, se on siinä ja siinä riittäisikö kahdesta gonal-kynästä ne jämät just ja just vielä sit yhteen annokseen :grin

Nyt ois punktio takana, rehellisesti sanottuna, kyllä sattui välillä aikalailla, mutta kyllä sen kesti.. pelkäsin etukäteen tuota punktio osuutta.
Vielä en tiedä tarkemmin, kuin että 11 munasolua löytyi, en tiedä oliko kuinka moni noista kypsiä ja tietty hedelmöittyykö ne..
Vähän ehkä pettyny oli tulokseen, vähän nyt spekuloi olisko annos voinu olla isompi ja oisko pistos päiviä voinu olla enemmän, nyt pistelin Menopuria 150iu vain 8pv..

Näin mäkin varmaan nyt teen, kerron et meen toimenpiteeseen, mistä tulee saikkua se päivä + 2 päivää ja sit todnäk viikonlopun jälkeen vielä yks päivä poissaoloa jos siirtoon päästään, mut sehän olis jo muutenkin palkatonta kun se 3 päivää täyttyy jo tossa aiemmin. Mut ilmoittelen asiasta ylemmälle taholle vasta ens viikolla, kun saan tarkan ajan punktiolle :)

Nännit on tullu kipeiksi o_O piikittelyjä takana 7 päivää, edessä oletettavasti 3. Toivottavasti ei enempää ainakaan, se on siinä ja siinä riittäisikö kahdesta gonal-kynästä ne jämät just ja just vielä sit yhteen annokseen :grin

Mulla varmaan olisi myös se ma siirtopäivä (ellei la tehdä siirtoja) ottaisin kans sit palkattomaksi tai vuosilomapäiväksi..
Mitähän se yksityisen lääkäri sanoi ..sanoiko, että jos tulee paljon hedelmöittyneitä, niin eivät siirrä 2-3päiväistä vaan kehittelevät kaikkia blastoiksi..ettei tule pakkaseen niin paljoa alkioita o_O

Mulla varmaan olisi myös se ma siirtopäivä (ellei la tehdä siirtoja) ottaisin kans sit palkattomaksi tai vuosilomapäiväksi..
Mitähän se yksityisen lääkäri sanoi ..sanoiko, että jos tulee paljon hedelmöittyneitä, niin eivät siirrä 2-3päiväistä vaan kehittelevät kaikkia blastoiksi..ettei tule pakkaseen niin paljoa alkioita o_O
10+ vuotta sitten oli ihan arkipäiväistä yksityisellä siirtää 2-3 päiväisiä alkioita. Nykyään siirretään normaalisti blastoja vaan, ellei sit oo jotain erityistä syytä siirtää nopeammin.
Olis saattanut meiltäkin jäädä muutama turha siirto tekemättä jos kaikkia olis viljelty pidempään aikoinaan, tai sitten ei :confused005 näissä asioissa kun ei ikinä voi olla varma, että mistä tärppäämättömyys oikeasti johtuu.

Nyt ois punktio takana, rehellisesti sanottuna, kyllä sattui välillä aikalailla, mutta kyllä sen kesti.. pelkäsin etukäteen tuota punktio osuutta.
Vielä en tiedä tarkemmin, kuin että 11 munasolua löytyi, en tiedä oliko kuinka moni noista kypsiä ja tietty hedelmöittyykö ne..
Vähän ehkä pettyny oli tulokseen, vähän nyt spekuloi olisko annos voinu olla isompi ja oisko pistos päiviä voinu olla enemmän, nyt pistelin Menopuria 150iu vain 8pv..
Hyvä saalis :) :cool14
Mulla oli ekassa ivf:ssä muistaakseni jotain 15 solua (folleja oli paljon enemmänkin) ja hedelmöittyneitä 11 ja kaikki jatkoi jakautumista. Näistä saatiin vain monta negaa ja kaksi perättäistä keskenmenoa aikaan. Tokassa tiputettiin lääkemäärää ja saatiin 11 munasolua, joista 7 hedelmöittyi ja jatkoi jakautumista myös. Tuoresiirrosta lapsi syliin ja ekasta passista lapsi syliin. Monesti laatu voi olla parempi kun ei "ylituoteta" soluja liian suurilla lääkemäärillä :bookworm:

edit: 11 munasolusta oli siis 3 raakaa ja 1 epänormaali, eli 7 oli kypsää.

Tämä on varmaan taloudellisesta näkökulmasta ihan fiksua, varsinkin jos siirrot eivät onnistu. Julkiselle kun ei voi palata ennen kuin kaikki olemassa olevat alkiot on käytetty.

Tämä on varmaan taloudellisesta näkökulmasta ihan fiksua, varsinkin jos siirrot eivät onnistu. Julkiselle kun ei voi palata ennen kuin kaikki olemassa olevat alkiot on käytetty.
Meillä oli yksityisellä (erikoistunut hedelmöitusklinikka) tuli hyvä saalis 8 kpl 3-pv, mutta viikonloppu tuli vastaan lääkärin mukaan ja halusi sen verukkeella pakastaa. Itse olisin halunnut että kehitetään blastoiksi asti, mutta sanoi ettei ketään olisi töissä sunnuntaina. Voi toki olla lääkäristä kiinni…tai siltä silloin tuntui. lopputulos silti hyvä ja 3-pv tärppäsi, nyt puolessa välissä menossa

Meillä oli yksityisellä (erikoistunut hedelmöitusklinikka) tuli hyvä saalis 8 kpl 3-pv, mutta viikonloppu tuli vastaan lääkärin mukaan ja halusi sen verukkeella pakastaa. Itse olisin halunnut että kehitetään blastoiksi asti, mutta sanoi ettei ketään olisi töissä sunnuntaina. Voi toki olla lääkäristä kiinni…tai siltä silloin tuntui. lopputulos silti hyvä ja 3-pv tärppäsi, nyt puolessa välissä menossa

Jännä miten näissäkin on eroja paikkakohtaisesti. Mekin oltiin yksityisellä ja 3päiväsiä saatiin 6kpl, automaattisesti viljelivät blastoiksi viikonlopun yli.

Meidän kohdalla tuoresiirto tehtiin 3päiväisellä, 2 pakastettiin 3 päiväisinä ja 2 pakastettiin 6 päiväisinä. Ja en tiedä miksi juuri näin, kaikki olivat kuitenkin tosi hyviä alkioita.

Ja mun punktiosta tulleeseen saikkulappoon kirjattiin vain "alavatsakivut". Näin ei kenenkään tarvinnut tietää todellista syytä saikulle:angelic:

Takaisin