IVF/ICSI-HOIDOT 2021

Meidän kohdalla tuoresiirto tehtiin 3päiväisellä, 2 pakastettiin 3 päiväisinä ja 2 pakastettiin 6 päiväisinä. Ja en tiedä miksi juuri näin, kaikki olivat kuitenkin tosi hyviä alkioita.

Ja mun punktiosta tulleeseen saikkulappoon kirjattiin vain "alavatsakivut". Näin ei kenenkään tarvinnut tietää todellista syytä saikulle:angelic:
Syytä/dg koodia en niin pelkää tuossa saikkulapussa, vaan se klinikan nimi/logo kertoo jo liikaa kyseisen lapun vastaanottajalle. Eri asia jos olis julkisella tietysti..
 
Tänään illalla olis sit "pull the trigger" hetki. Huomaa, et seuraan liikaa jenkki-ivf tyyppejä ig:ssä :grin
Eli keskiviikkona punktioon.

Muniksia olis tulossa n 7kpl tällä hetkellä 20millistä ja sit semmosia mitkä ehtii parikymppisiksi, on 4 kpl. Kai ihan jees tälle ikää. Mut en uskalla toivoa montaa munasolua, saati et siel olis monta kypsää tai tervettä :nailbiting: luoja mitä stressaamista tää on, hetkestä toiseen. Limis oli 10mm.

Olo alkaa olla aika kyllästynyt, en tiedä onko enemmän syytä hormoneissa vai helteissä vai missä, mut on ollut aika kurjaa. Jatkuva ällötys/turvotus/vessassa juokseminen, täysinäinen olo, alaselkäsäryt, vajaa kaksi viikkoa kestänyt unettomuus tai nukahtamisen vaikeus jne :sorry: ei ollut näin pahoja oloja silloin nuorena.
 
Tänään illalla olis sit "pull the trigger" hetki. Huomaa, et seuraan liikaa jenkki-ivf tyyppejä ig:ssä :grin
Eli keskiviikkona punktioon.

Muniksia olis tulossa n 7kpl tällä hetkellä 20millistä ja sit semmosia mitkä ehtii parikymppisiksi, on 4 kpl. Kai ihan jees tälle ikää. Mut en uskalla toivoa montaa munasolua, saati et siel olis monta kypsää tai tervettä :nailbiting: luoja mitä stressaamista tää on, hetkestä toiseen. Limis oli 10mm.

Olo alkaa olla aika kyllästynyt, en tiedä onko enemmän syytä hormoneissa vai helteissä vai missä, mut on ollut aika kurjaa. Jatkuva ällötys/turvotus/vessassa juokseminen, täysinäinen olo, alaselkäsäryt, vajaa kaksi viikkoa kestänyt unettomuus tai nukahtamisen vaikeus jne :sorry: ei ollut näin pahoja oloja silloin nuorena.

Tsemppiä niin paljon! :smiley-angelic001 tämä on tosi jännää itselle, kun kahden viikon päästä sama homma edessä!! Iiks :nailbiting::Heartpink ja sinä ehkä jo raskaana parin viikon päästä :love7
 
Tsemppiä niin paljon! :smiley-angelic001 tämä on tosi jännää itselle, kun kahden viikon päästä sama homma edessä!! Iiks :nailbiting::Heartpink ja sinä ehkä jo raskaana parin viikon päästä :love7
Kiitos optimismista, se tasapainottaa mun inho-realismia :grin :Heartred
Mä en uskalla ajatella yhtään eteenpäin, meen steppi kerrallaan eteenpäin ja odotan totaaliromahdusta joka askeleella :nailbiting: ja toivon parasta.
 
Tsemppiä Chardille tulevaan punktioon! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saatte hyvän saaliin

Lyhyt oma napailu, me ei siis päästy toukokuun punktion jälkeen tuoresiirtoon hyperriskin vuoksi (olin toooosi kipeä jo piikittelyjen puolesta välistä alkaen aina pari vkoa punktion jälkeen), ja aloitinkin endon vuoksi pillerit väliin kun kesätauko ja oma kierto meni niin ristiin, että PAS meni kesätauon jälkeen. Lopetin pillerit 2vkoa sitten kuten lääkärin kanssa sovittiin jotta päästäisiin nopsaan PASiin kun kesätauko loppuu, mutta menkkoja ei näy vieläkään :sad001 jännä nähdä milloin ne ilmestyy..
 
Syytä/dg koodia en niin pelkää tuossa saikkulapussa, vaan se klinikan nimi/logo kertoo jo liikaa kyseisen lapun vastaanottajalle. Eri asia jos olis julkisella tietysti..

Meillä yksityisellä klinikalla ei tullut klinikan nimeä tms mihinkään, vaan perus Kelan lääkärintodistuslomake, ja alavatsakipu 'diagnoosina' (kysyin tästä vielä etukäteen ja oli ihan käytäntönä näin). Toki lääkärin nimi ja erikoisala näkyvät leimassa, mutta tuskin sitä kukaan alkaa googlailemaan.
 
Meillä yksityisellä klinikalla ei tullut klinikan nimeä tms mihinkään, vaan perus Kelan lääkärintodistuslomake, ja alavatsakipu 'diagnoosina' (kysyin tästä vielä etukäteen ja oli ihan käytäntönä näin). Toki lääkärin nimi ja erikoisala näkyvät leimassa, mutta tuskin sitä kukaan alkaa googlailemaan.
Okei, hyvä tietää, kiitos :happy:
 
Apua tietävämmät neuvokaa aloittelijaa :confused::wtf:

Millaisella aikataululla ootte päässeet ivf suunnittelukäynniltä punktioon?

Meneekö punktio lyhyellä kaavalla siis oman kierron mukaan? Iski ressi päälle, et jos punktio tehtäisiin mun oman kierron mukaan, niin se melko todennäköisesti asettuis just meidän muuttoviikonlopun päälle. Meillä on siis muutto tulossa 10-12.9 ja flo ennustelis ovista 15.9. Näin siis sillä oletuksella että saatais punktio heti seuraavaan kiertoon suunnittelukäynnistä. Muutto on meillä kokonaan toiselle paikkakunnalle, noin 350km päähän eri shp alueelle. Ois ollu tietty tosi jeeeeees jos oltais ehditty vielä elokuussa punktioon, mutta koska suunnittelukäynti on flo:n ennusteen mukaan jo kp9 niin se taitaa olla menetetty kierto se. Toki voi hyvin olla että punktio olisi vasta tuolloin 13.9, mutta silloinkin mun pitäisi raahata itseni Tampereelle pariksi päiväksi, toki mieluummin sit niin kuin se että yritän selvitä muutosta heti punktion perään.... Meillä kun nämä muutot on aina vähän sellaisia että aina on porukkaa jonoksi asti auttamassa, mutta lopulta me tehdään aina muutto kaksistaan kun kaikki peruu tulonsa (mikä ei kyllä oo koskaan haitannut, me saadaan melkein paremmin muutettua kahdestaan...).

Eikö pistokset aloiteta heti alkukierrossa menkkojen alkamispäivänä, tai siitä parin päivän sisällä? Ärsyttää olla tämmönen kaikki tieto mulle heti nyt, kun ei muuten saa mielenrauhaa ja päässä vaan pyörii eri skenaariot ja koittaa etukäteen ratkaista ongelmia joita ei vielä ole. :hilarious: Anteeksi sekavasta tekstitulvasta, nyt vaan on niin pää täynnä ajatuksia et pakko oksentaa ne johonkin, tämä vaikutti luonnollisimmalta paikalta siihen tarkoitukseen tässä kohtaa.
 
Apua tietävämmät neuvokaa aloittelijaa :confused::wtf:

Millaisella aikataululla ootte päässeet ivf suunnittelukäynniltä punktioon?

Meneekö punktio lyhyellä kaavalla siis oman kierron mukaan? Iski ressi päälle, et jos punktio tehtäisiin mun oman kierron mukaan, niin se melko todennäköisesti asettuis just meidän muuttoviikonlopun päälle. Meillä on siis muutto tulossa 10-12.9 ja flo ennustelis ovista 15.9. Näin siis sillä oletuksella että saatais punktio heti seuraavaan kiertoon suunnittelukäynnistä. Muutto on meillä kokonaan toiselle paikkakunnalle, noin 350km päähän eri shp alueelle. Ois ollu tietty tosi jeeeeees jos oltais ehditty vielä elokuussa punktioon, mutta koska suunnittelukäynti on flo:n ennusteen mukaan jo kp9 niin se taitaa olla menetetty kierto se. Toki voi hyvin olla että punktio olisi vasta tuolloin 13.9, mutta silloinkin mun pitäisi raahata itseni Tampereelle pariksi päiväksi, toki mieluummin sit niin kuin se että yritän selvitä muutosta heti punktion perään.... Meillä kun nämä muutot on aina vähän sellaisia että aina on porukkaa jonoksi asti auttamassa, mutta lopulta me tehdään aina muutto kaksistaan kun kaikki peruu tulonsa (mikä ei kyllä oo koskaan haitannut, me saadaan melkein paremmin muutettua kahdestaan...).

Eikö pistokset aloiteta heti alkukierrossa menkkojen alkamispäivänä, tai siitä parin päivän sisällä? Ärsyttää olla tämmönen kaikki tieto mulle heti nyt, kun ei muuten saa mielenrauhaa ja päässä vaan pyörii eri skenaariot ja koittaa etukäteen ratkaista ongelmia joita ei vielä ole. :hilarious: Anteeksi sekavasta tekstitulvasta, nyt vaan on niin pää täynnä ajatuksia et pakko oksentaa ne johonkin, tämä vaikutti luonnollisimmalta paikalta siihen tarkoitukseen tässä kohtaa.
Pistokset alkaa kp2. Vasteesta riippuen pisteellään sit viikko-kaksi. Mut on punktioitu kp 11 aikaisimmillaan ja nyt kp 14 "myöhäisimmillään". Nyt piikkipäiviä tuli 10 ja sit ovitrelle yhdentenätoista piikittelypäivänä. Normaaliovis ei tässä vaikuta, kun sen tapahtumista jarrutellaan fyremadel-pistoksilla ja sit "ovis" ajoitetaan kellontarkasti Ovitrelle-piikillä 36h päähän pistoshetkestä.

Mä kyllä miettisin tuota yhdistelmää punktio + muutto, koska solujen kasvattelun loppuvaiheessa olis hyvä ottaa aika iisisti, etenkin jos munasarjat ovat jo isot ja punktion jälkeen ehdottomasti lepoa pari päivää, vaikka olo olis hyväkin.

Toivottavasti saatte aikataulut sopimaan hyvin :)
 
Muokattu viimeksi:
Pistokset alkaa kp2. Vasteesta riippuen pisteellään sit viikko-kaksi. Mut on punktioitu kp 11 aikaisimmillaan ja nyt kp 14 "myöhäisimmillään". Normaaliovis ei tässä vaikuta, kun sen tapahtumista jarrutellaan fyremadel-pistoksilla ja sit "ovis" ajoitetaan kellontarkasti Ovitrelle-piikillä 36h päähän pistoshetkestä.

Mä kyllä miettisin tuota yhdistelmää punktio + muutto, koska solujen kasvattelun loppuvaiheessa olis hyvä ottaa aika iisisti, etenkin jos munasarjat ovat jo isot ja punktion jälkeen ehdottomasti lepoa pari päivää, vaikka olo olis hyväkin.

Toivottavasti saatte aikataulut sopimaan hyvin :)
Tää ilmeisesti riippuu kauheasti saitaanhoitopiiristä, joissain pääsee aloittamaan seuraavassa kierrossa ja meillä esim. Oli suunnittelukäynti joulukuussa ja maaliskuun kiertoon olisi päässyt aloittamaan (todellisuudessa alkoi lokakuun kiertoon).
Mulla oli pitkä kaava, eli kun maaliskuussa olisi alkanut kp 1,niin sen kierron 20 päivä alkoi synarela - nenäsumute. Siitä aloituksesta on 2 viikkoa niin oli nolla-ultra. Mulla ei tuolloin ollut vielä kuukautiset alkaneet joten ei päästy aloittamaan, seuraavan ultran aikana oli sit jo alkanut ja kp 5 alkoi mulla pistot. Eka oli sellainen minkä vaikutus kesti viikon. Punktio ajoittui kp 18.

Kiitos molemmille! :grin
Joo toi muuttohomma muakin eniten rassaa, kun mä haluaisin sen muuton hoitaa ihan täysillä, mutta punktio kyllä jarruttelee... Täytyy nyt koittaa jotain keksiä tuohon. Ellei sitten suosiolla oteta ekaa hoitokiertoa vasta muutosta seuraavaan kiertoon, sinänsä ei jaksais turhia odotella, mutta toisaalta. Sit ei tarvitsisi stressata sitä turhaan.
 
Apua tietävämmät neuvokaa aloittelijaa :confused::wtf:

Millaisella aikataululla ootte päässeet ivf suunnittelukäynniltä punktioon?

Meneekö punktio lyhyellä kaavalla siis oman kierron mukaan? Iski ressi päälle, et jos punktio tehtäisiin mun oman kierron mukaan, niin se melko todennäköisesti asettuis just meidän muuttoviikonlopun päälle. Meillä on siis muutto tulossa 10-12.9 ja flo ennustelis ovista 15.9. Näin siis sillä oletuksella että saatais punktio heti seuraavaan kiertoon suunnittelukäynnistä. Muutto on meillä kokonaan toiselle paikkakunnalle, noin 350km päähän eri shp alueelle. Ois ollu tietty tosi jeeeeees jos oltais ehditty vielä elokuussa punktioon, mutta koska suunnittelukäynti on flo:n ennusteen mukaan jo kp9 niin se taitaa olla menetetty kierto se. Toki voi hyvin olla että punktio olisi vasta tuolloin 13.9, mutta silloinkin mun pitäisi raahata itseni Tampereelle pariksi päiväksi, toki mieluummin sit niin kuin se että yritän selvitä muutosta heti punktion perään.... Meillä kun nämä muutot on aina vähän sellaisia että aina on porukkaa jonoksi asti auttamassa, mutta lopulta me tehdään aina muutto kaksistaan kun kaikki peruu tulonsa (mikä ei kyllä oo koskaan haitannut, me saadaan melkein paremmin muutettua kahdestaan...).

Eikö pistokset aloiteta heti alkukierrossa menkkojen alkamispäivänä, tai siitä parin päivän sisällä? Ärsyttää olla tämmönen kaikki tieto mulle heti nyt, kun ei muuten saa mielenrauhaa ja päässä vaan pyörii eri skenaariot ja koittaa etukäteen ratkaista ongelmia joita ei vielä ole. :hilarious: Anteeksi sekavasta tekstitulvasta, nyt vaan on niin pää täynnä ajatuksia et pakko oksentaa ne johonkin, tämä vaikutti luonnollisimmalta paikalta siihen tarkoitukseen tässä kohtaa.

Stimulaation aikana on myös kielletty kaikenlainen nostaminen, kiertoliikkeet, hyppiminen, vatsalihasliikkeet (hoitaja muisti mainita myös hulavanteen pyörittelyn) jne. Eli kuulostaa kyllä mahdottomalta yhtälöltä samaan kiertoon stimulaatio+punktio ja muutto :sad001

Meillä lykättiin stimulaatio häiden takia vuosi sitten, minä jo mietin että jos nyt menisi kuitenkin yhtä aikaa piikittelyt ja häät, niin totesi klinikka että siirretäänpä vaan kuukaudella. Häämatka reissattiin asuntoautolla ivf-lääkkeet jääkaapissa ja mua stressasi koko ajan, jos jääkaappi hajoaisi jossain syrjäseudulla ja kalliit lääkkeet menisi pilalle. Menkat alkoi kuitenkin vasta kotona ja kp2 alkoi lääkitykset. Kontrolliultrassa sitten päätettiin jarrun pistäminen ja siitä tuli punktiopäivä. Hyvin kuitenkin klinikan antamat arvioajat piti kutinsa.

Eli meillä lyhyellä kaavalla kp2 alkoi Menopur, kp6 kontrolliultra (ja ultran perusteella Fyremadelin aloitusta lykättiin päivällä että ehtii kasvaa samankokoisia), kp7 aloitettiin Fyremadel Menopurin lisäksi, kp9 toinen kontrolliultra ja kp12 punktio.

Irrotuspiikin ajankohtaa en oo merkannut, mutta olikohan 36h ennen punktiota..
 
Apua tietävämmät neuvokaa aloittelijaa :confused::wtf:

Millaisella aikataululla ootte päässeet ivf suunnittelukäynniltä punktioon?

Meneekö punktio lyhyellä kaavalla siis oman kierron mukaan? Iski ressi päälle, et jos punktio tehtäisiin mun oman kierron mukaan, niin se melko todennäköisesti asettuis just meidän muuttoviikonlopun päälle. Meillä on siis muutto tulossa 10-12.9 ja flo ennustelis ovista 15.9. Näin siis sillä oletuksella että saatais punktio heti seuraavaan kiertoon suunnittelukäynnistä. Muutto on meillä kokonaan toiselle paikkakunnalle, noin 350km päähän eri shp alueelle. Ois ollu tietty tosi jeeeeees jos oltais ehditty vielä elokuussa punktioon, mutta koska suunnittelukäynti on flo:n ennusteen mukaan jo kp9 niin se taitaa olla menetetty kierto se. Toki voi hyvin olla että punktio olisi vasta tuolloin 13.9, mutta silloinkin mun pitäisi raahata itseni Tampereelle pariksi päiväksi, toki mieluummin sit niin kuin se että yritän selvitä muutosta heti punktion perään.... Meillä kun nämä muutot on aina vähän sellaisia että aina on porukkaa jonoksi asti auttamassa, mutta lopulta me tehdään aina muutto kaksistaan kun kaikki peruu tulonsa (mikä ei kyllä oo koskaan haitannut, me saadaan melkein paremmin muutettua kahdestaan...).

Eikö pistokset aloiteta heti alkukierrossa menkkojen alkamispäivänä, tai siitä parin päivän sisällä? Ärsyttää olla tämmönen kaikki tieto mulle heti nyt, kun ei muuten saa mielenrauhaa ja päässä vaan pyörii eri skenaariot ja koittaa etukäteen ratkaista ongelmia joita ei vielä ole. :hilarious: Anteeksi sekavasta tekstitulvasta, nyt vaan on niin pää täynnä ajatuksia et pakko oksentaa ne johonkin, tämä vaikutti luonnollisimmalta paikalta siihen tarkoitukseen tässä kohtaa.

Meillä oli maaliskuussa ensikäynti, jossa tehtiin suunnitelmat ja annettiin reseptit, sekä käytiin verikokeissa ja antamassa näytteet.
Pistokset aloitettiin heti seuraavasta kierrosta, kysyivät että haluanko heti seuraavasta vai odotetaanko vielä 1 kierto. Me haluttiin aloittaa heti seuraavasta. Eli huhtikuun lopussa kp2 alkaen pistoksia kymmenkuntapäivää, punktio oli kp14 paikkeilla, koska ovulaatio säädeltiin sillä Ovitrelle piikillä.
Ja mitään isoja liikkeitä, rajuja repäiseviä liikkeitä ja nostoja ei saanut tehdä pistosten aikana.
 
Mitenköhön sitten nostot ja työni, olen lastenhoitaja :bag: pakko vähän nostella lapsia varmaan..1-2 -vuotiaita. Varmaan vikat päivät ennen punktiota vaikeita. Ehkä pystyn silloin välttelemään suurimpia nostoja..ja ajattelin sitten jäädä saikulle jos kovin tuntuu tukalalta
 
Mitenköhön sitten nostot ja työni, olen lastenhoitaja :bag: pakko vähän nostella lapsia varmaan..1-2 -vuotiaita. Varmaan vikat päivät ennen punktiota vaikeita. Ehkä pystyn silloin välttelemään suurimpia nostoja..ja ajattelin sitten jäädä saikulle jos kovin tuntuu tukalalta
Kyllä mäkin nostelin aiemmassa työssäni päivittäin raskaita juttuja (20kg ja ylöspäin). Tein sen vaan erityisen varovasti stimulaation aikana, hitaat ja hallitut nostot, ei äkkinäisiä repäisyjä. Kiinnitin siis erityishuomiota nostotekniikkaan tuona aikana. Työpäivät olivat pitkiä, mutta ei mua kielletty töitä tekemästä tai tyrkytetty saikkua. Olis varmaan saanut jos olo olis ollut tukala. Ihmiset käy läpi tätä eri ammateissa jatkuvasti ja jos fyysisempi työ olis oikeasti iso riski, niin saikkua tulis varmaan kaikille automaattisesti, olettaisin.
 
Kyllä mäkin nostelin aiemmassa työssäni päivittäin raskaita juttuja (20kg ja ylöspäin). Tein sen vaan erityisen varovasti stimulaation aikana, hitaat ja hallitut nostot, ei äkkinäisiä repäisyjä. Kiinnitin siis erityishuomiota nostotekniikkaan tuona aikana. Työpäivät olivat pitkiä, mutta ei mua kielletty töitä tekemästä tai tyrkytetty saikkua. Olis varmaan saanut jos olo olis ollut tukala. Ihmiset käy läpi tätä eri ammateissa jatkuvasti ja jos fyysisempi työ olis oikeasti iso riski, niin saikkua tulis varmaan kaikille automaattisesti, olettaisin.

Täytyy kysyä tota saikkujuttua sit ultrassa :p jotenkin en kyl usko et antavat :scratch ellei nyt olis tosi kipee, mut se vois sit viitata jo hyperiin :woot:
 
Mitenköhön sitten nostot ja työni, olen lastenhoitaja :bag: pakko vähän nostella lapsia varmaan..1-2 -vuotiaita. Varmaan vikat päivät ennen punktiota vaikeita. Ehkä pystyn silloin välttelemään suurimpia nostoja..ja ajattelin sitten jäädä saikulle jos kovin tuntuu tukalalta

Meillä mun työkaverit ottivat päävastuun isompien lasten nostoista! Nostelin sitten kevyempiä nappuloita:hilarious:
 
Täytyy kysyä tota saikkujuttua sit ultrassa :p jotenkin en kyl usko et antavat :scratch ellei nyt olis tosi kipee, mut se vois sit viitata jo hyperiin :woot:
Mä oon elänyt normaalisti silloin ekojen stimulaatioiden aikaan (fyysisempi työ) ja nyt (kevyempi työ, mutta isompia lapsia). Nostelen edelleen mun alakouluikäisiä lapsia syliin (painavat 20kg ja 35kg) :grin toki niitä ei tartte olla alvariinsa nostelemassa. Nostelen laatikoita, siivoan, käyn kävelyllä, raahaan neljää ruokakauppakassia samalla kertaa, ihan niinku ennenkin. Ei tästä kannata etukäteen mitään mörköä tehdä :) Omien tuntemusten mukaan eteenpäin :Heartred

Edit. Mutta just ehkä joku muutto tai muu normaalia rankempi, kovempi, yhtäkkinen ponnistus tai pidempikestoinen urakka ei ole suositeltu juttu stimulaation aikana. Näin mä sen ainakin järkeilen itselleni :grin
 
Muokattu viimeksi:
Täällä alkoi kesätauon jälkeinen PAS-kierto sunnuntaina. :happy: Nyt estradot-laastarit käytössä ja vajaan parin viikon päästä ultra. Meillähän ei tuoresiirtoon päästy hyperin riskin vuoksi ja kaikki 6 alkiota odottelee pakkasessa. :angelic:
 
Mitenköhön sitten nostot ja työni, olen lastenhoitaja :bag: pakko vähän nostella lapsia varmaan..1-2 -vuotiaita. Varmaan vikat päivät ennen punktiota vaikeita. Ehkä pystyn silloin välttelemään suurimpia nostoja..ja ajattelin sitten jäädä saikulle jos kovin tuntuu tukalalta

Tää on varmasti erittäin yksilöllistä. Mulla oli ekalla kierroksella folleja se 30 per puoli, niin en todellakaan pystynyt nostamaan lapsia töissä. Saikulle jouduin muutama päivä ennen punktiota.

Edit. Meillä oli silloin kyllä rankka ryhmä, kiinnipitoja yms.
 
Takaisin
Top