IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos:Heartred oliko sulla mitään oireita? Mä luulen että kaikki mun tuntemukset on teroluttien ansiota:rolleyes: rinnat mulla on aina kipeät oviksesta menkkoihin asti... Virallinen testipäivä olis vasta pe 11.6 mut labran veritestiin meen jo torstaina kun en perjantaina töiden takia pääse.. mut eikö se oo jotenkin tosi myöhään jos kierto normaalisti on 28pv ja testi päivä on vasta kp33:pompus:

Meillä myös virallinen testipäivä oli kp33 (pp14). Testasin tosin jo PP11 CB digillä Raskaana 1-2. Virallisena testipäivänä (PP14) Raskaana 2-3.

ON
PP14 positiivisen testin jälkeen kävin vielä varmistamassa tilanteen verikokeella. Jouduin odottelemaan tulosta viikonlopun yli ja hoitajan soittaessa iski masennus. S-hcg arvo (PP14) oli vain 132 (olisi pitänyt olla 370-1300).
Tänään (PP18) kävin kuitenkin uudestaan verikokeessa ja sain tuloksen 609, hcg kasvaa siis normaalia vauhtia, joskin arvo on edelleen suhteessa pienempi kuin pitäisi. Hieman helpotti oloa ja nyt odotellaan parin viikon päästä olevaa varhaisraskauden ultraa, mikäli ei mitään takapakkia ehdi ennen sitä tulemaan.

Minkä ikäisiä yrittäjiä täällä muuten on? Itse olen jo 37, ja aika tietoinen, että biologinen kello tikittää. Pakkasessa olevat alkiot ovat onneksi tämänhetkistä ikääni nuorempia. :cool14

Täällä myös kello tikittää, ikää jo 38.

Muokattu viimeksi:
Tänään tuli uutinen, että raskaana oleva voi ottaa thl:n mukaan korona rokotteen. Mitäs ajatuksia herättää? Itseä vähän vielä mietityttää, jos tulisi nyt plussa ensi viikolla.

Minä kysyin rokotuksesta lääkäriltä silloin kun PAS tehtiin, hän suositteli rokotuksen ottamaan. Varmistin asian vielä uudelleen kun testiin plussa tuli, sain kuittauksen että rokotus on ok. Itse varasin ajan ja menen rokotuksen ottamaan.

Tilkassa sanottiin, että ferriarvoja ei seurata, mikäli arvo on ollut yli 15. :wtf: Kävin taas Puhdin kautta ja ferrit oli noussut kolmessa kuukaudessa 22 -> 35, vaikka olen mielestäni syönyt rautaa oikeaoppisesti (tyhjään vatsaan c-vit kanssa, ei ruokaa/kahvia/teetä/maitotuotteita/muita vitamiineja 2 h ennen ja jälkeen, 100 mg joka toinen päivä).

Tällä viikolla ei tehdä lauantaisiirtoja ja mun siirto olisi mennyt viikonlopulle, mutta mulla on onneksi yksi kaksipäiväinen myös. Vain 2/6 on tähän asti selvinnyt sulatuksesta, joten kovin toiveikas en silti ole.

Tuohan on mielestäni ihan ok nousu tuolle aikavälille vaikka saattaa tuntua tuskastuttavan hitaalta. Monella saattaa kestää vuosi tai pidempäänkin saada arvo nousemaan hyvälle tasolle vaikka löytyisi sopiva rauta ja tekisi asiat kuinka oikein tahansa. Olen tätä aihetta tosi paljon itse tutkinut ja asiaan perehtyneen lääkärin kanssa puinut kun itsellä tosiaan ferriarvo ollut siinä 10 hujakoilla joka minulla aiheutti jo aika paljon oireita arjessa. Tosi vaikea aihe, varsinkin, kun monesti sitä ei nähdä tarpeelliseksi erityisemmin seurata / hoitaa jos oireita ei ole ja pysytään 10-15 yläpuolella. Käsittääkseni tuo jos pääsee 30 yläpuolelle katsotaan pääsääntöisesti jo ihan ok arvoksi, vaikka toki moni asiaan perehtynyt lääkäri puhuu paljon korkeammasta tavoitearvosta.

Tänään tuli uutinen, että raskaana oleva voi ottaa thl:n mukaan korona rokotteen. Mitäs ajatuksia herättää? Itseä vähän vielä mietityttää, jos tulisi nyt plussa ensi viikolla.

Herättää luottamusta. Samaa sanoi meidän yksityisen puolen lääkäri että voi ottaa.
Mulla tosin astmariski joten olin aika kärppänä heti ottamassa rokotteen, kun sen sain aikaisemmin riskiryhmäläisenä.

ON. Mulle tuli uusi lääke tähän stimulaatioon tähän loppuun. Menopur on toiminut mulle hyvin jo 2.IV:ää ,mutta nyt lääkäri halusi tähän loppuun ottaa sellaisen kun Pergoveris. Ilmeisesti tekee jotain muuta (nyanssieroja). Lääkäri käyttää monasti sellasia käsiliikkeita kuvaamaan lääkkeen toimintoja. Mm. Elonvan kohdalla käytti elettä "kaikki mukaan" ja kauhoi ilmaa, kun koitti selittää että se hyvin ottaa ja rohkasee niitä pienimpiäkin mukaan kasvamaan :joyful: Pergoveriksessä vähän samat käsieleet.
Mutta nyt on tullut tästä kaikennäkösiä oireita tästä Pergoveriksestä. Tissit on kasvaneet ja nännit on tosi herkät, melkeen kipeet.
Mulla on ylihuomenna punktio ja tänään illalla otan irrotuspiikin.
Siirtoa ei tehdä, kun meillä on alkiodiagnostiikka, joten oireet tiedän johtuvan vain tuosta lääkkeestä.
Onko jollain käynyt samoin tuosta Pergoveriksestä?

Minä kysyin rokotuksesta lääkäriltä silloin kun PAS tehtiin, hän suositteli rokotuksen ottamaan. Varmistin asian vielä uudelleen kun testiin plussa tuli, sain kuittauksen että rokotus on ok. Itse varasin ajan ja menen rokotuksen ottamaan.

Neuvolasta on ainakin tullut toistaiseksi ristiriitaista tietoa la ryhmässä ja yhtä vaihtelevaa kuin kaikkien lääkitys ja hoitopolku täälläkin. Joillekin on sanottu että vähän vasta näyttöä ettei suositella ekan kolmanneksen aikana, osalle että ottaa, toisille että voi ottaa jos kuuluu riskiryhmään ja mulle sanoi esim ettei tiedä. Eli en ainakaan uskalla ottaa ennen kuin neuvolasta ohjeistavat. Itse ottaisin siis ennen hoitoja/ hoitojen aikana jos mahdollista ja välttäisin jossittelun :nailbiting:

Isossa kuvassa mulla ei ollut mitään oireita. Monessa ei-tärppikierrossa oon kokenut paljon enemmän oireita, joten kun tein ekan testin niin odotukset eivät olleet korkealla. Mutta sitten jälkeenpäin ajateltuna oli pieniä merkkejä. Maha oli ehkä pp2-6 kuralla (mies kiinnitti tähän huomiota, kun vessan äänieristys ei ole kovin hyvä... :joyful:). Yhtenä aamuna heräsin siihen, että vatsa kramppasi oudosti, ja meni tovi ennen kuin helpotti. Oon nyt vajaan viikon herännyt joka aamu pirteänä kuin peipponen vähintään tunti ennen herätyskelloa (ei tapahdu ikinä...). Mutta kaikkia oloja sotki se viikko sitten putkahtanut himputin kyynärpään limapussin tulehdus, joka nosti mulle lämmön ja teki olon voipuneeksi. Silloin tietty mietin, että voisiko se olla raskausoire, mutta kun aloitin antibiootit, niin olo normalisoitui parissa päivässä. Normaaleja menkkaoireita (päänsärky, alaselkäjomotus) tuli, mutta ei mitään mistä olisin aidosti osannut sanoa, että oli poikkeavaa.

Jostain syystä nuo testit tehdään tosi myöhään, mullakin virallinen testipäivä on kp31 / pp14 / dpo20. Mutta haluavat varmaankin karsia ne kemialliset raskaudet pois. HUS:nkin ohjeissa lukee, että ei suositella edes testaamaan ennen virallista päivää. Mutta ainakin omalla kohdalla: vaikka tämä raskaus vielä tästä hiipuisi ennen virallista testipäivää, niin itselle on ainakin tärkeä tieto, että jotain on edes yrittänyt kiinnittyä, koska tämä oli tosiaan ensimmäinen plussa ikinä. Se luo uskoa siihen, että vaikka tämä raskaus ei kantaisi loppuun asti, niin toivoa ainakin on.

Mä haluan tietää myös että onko edes yritystä kiinnittyä, adenomyoosi/ kohdun sisäinen endometrioosi saattaa vaikeuttaa sitä kiinnittymistäo_O tarrasukkia sinne! :Heartred

Mulla endo kysta vasemmalla, ilmeisesti myös nyt viimeksi ovuloin siltä puolelta joten sinnehän silloin kehittyy keltarauhanen..?.. sillä puolella tuntuu välillä kipua/ jomotusta niin mietin että onkohan se se kysta mikä siellä vittuilee:bored:

Meillä myös virallinen testipäivä oli kp33 (pp14). Testasin tosin jo PP11 CB digillä Raskaana 1-2. Virallisena testipäivänä (PP14) Raskaana 2-3.

ON
PP14 positiivisen testin jälkeen kävin vielä varmistamassa tilanteen verikokeella. Jouduin odottelemaan tulosta viikonlopun yli ja hoitajan soittaessa iski masennus. S-hcg arvo (PP14) oli vain 132 (olisi pitänyt olla 370-1300).
Tänään (PP18) kävin kuitenkin uudestaan verikokeessa ja sain tuloksen 609, hcg kasvaa siis normaalia vauhtia, joskin arvo on edelleen suhteessa pienempi kuin pitäisi. Hieman helpotti oloa ja nyt odotellaan parin viikon päästä olevaa varhaisraskauden ultraa, mikäli ei mitään takapakkia ehdi ennen sitä tulemaan.

Täällä myös kello tikittää, ikää jo 38.

Okei, aion kyllä uskaltaa testata ennen virallista päivää! Eikös tuo hcg ole semmonen et joillain se arvo on luonnostaan alempi? Ja siksi näyttäisi viitearvojen rajoilla:pompus: kovasti tarrasukkia sinne:Heartred

Mulla ikää 31, yritystä takana pari vuotta

Aion ottaa rokotteen. Jopa yllätyin siitä, kuinka nopeasti plussan jälkeen tuli lievä ahdistus siitä, että ei pääsisi rokotukseen, koska vielä kuukausi, pari takaperin mietin kyllä että uskaltaako rokotetta ottaa edes hoitojen välissä. Summa summarum: pelkään enemmän mahdollisen koronatartunnan kuin koronarokotteen vaikutuksia raskauteen.

Mä haluan tietää myös että onko edes yritystä kiinnittyä, adenomyoosi/ kohdun sisäinen endometrioosi saattaa vaikeuttaa sitä kiinnittymistäo_O tarrasukkia sinne! :Heartred

Mulla endo kysta vasemmalla, ilmeisesti myös nyt viimeksi ovuloin siltä puolelta joten sinnehän silloin kehittyy keltarauhanen..?.. sillä puolella tuntuu välillä kipua/ jomotusta niin mietin että onkohan se se kysta mikä siellä vittuilee:bored:

Mistä olet kuullut tuon, että jos munasarja jossa endokysta ovuloi, kehittyy sinne keltarauhanen? En ole koskaan kuullut tätä niin alkoi kiinnostaa. Mulla on molemmin puolin munasarjoissa endokystat, toisella puolella isompi ja se puoli kipuilee usein, kuukautiskierron ajankohdasta riippumatta. Mulle ei ole koskaan kukaan gyne tai lapsettomuuslääkäri sanonut, että niihin kehittyisi ovuloidessa keltarauhanen. Lähinnä ongelma on käsittääkseni se, että endokystat voi tuhota / vaurioittaa munasoluja ja niiden varastoa. Itsellä todennäköisesti syy lapsettomuuteen ei ole edes se, että endo olisi tuhonnut munsoluja (saatiin hyvä saalis ja blastoiksikin asti kehittyi iso määrä), vaan se, että johtimet ovat endon vuoksi tukkeutuneet (tätä ei ole mulla edes aukiolotutkimuksella lähdetty tutkimaan kun sekä julkinen että yksityinen piti sitä niin selvänä laajan endon vuoksi).

Sain mun pre-ivf verikoetulokset. Amh 4,75. Ei ollut mitään viitearvoja mukana, pitänee googlailla kun töiltäni ehdin :bookworm: ikää 39v. Kuvittelisin et on aika korkea arvo. Onkohan jotain mikä voisi tuota sekoittaa tai nostaa? Pcota ei ole.
Olen myös 39 ja vuosi sitten otettiin AMH. Se on 9,6. Mulla ei ole PCO:ta, endoa eikä mitään muutakaan mikä selittäisi näin korkean arvon. En myöskään saanut punktiosta hyperiä ja munasolujakin tyhjennettiin kahdeksan (vai yhdeksän, no jokatapauksessa). NEljä hedelmöittyi, yksi tuoresiirrolla ja kaksi pakkaseen. Tuoresiirrosta kemiallinen, seuraava PAS elokuussa.
Myöskään kierron päivällä ei pitäisi olla mitään vaikutusta AMH-arvoon. Toisilla vaan on korkea arvo, molemmin puolin sukua naiset ovat pitkäikäisiä, vaihdevuodet alkaneet kuuskymppisinä ja päälle nelikymppisinä synnyttäneet. Ja sitten olen minä, joka en jumaliste saa sitä lasta aikaiseksi.

Mulla oli tänää nolla ultra. Ja aika paljon oli folliikkeja niitä pienen pieniä lähemmäs 30 yhteensä. Mä mietin sitä ku isoimmat oli jo (2kpl) 7-8mm nyt kp5 ja piikitykset alkaa tänää. Tää on eka kerta mulle ni ei oikee vielä voi sanoa mite lääke tulee tehoamaan. Mulla ei ole todettu PCOS ja kuukautiset tulee joka kk aina 28-32 kohilla. Et onko tää jo tuhoon tuomittu homma :smiley-angry017

Mulla oli tänää nolla ultra. Ja aika paljon oli folliikkeja niitä pienen pieniä lähemmäs 30 yhteensä. Mä mietin sitä ku isoimmat oli jo (2kpl) 7-8mm nyt kp5 ja piikitykset alkaa tänää. Tää on eka kerta mulle ni ei oikee vielä voi sanoa mite lääke tulee tehoamaan. Mulla ei ole todettu PCOS ja kuukautiset tulee joka kk aina 28-32 kohilla. Et onko tää jo tuhoon tuomittu homma :smiley-angry017

Oli minullakin lähtötilassa muutamia isompia folleja, silti kaikki kasvoi hyvänkokoiseksi joten ei se välttämättä ole huono lähtötilanne :happy: Mulla lähtötilanteessa näkyi muistaakseni 14, lopputulos oli 24 kerättyä.

Mistä olet kuullut tuon, että jos munasarja jossa endokysta ovuloi, kehittyy sinne keltarauhanen? En ole koskaan kuullut tätä niin alkoi kiinnostaa. Mulla on molemmin puolin munasarjoissa endokystat, toisella puolella isompi ja se puoli kipuilee usein, kuukautiskierron ajankohdasta riippumatta. Mulle ei ole koskaan kukaan gyne tai lapsettomuuslääkäri sanonut, että niihin kehittyisi ovuloidessa keltarauhanen. Lähinnä ongelma on käsittääkseni se, että endokystat voi tuhota / vaurioittaa munasoluja ja niiden varastoa. Itsellä todennäköisesti syy lapsettomuuteen ei ole edes se, että endo olisi tuhonnut munsoluja (saatiin hyvä saalis ja blastoiksikin asti kehittyi iso määrä), vaan se, että johtimet ovat endon vuoksi tukkeutuneet (tätä ei ole mulla edes aukiolotutkimuksella lähdetty tutkimaan kun sekä julkinen että yksityinen piti sitä niin selvänä laajan endon vuoksi).

Selitin tän ehkä huonosti :laughing021
Siis tää vasen puoli jossa endometrioosi kysta on niin ovuloi mulla useammin kuin oikea puoli, en tiedä miksi. Mutta siis kai normaalisti ovulaation jälkeen kehittyy keltarauhanen? En tarkoittanut että se kehittyisi siihen endo kystaan, oletan että ovat siellä vierekkäin. Ultrassa (ennen passia) ei lääkäri osannut sanoa onko siellä kaksi endo kystaa vierekkäin vai onko se juuri puhkeamassa oleva follikkeli ja silloin taas oikea munasarja oli levossa..

Nyt kun pakaste alkion siirrosta on muutama päivä niin välillä vähän vihmoo tuota vasenta puolta, mikä on kyllä ollut normaalia ennen menkkoja..

Mulla myös ainakin vasen munanjohdin tukossa, endon takia eivät edes tehneet aukiolo tutkimusta kun on kuulemma isompi tulehdus riski:eek: oikean puolen munanjohdin ja munasarja on jossain kohdun takana ja ne on aina hankala ultrata lisäks on kohdun sisäinen endometrioosi joka saattaa haitata alkion kiinnittymistä:sorry:

Oi kiitos tiedosta. Tää on tosiaan mun eka kerta niin kaikki on niin uutta mulle. :sorry:
Vielä on toivoa sit.:angelic:

Jos on monta, jotka alkaa kasvamaan tasatahtia, niin ei ehkä kokonaisuusmäärässä haittaa, vaikka ne isoimmat voi olla ylikypsiä, jos loput yli toistakymmentä saadaan kypsiksi :)
Lähtötilanne kuulostaa kyllä hyvältä! Paljon mahdollisuuksia.

Huomenna olis punktio. Alkaa olla aika turpea olo.

Jos on monta, jotka alkaa kasvamaan tasatahtia, niin ei ehkä kokonaisuusmäärässä haittaa, vaikka ne isoimmat voi olla ylikypsiä, jos loput yli toistakymmentä saadaan kypsiksi :)
Lähtötilanne kuulostaa kyllä hyvältä! Paljon mahdollisuuksia.

Huomenna olis punktio. Alkaa olla aika turpea olo.

Kiitos. :happy: niin kuulostaahan se hyvältä ja hyvä että niitä folliikkeja on. Onko sulla monta? Onnea punktioon! :Heartred

Tsemppiä CherryRedille punktioon, olkoon saalis runsas, laadukas ja kypsä! :happy:

ON: Huh, virallinen testipäivä koitti, digi näytti "raskaana 2-3" ja tulos ilmoitettu Tilkkaan! Paluupostina tuli aika varhaisultraan. Nyt on kyllä hölmistynyt olo. Ultra on vasta 2,5 viikon kuluttua, miten ihmeessä tässä pärjää sinne asti? Tekisi mieli tehdä testejä tyyliin tunnin välein, jotta varmistuisin siitä, että kaikki on hyvin. Yhä odottaminen ja epävarmuus ovat läsnä, kuten koko hoitoprosessin, vaikka nyt onkin se isoin kynnys ylitetty. Eli aika varovaisin, mutta kuitenkin erittäin positiivisin mielin täällä ollaan :happy:

Takaisin