IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ferrodan käytössä ja otan sen illalla just ennen nukkumaanmenoa. Silloin en yleensä ole syönyt 2-4 tuntiin mitään ja janojuomana on aina vesi. Ekat puoli vuotta otin vaan rautatabun. Nyt myös c-vitamiinia samalla. Mulla on noussut ferrit 8kk aikana 5 -> 110 :wideyed: nopein nousu oli siinä kohtaa kun aloin ottaan tota c-vitamiinia samalla, mut keskimäärin on noussut n 13 yksikköä kuukaudessa ja kaikki raudanpuutteen muutkin arvot on saatu viitteisiin hyvin vihdoin. Vielä ens viikolla kontrolli ja crp mun pyynnöstä, kun en uskonut tuota uusinta tulosta :bookworm::pompus:

Täällä myös matala ferritiini mutta erittäin korkea hb. Hankala yhdistelmä kun hb minulla reagoi myös rautaan vaikka sen ei oikeastaan edes saisi nousta nykyisestä. Rautaa on kokeiltu montaa valmistetta, ja itsellä toimivin on ollut suht uusi valmiste SiderAl jossa hiukan erilainen toimintamekanismi. Sitä siedetään ilmeisen hyvin vatsan osalta ja sillä sain ferrit nousuun.

Täällä myös matala ferritiini mutta erittäin korkea hb. Hankala yhdistelmä kun hb minulla reagoi myös rautaan vaikka sen ei oikeastaan edes saisi nousta nykyisestä. Rautaa on kokeiltu montaa valmistetta, ja itsellä toimivin on ollut suht uusi valmiste SiderAl jossa hiukan erilainen toimintamekanismi. Sitä siedetään ilmeisen hyvin vatsan osalta ja sillä sain ferrit nousuun.

Mäkin koitin tota SiderAl Fortea ja vatsa sieti tosi hyvin. Mutta mulla ne vaan alensi ferriä. Mun arvo oli siis 38 ja ne putos 35 kun söin yhden per päivä. Siellä pikkuprintillä oli teksti että yhdessä pillerissä on 30mg rautaa, eli jos oikeasti haluaa nostaa ferri önoilla, niin pitää syödä enemmän per päivä, muuten saattaa tippua arvo, niinkuin mulla. Muuten oikein hyvä tuote, en vaan halunnut alkaa syömään niitä niin montaa per päivä, kun eivät ole ihan halpoja.
Mä toisaalta pystyn elämään, jos mun vatsa menee välillä sekaisin raudasta, kun mulla ei tule niin pahoja oireita Obsidanista. Mun ferrit alko nousta kunnolla vasta kun lääkäri nosti mulle annosta 2x 100mg per päivä joka päivä. Nyt kun sain arvon yli 70, niin en syö joka päivä rautaa, vaan kuukautisten aikaan (n.5 päivää) tuon saman annoksen.

Onko kellään kokemusta miten lääkkeellisen siirron jälkeen oma kierto palautunut jos ei oo raskautta alkanut/km? Lähinnä mietin onko kierto ihan sekaisin ja tuleeko edes koko ovulaatioo :sorry:

Mulla ainakin lääkkeellisen siirron jälkeen vuoto alkai viidentenä päivänä viimeisen perogynova+lugesteronin jälkeen. Seuraavasta kierrosta en osaa sanoa koska aloitin e-pillerit.

Mulla on ferrodan käytössä ja otan sen illalla just ennen nukkumaanmenoa. Silloin en yleensä ole syönyt 2-4 tuntiin mitään ja janojuomana on aina vesi. Ekat puoli vuotta otin vaan rautatabun. Nyt myös c-vitamiinia samalla. Mulla on noussut ferrit 8kk aikana 5 -> 110 :wideyed: nopein nousu oli siinä kohtaa kun aloin ottaan tota c-vitamiinia samalla, mut keskimäärin on noussut n 13 yksikköä kuukaudessa ja kaikki raudanpuutteen muutkin arvot on saatu viitteisiin hyvin vihdoin. Vielä ens viikolla kontrolli ja crp mun pyynnöstä, kun en uskonut tuota uusinta tulosta :bookworm::pompus:

Tosi hyvin kyllä on noussut. Mullakin ferritiini ollu alhainen joku 20. Oon nyt n. 3kk syöny ni pitäs käyä mittaamassa. Mulla hb on kans ollu siinä rajalla 120 ni ei ihme et nukutti aika usein. Toivon et toi ferritiini ois vähän ees noussu. Mä kävin ite sen mittaamassa kun multa vaa katottiin hb ja olin varma et rautavarastot oli alhaiset ku oli nii vetämätön olo.

Tosi hyvin kyllä on noussut. Mullakin ferritiini ollu alhainen joku 20. Oon nyt n. 3kk syöny ni pitäs käyä mittaamassa. Mulla hb on kans ollu siinä rajalla 120 ni ei ihme et nukutti aika usein. Toivon et toi ferritiini ois vähän ees noussu. Mä kävin ite sen mittaamassa kun multa vaa katottiin hb ja olin varma et rautavarastot oli alhaiset ku oli nii vetämätön olo.
Mä uskon et noussut nopeasti siks kun ravinnosta saatu rauta ei oo vaan riittänyt paikkaamaan jatkuvasti ulosvuotavaa määrää. Lisäks oon kova käyttämään mm juustoa ja kermaa, kahvia jne, niin hyvin vähän rautaa, jos ollenkaan, on päässyt imeytymään.

Menkat on runsastuneet nuoremman syntymän jälkeen + menetin hänen synnytyksessä puolet verestäni, mikä toimi varmaan jonkinlaisena alkusysäyksenä tälle puutostilalle. Siihen 1,5 v imetys päälle jne.

Tuskin mulla mitään imeytymisongelmaa on edes ollut syynä, kun kroppa imi heti kaiken raudan mitä sille nyt annettiin.
Hemppa mulla oli 107 silloin kun ferrit oli alle viiden. Nyt hemppa on ollut joka mittauksella 130-150 sen jälkeen kun ferrit alkoi nousta.

Jos ferrit ja hb hyvät, onko haittaa jos syö vaikka 50mg rautaa joka toinen päivä? Plus satunnaisesta mama monivitamiinia, jossa se oliko 20mg rautaa. Kun en ole varma mikä mun ferri on, niin aattelin varmuudeksi vähän tankkailla..

Jos ferrit ja hb hyvät, onko haittaa jos syö vaikka 50mg rautaa joka toinen päivä? Plus satunnaisesta mama monivitamiinia, jossa se oliko 20mg rautaa. Kun en ole varma mikä mun ferri on, niin aattelin varmuudeksi vähän tankkailla..
Siitä voi olla haittaa, koska osalla on korkea ferritiini. Lähtökohtaisesti ferritiini tulisi aina mittauttaa, koska pelkällä oirekuvalla ei voi päätellä sen olevan alhainen. Samoja oireita voi tulla korkeasta ferritiinistä, mm väsymystä.

Siitä voi olla haittaa, koska osalla on korkea ferritiini. Lähtökohtaisesti ferritiini tulisi aina mittauttaa, koska pelkällä oirekuvalla ei voi päätellä sen olevan alhainen. Samoja oireita voi tulla korkeasta ferritiinistä, mm väsymystä.

Niin, eikä mulla kai mitään oireita ole, pari vuotta sitten se oli reilu 90. Mutta en tiedä oliko samalla joku tulehdus päällä, tuskin crp olisi ollut kuitenkaan korkea. Hmm :scratch uskaltaakohan sitä syödä. Jos vaan sillon tällöin :dontknow

Ferritiinimittauksen saa puhdin kautta n 22 eurolla, jos ei muuta kautta saa sitä tarkistettua. Sit on erilaisia (vähän kalliimpia) paketteja missä mitataan muitakin arvoja, mut halvimmillaan pelkkä ferri on ton parikymppiä.

Synlabillakin saa 22-24€ hintaan pelkät ferrit. Olen käynyt siellä monta kertaa mittauttamassa parin kuukauden välein.
Klinikalla joutuis pulittamaan melkein satasen per kerta.

Mä uskon et noussut nopeasti siks kun ravinnosta saatu rauta ei oo vaan riittänyt paikkaamaan jatkuvasti ulosvuotavaa määrää. Lisäks oon kova käyttämään mm juustoa ja kermaa, kahvia jne, niin hyvin vähän rautaa, jos ollenkaan, on päässyt imeytymään.

Menkat on runsastuneet nuoremman syntymän jälkeen + menetin hänen synnytyksessä puolet verestäni, mikä toimi varmaan jonkinlaisena alkusysäyksenä tälle puutostilalle. Siihen 1,5 v imetys päälle jne.

Tuskin mulla mitään imeytymisongelmaa on edes ollut syynä, kun kroppa imi heti kaiken raudan mitä sille nyt annettiin.
Hemppa mulla oli 107 silloin kun ferrit oli alle viiden. Nyt hemppa on ollut joka mittauksella 130-150 sen jälkeen kun ferrit alkoi nousta.

Täällä kans juuston ja kahvin ystävä:nailbiting: pitää kyl miettiä tarkoin millo sen rautavalmisteen ottaa, että sit kans vaikuttaa. :happy: Hienoa, että sun hemoglobiini on hyvänä pysynyt.

Aurinkoista alkavaa viikkoa!
Täällä viivat eivät oikein ole lähteneet vahvistumaan. Lauantaina oli tummentunut, mutta sunnuntaina ja tänään lähes sama tai aivan hienoisesti vaaleampi. Katsotaan nyt, mitä käy. Virallinen testipäivä on vasta tämän viikon torstaina. Olo kaikin puolin epäuskoinen: ensin plussasta ja nyt siitä, ettei se ehkä kannakaan. No, mieluummin tämmöinen hienovarainen laskeutuminen negaan kuin täystyrmäys. Mutta silti toivon vielä, että kääntyisi tästä! :dontknow

Muokattu viimeksi:
Täällä viivat eivät oikein ole lähteneet vahvistumaan. Lauantaina oli tummentunut, mutta sunnuntaina ja tänään lähes sama tai aivan hienoisesti vaaleampi. Katsotaan nyt, mitä käy. Virallinen testipäivä on vasta tämän viikon torstaina. Olo kaikin puolin epäuskoinen: ensin plussasta ja nyt siitä, ettei se ehkä kannakaan. No, mieluummin tämmöinen hienovarainen laskeutuminen negaan kuin täystyrmäys. Mutta silti toivon vielä, että kääntyisi tästä! :dontknow

Mulla kävi niin, että tein ekan plus testin 1.1. Seuraavana päivänä viiva oli huomattavasti vaaleampi kuin se eka! Päätin silloin, että testaan digillä virallisena testipäivänä 4.1. ja sit saa riittää. Molemmat siis saman merkin testejä ja aamupissasta, mutta ilmeisesti se voi vaihdella testistä tai päivästä riippuen paljon.

Tsemppiä :happy:

Mäkin koitin tota SiderAl Fortea ja vatsa sieti tosi hyvin. Mutta mulla ne vaan alensi ferriä. Mun arvo oli siis 38 ja ne putos 35 kun söin yhden per päivä. Siellä pikkuprintillä oli teksti että yhdessä pillerissä on 30mg rautaa, eli jos oikeasti haluaa nostaa ferri önoilla, niin pitää syödä enemmän per päivä, muuten saattaa tippua arvo, niinkuin mulla. Muuten oikein hyvä tuote, en vaan halunnut alkaa syömään niitä niin montaa per päivä, kun eivät ole ihan halpoja.
Mä toisaalta pystyn elämään, jos mun vatsa menee välillä sekaisin raudasta, kun mulla ei tule niin pahoja oireita Obsidanista. Mun ferrit alko nousta kunnolla vasta kun lääkäri nosti mulle annosta 2x 100mg per päivä joka päivä. Nyt kun sain arvon yli 70, niin en syö joka päivä rautaa, vaan kuukautisten aikaan (n.5 päivää) tuon saman annoksen.

Totta, siinä on tuo 30mg / tabletti. Silloin kun itse aloin tuon käytön, sanoi sekä sisätautilääkäri että farmaseutti, että kyseinen tuote imeytyy erilaisen mekanisminsa vuoksi niin paljon paremmin kuin normirautatabletti, että siinä riittää tuo 30mg / päivä. Olin skeptinen kyllä itse kun olin just aiemmin niitä isoja annoksia syönyt. Minun kohdalla toimi tuolla 30mg annoksella kuten lääkäri ja farmaseutti sanoivat, mutta varmasti tämäkin on yksilökohtaista.

Omaa napaa ja ihan kunnolla:

Kiitos Henskukka <3 On tämä vaan piinallista. Ja kun ei ole käytännössä mitään oireita, niin ei voi oikein niistäkään päätellä kehitystä suuntaan tai toiseen. Menkkafiilis on yhä, ja välillä tulee kyllä mahassa poikkeuksellisia vihlaisuja. Täytyy tunnustaa, että lauantaina kun plussa oli vähän vahvistunut, mielen valtasti todella vahva tunne siitä, että nyt tärppäsi kunnolla ja että tästä päätyy tyyppi käsivarsille asti. Sunnuntaina testin lievän laimenemisen jäljiltä ekan kerran vasta aidosti muistin, että lopputulos voi ihan kohtuullisilla todennäköisyyksillä olla myös jotain muutakin.

Ja tässä nyt kun mieli tietenkin pörrää näiden asioiden ympärillä, niin mietin myös tätä: Mulla on ollut tyypillisesti keskivertoa lyhyempi luteaali (n. 10-11pv). Mulla oli tukilääkkeena tässä siirrossa terolut, josta söin viimeisen pe 28.5. Nyt tietty mietin, että olisiko ollut hyödyllisempää, jos tuki olisi jatkunut pidempään? Ainakin tiedän, että joissain tapauksissa lugesteronia ohjeistetaan käyttämään vielä plussan jälkeenkin. Menee ehkä nyt jo vähän ylianalysoinnin puolelle, varsinkin kun ei vielä ole varmuutta, että miten tämä päättyy. Sorry tämä vaahtoaminen asiasta. Mutta miten ihmeessä tässä voi ajatella mitään muuta?! :banghead:

Nyt on vähän semmoinen olo, että tekisi mieli testata seuraavan kerran vasta virallisena testipäivänä ja jättää koko tämä piina vähäksi aikaa taka-alalle, mutta huomenna on antibioottikuurin seurantapuhelu, jossa lääkäri haluaa myös tietää raskaustestin tuloksen, eli varmaan silti testaan taas huomenna.

Mullakin testit näyttivät tasavahvaa viivaa kun dpo:t olivat tyyliin 15, 16 ja 17, ja omaan silmääni yhtenä päivänä näytti jopa vähän haaleammalta, kuin edellisenä päivänä. Dpo 18 oli taas sitten noita tummempi, mutta dpo 19 testi näytti samalta kuin edellisenä päivänä. Kaikista parhaiten viivan vahvistumisen siis huomasi dpo 9-12, kun se lähti haamusta tummenemaan :pompus:. Myönnän, että zoomailin testeistä otettuja valokuvia ja syynäsin, näkyisikö isossa mittakaavassa paremmin joku yksityskohta, noissa dpo 15-17 testeissä. Viime lauantaina(?) testasin vikan Pregcheckin kaapista pois kuleksimasta, ja vasta silloin tuli kunnon "leffaviivat" ja testiviiva oli kontrollia tummempi (dpo 23). Eli jos päiviä on välissä useampi, testejä on helpompi tulkita. Mutta itse en malttanut olla testaamatta joka päivä, vaikka se ei nyt välttämättä kovin järkevää ollut :p

Tsemppiä siis tilanteeseesi, toivon sinulle pysyvää plussaa! :happy:

Takaisin