IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Anteeksi taas omanapailu tähän!
Tänään sain kolme päivää vanhan pakaste alkion kyytiin,oli kokemuksena jo aikamoinen kun se kirkas piste ilmestyi ruutuun juuri oikeaan paikkaan:love7 mut kaikki mitä mun piti siellä kysyä haihtu mielestä täysin enkä sitten kysynyt mitään.. nyt en tiedä selvisikö se toinen alkio sulatuksesta vai ei:bag: ajoin kotipaikka kunnalle kävin kaupassa ja kotona aloin itkeä:rolleyes: mulla monesti jännitys purkautuu itkuna:oops:

Ensimmäisen kerran pitkään aikaan on toiveikas olo:smiley-angelic001

Hii me piinailla an samoihin aikoihin, mulla siirrettiin blasto lauantaina!=) Meinaatkos koska testata?

Hii me piinailla an samoihin aikoihin, mulla siirrettiin blasto lauantaina!=) Meinaatkos koska testata?

Huippua! Mä nyt ylianalysoin ja romantisoin tätä koko passia.. siirto tapahtui Alman nimipäivänä tätä nimeä oon ajatellut tytölle, laskettu aika olis ystävän päivänä jolla myös on mulle merkitystä ja nyt tajusin että miehen synttärit on 9.6 (jotka olin jo unohtanu kaiken tän keskellä) joten toivon että saisin tehdä plussa testin tuolloin 9 päivä josta tulis maailman paras lahja miehelle :smiley-angelic001 ihan liian monta hyvää yhtälöä nyt tässä, ihan liikaa toiveita joten varmaan menkat puskee teroluttien läpi:banghead:

Onko kellään kokemusta miten lääkkeellisen siirron jälkeen oma kierto palautunut jos ei oo raskautta alkanut/km? Lähinnä mietin onko kierto ihan sekaisin ja tuleeko edes koko ovulaatioo :sorry:

Mulla alkoi menkat neljä päivää lääkkeiden lopetuksen (ja negatiivisen testin) jälkeen.

Omaa napaa ja ihan kunnolla:

Kiitos Henskukka :Heartred On tämä vaan piinallista. Ja kun ei ole käytännössä mitään oireita, niin ei voi oikein niistäkään päätellä kehitystä suuntaan tai toiseen. Menkkafiilis on yhä, ja välillä tulee kyllä mahassa poikkeuksellisia vihlaisuja. Täytyy tunnustaa, että lauantaina kun plussa oli vähän vahvistunut, mielen valtasti todella vahva tunne siitä, että nyt tärppäsi kunnolla ja että tästä päätyy tyyppi käsivarsille asti. Sunnuntaina testin lievän laimenemisen jäljiltä ekan kerran vasta aidosti muistin, että lopputulos voi ihan kohtuullisilla todennäköisyyksillä olla myös jotain muutakin.

Ja tässä nyt kun mieli tietenkin pörrää näiden asioiden ympärillä, niin mietin myös tätä: Mulla on ollut tyypillisesti keskivertoa lyhyempi luteaali (n. 10-11pv). Mulla oli tukilääkkeena tässä siirrossa terolut, josta söin viimeisen pe 28.5. Nyt tietty mietin, että olisiko ollut hyödyllisempää, jos tuki olisi jatkunut pidempään? Ainakin tiedän, että joissain tapauksissa lugesteronia ohjeistetaan käyttämään vielä plussan jälkeenkin. Menee ehkä nyt jo vähän ylianalysoinnin puolelle, varsinkin kun ei vielä ole varmuutta, että miten tämä päättyy. Sorry tämä vaahtoaminen asiasta. Mutta miten ihmeessä tässä voi ajatella mitään muuta?! :banghead:

Nyt on vähän semmoinen olo, että tekisi mieli testata seuraavan kerran vasta virallisena testipäivänä ja jättää koko tämä piina vähäksi aikaa taka-alalle, mutta huomenna on antibioottikuurin seurantapuhelu, jossa lääkäri haluaa myös tietää raskaustestin tuloksen, eli varmaan silti testaan taas huomenna.

Toivotaan Tammenterhottaren plussalle vahvistumista! :Heartpink Itse en ole koskaan testannut kuin vasta varsinaisena testipäivänä niin en osaa sanoa mikä on normaalia viivojen vahvistumista.. mutta luulisi ettei se tukilääkkeiden lopetus voi haitata, eikö niitä muuten määrättäisi kaikille aina testin yli. Paljon tsemppiä viimeisiin piinapäiviin, yritä pysyä positiivisin mielin!

Hei, paniikkitestaaja täällä taas. Kiitos jälleen tsempeistä ja vertaiskokemuksista. Tein tänään aamulla testin valmistautuen henkisesti suureen pettymykseen. Testiin pamahti leffaviivat!! Eli toistaiseksi taas ollaan hyvällä mallilla :happy:

Huippua! Mä nyt ylianalysoin ja romantisoin tätä koko passia.. siirto tapahtui Alman nimipäivänä tätä nimeä oon ajatellut tytölle, laskettu aika olis ystävän päivänä jolla myös on mulle merkitystä ja nyt tajusin että miehen synttärit on 9.6 (jotka olin jo unohtanu kaiken tän keskellä) joten toivon että saisin tehdä plussa testin tuolloin 9 päivä josta tulis maailman paras lahja miehelle :smiley-angelic001 ihan liian monta hyvää yhtälöä nyt tässä, ihan liikaa toiveita joten varmaan menkat puskee teroluttien läpi:banghead:
Toivon lämpimästi, että merkit osuvat kohdalleen <3 Samaistun kyllä tähän ajatteluun! Tässä meidän tärppikierrossahan kaikkien todennäköisyyksien mukaan oviksen olisi pitänyt osua niin, että siirto olisi mennyt viikonlopulle - mutta ovis olikin sitten juuri sopivasti etuajassa, ja ekaa kertaa koin tuntevani ovismerkit. Pidin tätä jo hyvänä merkkinä! Siirto oli päivää ennen mun synttäreitä, joten ajattelin, että kiinnittyminen tapahtuisi ikäänkuin mun syntymäpäivänä - mikä lahja se olisikaan! Ja tässä meidän tapauksessa merkit näyttävät toistaiseksi pitäneen paikkansa. Tsemppiä piinailuun!

Toivon lämpimästi, että merkit osuvat kohdalleen :Heartred Samaistun kyllä tähän ajatteluun! Tässä meidän tärppikierrossahan kaikkien todennäköisyyksien mukaan oviksen olisi pitänyt osua niin, että siirto olisi mennyt viikonlopulle - mutta ovis olikin sitten juuri sopivasti etuajassa, ja ekaa kertaa koin tuntevani ovismerkit. Pidin tätä jo hyvänä merkkinä! Siirto oli päivää ennen mun synttäreitä, joten ajattelin, että kiinnittyminen tapahtuisi ikäänkuin mun syntymäpäivänä - mikä lahja se olisikaan! Ja tässä meidän tapauksessa merkit näyttävät toistaiseksi pitäneen paikkansa. Tsemppiä piinailuun!
Kiitos:Heartred oliko sulla mitään oireita? Mä luulen että kaikki mun tuntemukset on teroluttien ansiota:rolleyes: rinnat mulla on aina kipeät oviksesta menkkoihin asti... Virallinen testipäivä olis vasta pe 11.6 mut labran veritestiin meen jo torstaina kun en perjantaina töiden takia pääse.. mut eikö se oo jotenkin tosi myöhään jos kierto normaalisti on 28pv ja testi päivä on vasta kp33:pompus:

Sain mun pre-ivf verikoetulokset. Amh 4,75. Ei ollut mitään viitearvoja mukana, pitänee googlailla kun töiltäni ehdin :bookworm: ikää 39v. Kuvittelisin et on aika korkea arvo. Onkohan jotain mikä voisi tuota sekoittaa tai nostaa? Pcota ei ole.

Mikä kierron päivä tuo on tehty? Luin jostain, että se olisi hyvä ottaa alkuvaiheessa kiertoa. Itsehän en sellaista tiennyt, vaan taisin käydä otattumassa tuon testin kierron keskivaiheilla ja mullakin se oli jotain 4. Mutta siis, ihan varmaksi en nyt mene vannomaan siitä, oliko siinä jokin tietyt kp:t, miloin se olisi hyvä ottaa. Ja mulla pieni annos Gonalia ei toiminut, piti olla ehdottomasti isompi.

Kiitos:Heartred oliko sulla mitään oireita? Mä luulen että kaikki mun tuntemukset on teroluttien ansiota:rolleyes: rinnat mulla on aina kipeät oviksesta menkkoihin asti... Virallinen testipäivä olis vasta pe 11.6 mut labran veritestiin meen jo torstaina kun en perjantaina töiden takia pääse.. mut eikö se oo jotenkin tosi myöhään jos kierto normaalisti on 28pv ja testi päivä on vasta kp33:pompus:

Isossa kuvassa mulla ei ollut mitään oireita. Monessa ei-tärppikierrossa oon kokenut paljon enemmän oireita, joten kun tein ekan testin niin odotukset eivät olleet korkealla. Mutta sitten jälkeenpäin ajateltuna oli pieniä merkkejä. Maha oli ehkä pp2-6 kuralla (mies kiinnitti tähän huomiota, kun vessan äänieristys ei ole kovin hyvä... :joyful:). Yhtenä aamuna heräsin siihen, että vatsa kramppasi oudosti, ja meni tovi ennen kuin helpotti. Oon nyt vajaan viikon herännyt joka aamu pirteänä kuin peipponen vähintään tunti ennen herätyskelloa (ei tapahdu ikinä...). Mutta kaikkia oloja sotki se viikko sitten putkahtanut himputin kyynärpään limapussin tulehdus, joka nosti mulle lämmön ja teki olon voipuneeksi. Silloin tietty mietin, että voisiko se olla raskausoire, mutta kun aloitin antibiootit, niin olo normalisoitui parissa päivässä. Normaaleja menkkaoireita (päänsärky, alaselkäjomotus) tuli, mutta ei mitään mistä olisin aidosti osannut sanoa, että oli poikkeavaa.

Jostain syystä nuo testit tehdään tosi myöhään, mullakin virallinen testipäivä on kp31 / pp14 / dpo20. Mutta haluavat varmaankin karsia ne kemialliset raskaudet pois. HUS:nkin ohjeissa lukee, että ei suositella edes testaamaan ennen virallista päivää. Mutta ainakin omalla kohdalla: vaikka tämä raskaus vielä tästä hiipuisi ennen virallista testipäivää, niin itselle on ainakin tärkeä tieto, että jotain on edes yrittänyt kiinnittyä, koska tämä oli tosiaan ensimmäinen plussa ikinä. Se luo uskoa siihen, että vaikka tämä raskaus ei kantaisi loppuun asti, niin toivoa ainakin on.

Mikä kierron päivä tuo on tehty? Luin jostain, että se olisi hyvä ottaa alkuvaiheessa kiertoa. Itsehän en sellaista tiennyt, vaan taisin käydä otattumassa tuon testin kierron keskivaiheilla ja mullakin se oli jotain 4. Mutta siis, ihan varmaksi en nyt mene vannomaan siitä, oliko siinä jokin tietyt kp:t, miloin se olisi hyvä ottaa. Ja mulla pieni annos Gonalia ei toiminut, piti olla ehdottomasti isompi.
Kp 5 näytti olevan. Lääkäri ei antanut mitään ohjeita että mikä päivä se pitäisi ottaa.

Suuresti onnea Tammenterhotar plussasta! Miten ihanaa! :Heartred:Heartred:Heartred

Paljon onnea myös piinailijoille, toivotaan että nämä alkukesän ihanat päivät ovat juuri hyviä pikkuisten kiinnittymiselle! :Heartpink

Omia kuulumisia: Olen vajonnut hieman sellaiseen odottelumoodiin. Toisina päivinä se tuntuu ihan hyvältä, että nyt tässä saa tämän kesän katsella rauhassa ennen kuin alkaa tapahtua, alkionsiirto, niitä jännityksiä ja pahimmillaan pettymyksiä. Joinain päivinä taas tuntuu epäreilulta, ettei omaa elämää voi taaskaan suunnitella tai hallita tämän vertaa.

Viime kierrossakin tein kyllä raskaustestejä, kun jostain syystä kierto oli poikkeuksellisen pitkä. Mulla on jonkinasteinen PCO, joka oirehtii vaihtelevasti, ja nyt keväällä on ollut taas pari pidempää kiertoa, kun aiemmin olivat ihanteellisen mittaisia.

Täytyy nyt kehitellä kesään ja lomalle ihania juttuja, niin on jotain mitä odottaa. Pelkäänpä, että meidän siirto voi mennä esim. syyskuulle, niin olisi tosi hyvä että pystyisi nauttimaan tästä ihanasta kesästä ja keskittymään kaikkeen muuhun nyt. Meillähän on ihana esikoinen, ja en itse ole tällä kertaa olenkaan niin rikki kuin hänen yritysaikoinaan. Mutta kyllä tämäkin aika jotenkin hiljaisesti syö sisältä, juuri se kontrollin menettämisen tunne tällä hetkellä eniten.

Mulle on myös täysi arvoitus, miten paljon pelkoja uusi plussa tulisi herättämään, sillä aiemmin minulla on ollut varhaisia keskenmenoja ja esikoisen raskaus oli rankka niin henkisesti kuin fyysisesti.

Mutta askel kerrallaan.

Nyt se plussaviiva tikussa tuntuisi aivan haaveellisen ihanalta asialta. :shy:

Sain mun pre-ivf verikoetulokset. Amh 4,75. Ei ollut mitään viitearvoja mukana, pitänee googlailla kun töiltäni ehdin :bookworm: ikää 39v. Kuvittelisin et on aika korkea arvo. Onkohan jotain mikä voisi tuota sekoittaa tai nostaa? Pcota ei ole.

Itsekään en saanut mitään ohjeita ajankohdasta, enkä kyllä ole löytänyt mitään lähdettä jossa virallisesti suositeltaisiin jotain aikaa. Tuo arvo on käsittääkseni ikäisellesi oikein hyvä, mutta tosiaan siihen vaikuttaa mm. myös endometrioosi, tai näin ainakin Tilkassa sanottiin. Eli endo samoin kuin PCO nostaa arvoa. Toki viitettä siihen onko arvo oikeansuuntainen antaa se paljonko normitilanteessa munasarjoissa näkyy rakkuloita. Ei Tilkassa sinänsä suuria päätelmiä tehty tuosta arvosta, päinvastoin, olivat laittamassa minua pitkälle hoitokaavalle korkeasta arvosta huolimatta koska niin tekevät endoihmisten kanssa pääsääntöisesti (korkea arvo nostaa hyperin riskiä). Minä olen lähellä sinun ikääsi ja minulla on endo ja AMH-arvo oli lähellä 7, endo varmaankin jonkin verran sitä nosti vaikka myös ultrassa rakkuloita näkyi normitilassa ihan reippaasti. kävin yksityisellä myös ensikäynnillä Tilkan jonon edistymistä odotellessa, ja siellä annettiin täystyrmäys pitkälle hoitokaavalle. Tästä rohkaistuneena otin asian Tilkassa puheeksi ja he suostuivat lyhyeen kaavaan kun esitin pelkoni hyperistä. Onneksi esitin, ja onneksi suostuivat, sillä lopputulema oli lievä hyper lyhyelläkin kaavalla. Tämä nyt vain omana kokemuksena siitä, että kyllä se AMH ainakin omalla kohdalla jotain ennusti, yhdessä munarakkuloiden havaittavan määrän kanssa normitilassa ennen hoitoja.

Minkä ikäisiä yrittäjiä täällä muuten on? Itse olen jo 37, ja aika tietoinen, että biologinen kello tikittää. Pakkasessa olevat alkiot ovat onneksi tämänhetkistä ikääni nuorempia. :cool14

Muokattu viimeksi:
Hyvä kun olette muuten tuoneet tuota ferritiiniasiaa täällä esille! Tästä saan minäkin potkua, että voisin käydä mittauttamassa sen, kun ei tuon enempää kustanna! Itsellä hemoglobiini on ollut aina ihan hyvä, mutta runsaat vuodot. Välillä mietin saanko ruokavaliostani tarpeeksi rautaa, ja imeytyykö tuo ottamani mammavitamiinin rauta tarpeeksi hyvin.

Itsekään en saanut mitään ohjeita ajankohdasta, enkä kyllä ole löytänyt mitään lähdettä jossa virallisesti suositeltaisiin jotain aikaa. Tuo arvo on käsittääkseni ikäisellesi oikein hyvä, mutta tosiaan siihen vaikuttaa mm. myös endometrioosi, tai näin ainakin Tilkassa sanottiin. Eli endo samoin kuin PCO nostaa arvoa. Toki viitettä siihen onko arvo oikeansuuntainen antaa se paljonko normitilanteessa munasarjoissa näkyy rakkuloita. Ei Tilkassa sinänsä suuria päätelmiä tehty tuosta arvosta, päinvastoin, olivat laittamassa minua pitkälle hoitokaavalle korkeasta arvosta huolimatta koska niin tekevät endoihmisten kanssa pääsääntöisesti (korkea arvo nostaa hyperin riskiä). Minä olen lähellä sinun ikääsi ja minulla on endo ja AMH-arvo oli lähellä 7, endo varmaankin jonkin verran sitä nosti vaikka myös ultrassa rakkuloita näkyi normitilassa ihan reippaasti. kävin yksityisellä myös ensikäynnillä Tilkan jonon edistymistä odotellessa, ja siellä annettiin täystyrmäys pitkälle hoitokaavalle. Tästä rohkaistuneena otin asian Tilkassa puheeksi ja he suostuivat lyhyeen kaavaan kun esitin pelkoni hyperistä. Onneksi esitin, ja onneksi suostuivat, sillä lopputulema oli lievä hyper lyhyelläkin kaavalla. Tämä nyt vain omana kokemuksena siitä, että kyllä se AMH ainakin omalla kohdalla jotain ennusti, yhdessä munarakkuloiden havaittavan määrän kanssa normitilassa ennen hoitoja.
Mulla näkyi vuosi sitten perusgynekäynnillä n 7 antraalifollia per puoli. Kymmenen plus vuotta sitten tehty ivf stimulaatio aiheutti ekalla kertaa hyperin, toisella kertaa ei, kun annosta pienennettiin. Tässä iässä kuulemma hyperin riskiä ei juuri ole, sanoi lapsettomuuslääkäri.

Kilppariarvot mulla oli vähän rajoilla. Tsh vai mikä se on, oli alarajalla ja t-4v oli ylärajalla mut silti viitteissä. Ikinä ei oo ollu ongelmia kilpparin kanssa aiemmin.

Mulla näkyi vuosi sitten perusgynekäynnillä n 7 antraalifollia per puoli. Kymmenen plus vuotta sitten tehty ivf stimulaatio aiheutti ekalla kertaa hyperin, toisella kertaa ei, kun annosta pienennettiin. Tässä iässä kuulemma hyperin riskiä ei juuri ole, sanoi lapsettomuuslääkäri.

Kilppariarvot mulla oli vähän rajoilla. Tsh vai mikä se on, oli alarajalla ja t-4v oli ylärajalla mut silti viitteissä. Ikinä ei oo ollu ongelmia kilpparin kanssa aiemmin.

Jep, niin julkisella minullekin toisteltiin, että korkea ikä ja hyper ei ole todennäköistä, väärässä olivat :hilarious: Noh, onneksi satuin käymään siellä yksityisellä ja sen käynnin perusteella tajusin alkaa asiasta julkisella enemmän keskustella. Sen jälkeen kun muuten myöntyivät lyhyeen kaavaan, ottivat suoraan yksityisen lääkärin tekemän hoitosuunnitelman ja totesivat että mennään näillä annostuksilla ja ajoituksilla (minulla oli juuri vaihdetut pillerit alla joten sitä piti vähän plänätä miten stimulaatio ajoitetaan).

Jep, niin julkisella minullekin toisteltiin, että korkea ikä ja hyper ei ole todennäköistä, väärässä olivat :hilarious: Noh, onneksi satuin käymään siellä yksityisellä ja sen käynnin perusteella tajusin alkaa asiasta julkisella enemmän keskustella. Sen jälkeen kun muuten myöntyivät lyhyeen kaavaan, ottivat suoraan yksityisen lääkärin tekemän hoitosuunnitelman ja totesivat että mennään näillä annostuksilla ja ajoituksilla (minulla oli juuri vaihdetut pillerit alla joten sitä piti vähän plänätä miten stimulaatio ajoitetaan).
Mä OON yksityisellä :grin:bag::bookworm::bored::woot:

Noh, lääkäri kirjoitti oletuksiin perustuvan aloitusannoksen gonal-f 200 yksikköä ja sitä säädellään tän amh-arvon mukaan kuulemma nyt sit kun käydään nää verikoetulokset läpi.
Silloin sata vuotta sitten mulla oli puregon 150 yksikköä mistä tuli lievät hyperin oireet punktion jälkeen ja tokassa stimulaatiossa puregon 125 yksikköä ja olo kuin voittajalla punktio jälkeen + vähän pienempi munasolusaalis, mutta silti tosi hyvä.
Jännä nähdä miten paljon tää ikä vaikuttaa, kun on vertailupohjaa itsellä.

Ja ferrit oli tullu. 84 oli nyt ja crp alle 5. Kuukausi sit ferrit oli 111 ja tulehdusarvoa ei silloin mitattu, en kyllä ole ollut kipeäkään tai mitään.. oli pahat menkat alla just ennen tota uusintamittausta, mut en tiedä voisko se vaikuttaa noin paljon.

Tilkassa sanottiin, että ferriarvoja ei seurata, mikäli arvo on ollut yli 15. :wtf: Kävin taas Puhdin kautta ja ferrit oli noussut kolmessa kuukaudessa 22 -> 35, vaikka olen mielestäni syönyt rautaa oikeaoppisesti (tyhjään vatsaan c-vit kanssa, ei ruokaa/kahvia/teetä/maitotuotteita/muita vitamiineja 2 h ennen ja jälkeen, 100 mg joka toinen päivä).

Tällä viikolla ei tehdä lauantaisiirtoja ja mun siirto olisi mennyt viikonlopulle, mutta mulla on onneksi yksi kaksipäiväinen myös. Vain 2/6 on tähän asti selvinnyt sulatuksesta, joten kovin toiveikas en silti ole.

Takaisin