IVF/ICSI-HOIDOT 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kosmos
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kaikille. Vähän mietin että yksityiselle jos ei elokuussa pääse julkiselle..en jaksa enää näitä pettymyksiä.. pakko olla backup plan että jaksan eteenpäin..

Ei mahduta taaskaan hoitoon :smiley-angry017

Jannn :Heartred Olen niin pahoillani :sad001 Toivottavasti saisivat nyt kesäsulun jälkeen jotenkin varmistettua, että pääsette varmasti seuraavalla kerralla hoitoihin mukaan. Oliko sulla muuten ne labrat ok, jotenkin muistelisin että sulta otettiin ne kilpparilabrat? Itselleni tuli nimittäin talvella niiden kanssa ylimääräistä viivästystä, kun omaa lääkitystä hienosäädettiin ja hoitoon ilmoitttautuminen meni täten pari, kolme kuukautta eteenpäin. Lähinnä siis haen sitä, ettei tulisi enää mitään lisäviivästymisiä :Heartred

Jannn :Heartred Olen niin pahoillani :sad001 Toivottavasti saisivat nyt kesäsulun jälkeen jotenkin varmistettua, että pääsette varmasti seuraavalla kerralla hoitoihin mukaan. Oliko sulla muuten ne labrat ok, jotenkin muistelisin että sulta otettiin ne kilpparilabrat? Itselleni tuli nimittäin talvella niiden kanssa ylimääräistä viivästystä, kun omaa lääkitystä hienosäädettiin ja hoitoon ilmoitttautuminen meni täten pari, kolme kuukautta eteenpäin. Lähinnä siis haen sitä, ettei tulisi enää mitään lisäviivästymisiä :Heartred

Juu labrat ok, eikä niitä ole kommentoitu. Kiitos :)

Voi ei Jannn! Eikö HUS:illa ole jotain hoitotakuuta, ettei voi aina vaan olla mahtumatta? Onhan toi nyt ihan pyllystä jos vaan ei ikinä mahdu :sad001

Tänään aamulla oli toka ultra ja näyttää siltä että pari päivää menee punktio pidemmälle. Siellä on liuta kasvamassa mutta ei ole kasvaneet niin nopeesti, niin nyt annos isoontui ja otetaan vielä ylimääräinen ultra ens Maanantaille jolloin lyödään lukkoon punktiopäivä.

Voi ei Jannn! Eikö HUS:illa ole jotain hoitotakuuta, ettei voi aina vaan olla mahtumatta? Onhan toi nyt ihan pyllystä jos vaan ei ikinä mahdu :sad001

Tänään aamulla oli toka ultra ja näyttää siltä että pari päivää menee punktio pidemmälle. Siellä on liuta kasvamassa mutta ei ole kasvaneet niin nopeesti, niin nyt annos isoontui ja otetaan vielä ylimääräinen ultra ens Maanantaille jolloin lyödään lukkoon punktiopäivä.

Muistelen että sanoivat suunnittelukäynnillä, että kolmannesta ilmoittautumisesta pääsee viimeistään, mutta en ole varma enää :scratch
Katsotaan vastaavatko kun kysyin, että pääseekö sit ensi kerralla varmuudella.. ainakin sanoivat, että ensisijalla on ne ketkä odottaneet pisimpään. Mutta mitä jos ehtivät jo luvata ties kuinka monelle ennen mua..onneksi näillä näkymin menkat alkaa heinäkuun vikalla viikolla, mutta loppupuolella ja aina voi tulla viivästyksiä..

Anteeksi taas omanapailu tähän!
Tänään sain kolme päivää vanhan pakaste alkion kyytiin,oli kokemuksena jo aikamoinen kun se kirkas piste ilmestyi ruutuun juuri oikeaan paikkaan:love7 mut kaikki mitä mun piti siellä kysyä haihtu mielestä täysin enkä sitten kysynyt mitään.. nyt en tiedä selvisikö se toinen alkio sulatuksesta vai ei:bag: ajoin kotipaikka kunnalle kävin kaupassa ja kotona aloin itkeä:rolleyes: mulla monesti jännitys purkautuu itkuna:oops:

Ensimmäisen kerran pitkään aikaan on toiveikas olo:smiley-angelic001

Tänään sain kolme päivää vanhan pakaste alkion kyytiin,oli kokemuksena jo aikamoinen kun se kirkas piste ilmestyi ruutuun juuri oikeaan paikkaan:love7 mut kaikki mitä mun piti siellä kysyä haihtu mielestä täysin enkä sitten kysynyt mitään.. nyt en tiedä selvisikö se toinen alkio sulatuksesta vai ei:bag: ajoin kotipaikka kunnalle kävin kaupassa ja kotona aloin itkeä:rolleyes: mulla monesti jännitys purkautuu itkuna:oops:

Onnea matkaan! :cheers

Mitääää, monesko kierto tää oli jo? Tosi turhauttavaa :sour:

"Vasta" toka, mutta koska seuraavasta vuodosta ei päästä kesäsulun takia, niin tavallaan aikaisintaan neljännestä mahdollisuudesta päästään aloittamaan hoito..
Nyt on liuta taas uusia vitskuja tilattu ja harkitsen akupunktiota..

Synarelaa käyttäneet: Pitääkö hakea toinen pakkaus apteekista jokatapauksessa vai miten tämä nyt meneekään? ...
Mulla alkaa tänään Gonal pistokset ja Synarela annostus siis puolittui. suihketta jäljellä enää kolmeksi päiväksi pakkauksen mukaan(vaikka voi riittääkin vielä pidempään). Kauanko synarelaa yleensä otetaan pitkässä kaavassa samaan aikaan pistosten kanssa?o_O
:anyone

Mullakin on synarelan viimeinen suihkaus samana päivänä kuin irrotuspiikki (huomenna). Eli puolikasta annostusta otetaan ihan loppuun asti. Mä jouduin itse hakemaan vielä kolmannen pullon ihan vain muutamaa suihkausta varten. Onneksi lääkekatto ehti tulla täyteen, niin ei mennyt kuin 2,5 euroa. Ja mulla on siis ollut korotettu annos 2+2+2, koska viime syksynä ei ollut tehonnut normi annostus, niin nyt lähdettiin suoraan korotetulla.

Ja synarelasta pitää tosiaan laskea annokset, mulle sanottiin, että lääkeainetta ei enää ole, vaikka tuntuisi, että pullosta jotain tulee. (Ruutuja on luultavasti liikaa siksi, että ne on päivien mukaan ja päiväkohtainen määrä voi vaihdella. Itellä on ollut erillisellä lapulla oma kirjanpito)

Tiistaina mulla oliskin sitten punktio edessä. Viime syksynä jännitti ihan järkyttävän paljon, nyt muistelen vaan, että se käsivarteen laitettu kanyyli oli kyllä prosessin ikävin asia. Toivottavasti tällä kertaa menee kaikki yhtä hyvin.

"Vasta" toka, mutta koska seuraavasta vuodosta ei päästä kesäsulun takia, niin tavallaan aikaisintaan neljännestä mahdollisuudesta päästään aloittamaan hoito..
Nyt on liuta taas uusia vitskuja tilattu ja harkitsen akupunktiota..

Tuliko Q10 listalle? Ehtis hyvin sen 3kk vaikuttaa ennen munien kasvattelua/keräystä :)

Synarelaa käyttäneet: Pitääkö hakea toinen pakkaus apteekista jokatapauksessa vai miten tämä nyt meneekään? ...
Mulla alkaa tänään Gonal pistokset ja Synarela annostus siis puolittui. suihketta jäljellä enää kolmeksi päiväksi pakkauksen mukaan(vaikka voi riittääkin vielä pidempään). Kauanko synarelaa yleensä otetaan pitkässä kaavassa samaan aikaan pistosten kanssa?o_O
:anyone

Olet varmaan vastaukset jo saanut, mutta minulla Synarelaa käytetää irrotuspiikkiin asti. Mulla tullaa annostusta puolittamaan kun alkaa pistelyt ja joudun hakee sit uuden pullon. Vaikka siellä pullossa on tavaraa voi olla ettei siellä ole tarpeeksi sitä ite ainetta mitä tarvii ettei munarakkulat puhkea ennen aikoja. Meillä siis pitkä kaava olen aloittanut viikko ennen odotettuja menkkoja.:happy:

Onnea :Heartred

Ihanaa piinailua <3 :smug: Plussatuulia!

Mä oon niin kyllästynyt lisäravinteisiin, että sitä mukaan kun purkki loppuu, niin en oo tilannut lisää :grin
Lääkäri tuumas mun vitskulistaa kattoessaan että "e-vitamiinia ei suositella, ubiqinonista nyt ei haittaa ole..". En kysellyt silloin mitään noista sit enempää. Oon napsinut siis ubiqinonia pari kolme kk, mutta nyt se loppui, joten olkoon. Samoin e-vitamiinia satunnaisesti muutaman kerran viikossa mut jätin nyt senkin tauolle. En tiedä miten sitä "ei suositella"? Yleisesti ottaen vai just ivf-hoidon kanssa?

Nyt on käytössä d-vit 50-100 yksikköä, folaatti 500 yks. ja rautalisä 100mg päivässä.

Mä oon niin kyllästynyt lisäravinteisiin, että sitä mukaan kun purkki loppuu, niin en oo tilannut lisää :grin
Lääkäri tuumas mun vitskulistaa kattoessaan että "e-vitamiinia ei suositella, ubiqinonista nyt ei haittaa ole..". En kysellyt silloin mitään noista sit enempää. Oon napsinut siis ubiqinonia pari kolme kk, mutta nyt se loppui, joten olkoon. Samoin e-vitamiinia satunnaisesti muutaman kerran viikossa mut jätin nyt senkin tauolle. En tiedä miten sitä "ei suositella"? Yleisesti ottaen vai just ivf-hoidon kanssa?

Nyt on käytössä d-vit 50-100 yksikköä, folaatti 500 yks. ja rautalisä 100mg päivässä.

Onpa outoa tosiaan tuo e-vitamiini, luulin että se on yksi tärkeimmistä (ainakin jos ei ole hoidoissa). En tosin ole sitä pitkään aikaan syönyt ainakaan erikseen, nyt sitä tulee tuossa vehnänalkioöljyn yhteydessä, mutta meinaan syödä max 200ml eli n. 40päivää sitä, ehtii loppua ennen ivf. En tosin tiedä syödäänkö sitä myös luteaalissa.

Joo sama homma. Oon viimeisen parin vuoden aikana syöny vaikka minkälaista pilleriä ja litkua:wacky:
Oon kokeillut suunnilleen kaikkea, mitä vaan mikä vois auttaa raskautumaan. Lopulta aloin saada kovia mahakipuja eikä mun maha kestä enää mitään luontaistuotetta. Monivitamiinit, magnesium, biotiini ja foolihappo menee. Ongelmaksi muodostunut nyt se ettei maha kestä oikein mitään rauta valmistetta ja sitä pitäisi syödä kun ferrit lähtee muuten laskemaan.. oon nyt kokeillu neljää eri valmistetta, pitäisiköhän sitten kokeilla jotain nestemäistä? :rolleyes: jollain kokemusta tästä?

Joo sama homma. Oon viimeisen parin vuoden aikana syöny vaikka minkälaista pilleriä ja litkua:wacky:
Oon kokeillut suunnilleen kaikkea, mitä vaan mikä vois auttaa raskautumaan. Lopulta aloin saada kovia mahakipuja eikä mun maha kestä enää mitään luontaistuotetta. Monivitamiinit, magnesium, biotiini ja foolihappo menee. Ongelmaksi muodostunut nyt se ettei maha kestä oikein mitään rauta valmistetta ja sitä pitäisi syödä kun ferrit lähtee muuten laskemaan.. oon nyt kokeillu neljää eri valmistetta, pitäisiköhän sitten kokeilla jotain nestemäistä? :rolleyes: jollain kokemusta tästä?

Mulla on raudan kanssa sama ongelma, vatsa ei kestä oikein mitään pilleri-muodossa ja nyt käytän floradix-merkin nestemäistä ja siitä ei oo tullut mitään oireita. Toki siinä raudan määräkään ei oo mikään hurja, mutta itselle on riittänyt.

Nestemäinen rauta ei valitettavasti nosta ferritiinejä yhtä tehokkaasti kuin tabletit. Jos on vakava raudanpuute ilman anemiaa (ferrit <10, hb ok) ei sitä suositella hoidoksi. Jos haluaa hb:n nopeasti nousemaan, niin siihen nestemäinen on hyvä.

Yleisin syy rautatablettien sopimattomuudessa on niiden ottotapa, eli elimistö ei saa rautaa imeytymään johtuen syystä x. Näitä syitä on mm. että otetaan ruuan/kahvin/maidon/teen kanssa. Jos elimistö pystyy imeyttämään raudan, ei oireita tule.

Mulla on itsellä IBS ja refluksi, ja vakava raudanpuute ilman anemiaa. Oon asian ja eri valmisteiden kanssa taistellut vuosikausia. Mulle toimiva tapa on ottaa rauta vain joka toinen päivä, 2h ennen ja jälkeen ruuan c-vitamiinin kanssa. Ja valmisteista sopii vain Ferrodan. Eli käytännössä syön aamiaisen klo 7, otan Ferrodanin yhdessä 1000mg c-vitamiini potetabletin kanssa klo 9, ja syön lounaan klo 11.

Jos on suolisto huonolla tolalla, eli on esim. IBS huonossa hoitotasapainossa, tai muita yliherkkyyksiä, silloin rauta ei imeydy vaikka tekisi mitä. Sillon kannattaa tehdä ruokaremontti ja aloittaa rautakuuri. Nopein tapa saada vatsa kuntoon, on jättää prosessoidut ruuat (einekset, ranskikset/lohkikset, makkarat jne) pois ja lisätä kasviksia sekä kuitua (esim Visiblin) ruokavalioon. Maitohappobakteereista ei ole myöskään haittaa.

Jos tietää että vatsa reagoi johonkin tiettyyn asiaan voimakkaasti, kannattaa se jättää pois. Hiljainen tulehdus vaikeuttaa raskautumista ja huonontaa elimistön ravitsemustilaa, joka vaikuttaa suoraan hedelmällisyyteen. Esimerkiksi gluteeniyliherkkyys on vakavasti otettava asia ja sillon kannattaa siirtyä gluteenittomalle, sekä testauttaa keliakia. Keliakia aiheuttaa mm. lapsettomuutta.

Nämä siis omakohtaisia kokemuksia, taustalla ibs, imeytymishäiriö, yliherkkyyksiä ja allergiaa. Plussasin ekasta alkionsiirrosta (taustalla oli tuloksettomia inssejä) sen jälkeen kun kilppariarvot oli hoidettu kuntoon, ferritiinit kohotettu ja siirryin fodmap&gluteenittomalle dieetille. Ja aiemmin mainittuja lisäravinteita (mm. ubikinoli ja geleet) ehdin ottaa ehkä 5 tabl ennen plussaa :grin enemmän uskon muilla toimenpiteillä olleen vaikutuksen.

Takaisin