IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pahoittelut negatiivisista testeistä... niin kurjaa:sorry:. Molemmille voimaa jatkaa eteenpäin, on se suunta sitten mikä tahansa.

Itsekkin mietin, että miten sitten jos biologisia lapsia ei vain yksinkertaisesti saada. Onko lahjasolut vaihtoehto, adoptio vai sijaisvanhemmuus... pystyykö jatkamaan kahden maailman tappiin vai tuleeko ero lähes varmasti, jos lapsia ei tule tavalla tai toisella. Isoja kysymyksiä.

Miten te muut käsittelette näitä liian isoja kysymyksiä? Itse toistaiseksi tietoisesti tungen taustalle. Mutta siellä ne ovat ja lymyävät. Ei varmaan hyvää tee sekään.
Minä käyn psykiatrisella sairaanhoitajalla juttelemassa, sain lapsettomuuspolilla lähetteen. Sain myös työpaikan kautta nyt psykologikäyntejä, muutama käynti per vuosi kuuluu meillä työterveyshuollon palveluihin. Esimies oli sitä mieltä, että voin hyvin käyttää niitä käyntejä, kun tämä tilanne on henkisesti kuormittanut ja vaikuttaa töissä jaksamiseen (työni on muutenkin melko kuormittavaa). Aiemmin juttelin enemmän muutaman ystävän kanssa, mutta jotenkin tuntuu, että eivät he niin ymmärrä. Ja eipä näitä asioita vaan voikaan ymmärtää, jos ei ole kokenut.

Täälläpä on ollut surullisia uutisia tänään. Jaksamista kaikille negojen kanssa! :Heartpink

Meillä käynnistyi kolmas PAS-kierto ja fiilikset ovat valmiiksi jo negatiiviset onnistumisen kanssa. Kuten täälläkin varmaan monet ovat huomanneet, ei IVF myöskään helpolla anna toivottua lopputulosta. Itse ainakin hieman naivisti ajattelin, että tässä hoitomuodossa on niin järeät keinot käytössä, että pakko onnistua heti ekalla yrittämällä. Vaikka meillä on takana vasta kaksi siirtoa, tuntuu tämä ainakin minusta yhtä lohduttomalta ja epätodennäköiseltä, kuin luonnollisesti yrittämällä. :smiley-ashamed008 Olen miehen kanssa jutellut, että jos meidän neljästä pakastealkiosta ei lapsia synny, niin jätetään hoidot sikseen. Olen tässä odotellessani erehtynyt lukemaan epäilyjä lapsettomuushoitojen ja gynekologisten syöpien yhteydestä. Täytyy kuitenkin jostain nyt löytää toivoa, että näistä syntyisi meille useampikin lapsi. :Heartblue :Heartred:Heartblue:Heartred

Pahoittelut negatiivisista testeistä... niin kurjaa:sorry:. Molemmille voimaa jatkaa eteenpäin, on se suunta sitten mikä tahansa.

Itsekkin mietin, että miten sitten jos biologisia lapsia ei vain yksinkertaisesti saada. Onko lahjasolut vaihtoehto, adoptio vai sijaisvanhemmuus... pystyykö jatkamaan kahden maailman tappiin vai tuleeko ero lähes varmasti, jos lapsia ei tule tavalla tai toisella. Isoja kysymyksiä.

Miten te muut käsittelette näitä liian isoja kysymyksiä? Itse toistaiseksi tietoisesti tungen taustalle. Mutta siellä ne ovat ja lymyävät. Ei varmaan hyvää tee sekään.

Pahoittelut negatiivisistä testeistä ja lämmin halaus @_valo_

Tuo on hyvä kysymys, miten asiat käsittelee.. Meidän parisuhde on tosi kovilla, koska käsittelemme asiat niin eri tavoin. Käyn juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, mutta taidan kärsiä kiltti tyttö - syndroomasta - on vaikeaa olla oikeasti rikki jollekin ulkopuoliselle, väkisin sielläkin tsemppaa ja vakuuttelee ettei ole hätää. Ja sitten kotona kaikki paha olo purkautuu.

Mutta edelleen yhdessä. Edelleen jatkamassa hoitoja. Meillä tietenkin eri, kun ainut vaihtoehto oli luovutetut siittiöt - päätös lahjasoluista jo siis tehty.

Jos emme saisi lasta lapsettomuushoidoilla, jatkoisimme adoption suuntaan. Sijaisvanhempina/tukiperheenä voisimme olla, vaikka saisimme niitä "omiakin" lapsia.

Pahimpina hetkinä pyydän miestä luettelemaan varasuunnitelmaa, millaista elämä olisi ilman lapsia. Hankkisimme sata koiranpentua ja matkustelisimme maailman ääriin (not gonna happen, kiitos koronan ja okei, ehkä sata koiranpentua ei ole hyvä idea). Joskus se auttaa, joskus ei.

Pakko vain jatkaa jotenkin elämää.

Pahimpaan tuskaan meillä auttoi käydä kaksistaan psyk.sairaanhoitajan juttusilla pari kertaa. Puhutaan paljon miehen kans, mut ulkopuolinen ammattilainen sai meitä jututettua vähän syvemmin, ja pelkoja hälventyi.

Mä oon herännyt semmoseen ajatukseen taas, että haluaisin et mulla olisi joku tulevaisuuden visio, jos omia lapsia ei tulekaan. Tuntuu et lapset olis niin iso juttu, ettei halua suunnitella valmiiksi niiden kanssa päällekkäin mitään, mikä tuntuu tosi tyhmältä näin ääneen sanottuna... mut jos niitä omia lapsia ei saakaan.. sitten pitäis olla muita merkityksen tuojia, eli ehkä vähän ohuella nyt mennään niiden kanssa. Alustavasti ollaan puhuttu että jos ei omia biologisia lapsia saada, jätämme homman siihen, ei esim. adoptiota. Mutta sen käsittelee sitten kun sen aika on.

Oon miettinyt et lähtisinkö opiskelemaan toisen tutkinnon, jos lapsia emme saa, vaihtaisinko alaa, perustaisinko yrityksen.. En jotenkin saa kiinni vielä mitä se tulevaisuus voisi olla, mutta luulen että noi unelmoinnit voisi tuoda lohtua synkkinä hetkinä, vaikka niitä ei toteuttaiskaan.

Lapsia tai ei, haluan saada oman elämäni paremmin hallintaan. Mulla on taipumusta työnarkomaniaan ja viime vuosi meni aika höyryillä jo. Pakko saada pidettyä tarkemmin rajat, että työtä tehdään pääasiassa 8h päivässä ja vapaa-aika on ihan ansaittua. Ehkä sekin toisi merkityksen tunnetta elämään, kun duunit ei niele kaikkea.

Pahimpina hetkinä pyydän miestä luettelemaan varasuunnitelmaa, millaista elämä olisi ilman lapsia. Hankkisimme sata koiranpentua ja matkustelisimme maailman ääriin (not gonna happen, kiitos koronan ja okei, ehkä sata koiranpentua ei ole hyvä idea). Joskus se auttaa, joskus ei.

Pakko vain jatkaa jotenkin elämää.

Mä kans jo pyysin luvan hankkia toisen koiran jos ei saada omia muksuja :hilarious: mut johonkin tätä hoivaviettiä on purettava, ja koirat on niin ihania puuhakamuja! Oon miettinyt että mimmostahan tuo sijaisperhe/tukiperhe-homma olisi. En oo vielä miehelle puhunut, että miten hän asian näkis. Jotenkin itseä kiehtoo se auttamisen mahdollisuus.

Täälläpä on ollut surullisia uutisia tänään. Jaksamista kaikille negojen kanssa! :Heartpink

Meillä käynnistyi kolmas PAS-kierto ja fiilikset ovat valmiiksi jo negatiiviset onnistumisen kanssa. Kuten täälläkin varmaan monet ovat huomanneet, ei IVF myöskään helpolla anna toivottua lopputulosta. Itse ainakin hieman naivisti ajattelin, että tässä hoitomuodossa on niin järeät keinot käytössä, että pakko onnistua heti ekalla yrittämällä. Vaikka meillä on takana vasta kaksi siirtoa, tuntuu tämä ainakin minusta yhtä lohduttomalta ja epätodennäköiseltä, kuin luonnollisesti yrittämällä. :smiley-ashamed008 Olen miehen kanssa jutellut, että jos meidän neljästä pakastealkiosta ei lapsia synny, niin jätetään hoidot sikseen. Olen tässä odotellessani erehtynyt lukemaan epäilyjä lapsettomuushoitojen ja gynekologisten syöpien yhteydestä. Täytyy kuitenkin jostain nyt löytää toivoa, että näistä syntyisi meille useampikin lapsi. :Heartblue :Heartred:Heartblue:Heartred

Joo, mäkin kyllä toivoin ja uskoin et varmaan heti nappais, mut ei mennyt ihan siten vielä. Toivottavasti nappaa teillä ja saisitte useamman! Itse toivon vähän samaa. Mun mies ei haluaisi et mennään seuraaviin ivf-hoitokertoihin, jos nää alkiot ei auta. Hän säikähti kun mä sain tosi kovat kipureaktiot siitä ekasta. Näkee niistä vieläkin painajaisia, kun oltiin sairaalassa. Katsotaan nyt mitä näistä tulee.

Missä vaiheessa punktion jälkeen olette pystyneet alkaneet liikkumaan enemmän, siis käydä kävelyillä? Mulla tehtiin punktio siis perjantaina ja äsken kävin vähän käveleskelemässä ulkona (ehkä noin puoli kilometriä ja vauhtia ei nimeksikään). En nyt tiedä, olenko ylivarovainen ja jännitänkö lihaksia liikaa, mut tuntui tämäkin jotenkin epämukavalta. Kipuja ei ole ollut enää oikeastaan lauantain jälkeen, eilen tuikki hieman aamusta mutta rauhoittui kyllä nopeasti.

Klinikalta käskivät olla herkästi yhteydessä, mutta en tiedä meneekö tää jo liiallisen varovaisuuden puolelle. Ehkä seurailen vielä kuitenkin.. Olen yrittänyt juoda sen vähintään kolme litraa päivässä ja muutenkin lepäillyt.

Muokattu viimeksi:
Mulla meni varmaan se 1,5vkoa,että alkoi olo tuntua normaalilta.
Lenkillä uskalsin käydä kunnolla vkon kohdalla mutta silloinkin tuntui olo turvonneelta ja hengästyin herkemmin. Eli ottaa ihan rauhassa aja kuuntelee omaa kehoa

[Q"nabss, post: 3900336, member: 106630"]Missä vaiheessa punktion jälkeen olette pystyneet alkaneet liikkumaan enemmän, siis käydä kävelyillä? Mulla tehtiin punktio siis perjantaina ja äsken kävin vähän käveleskelemässä ulkona (ehkä noin puoli kilometriä ja vauhtia ei nimeksikään). En nyt tiedä, olenko ylivarovainen ja jännitänkö lihaksia liikaa, mut tuntui tämäkin jotenkin epämukavalta. Kipuja ei ole ollut enää oikeastaan lauantain jälkeen, eilen tuikki hieman aamusta mutta rauhoittui kyllä nopeasti.

Klinikalta käskivät olla herkästi yhteydessä, mutta en tiedä meneekö tää jo liiallisen varovaisuuden puolelle. Ehkä seurailen vielä kuitenkin.. Olen yrittänyt juoda sen vähintään kolme litraa päivässä ja muutenkin lepäillyt.[/QUOTE]

Nabss: mulla oli punktio ma ja otin miltei viikon ihan rauhassa. Nyt viikonloppuna olen käynyt muutaman kilsan kävelyitä. Pati viikkoa punktion jälkeen varmaan aika lailla normaalisti mikäli tuntemuksia ei ole.

Tyhjennetyt follit ymmärtääkseni täyttyvät heti uudelleen kudosnesteestä ja kuivahtavat vähitellen. Joten ei ole ihme vaikka on useamman päivän tuntemuksia.

Onpa kurja lukea täältä näin paljon surullisia uutisia. Paljon voimia kaikille negan testanneille, ja kiitos _valo_ sanoistasi.

nabss, mäkin lähdin muutama päivä punktion jälkeen kävelylle, ja se loppui hyvin lyhyeen. Kotona pienen asunnon etäisyyksiä laahustaessa en ollut enää huomannut kipuja ja olo tuntui suht normaalilta, mutta ulkona kävellessä jouduin heti toteamaan, että ei pysty. Viiden päivän kuluttua punktiosta onnistui jo paremmin :).

Ite aatteli kans IVF alottaessa, että nämä hoidothan varmasti auttaa ja ekasta siirrosta ollaan raskaana. Siks tuoresiirron nega olikin varmasti raastavin psyykkisesti. Kesällä koronan aikaan tuli vähän semmoinen tunne, että ei ole oikein mitään odotuksia enää siirroille kun tuoresiirto eikä eka pas tärpännyt. Nyt tieten alkaa taas vähän toivoa, että pas tuottaisi halutun loppu tuloksen. Meillä nyt 2 pas kierto, varmaan huomenna tai ke ovis +. Tsemppiä siirtoon! :Heartpink

Minäkin vielä kirjoittelen tälle puolelle, koska niin vahvasti identifioidun edelleen hoidoissa kävijäksi. Koin myös ensimmäisen eli tuoresiirron epäonnistumisen isona pettymyksenä, jotenkin sitä ajatteli että tästä se vauva nyt tulee. Ja tietenkin kun on elävä alkio siirretty kohtuun niin tuntuu hirveältä ettei oma kohtu onnistunut sitä pitämään elossa (vaikka tästä ei todennäköisesti ollut kyse vaan alkion laadusta ja ”luonnon valinnasta”).

Puhuin sen jälkeen kuitenkin itselleni järkeä näin: kukaan ei luvannut että jokainen alkionsiirto onnistuu 100% varmuudella. Ennemminkin puhutaan luvuista 30-40-50%. Ja sehän on valtava parannus jo siihen mistä on tultu! Joten tämä vaatii varmaan vähintään 3-4 siirtoa jotta todennäköisesti yksi tarttuisi matkaan. Tai ehkä 5. Sitten vasta voisin todeta että en sitten kuulunut niihin(kään) todennäköisyyksiin. Ja sittenkin kannattaisi varmaan vielä jatkaa, jos soluja tulee.

Plus että tuoresiirto on aina eri kuin pakastetun. Tuoresiirrossa on paljon enemmän hormonikuormaa alla, mikä joillain ei haittaa mutta joillain PAS:it toimii huomattavasti paremmin. Kannattaa myös harkita luonnonkiertoon siirtämistä jos vaan oma ovulaatio tapahtuu, toivoin sitä itse koska halusin mahdollisimman luonnollisen alun näissä olosuhteissa.

Muistan lukeneeni tästä tutkimuksesta, että väitöstutkija harmitteli sitä, että moni luopuu hoidoista turhan varhain, mikä voi heikentää onnistumisprosentti-ennusteita. Samaan hengenvetoon tietysti täytyy ymmärtää, että jokainen uusi siirto tai hoitokierros on raskas henkisesti, ja joskus päätös lopettaa on varmasti ainoa järkevä vaihtoehto. ”Hedelmöityshoitojen onnistumiseen vaikuttaa myös hoitokertojen määrä. Toisaalta hedel- möityshoidot aloittaneista pareista kuitenkin 23 % keskeyttää hoidot ennen kuin kaikki hoitosyklit on tehty. Tärkeimpänä syynä keskeyttämiseen ovat hoitojen henkinen ja fyysi- nen rasittavuus (Brandes ym. 2009).” https://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20121148/urn_nbn_fi_uef-20121148.pdf

Toivon niin että mahdollisimman moni jaksaisi toivoa ja antaa riittävän monta mahdollisuutta! Tietysti sekin vaikuttaa jos soluja tulee aina vain yksi, versus useampi pakkaseen. Uusi hoitokierros on aina tietenkin rankempi.

Minun on helppo huudella nyt plussanneena, mutta silti halusin jakaa nämä ajatukset. Paljon voimia jokaiselle <3

Täältäkin lähtee kiitokset Ilonalle! Positiivisuuden ylläpito on enemmän kuin tärkeää!

Kyllä oma mieli laahaa maata pisin niinä aikoina kun mitään kivaa/ edistystä ei tapahdu. Mullakaan ei ole oikeasti mitään syytä olla harmissaan, kaikki on mennyt kuin elokuvissa. Vaikkakin hitaasti, liian hitaasti. Ensimmäinen kunnon vastoinkäyminen oli kun tuoresiirtoon ei päästy. Ja tämänkin valinnan tein osin itse, hyperin paheneminen ei vaan sitten yhtään houkuttanut. Mutta kyllä mä sitä oon tunnepohjalta katunut vaikka järki sanoo, että oikea päätös.

Eniten rassaa tää odottelu. Mikä on erikoisen tuntusta, kun odottamistahan tässä piru vie odotetaan tapahtuvaksi. Että ajatellaan vaikka niin, että tämä kaiken mahdollisen ja mahdottoman odottaminen tekee meistä erinomaisia odottajia sitten:wink.

Eli koitetaan pysyä positiivisina, vaikkei siltä meinaa tuntuakkaan! Tsemppiä siskot!

Kiitos myös ihanista sanoista ja uskon valamisesta :Heartpink:Heartblue

Mulla on taas se tunne, että kyllä me se mukula vielä saadaan! Ja jos ei saada, se on vaan yksi suru, elämä jatkuu. Saadaan mennä seuraavaan hoitoon suoraan tästä. :gen014

En oikein osaa muotoilla tätä kommenttia, kun on niin paljon erilaisia fiiliksiä. Ensinnäkin täällä on niin aitoa ja syvällistä pohdintaa, joka sanoittaa paljon tunteita viimevuosilta. Ja sitten pahoittelut kaikille negan testanneille. On aivan hirveän rankkaa kohdata aina uudestaan ja uudestaan se tosiasia, ettei kaikesta panostuksesta, toivomisesta, yrittämisestä ja taloudellisesta satsaamisesta ole vieläkään raskaana. Siitä epätoivosta uudelleen nouseminen on välillä aivan ylivoimaista. Olen itse miettinyt terapeutille menemistä ja sitä on moni läheinen suositellut. Hienoa, et niin moni on käynyt puhumassa ulkopuoliselle. Mulla ainakin ystäville avautuminen ei aina toimi, vaikka sekin vaihtoehto on hyvä olla. Mietin usein, et "kohta toikin on raskaana" tai "ei tätä tuskaa vaan pysty pukea sanoiksi"

Mulla oli koko viime viikko aivan yhtä matalaliitoa ja tuli itkettyä niin töissä, kuin kotonakin. Nyt on tilanne pp 11 se, että raskaustesti näytti positiivista. Tuntuu jotenkin hirveeltä kirjoittaa tätä tänne nyt, kun niin monella on juuri ollut iso suru negatiivisen testin takia. Toivon, että en aiheuta suurta mielipahaa vaikka tiedän kyllä, että raskausuutiset vituttaa ja satuttaa tietyssä hetkessä eikä sille mahda mitään. Tuntui jotenkin tyhmältä olla kirjoittamattakaan, kun kerran aloitti täällä keskustelun. En oo siirtymässä minnekkään raskaana olevien palstoille tai ryhmiin. Ei tuu onnistumaan ihan hetkeen. Olo on niin epävarma ja kaikki pelottaa. Taustalla yksi kohdunulkoinen ja sekin riski on yhä olemassa. Toivon enemmän, kuin mitään että tämä olisi oikea raskaus ja saisin pitää tämän lapsen ja toivon, että me kaikki saataisiin tulla äideiksi:Heartbigred

Me ollaan keskusteltu kaikista mahdollisista keinoista saada lapsi. Itselleni vaihtoehtoja olisi esimerkiksi sijaissynnyttäjän etsiminen ulkomailta. Miehelle taas adoptio. Ja tietenkin lahjasolut. Jokainen noista vaatii oman miettimisprosessin ja tuntuu, että niiden ajatteleminen ja ymmärtäminen vaatii sen, että ne alkavat olla oikeita realistisia vaihtoehtoja tai ainoita vaihtoehtoja. Moni kaveri on sanonut, että voisi adoptoida ja niin oon itsekin ennen tätä showta. Nyt, kun asiaa on välillä puntaroinut ihan vakavissaan on tajunnut, että se ei todellakaan ole mikään "pelastan orvon ja rakastan häntä automaattisesti".

Noni, tuli kunnon romaani. Hyvää yötä:salut

Onnea Amy plussasta! Olisihan se hurjan masentavaa jos kukaan ei täällä onnistuisi tai kukaan ei kertoisi niistä. Minä olen pyörinyt palstalla kauan ja myös ihmiset täällä ovat vaihtuneet suurimmaksi osaksi. Ja se on tarkoituskin koska suurin osa jossain vaiheessa onnistuu näissä. Lääkärini sanoi joskus hoitojen alussa että 80% raskautta yrittävistä raskautuu vuoden sisällä luonnollisesti. Niistä 20% sta jotka hakeutuvat hoitoon, raskautuu 80%. Eli luku on hyvä.
Ilonan kommentti oli todella rohkaiseva ja asiaa. Kiitos siitä. :Heartred

Onnea Amylle täältäkin!

Itsekin koen täällä tulevat onnistumiset tosi kannustavana ja toivoa herättävänä, olisi todella masentavaa jos tämä polku näyttäisi aivan toivottomalta. Kuten Upupup sanoo, kun raskausuutisia kuulee niin helposti siinä on mukana muunkinlaisia tunteita, mutta se on ihan ookoo. Tän porukan onnistumisista on kuitenkin erityisen helppo iloita.

Takaisin