IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei. Hiljalleen siirryn tänne tuolta inseminaatiokeskustelusta. Olen 32 ja mies himpun nuorempi. Meillä yritystä 10/2018 alkaen ilman yhtään plussaa, ensikäynti julkisella puolella 1/2020. Inseminaatio tehty x3 5-7/2020 (ei tarvinnut välikiertoja) ja niistä kaikista nega. Nyt ilmoitin meidät sovitusti ivf-jonoon. Meillä virallisesti viimeisempinä diagnoosina selittämätön lapsettomuus, mutta myös aiemmin ollut epäilyä minun ovuloimattomuudesta ja keltarauhasen vajaatoiminnasta (lyhyt luteaalivaihe). Kierrot ovat kuitenkin säännölliset (ilman keltarauhastukea max 31 päivää). Tiputteluvuotoa on, mutta Lugesteronilla pysynyt kurissa.

Mieliala on tällä hetkellä todella matala. Jotenkin pelkään ivf:ää, ehkä eniten sitä että siitäkään ei apua olisi. Varmaan vielä toistaiseksi seuraan tätä ketjua enemmän taka-alalta, ilmeisesti meidän polilla jono on tällä hetkellä 3-5 kk. Pelkään että tulee koronan toinen aalto ja kaikki menee senkin osalta mönkään.

Osaako joku sanoa, mitä tuolla hoitojonolla tarkoitetaan? Onko se siis se aika, joka menee hoidon aloitukseen vai aika suunnittelukäyntiin ja siitä vielä erikseen jonotus itse hoitoon?

Meille sanottiin jonoksi 5-6kk ja lääkäri vielä totesi että todennäköisemmin 6 ennenkuin päästään "tositoimiin" . Suunnittelukäynnille päästiin 4,5 kk päästä ja pitkän kaavan hoito alkoi 5+ kk päästä. Mut sit tuli korona..

Henna nuo näyttää oikein hyviltä plussilta ja vahvistunutkin on! Jee! Toivotaan nyt että tämä luomuihme pysyy ja kaikki menee hyvin! Kaikki sormet ja varpaat on ristissä!

Muir, voimia taukoon ja kyllä se syksy sieltä tulee kun pääsette taas yrittämään. Mä söin ubikinolia useita kuukausia ennen IVF:ää, voin suositella (jos ei jo ollutkin listalla)!

Nabss, me siirryttiin julkisella IVF-jonoon viime joulukuussa, maaliskuussa päästiin koronasulusta huolimatta hoidon suunnittelukäynnille (tekivät niitä muttei muuta) ja toukokuussa aloitimme yksityisellä IVF:t koska tietoa julkisen jonotilanteesta ei ollut. Sen tiesimme että emme olisi olleet ihan ekojen joukossa kun touko/kesäkuussa aloittivat taas IVF:iä tekemään, koska oli syntynyt ruuhkaa. Eli meidän vuoro olisi ehkä julkisella tullut sitten joskus syksyllä/loppuvuodesta kun olisi tullut kesäsulkukin. Mutta ilman koronaa olisimme päässeet kevään aikana julkiselle, niin meille sanottiin silloin joulukuussa. Ja tosiaan hoidon suunnittelukäynnillä saa jo lääkereseptit jne joten hoito voidaan aloittaa heti siitä kierrosta kun klinikalla on aikaa.

Tiedän tunteen IVF:stä, mua pelotti eniten se fyysinen prosessi, ajattelin et meen ihan hormonihirviöksi ja mitä oloja tulee, pistämisiä jne. Mitä vielä, se yllätti mut täysin miten kevyt prosessi mulle oli (lyhyt kaava). Pistokset oli pientä enkä huomannut olossa kummempaa, ainakaan huonon suuntaan. Keräys oli ohi 10 minuutissa eikä sattunut. Lääkärikin totesi kun sanoin miten yllättynyt olen, että nämä ovat nykyään ihan rutiinitoimenpiteitä... Ja sitten ne itse alkionsiirrot on samanlaisia kuin inseminaatiot. Eli ei kannata pelätä ainakaan sitä puolta!

Tuo toinen eli henkinen onkin sitten isompi pala käsiteltäväksi, myös itselle. Nyt on vielä toiveikkuutta mutta toki välillä tulee se ajatus että tämä on sitten se viimeinen mitä lääketiede voi auttaa. Mutta koska onnistumisprosentit on kuitenkin NIIN hyvät näillä hoidoilla, vaikka niitä tarvittaisiinkin muutama kierros, niin tilastot on meidän puolella! <3

Kiitos vastauksista! Ilmeisesti osa teistä siis on yksityisellä ivf-hoidoissa. Vaikuttaako yksityisellä hoitojen tekeminen jotenkin oikeuteen saada julkiselta myöhemmin hoitoja? Esim. jos nyt tulee koronan uusi aalto, kaikki menee seis ja päätetäänkin mennä tilanteen tasoituttua yksityiselle - lähteekö meiltä oikeus julkisen puolen hoitoihin? Toki varmaan jonosta ainakin tippuu tuolloin pois, vai saako jonossa ollessa käydä yksityisellä ivf:ssä?

Julkinen tarjoaa 3ivf yleensä, jos käy yksityisellä tekemässä esim. Yhden niin se vähentää julkisen tarjontaa sillä yhdellä. Sitä en osaa sanoa saako jonossa olla samaan aikaan.
Okei, eli mieluummin kannattanee käydä eka nuo julkisen ivf:t ja sit tarvittaessa mennä yksityiselle jatkamaan.

HUSissa ainakin saa käydä yksityisellä ja ei tipu jonosta. Ainoa ehto on että jos käy yksityisellä niin kaikki kerätyt alkiot on käytettävä ensin loppuun siellä, eli pakastelkioita ei kuljetella klinikoiden välillä. Meillä esim nyt kun yksi pas tehty ja neljä vielä pakkasessa niin ollaan ”naimisissa” klinikan kanssa sen aikaa että ne siirretty. Seuraavaan keräykseen päästäis taas julkiselle ja silloin jo olis varmaan meidän vuoro jonossa muutenkin!

Okei, eli mieluummin kannattanee käydä eka nuo julkisen ivf:t ja sit tarvittaessa mennä yksityiselle jatkamaan.

Meillä vaikutti se korona niin että ahdisti kovasti ajan kuluminen ja siksi mentiin jo ”syömään” pois noita hoitokertoja, mutta eihän se estä palaamasta vielä joskus yksityiselle jos ei julkisellakaan tuottaisi myöhemmin...

Meillä vaikutti se korona niin että ahdisti kovasti ajan kuluminen ja siksi mentiin jo ”syömään” pois noita hoitokertoja, mutta eihän se estä palaamasta vielä joskus yksityiselle jos ei julkisellakaan tuottaisi myöhemmin...

Meillä oli ihan sama. Et kun korona keskeytti hoidon oli se niin iso juttu henkisesti että tuntui etten pysty odottamaan toista puolta vuotta tai aikaa x ennenkuin pääsisi julkiselle, kun eihän silloin tiedetty kuinka pitkään sulku jatkuu. Päätettiin sitten miehen kanssa että touko-kesäkuussa yksityiselle jos ei päästä silloin jo julkisella jatkamaan. Ja tietenkin mietti rahanmenoa ja sitä että ainakin yksi hoito vähennetään julkisen hoidoista mutta henkinen puoli painoi vaakakupissa enemmän. Ja tietenkin nyt on mun helppo sanoa että onneksi lähdettiin yksityiselle. Ja ollaankin sitten heidän kanssaan tulevissa passeissa naimisissa kun alkioita on useita pakkasessa (ja toivon ettei uuteen hoitoon tarvitsisi lähteä) mutta ainakin tietää että passiin pääsee sitten halutessaan heti siitä kierrosta kun haluaa eikä tarvi julkisen aikatauluja miettiä. Toki rahaa menee yksityisen passeissakin enemmän.

Juu mä jotenkin myös ajattelin niin että olin kiitollinen että oltiin päästy kuitenkin nopeasti julkiselle ja siellä oli tehty käytännössä ilmaiset inssit (4 kpl) ja koska IVF maksaa lääkkeineen joka tapauksessa julkisellakin jonkin verran niin maksettiin nyt sitten mielenrauhasta tämä ensimmäinen IVF yksityisellä, vaikka olihan se eka lasku karmea. PAS:it onneksi huomattavasti vähemmän. Oltiin tässä vaiheessa myös kypsiä siirtymään IVf:ään, aiemmin kun oltiin jonossa niin vielä eläteltiin toivoa luomusta ja vähän kammottiin siihen seuraavaan vaiheeseen menemistä. Mutta nyt olen minäkin tyytyväinen et mentiin! Vielä en oo testaillut mut pp9 blastosiirron jälkeen ja ei mitään vuotoa, ensi perjantaina virallinen testipäivä kaksi viikkoa siirrosta, mikä on toki jo tosi pitkällä. Mulla nyt kp 26 ja kierto 26-28, tämä siis tehty luomukiertoon, Terolut vielä tukena 2 x pvä. Menkkamaista oloa ollut 3 pvää mutta ei vuotoa...

Miten tuo muuten menee, jos käy julkisten hoitojen välissä tekemässä yhden IVF:n yksityisellä - pitääkö pyytää uusi lähete julkiselle kolmatta IVF varten vai voiko vain ilmoittaa, että hoidot ohi yksityisellä ja seuraava IVF olisi taas julkisella? Oletteko kertoneet julkisella puolelle, että menette välissä yksityiselle vai vaan, että haluatte pitää taukoa?

Kannattaa ainakin kertoa rehellisesti että käy yksityisellä välillä. Kyllä ne ymmärtää ja se on käsittääkseni aika yleistä. Ja varsinkin nyt kun korona aiheuttanut sumaa! Ja jonopaikan saa tosiaan pitää ainakin HUSissa, eli mitään uutta lähetettä ei tarvitse hankkia. En tosin ole vielä siihen tilanteeseen joutunut, mutta näin mä olen käsittänyt. Jos soittavat sieltä jossain vaiheessa että nyt pääsisitte, niin kerron mikä tilanne siinä vaiheessa.

Meidän yksityisen klinikan merkinnät tosin ei mene tällä hetkellä OmaKantaan, eli periaatteessa siellä voisi kai käydä niinkin ettei kerro julkisella, mutta ajattelen että hoidon suunnittelun kannalta on hyvä tietää mitä meille on tehty ja miten sekä millä tuloksella..

Minä tulenkin näköjään jo nyt tähän ketjuun mukaan. Päätettiin aloittaa ivf:t yksityisellä, koska julkisen jonot ja epävarmuus hoitojen toteutumisesta syksyllä mahdollisen koronan kakkosaallon takia. Pelkään niin kovasti, että parin kuukauden sisällä hoidot menee seis taas uudelleen.

Joten meillä alkaa ivf nyt. Tästä kierrosta. Lääkäri pystyy tehdä suunnitelman, koska löysin julkisen puolen ensikäynnin teksteistä maininnan, että mahdollinen ivf tehtäisiin lyhyellä kaavalla. Pistokset alkaa huomenna, koska eilinen oli menkkojen osalta vielä tuhruttelua ja tänään virallinen kp 1.

Olen vähän shokissa, kun kaikki lähteekin nyt etenemään niin hurjaa vauhtia. Niin pelottavaa, mutta niin ihanaa.

Mahtavaa Nabbs, tervetuloa! Varmasti hyvä ratkaisu. Muistan tuon aloituksen että se on aika vauhdikasta, mutta on kiva tunne kun asiat etenee eikö :wink

Mahtavaa Nabbs, tervetuloa! Varmasti hyvä ratkaisu. Muistan tuon aloituksen että se on aika vauhdikasta, mutta on kiva tunne kun asiat etenee eikö :wink
Joo, on kyllä pää ihan pyörällä. En voi uskoa tätä. :joyful: Olin varautunut siihen, että julkisella päästäisiin hyvällä tuurilla ehkä joulukuussa suunnittelukäynnille ja sit helmikuussa tositoimiin. Ja yhtäkkiä homma lähteekin pyörimään jo nyt.

Menopur päivä 5. En tiedä toivonko vain niin kovasti mutta alamahalla on alkanut olemaan tuntemuksia. Olen keventänyt liikuntaa ihan keveisiin ja lyhyehköihin kävely- ja pyörälenkkeihin. Jospa siellä tapahtuisi hyviä asioita. Huomenna ultra. Vielä viikko tai reilu punktioon. :)

Minulla oli selviä tuntemuksia piikittelyistä ja hyvin oli kasvanut tavaraa sinne punktiosta varten eli hyvältä voisi kuulostaa sinunkin tuntemukset. :smiley-angelic001

On tämä kesätauko ja hoitojen odottelu tylsää ja puuduttavaa! Mitään ei tapahdu ja kesälomakin vasta edessä, tuntuu että koko kesä mennyt ohi, kun on odottanut hoitoja ja lomia. Ja sivusta seuraan parin hyvän ystävän alkuraskauden etenemistä. :smiley-angelic006

Onnea Ilona-H!

Pääsin äsken jatkamaan testailua, niin viiva on vahvistunut eli alan uskomaan, että on uusi raskaus, eikä keskenmenon rippeet :nailbiting: Viiva jo lähes kontrolliviivan vahvuinen. Mutta vielä on tuskaisen pitkä matka onnelliseen loppuun.

Takaisin