IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenna odotettu 0-ultra. Ostin menopurin valmiiksi kun lääkekatto täynnä. Tänä iltana voisi sekoitella litkun. Eikös se sitten ollutkin huoneen lämmössä säilytettävä? Mihin aikoihin olette toteuttaneet pistoshoidon? Ajateltiin jos nyt jatkettaisiin aamupäivisin kun ekakin tulee ultran jälkeen siihen aikaan. Varovaisen toiveikkaana tätä hoitoa kohden.

Onnea hoitoihin Upunup :)

Aamulla sain kuulla että 6 munasolusta 5 oli kypsiä joista 3 hedelmöityi normaalisti, jee!
En halunnut väliaikatietoja ennen perjantaita jolloin tuoresiirto jos luoja suo. Soittavat joka tapauksessa perjantai aamupäivällä miten kävi.

Onko muita jännäilijöitä tällä hetkellä? :smiley-bounce012

Eka menopur pistetty kotosalla. Tai mies pisti. Sitä jäin miettimään, että on vähän hankala kun purkissa on alipaine ja se vetää koko ajan ainetta takaisin purkkiin päin.. hankala vetää piikkiä purnukasta niin että ruiskuun jää oikea määrä ainetta.. onko teillä jotain vinkkiä?

Itse huomasin, että jos liuoksen ja jauheen sekoitusvaiheessa antaa kunnolla ruiskun männän nousta (tai vaikkei se nousisikaan) ja päästää paineita pois, niin oikean annoksen mittaaminen oli helpompaa.
Mutta mullekin kävi noin, kun sinulle. Helpointa on vetää ruiskuun yli määrätyn annoksen ja puristaa sitten mäntää hieman takaisin päin, näin minua klinikalla neuvottiin. Alipaine ei sillloin enää vedä nesteitä pois. On siis ok palauttaa liuosta takaisin pulloon.

Olisikohan kukaan yksityisellä kävijä jaksanyt vastata muutamaan kysymykseen:

1. Onko teillä käynyt niin, että punktion ja viljelyiden jälkeen ei olisi jäänyt mitään siirrettävää?
  2. Oletteko saaneet automaattisesti tiedot siirrettävien / pakastettavien alkioiden laadusta?
Mulla on epäilys, että omalla kohdallani olisi siirretty "säälistä" myös huonoja alkioita. En ole koskaan tajunnut pyytää labrasta alkioiden tietoja, nyt aikeenani on näin tehdä. Tosin, en tiedä ymmärtääkö tiedoista maallikko mitään. En ole mitään epäilyistäni kertonut hoitopaikassamme... Ja katsotaan miten helppoa tietojen saaminen on.

Aina olleet top-luokan alkioita. Alussa sanottiin muutakin määritelmää, ts solujen kunnosta oli koodi. Jatkossa vain top-luokitus. Omat solut siirrettiin pääasiassa kakspäiväisinä pakastettuina, lahjamunasoluissa viljeltiin 5päiväiseksi jolloin alun 5/7 hedelmöittyneestä oli jäljellä enää kaksi. Toinen oli top-luokkaa, toisessa solukuolemaa mutta siirrettiin silti. Turhia, kun ei kumpikaan tarttunut.

Uskon että noi julkisella kerätyt alkiot olis kuukahtaneet lääkärin petrimaljalla ennen blastokystivaihetta. Ja kieltämättä tuon solukuolemaisen alkion siirto jäi vähän siihen makuun että siirrettiin säälistä ja rahasta. Olisivat antaneet palautusta/alennusta seuraavsta yrityksestä jos olis ollut vain yksi siirrettävä. Mutta kun oli 2 niin täys hinta.

Hei! Minäkin esittäydyn ja liityn mukaan joukkoon. Olen 38v, ei aiempia lapsia, mies 43 v, lapseton hänkin. Meillä selittämätöntä lapsettomuutta, yritystä 2,5 v takana eikä yhtään plussaa. Julkisella tehtiin viime vuoden lopulla 4 inssiä tuloksetta, ja siirryimme koronan takia yksityiselle toukokuussa, vaikka olimme jo olleet ennen koronaa n. 5kk jonossa julkisella IVF:ään. Pääsimme heti tuoresiirtoon toukokuussa, saldo oli tosi kiva 12 munasolua, 9 kypsää, kaikki hedelmöittyi ja 5 päivän viljelyn jälkeen jäljellä 6 blastokystia joista yksi tuoresiirtoon ja 5 pakkaseen. No, tuoresiirto ei tuottanut tulosta ja sen jälkeen piti pitää yksi välikierto. Se meni onneksi nopeasti näin kesälomalla kun on kaikkea kivaa tekemistä Nyt on tehty ensimmäinen PAS ja meneillään pp 4. Se tehtiin toiveestani luonnolliseen kiertoon, ovulaatio tulee aina säännöllisesti n. 12 kp:nä. Tukena Terolutit suun kautta. Mitään oireita ei ole, en ole tuntenut kiinnittymistä tms ja siksi jo vähän masentaa ja tuntuu ettei tästäkään vielä mitään tapahdu.. Virallinen testipäivä on vasta 1,5 viikon kuluttua ja saa nähdä milloin käyn ostamassa varhaisen testin kaikesta huolimatta..

Kysymykseen alkioiden laadusta, me saimme ihan pyytämättä printattuna lapun jossa luki jokaisesta alkiosta tiedot, tyyliin 4AA tai 5AB ja jotain. Ne eivät varsinaisesti käsittääkseni kerro alkion laadusta vaan ainoastaan kehitysvaiheesta. Mistä vaan voi kehittyä hyvä ihmisenalku, lääkäri sanoi että joskus biologi jopa ”arpoo” minkä ottaisi, tyyliin sen mikä osuu ensimmäisenä ja helpoiten käteen pakkasesta. No, hän on persoonallinen ja hauska lääkäri. Tuo printti oli kiinnostava sikälikin että siinä näki miten olivat kehittyneet ja milloin kuukahtaneet nekin jotka eivät jaksaneet blastovaiheeseen. Siellä oli mm yksi munasolu johon oli päässyt kaksi siittiötä, ei hyvä. Se olikin sitten kuollut.

Tällaisia täällä! Oletteko te muuten vältelleet jotenkin rehkimistä tms siirtojen jälkeen? Tuoresiirron jälkeen toki muniksia vähän aristi mutta kyllä mä silloinkin pyöräilin jne kuten normaalisti. Nyt sitten kun ei ole mitään kummempaa kuin tuo PAS tehty niin olen esim. jynssännyt mattoja matonpesupaikalla.. tietysti vähän mietin että voiko sellainen olla haitaksi, mutta kun lääkäritkin sanoo että elä normaalia elämää ja että mites ne jotka eivät tiedä olevansa raskaana, niin olen ajatellut vaan tehdä asioita joita muutenkin tekisin. ☺️

Auringonsäteitä ja tsemppiä kaikille!

Unelmasirpaleena
1. Ei ole mutta yhdestä hoidosta jäi yksi siirrettävä.
2. Ei kerrota laatua automaattisesti

En usko että kenenkään lapsettomuushoitolääkärin ammattietiikka kestäisi sitä, että siirrettäisi tarkoituksella huono alkio. Meillä lääkäri sanonut aina että täällä ei huonoja pakasteta. Ainoastaan ne joiden laboratorio arvio hyviksi ja selviävän kohdussa.
Joskus myös käy niin, että top alkio ei tartu ja sitten taas ns ei niin hyvä alkio tarttuu ja jatkaa.
On monta tekijää, mitkä vaikuttaa alkion kiinniittymiseen ja kaikkia niitä ei tiedetä. Lääkäri on sanonut minulle, että ensin tulee munasolun olla terve kromosomeiltaan ja sitähän ei tiedetä ellei halua tarkemmin tutkia.
Minulla on monta siirtoa tehty ja niistä noin puolet on tarttunut ja puolet ei. Ensin on onnistunut kolmas blasto. Sitten siirrettiin 4 blastoa tuloksetta. Nyt siirrettiin 2 päiväinen ja se taas tuotti plussan.
Varmasti saat hoitopaikasta laatuluokitukset jos haluat ja lääkäriltä vastauksia siihen, miksi mahdollisesti alkiot eivät ole tarttuneet, mutta syytös itsessään on minusta aika raju.

Moikka,

Unelmasirpaleena, meillä yksi keräys takana, ja siirrettävää on pakkasessa, mutta en ole ainakaan vielä saanut tietoa laadusta (alkiodiagnostiikan tulokset toki kerrottiin). Uskoisin, että saisin tiedot pyytäessä, mutta en oikeastaan ole halunnut. Ryhtyisin vaan ylianalysoimaan tilannetta eikä sillä tässä kohtaa ole merkitystä, jäljellä olevilla lähdetään yrittämään joka tapauksessa ja tarttuvat jos tarttuvat. Ihmettelisin kyllä kovasti, jos et saisi pyydettäessä tietoa luokituksista. Kuten Blanca, minäkin uskon, että yksikään lapsettomuuslääkäri ei siirtäisi alkiota, jolla ei tosiasiassa olisi mahdollisuuksia.

Itselläni oli ERA-testi pari viikkoa sitten, oli yllättävän kivulias ja sen myötä alkoi tuleva alkionsiirtokin jännittää. Oletteko te muut kokeneet alkionsiirrot kivuliaina vai hermoilenko turhaan? Tänään tehtiin vielä rautainfuusio, seuraavassa kierrossa sitten PAS.

Onnea plussanneille, ihania kesäuutisia täällä!!

Oletteko te muut kokeneet alkionsiirrot kivuliaina vai hermoilenko turhaan?

Mulla ei oo ainakaan sattunut alkionsiirto, sama tekniikka kuin inseminaatioissa, eli katetrin laittavat kohdunkaulan läpi ja muu ei sitten tunnukaan missään. Katetrin laitossa mulla aina ollut vähän haasteita ja ovat joskus joutuneet vaihtamaan (niin myös viimeksi) sellaiseen jossa on ohjain mukana. Viimeksi tosiaan jotain ”rautalankaversiota” käytettiin mutta ei se tuntunut ollenkaan.

Eli älä hermoile! Ja on se niin hienoa kun saa olla tuossa vaiheessa että mahdollisuudet kuitenkin jo paljon paremmat kuin missään vaiheessa aiemmin lapsettomuustaivalta!

Heippa!
Kirjoittelen ensimmäisen kerran tänne, jonkin aikaa olen lueskellut ketjua.
Taustaa sen verran että meillä on miehen kanssa 1 yhteinen lapsi ja nyt olemme 2 vuotta yrittäneet sisarusta tuloksetta. Hakeutuminen hoitoihin syksy 2018, lähete lapsettomuuspolille 10-11/19. Luomu raskaus, Kkm 1/20. Ensimmäinen käynti lapsettomuus polille 4/20. Adenomyosiini ja alentunut amh arvo -suoraan ivf hoitoihin. Procren injektioilla rauhoitettiin endometrioosi, jonka jälkeen aloitin Synarela sumuttelut, viime viikolla alkoi rinnalle Menopur. Torstaina ultra, punktio mahdollisesti ensiviikolla.

Jännittää kasvaako munasolut, onko munasoluja edes.

Olisikohan kukaan yksityisellä kävijä jaksanyt vastata muutamaan kysymykseen:

1. Onko teillä käynyt niin, että punktion ja viljelyiden jälkeen ei olisi jäänyt mitään siirrettävää?
  2. Oletteko saaneet automaattisesti tiedot siirrettävien / pakastettavien alkioiden laadusta?
1. Ei ole vielä käynyt
2. Ei ole tullut automaattisesti tietoa. Vasta nyt 1.PAS:ia suunnitellessa ovat sanoneet että käydään läp niitä pakastettuja. Sitä ennen ovat rauhoitelleet, että asia kerrallaan.

Ja en usko, että kukaan siirtäisi huonoja alkioita. Itse yksityisellä ja minulle on sanottu, ettei huonoja siirretä. Että tuoreet ja pakastetut on kaikki hyvänlaatuisia ja huonoja ei edes pakasteta.

Tällaisia täällä! Oletteko te muuten vältelleet jotenkin rehkimistä tms siirtojen jälkeen?

Auringonsäteitä ja tsemppiä kaikille!

Heippa Ilona-H! :greet025
Niinkuin sullekin neuvottu, niin normaalia elämää on vaan suositeltu ja niin on siirron jälkeen vietetty. En tehnyt mitään, mikä nostaisi pulssia liikaa. Esim. matalantason liikuntaa: soutulaitetta, kävelyä. Mutta en millään uskoisi, että normaali matonpesu voisi olla liikaa rehkimistä.

Mulla tänään vuorossa 8. Pistos, olo hieman tukala. Kuinka monta päivää teillä kenellä on ollut käytössä Menopur on kestänyt? Entä onko yleensä kuinka monta ultraa ennen keräystä?

Kiitoksia kaikille vastanneille.
Ehkä saatoin kuulostaa syyllistä etsivältä, myönnän. Meidän hoitomme nimittäin päättyivät vuosien jälkeen juuri negatiiviseen r-testiin. Takana on pitkä ja raskas hoitopolku, jota emme enää jatka. Unelmat siis todella ovat sirpaleina tällä hetkellä.

Epäilyni johtuvat varmaankin siitä, että jokaiselta ihoitokerralta jäi jäljelle vain yksi siirrettävä alkio. Olipa hedelmöittyneitä ollut sitten yli 10 tai alle sen. Koskaan ei mitään jäänyt pakastettavaksi. Toki ymmärrän, että se on mahdollista niinkin. Meillä siis kyse selittämättömästä lapsettomuudesta, kaikki ovat lääkäreiden silkkaa priimaa, niin munasolut kuin siittiötkin. Ehkä se, että aina selvisi yksi, sai minut (tosin vasta useiden kertojen jälkeen) pohtimaan tätä.

Tiedot aion pyytää (tai enää en ole edes varma), enkä usko niiden saamisessa olevan vaikeuksia.

Olen todella pahoillani Unelmasirpaleena, että teidän hoitonne eivät päättyneet niin kuten kaikki toivomme. Ainoa mikä ehkä voi lohduttaa (kuvittelen itseni samaan tilanteeseen tulevaisuudessa) on se, että on tehnyt kaikkensa unelman eteen. Ei jää jossiteltavaa. Ja elämä voi aina yllättää vielä joskus tälläkin saralla.

Myös minä uskon, että lääkäreiden ammattietiikka ei anna rahastaa turhilla siirroilla. Varmasti ovat tehneet kaikkensa teitä auttaakseen!

Halaus unelmasirpaleena :Heartpink

Minä aloitin eilen menopurin. Ja unohdin ottaa synarelan illalla ajallaan. :banghead: Otin sen 2 tuntia myöhässä. Pilasinkohan jotain?

Unelma sirpaleena olen tosi pahoillani teidän puolesta. Varmasti itsekin etsisin syytä joka paikasta ja kääntäisin kaikki kivet jos tilanne olisi tuo että missään ei pitäisi olla mitään vikaa ja silti ei onnistu... Miksei... Selitys siihen varmasti helpottaisi asian käsittelyä. Toisaalta lääketiedekään ei tiedä kaikkea mitä tapahtuu tai vaaditaan kun ihminen saa alkunsa ja kaikki palaset loksahtaa. Siksi on niitä lapsettomia jotka hoitojen päätyttyä tulikin yhtäkkiä luomusti raskaaksi. Mun kaveripiirissä on yks tällainen selittämätön.
Paljon voimia teille molemmille nyt tähän! :Heartred

Kiitoksia kaikille vastanneille.
Ehkä saatoin kuulostaa syyllistä etsivältä, myönnän. Meidän hoitomme nimittäin päättyivät vuosien jälkeen juuri negatiiviseen r-testiin. Takana on pitkä ja raskas hoitopolku, jota emme enää jatka. Unelmat siis todella ovat sirpaleina tällä hetkellä.

Epäilyni johtuvat varmaankin siitä, että jokaiselta ihoitokerralta jäi jäljelle vain yksi siirrettävä alkio. Olipa hedelmöittyneitä ollut sitten yli 10 tai alle sen. Koskaan ei mitään jäänyt pakastettavaksi. Toki ymmärrän, että se on mahdollista niinkin. Meillä siis kyse selittämättömästä lapsettomuudesta, kaikki ovat lääkäreiden silkkaa priimaa, niin munasolut kuin siittiötkin. Ehkä se, että aina selvisi yksi, sai minut (tosin vasta useiden kertojen jälkeen) pohtimaan tätä.

Tiedot aion pyytää (tai enää en ole edes varma), enkä usko niiden saamisessa olevan vaikeuksia.

Voimia Unelmasirpaleena! Onko teille tehty alkiodiagnostiikkaa? Kuulostaa hieman oudolle, että munasoluja saadaan hyvin ja ne hedelmöittyvät, mutta siirrettävää ei jää. :depressed: Mekin ollaan selittämättömiä, mutta saatiin IVF:ssä hyvin munasoluja ja 6 eri ikäistä pakkaseen.

Halaus unelmasirpaleena :Heartpink

Minä aloitin eilen menopurin. Ja unohdin ottaa synarelan illalla ajallaan. :banghead: Otin sen 2 tuntia myöhässä. Pilasinkohan jotain?

Mielestäni Synarelassa ei ole ajan kanssa niin tarkkaa, mitä pistosten kanssa. Minulla taisi vaihdella aamun sumutteluajat jopa 3h, riippuen miten lähdin töihin.

Anteeksi, kun tulen tähän väliin huutelemaan, mutta tietääkö joku mitä Taysissa alkioiden säilytys maksaa, kun se maaginen 3v tulee täyteen? :)

Takaisin