IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onpas kummallista, kun näin eriäviä ohjeita annetaan. Minulle sanottiin jopa raskausmonivitamiineista, että ne ovat turhia ja ainoa mitä suosittelevat käyttämään on foolihappo. Minun hampaista, elämäntavoista tai alkoholista ei ole puhuttu sanaakaan. o_O Käsketty elämään normaalisti ja mahdollisimman rennosti.

Myöskään Naikkarin puolelta minulta ei ole otettu kuin ihan muutamat verikokeet (tyyliin AMH ja progesteronit+sukupuolitautitestit), työterveyden puolelta on tehty taas laajat tutkimukset (verikokeet ja uä) kauttaaltaan. En usko, että he Naikkarilla näkevät työterveydessä tehtyjä tuloksiani, koska joka kerta (eri) lääkärit kyselevät minun kilpirauhasarvoja, johon minulla on lääkitys ja nekin on mitattu aina työterveydenkautta.

Tämän vuoksi minulla on koko ajan ollut olo, ettei minua ole tutkittu tarpeeksi ja heiltä on jäänyt jotain huomaamatta.

Kannattaa jutella lääkärin kanssa ja sanoa ääneen, että haluaisit tietää enemmän tutkimuksista tai voisko he käydä tarkemmin läpi mahdollisia testi-ja hoitopolkuja teidän kanssa.

Mä koin, että en saa tarpeeksi tietoa mitä tässä ollaan tekemässä, kun 30 min, on lyhyt aika sekä UÄ:lle että hoitokeskusteluihin ja päätöksiin. Aloin sitten lukemaan hirveästi itse, mitä on olemassa testaukseen ja eri hoitojuttuja ympäri internettiä. Sitten menin tapaamisiin lista asioita lapulla, joista toivoin keskustelua/vastauksia. Mutta lääkäreissä on eroa. Ja ei siitä ole ollut haittaa että tiedän hoidoista vähän enemmän.

Punktio sovittu maanantaille, ei kerennyt kasvaa riittävästi jotta perjantaina olis päässyt. Onhan tämä järjestelyä, ajattelin kyllä töihin mennä heti tiistaina. Lääkäri sano että voi olla ihan ok jo seuraavana päivänä olo kun vain 10 follikkelia tulossa. Hoitaja kyllä toppuutteli, ettei kannattaisi. No aina ei ole vaihtoehtoja. :inpain:

Upnup mistä se 0 ultra tulee, onko se kp1?

Millaisia oloja teillä on ollut punktion jälkeisinä päivinä, olisitteko voineet mennä töihin ja montako follikkelia saatiin... :happy118

Millaisia oloja teillä on ollut punktion jälkeisinä päivinä, olisitteko voineet mennä töihin ja montako follikkelia saatiin... :happy118

Minulta tyhjennettiin vähän reilu 20 juttua (folleja?), joista 12 tai 14 oli munasolua. Alavatsaa hieman artisti pari päivää sen jälkeen, mutta normaali elämä ja esim. kävely eivät olleet ongelma punktiopäivän jälkeen. Olin itse töistä pois vain punktiopäivän (maanantai) ja töissä sen jälkeen normaalisti. Silloin alkoi juuri korona, joten tein etänä hommia eli ei mitään fyysistä tai sellaista, missä olisin joutunut kohtaamaan kollegoita tai asiakkaita. Ratsastukset peruin siltä viikolta aluksi varmuudeksi, mutta mikä oli lopulta hyvä idea.

Muokattu viimeksi:
Riepu: 0-ultra on pitkäasä kaavassa se eka ultra, jossa tarkistetaan että munasarjat on lepotilassa. Meillä se on viikon päästä. Jos kaikki ok niin sinä päivänä alkaa pistelyt. Kp päiviä ei taideta sillä tapaa laskea. Dpo on luku kuinka monta päivää ovulaatiosta eli ivf/icsissä punktiosta.
Punktio ja koko ivf on aika rasite keholle ja munasarjoille. Pyrkisin välttämään jos mahdollista fyysisesti yhtään rasittavaa työtä muutamia päiviä. Mulla oli useamman päivän kipeä.

Multa löytyi 14 follia ja 12 monasolua. Olin punktion jälkeen aika kipeä, hädintuskin pystyi vessassa käymään n.3-4 päivään. Lähinnä olin sohvalla ja mies passasi. 7 päivän päästä kävelin normaalisti, mutta hölkälle pystyi menemään vasta 1,5 viikon päästä. Jälkeenpäin lääkäri totesti että ehkä lievää hyperiä. 3 päivän saikku oli tarpeen.

Osaatteko te vastata kun en mitenkään muista. Mikä mun aivoja vaivaa :D Miten toi synarelan aloitus meni? Mulla ohjeena kuukautisista ilmoittautua hoitoon. Oliko se aloitettava joskus myöhemmin vasta kierrossa eikä heti alussa ? Kun hoitopolulla lukee et vastaavat 1-3 päivän päästä mahtuuko hoitoon.. Et mietin pitääkö olla lääke jo jemmassa valmiina. Kun olin ajatellut kaikki lääkkeet kerralla ostaa...

Osaatteko te vastata kun en mitenkään muista. Mikä mun aivoja vaivaa :D Miten toi synarelan aloitus meni? Mulla ohjeena kuukautisista ilmoittautua hoitoon. Oliko se aloitettava joskus myöhemmin vasta kierrossa eikä heti alussa ? Kun hoitopolulla lukee et vastaavat 1-3 päivän päästä mahtuuko hoitoon.. Et mietin pitääkö olla lääke jo jemmassa valmiina. Kun olin ajatellut kaikki lääkkeet kerralla ostaa...

Mulla oli 20 follikkelia, mutta oli tyhjiä joukossa. Saatiin 13 munasolua, joista kypsiä oli 11.

Sain vain 2 pv sairauslomaa. Punktiopäivä meni lepäillessä ja olin illalla aika kipeä. Seuraavana päivänä olin jo suht ok, ehkä olisin voinut tehdä esim. etätyötä kotona, mutta silloin ei ollut mahdollisuutta eli saikku tuli kuitenkin tarpeeseen. Sitä seuraavana päivänä meninkin jo töihin.

Yleensä aloitetaan kierron 20. Tai 21. Päivä, eli kierron loppupuolella.

Hei kiitos tästä. Eli hyvin aikaa odottaa vastausta mahdutaanko hoitoihin . Jännä kuinka paljon unohtaa kaiken. Tai luulen et mieli on vaan blokannut tota ajanjaksoa.. Joka on ollut elämäni rankinta aikaa...

Mulla ekan punktion jälkeen olin 3 päivää sairaslomalla. Mulla oli super fyysinen työ, jota en pystynyt ajatella et olisin voinut tehdä...

Kolmas päivä pääkipua ja parasetamolia. Synarela kai teettää. Keskiviikkona pitäisi alkaa muutakin hormonia rinnalle niin jospa sitten helpottaisi. :)

Te ketkä olette yksityisellä hoidossa, kuinka hyvin siellä saa ultra-aikoja aamuille kello 8-9 aikoihin, vai meneekö ajat aina kympin jälkeen? Ja tekevätkö mitään lauantaisin tai arki-iltoina? Tehdäänkö alkionsiirtoja koskaa aamulla?

En ole töissä kertonut hoidoista ja julkisella tämä on tuottanut sietämättömästi stressiä aikataulullisesti, kun aamuaikoja ultraan ei aina ole tarjolla ja alkionsiirrot ovat aina poikkeuksetta keskellä päivää.

Hello! :greet025
Punktio tehty tänään aamulla kympin jäljestä.
Ei jännittänyt, eikä juurikaan tuntemuksia ollut munasarjoissa viimeisinä päivinä, rinnat oli kyllä isot hormoonien ansiosta.

8 follia löytyi joissa 6 munasolu, eli hyvä määrä prosentuaalisesti. Itse olin tyytyväinen määrään. Ja pakko sanoa että punktio ei tuntunut miltään... tunsin kyllä kun mentiin munasarjoihin piikillä,mutta se ei edes nipistänyt. Hoitaja kysyi kiputuntemuksia 0-10, vastasin nolla. Annettu kipu lääke nousi vähän päähän kuin nousuhumalassa olisin ollut.

Otin varuiksi punktion jälkeen voltarenin (tulehduskipulääkkeen) suoneen ja sain lämmitetyn kaurapussin mahan päälle. Sitten pikkusen torkuin. Sain torkkujen jälkeen sämpylää ja kahvia sekä karkkia. Tarkistettiin vielä että virtsa tulee normaalisti ja tuleeko verta vessassa käynnin yhteydessä, itselläni ei tullut. Jätin tällä viikolla omegat pois ettei veren vuotoa tulisikaan. Sen jälkeen sain lähteä kotiin.

Ihan kuin mitään ei olisi tehtykään. Hienoa :laughing002
Huomenna menen iltapäivällä töihin 4 tunniksi. Sain raivattua kalenteria onneksi suurimmaksi osaksi. Yötävasten käskivät ottaa buranaa jonka varmasti otankin, huomenna sit vain panadolia.

Toivottavasti joku saa tästä kokemuksesta myös tsemppiä ettei tarvi pelätä punktiota. Toki follien määrä vaikutti tässä kivuttomuudessa.:Heartred

Te ketkä olette yksityisellä hoidossa, kuinka hyvin siellä saa ultra-aikoja aamuille kello 8-9 aikoihin, vai meneekö ajat aina kympin jälkeen? Ja tekevätkö mitään lauantaisin tai arki-iltoina? Tehdäänkö alkionsiirtoja koskaa aamulla?

En ole töissä kertonut hoidoista ja julkisella tämä on tuottanut sietämättömästi stressiä aikataulullisesti, kun aamuaikoja ultraan ei aina ole tarjolla ja alkionsiirrot ovat aina poikkeuksetta keskellä päivää.

Hei, itse olen yksityisellä ja klinikka on auki ma-pe 8.15-15.00.
Ultra aikoja ja siirto ajan oon saanut 15.30 myöhäsimmilleen.

Lauantaita eivät tee eikä 16 eteen päin. Mutta aamuja varmasti, toki silloin tehdään punktioita, eli aika huonosti jää aikaa. Siirrot ilmeisesti iltapäivällä vain vuorostaan.

Alkionsiirroista en tiedä mutta inssiä varten pari vuotta sitten kävin ultrassa useamman kerran klo 7 aamulla juurikin töiden takia... Inssi kyllä tehtiin keskellä päivää sitten. (Tämä Helsingin Felicitaksella)

Meidän yksityisellä sai mun mielestä suht hyvin myös aamuaikoja, varsinkin jos yli viikkoa ennen varailee mutta mielestäni myös lyhyemmällä varoajalla niitä saattoi olla tarjolla. Klinikalla tehdään parina päivänä ainakin viikossa myös iltaisin (paitsi loma-ajat, ja korona-aikana) mutta lauantaisin ei mielestäni. Alkionsiirroista en osaa sanoa voisko saada aamuun. Voisin kuvitella, että voivat ainakin yrittää järjestää koska palvelu oli vaan aina niin hyvää mutta en tiedä esim passeissa jos siirtopäivän aamulla sulatetaan että kuinka pitkään pitää sulaa ja näkee että on elinkelpoinen ennenkuin voi siirtää. Tämä siis Helsingin Dextra ja voin suositella klinikkaa kyllä lämpimästi :happy:

Yksityisellä riippuu myös paljon lääkäristä, miten pystyy joustamaan. Lääkäri pystyy omia listoja ja tuloaikoja sumplimaan enemmän kuin julkisella puolella. Mulla esimerkiksi onnistui jotkut ultrakäynnit kl 06-07 välillä joskus jos oli töitä. Aikaisin siirtoaika on ollut klo 9.00 mutta yleensä kl 11-12 aikoihin ne ovat kyllä olleet.
Kysyisin lääkäriltä suoraan aikojen joustavuutta jos sellainen tarpeen.

Takaisin