IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa kaikille!

Olen lukenut tätä foorumia silloin tällöin muutaman kuukauden aikana, kun ollaan käyty läpi ensimmäistä IVF:ää.
Olen 42 vee täyttänyt ja hieman myöhäisherännäinen tähän lastentekoon. 2,5 vuotta ollaan yritetty, mutta mitään ei ole kuulunut.
Kumppanin kanssa ollaan oltu 10 vuotta yhdessä. Mies on minua 7 vuotta nuorempi. Kummallakaan ei ole lapsia, enkä ole tietääkseni koskaan ollut raskaana. Suku on hirveän hedelmällistä ja osa saaneet vanhanakin lapsia (yli 40vee) niin en ole ikinä ajatellut että olisi vaikeuksia saada lasta.
Kaveripiirissä ei ole montaa lapsellista ja lapsensaantivaikeuksista en ole kuullut kenenkään puhuvan. Ne muutama joille olen hoidoista kertonut, tulivat juuri molemmat parin kuukauden yrittämällä raskaaksi (toki minua n.7 vuotta nuorempiakin). Joten heitä en viitsi näilllä monimutkaisilla lapsettomuuskokemuksilla rasittaa.

Meillä aloitettiin perustestien teko (sukupuolitaudit, ja muu perusverenkuva) tämän vuoden Helmikuussa julkisella, jonka jälkeen siirryttiin yksityiselle, koska mun ikä (hoitoja kun ei tehdä yli 40-vuotiaille julkisella).
Ehdittiin tehdä hedelmällisyyteen liittyvät perustestit yksityisellä (myös siittiödiagnostiikka ja munajohtimien tarkistus) ennen koronaa. Kaikki arvot oli ok tai jopa hyvät. Jopa minun AMH oli hyvä ikäisekseni ( 2,02). Ja munasarjoissa näkyi UÄ:ssä hyvät potentiat. Hedelmättömyyden syytä ei siis testien mukaan ole, paitsi minun ikäni.

Sitten tuli korona ja jouduttiin odottamaan kutsua IVF-hoitoihin, joita suositeltiin heti, koska ikä. Oltiin naiivisti ajateltu inseminaatioita ensin, mutta kun meille räväytettiin todennäköisydet pöytään raskautua minun ikäisenä tai myöskin keskenmenonumerot, niin siinä tuli aikamoinen shokki meille. Olen miettinyt miksei naisille näytettäisi tällasia lukuja gynellä 20 ja 30-vuotiaina? Mekin oltaisiin aloitettu koko projekti aikaisemmin, kun oltais saatu niin konkreettisia lukuja nähtäväksi.

Päästiin Toukokuun alussa heti hoitoihin kiinni ja lääkkeinä Menopur ja Furemadel jarruna pian, koska 2 johtorakkulaa toisella puolella jo 5 päivän kuurin jälkeen. 3 päivää pidempi hoito jotta muut rakkulat ehti mukaan, ja punktiosta löytyi 14 solua. 12 kypsää, 10 hedelmöittyi ja 3 päivän kasvattelun jälkeen oli 8 hyvänlatuista jäljellä. Kohdun limakalvo myös jaksoi paksuuntua normaalisti.

Punktiosta jäin aika kipeäksi, mutta tuoresiirto tehtiin kuitenkin tuossa Kesäkuun alussa. 7 pikkasta 3-päiväistä meni pakkaseen. Neljä päivää ennen verikoetta tein herkän testin ja tuloksena negatiivinen. Sekä vuoto alkoi päivä tuon jälkeen. Verikoe vahvisti, että nega tuli (arvo alle 2).
Oma lääkäri jäi lomalle ja hoitsut suositteli välikuukautta. Miettivät nyt jälkikäteen, että ehkä oli pientä hyperiä.
Nyt on välikuukausi, mutta ensi kierrosta pitäisi tehdä ensimmäinen PAS luonnolliseen kiertoon. Jännittää, koska mulla on ovulaation aika pitkällä kierrossa ja luonnostaan hieman lyhyempi luteaalivaihe. Kerran tuettiin Terolutilla.
Pahoittelut pitkästä tarinasta, toivottavasti jaksatte lukea :P

Onnea Blancalle plussasta! <3
Muille seuraavaan askeleeseen voimia ja toivoa <3

Olen miettinyt miksei naisille näytettäisi tällasia lukuja gynellä 20 ja 30-vuotiaina? Mekin oltaisiin aloitettu koko projekti aikaisemmin, kun oltais saatu niin konkreettisia lukuja nähtäväksi.
Minun mielestäni tämä pitäisi hieroa lasten naamaan jo peruskoulussa, mieluiten ainakin kahteen kertaan. Ja lukiossa uudestaan, jospa edes jokin niistä jäisi mieleen.

Olen kuullut, että joillekin tutuille gyne on tällaisia sanonut heidän ollessaan 20-30-vuotiaita, ja aina heidän reaktionsa on ollut, että onpa törkeä gyne kun työntää nenänsä henkilökohtaisiin suunnitelmiin, että en minä halua lapsia vielä, ja teenpä valituksen gynestä kun tuollaisia asiattomuuksia puhuu. Lasten suunnitteleminen on Suomessa sen verran tabu, ettei siitä sovi kenenkään sanoa mitään (edes faktapohjalta), tai sanomisia pidetään puuttumisena toisen henkilökohtaisiin asioihin -- ja sitten luetaan iltapäivälehdistä kuinka julkkikset saavat lapsia nelikymppisinä ja ajatellaan, että hyvinhän tässä on vielä itsellä aikaa.

(Ja tervetuloa! :welcome)

Crryred pahoittelut ettei ole vielä tärpännyt mutta ainakin saalis on mielestäni todella hyvä! Uskon kyllä että onnistutte!
Se on totta että lapsettomuudesta ei puhuta nuorille. Enemmänkin toisinpäin että muistakaa ehkäistä. Joka tietenkin sekin tarpeellista mutta enemmän pitäisi tuoda esille tahattoman lapsettomuuden syitä ja milloin niihin tulisi reagoida tai niitä mahdollisesti hoitaa.
Samaa olen kuullut että gynen sanomana se on koettu tungettelevana ja töykeänä. Ehkä se tulee yllätyksenä siinä tilanteessa. Siksi siitä olisi pitänyt jo puhua esim koulussa tai terveydenhoitajan kanssa aiemmin jotta ei olisi ns "ihmeellinen" asia.
Itse aion ainakin omalle tytölle kertoa asioista sitten kun aika on.

Olen kuullut, että joillekin tutuille gyne on tällaisia sanonut heidän ollessaan 20-30-vuotiaita, ja aina heidän reaktionsa on ollut, että onpa törkeä gyne kun työntää nenänsä henkilökohtaisiin suunnitelmiin, että en minä halua lapsia vielä, ja teenpä valituksen gynestä kun tuollaisia asiattomuuksia puhuu. Lasten suunnitteleminen on Suomessa sen verran tabu, ettei siitä sovi kenenkään sanoa mitään (edes faktapohjalta), tai sanomisia pidetään puuttumisena toisen henkilökohtaisiin asioihin
Mulle kävi vähän näin. Gyne mainitsi joskus et muistan ottaa huomioon että julkisen kautta hoidetaan 38 saakka. Että kannattaa olla ajoissa liikkeellä eikä jättää lapsien tekoa liian myöhäiselle. No mähän ajattelin että mulla on hyvin aikaa, että oon nuori vielä eikä mitään kiirettä. Vaan eipä sitten onnistunut luomuna, eikä kyllä hoidoillakaan ennenkuin poistettiin mies yhtälöstä.

Onnea plussanneille❤️ En oo vähään aikaan käyny täällä,otti toi keskenmeno niin koville etten jaksanu oikein mitään. Mutta nyt uutta yritystä ja ekaa kertaa kunnallisella.. 14.7. Eka käynti.. mitenköhän ne menee siellä että saako yrittää jo seuraavista kuukautisista?

Minun mielestäni tämä pitäisi hieroa lasten naamaan jo peruskoulussa, mieluiten ainakin kahteen kertaan. Ja lukiossa uudestaan, jospa edes jokin niistä jäisi mieleen.

Olen kuullut, että joillekin tutuille gyne on tällaisia sanonut heidän ollessaan 20-30-vuotiaita, ja aina heidän reaktionsa on ollut, että onpa törkeä gyne kun työntää nenänsä henkilökohtaisiin suunnitelmiin, että en minä halua lapsia vielä, ja teenpä valituksen gynestä kun tuollaisia asiattomuuksia puhuu. Lasten suunnitteleminen on Suomessa sen verran tabu, ettei siitä sovi kenenkään sanoa mitään (edes faktapohjalta), tai sanomisia pidetään puuttumisena toisen henkilökohtaisiin asioihin -- ja sitten luetaan iltapäivälehdistä kuinka julkkikset saavat lapsia nelikymppisinä ja ajatellaan, että hyvinhän tässä on vielä itsellä aikaa.

(Ja tervetuloa! :welcome)

Juu vaikka jo lukiossa, niin luvuista tulisi osa normaalia elämää ja ne olis olemassa takaraivossa osana tietopankkia.

Mulle kävi vähän näin. Gyne mainitsi joskus et muistan ottaa huomioon että julkisen kautta hoidetaan 38 saakka. Että kannattaa olla ajoissa liikkeellä eikä jättää lapsien tekoa liian myöhäiselle. No mähän ajattelin että mulla on hyvin aikaa, että oon nuori vielä eikä mitään kiirettä. Vaan eipä sitten onnistunut luomuna, eikä kyllä hoidoillakaan ennenkuin poistettiin mies yhtälöstä.

Kävin 35-vuotiaana vaihtamassa ehkäisymentelmää ja terkkari kysyi mun jo lähtiessä, että "ootko harkinnut jos et käytäkkään ehkäisyä". Olin ehkä vähän ihmeissäni, kun jalka oli jo oven välissä menossa ajan loputtua. Ehkä keskustelu olisi voitu käydä alussa ja näyttää niitä lukuja mulle vaikka :D

Kiitos tsempeistä! Toivotaan parasta, kun ei muutakaan voi :)

Mä oon ainakin omille pojille ajatellut että kerron heidän olevan hedelmöityshoidoilla alkuun saatuja ja siinä varmasti tulee puhuttua muutenkin lapsettomuudesta ja et se on hyvä tiedostaa :)

Kuutelin töiden lomassa myös ton 3. jakson. Todella virkistävää millä tavalla lääkärit puhuivat ruuasta, sokerista/makeutusaineista ja vitamiineista. Ainakin Naikkarilla lääkärit toitottavat, ettei näillä ole kauheasti merkitystä, mutta podcastissa he taas korostivat puhdasta ruokaa ja yleisesti oman elämänhallintaa (mikä on ainakin minulla aivan retuperällä, hello viidettä vuotta jatkuva kolmenkympin kriisi :finger002).

Me kyllä saatiin Naikkarilla ohjeistus, että hoitojen aikana niin kuin olis jo raskaana. Eli ei alkoholia, ja käyttöön raskausvitamiinit, foolihappo, rauta, terveellinen ruokavalio ja unirytmi jne. Ja esim. ivf:ää ei suostuttu tekemään ennen kuin saatiin ferritiiniä ylös ja oireilevat viisaudenhampaat poistettua, koska molemmat olisivat lisänneet sekä hoidon epäonnistumisen että raskausajan ongelmien riskiä.

Me kyllä saatiin Naikkarilla ohjeistus, että hoitojen aikana niin kuin olis jo raskaana. Eli ei alkoholia, ja käyttöön raskausvitamiinit, foolihappo, rauta, terveellinen ruokavalio ja unirytmi jne. Ja esim. ivf:ää ei suostuttu tekemään ennen kuin saatiin ferritiiniä ylös ja oireilevat viisaudenhampaat poistettua, koska molemmat olisivat lisänneet sekä hoidon epäonnistumisen että raskausajan ongelmien riskiä.

Onpas kummallista, kun näin eriäviä ohjeita annetaan. Minulle sanottiin jopa raskausmonivitamiineista, että ne ovat turhia ja ainoa mitä suosittelevat käyttämään on foolihappo. Minun hampaista, elämäntavoista tai alkoholista ei ole puhuttu sanaakaan. o_O Käsketty elämään normaalisti ja mahdollisimman rennosti.

Myöskään Naikkarin puolelta minulta ei ole otettu kuin ihan muutamat verikokeet (tyyliin AMH ja progesteronit+sukupuolitautitestit), työterveyden puolelta on tehty taas laajat tutkimukset (verikokeet ja uä) kauttaaltaan. En usko, että he Naikkarilla näkevät työterveydessä tehtyjä tuloksiani, koska joka kerta (eri) lääkärit kyselevät minun kilpirauhasarvoja, johon minulla on lääkitys ja nekin on mitattu aina työterveydenkautta.

Tämän vuoksi minulla on koko ajan ollut olo, ettei minua ole tutkittu tarpeeksi ja heiltä on jäänyt jotain huomaamatta.

Paljonko teillä on mennyt rahaa /hoitokierto? (kunnallisella). Kelan omavastuun lääkkeistä muistan et ylittyi. Mut muistan et oli hormoneita mitä ei korvattu ja joitain muitakin

Aikaisemmalla hoidolla olin työelämässä ja oli säästöjä. Nyt kotona ollessa ei ole tuloja ja en yhtään muista paljonko meni ekalla ivf rahaa...

Paljonko teillä on mennyt rahaa /hoitokierto? (kunnallisella). Kelan omavastuun lääkkeistä muistan et ylittyi. Mut muistan et oli hormoneita mitä ei korvattu ja joitain muitakin

Aikaisemmalla hoidolla olin työelämässä ja oli säästöjä. Nyt kotona ollessa ei ole tuloja ja en yhtään muista paljonko meni ekalla ivf rahaa...

Äkikseltään muistelisin, et noin 1000€ polimaksut ja lääkkeet, joista lääkkeet reilu 600€, mut voi olla jonku satasen enemmänki..

Kiitos vastauksista. Tota tonnin luokkaa muistelisinkin, et olis mennyt. Muistin et luget maksoi viimeksi yms.. Kauheasti sitä unohtaa 2 vuodessa. Tai ehkä sitä on jotenkin halunnut unohtaa sitä ajanjaksoa :S mut nyt uudella tsempillä maanantaina kuulemaan, miten edetään..

Oletteko tilanneet ebaysta halpistestejä?
Minulla menee hermo noihin one steppeihin. Onneksi on jo kokemusta niin ei ole suuri pettymys kun ensin piirtyy viivaa joka hälvenee juuri ja juuri valossa erotettavaksi. Mikä on siis nega. Testasin tänään jos olisi pieni ihme tapahtunut ettei käytä synarelaa turhaan.
Haluaisin vinkin johonkin muuhun testimerkkiin joita tilata (mahdolliseen liukuhuhnatestaukseen :joyful:) ebaysta ym.

Oletteko tilanneet ebaysta halpistestejä?
Minulla menee hermo noihin one steppeihin. Onneksi on jo kokemusta niin ei ole suuri pettymys kun ensin piirtyy viivaa joka hälvenee juuri ja juuri valossa erotettavaksi. Mikä on siis nega. Testasin tänään jos olisi pieni ihme tapahtunut ettei käytä synarelaa turhaan.
Haluaisin vinkin johonkin muuhun testimerkkiin joita tilata (mahdolliseen liukuhuhnatestaukseen :joyful:) ebaysta ym.

Olen tilannut eri merkkisiä halpistestejä Saksan Amazonista. Tilasin kerran Suomesta One Step-testejä ja niihin tuli haamuviivat jo testiajassa, niitä en osta enää. Amazonista saa luotettavat testit paljon halvemalla.

Kiitti Limppu!
Tilasin ebaysta testit, jotka löysin amazonista. Jostain syystä herjasi amazonissa osoitetta, ettei voi lähettää. Ebayssa kalliimpi mutta ei niin kallis etten olisi tilannut.

Sillä väliin vihailen taas noita onesteppejä. Tein tänä aamuna kolme(!) niitä kun ensimmäiseen piirtyi sitä haamua hyvin himmeästi mutta silmin nähden erotettavasti ilman sen kummempaa valoa. Niin toiseenkin. Kolmanteen ei.
Nuo testit herättävät taas turhia toiveita. Ärsyttää. Pakko kai hakea jostain toisen merkkinen testi että voi varmistua ja heittää loput onestepit roskikseen. Grrr.. loppuyökin menee pilalle kun mielen perukoille herää ajatus "jos sittenkin... ". Mutta se on niin turha. Kuvittelin siirronkin jälkeenkin hetken jo vaikka mitä kun menin testaan vähän aikaisessa ja jotain piirtyi.

Huh kun on muuttunut juttuja parissa vuodessa. Pitää tohon terveyskylän digipolkuun tutustua. Oletteko muut käyttäneet sitä? Onko ihan simppeli?

Lääkäri oli positiivisella mielellä. Endometrioosi hyvin hallinnassa. Toinen munasarja elpynyt ja näytti hyvältä (endometrioosia leikattu sieltä). Pitkällä kaavalla lähdetään liikkeelle. Ja nyt vähän pidempään kypsytetään kun viimeksi punktiosta saatiin vain 1 munasolu.

Syyskuun menkoista voisi kokeilla ilmoittautua, jos mahtuisin mukaan..

Onnea Blanca :smiley-bounce012:gen014

Tänään kp9 ja eka ultra. Hyvin oli bemfola toiminut ja folleja kymmenkunta, vasemmalla isoimmat ja reilu puolet, tunsin jo eilen pientä kipua vasemmalla ja arvasinkin että siellä ne kypsyy. Limakalvo hieno 3 lehtinen reilu 9mm.
Lääkäri edelleen ihmettelee alhaista amh arvoani 0.8 sillä hyvin ultrassa näkyy hyvin toimintaa, jess! Ei kannata siis heittää kirvestä kaivoon jos testi tulos on kehno, mutta rivakka pitää olla ettei jää odottamaan yhtään.
Itse toivon punktiota jo perjantaille ettei tarvitse siirtää sovittuja töitä. Yrittäjälle kova pala siirtää sovitut työt,aijai... lääkäri sanoi että todennäköisesti menee maanantaille. Toivotaan perjantaita. Ja soittivat että mahtava sperma varattunu hoitoihin. Hienoa! Jos jotain hyvää on itsellisen naisen matkassa niin spermasta homma ei jää kiinni :gen053

Takaisin