IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin kertoo niille, kelle se varmasti tuntuu hyvältä. Itse just en halua omia vanhempia asialla kuormittaa, vaikka varmasti tukisivat kyllä. Se on siis vain oma mielipiteeni omassa henkilökohtaisessa tilanteessani.

Sama meillä, ettei vanhempia (eli jo vanhuksia) halua asialla kuormittaa. Toisaalta tiedän, että molemmilla puolilla toivotaan lapsenlapsia, niin luultavasti jossain vaiheessa asia pitäisi heille kertoa, mikäli ei onnistuta. Ja jos onnistuisin tulla raskaaksi, niin luultavasti aika alkuvaiheessa heillekin kerrottaisiin aiheesta ja jos jotain ikävää kävisi, niin ymmärtäisivät hekin tilanteen.

Minun ja meidän kaveriporukassa puhutaan kaikki asiat melko avoimesti, niin on helpompi ollut sanoa suoraan kun valehdella. Muutamalle ei niin läheiselle olen sanonut lapsiuteluiden yhteydessä, että vielä ei ole aika. Luultavasti he ovat tajunneet asian, koska yleensä lörpöttelen pitkät tovit asioista ja tuon olen lyhyesti kuitannut ja vaihtanut aihetta.

Pahoittelut minun viestien kirjoitusvirheiden määrää. Puhelimella jos kirjoitan ja koitan muokata jo kirjoitettuja tekstejä, niin ne muokkautuvat todella oudoksi. :confused:

Meillä tietää puolison yksi ystävä ja mun ystävistä kolme ja yksi yhteinen ystävä. Kummankaan perhe ei tiedä. Mun kolme ystävää ovat olleet tukena mulle nämä kaksi vuotta, kun mietin sydämeni pohjia myöten, että voisinko minä raskautua toisen kerran. Sitten tulin siihen päätelmään, että en voi. Fyysisiä asioita esteenä ja tarkemmin pelkään komplikaatioita, joita raskaus voisi aiheuttaa lisää minulle. Ja lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei myöskään ole etu vaan hidaste. Onneksi meillä on kaksi kohtua ja toinen voi yrittää. Jos koskaan hän raskautuu niin minäkin yritän imettää lasta.

Yhdelle yhteiselle ystävälle kerroin eilen ja hän oli sen jotenkin arvannut meistä, vaikka ei sanallakaan oltu hiiskuttu mitään.

Mulle oli aika rankkaa silloin ne seitsemän inseminaatiota ja senkin päivittäminen niille muutamille, jotka tiesivät. Nyt ei haluttu kertoa kellekään, ettei tartte päivittää ennen kuin on jotain kerrottavaa.

Ja jos kolmas lapsi sattuisi meille tulemaan niin olisihan hienoa nähdä ne ilahtuneet (ja ehkä kauhistuneet) ilmeet, että vielä tuleekin yksi :wink Ainakin tiedän suvussani, että jotkut ovat sitä mieltä, että ns. vanhempana ei enää kannata. Mutta eipä se klinikalle ollut este, meidän ikämme siis. Ollaan 42-vuotiaita.

Muokattu viimeksi:
Meillä tietää puolison yksi ystävä ja mun ystävistä kolme ja yksi yhteinen ystävä. Kummankaan perhe ei tiedä. Mun kolme ystävää ovat olleet tukena mulle nämä kaksi vuotta, kun mietin sydämeni pohjia myöten, että voisinko minä raskautua toisen kerran. Sitten tulin siihen päätelmään, että en voi. Fyysisiä asioita esteenä ja tarkemmin pelkään komplikaatioita, joita raskaus voisi aiheuttaa lisää minulle. Ja lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei myöskään ole etu vaan hidaste. Onneksi meillä on kaksi kohtua ja toinen voi yrittää. Jos koskaan hän raskautuu niin minäkin yritän imettää lasta.

Yhdelle yhteiselle ystävälle kerroin eilen ja hän oli sen jotenkin arvannut meistä, vaikka ei sanallakaan oltu hiiskuttu mitään.

Mulle oli aika rankkaa silloin ne seitsemän inseminaatiota ja senkin päivittäminen niille muutamille, jotka tiesivät. Nyt ei haluttu kertoa kellekään, ettei tartte päivittää ennen kuin on jotain kerrottavaa.

Ja jos kolmas lapsi sattuisi meille tulemaan niin olisihan hienoa nähdä ne ilahtuneet (ja ehkä kauhistuneet) ilmeet, että vielä tuleekin yksi :wink Ainakin tiedän suvussani, että jotkut ovat sitä mieltä, että ns. vanhempana ei enää kannata. Mutta eipä se klinikalle ollut este, meidän ikämme siis. Ollaan 42-vuotiaita.
Niin kyllähän sitä iloisia uutisia mielellään kertoisi, mutta ne huonot uutiset... Toivottavasti pääsette näkemään ne ilahtuneet (ja kauhistuneet) ilmeet vielä :wink

Olipas hyvä tikkukollaasi, kiitos. Täällä taas yhdellä viivalla startataan päivä. Tylsää. Tiedän, että on aikaista, mutta kai 11 vrk. alkio jo sen verran erittäisi HCG:tä, että näkyisi testissä? Tylsiä noi negat, mutta tuntuisi vielä pahemmalta omalla kohdalla odottaa testipäivään ja pettyä kerrasta kunnolla. Tällä taktiikalla ehtii tottua ajatukseen, että hanat aukeaa kohta ja taas mennään.

Meidän hoidoista tietää suunnilleen kaikki.:grin En ole someen mennyt laittamaan ilmoitusta, mutta olen todella avoimesti puhunut, että meillä on hoidot edessä. Paino tosin sanalle edessä, koska en halua että kysellään kokoajan hoitojen etenemisestä tai onnistumisesta. Perhe ja suurin osa ystävistä on siinä uskossa, että startataan tämä projekti ajankohtana X. Pari ystävää tietää missä oikeasti mennään, ovat käyneet saman läpi niin ovat hirmuisen hyvä tuki.

Moi!

Olen uus tällä palstalla, olen kylläkin taustalla seuraillut tapahtumia jo pidemmän aikaa.

Minä olen 33 vuotias ja mies vähän vanhempi. Meidän taipaleesta sen verran, että kohta kuljettu tätä polkua neljä vuotta, syytä lapsettomuudelle ei ole löytynyt, mutta löytyy monirakkulsiset munasarjat ja endometrioosiakin on joskus epäilty. Ensimmäinen IVF viime vuonna, tuloksena yksi 3 päiväisenä siirretty alkio joka ei tarttunut kiinni. Alkuvuonna tehtiin sitten ICSI josta saatiinkin alkioita pakkaseen. Tällä hetkellä pakkasessa 5 blastoa.

Kaks blastoa on jo siirretty tästä ICSIstä eikä kumpikaan tarrannut kiinni. Pikkuhiljaa alkaa mennä usko koko touhuun...

Mietinkin täällä et mitä tässä vois vielä tehdä parantaakseen mahdollisuuksia? Joillakin ilmeisesti käytetään jotain muutakin lääkettä kuin lugea kiinnittymistä tukemaan? Meillä siirrot tehty luonnonkiertoon ja luget vaan käytössä.

Lisäksi oon miettinyt käviskö yksityisellä teettämässä ERA-testin, jotta sais edes varmuuden siihen et siirtoajankohta on oikea. Tähän liittyen mua kiinnostaisikin se, et oliko niin että jossakin tehdään blastojen siirrot luonnonkiertoon ovulaatiotestipäivä + 6 päivää? Haluais tietää et kumpi on yleisempää, siirto viidentenä päivänä vai kuudentena? Meille tehty siirrot aina ovisplussan jälkeen viidentenä päivänä. Mietin vaan et kuinka tarkka se siirtopäivä sit on, jos hoitopaikkojen välilläkin on eri käytäntöjä...

Kiitos jos joku jaksaa vastailla

ja tsemppiä kaikille! Mahtavaa millasta vertaistukea täältä saa!

Täällä testattu nega dpo14 eli varma homma. :smiley-angry017

sydän on tuhansina palasina ja alan niitä tästä vähitellen taas liimailemaan yhteen. Tämä oli meidän kolmas siirto, ja vielä kolme on pakastimessa. Selvitän myös itse klinikan kanssa, voisiko jotain lisätutkimuksia tai esim tuo ERA olla jo paikallaan.

Jep, lääkärin kanssa puhuttu ja hän myös suositteli ERAa tässä vaiheessa, ettei kolme viimeistä kallisarvoista alkiota mene ainakaan ajoituksen takia hukkaan. Seuraava kierto menee siis siihen. Meiltä tutkitaan nyt varmuudeksi myös molempien kromosomit (verikoe, á 300€) mutta todennäköisyys että syy siinä selviäisi on kuulemma noin 1/100:sta. Haluan kuitenkin tämänkin kiven kääntää.

Eli nyt alkavasta kierrosta ERA, sitten kolmen jäljellä olevan siirrot ja jos ei vieläkään tärppiä niin tie vie lahjasolupolulle. Sen pidemmälle en sitten uskalla ajatellakaan..

Jep, lääkärin kanssa puhuttu ja hän myös suositteli ERAa tässä vaiheessa, ettei kolme viimeistä kallisarvoista alkiota mene ainakaan ajoituksen takia hukkaan. Seuraava kierto menee siis siihen. Meiltä tutkitaan nyt varmuudeksi myös molempien kromosomit (verikoe, á 300€) mutta todennäköisyys että syy siinä selviäisi on kuulemma noin 1/100:sta. Haluan kuitenkin tämänkin kiven kääntää.

Eli nyt alkavasta kierrosta ERA, sitten kolmen jäljellä olevan siirrot ja jos ei vieläkään tärppiä niin tie vie lahjasolupolulle. Sen pidemmälle en sitten uskalla ajatellakaan..

Oletteko yksityisellä vai julkisella puolella hoidossa?

Meille on tosiaan tehty vasta yksi PAS julkisella ja mietin, että voisinkohan pyytää kahden alkion siirtämistä, koska olen niin malttamaton. o_O

Jaksamista ja tsemppiä Nopsu! Onhan se hyvinkin mahdollista, että teillä on käynyt vain huono tuuri ja parhaat alkiot (siis kromosomeiltaan parhaat) vielä odottelevat pakkasessa.

Tervetuloa kirjoittelemaan Ttlrm! valitettavasti mulle ei ole tehty vielä yhtään siirtoa, joten en osaa vastailla :(

Kysyisin, että onko muilla mennyt aiemmin erittäin säännöllinen kuukautiskierto mykkyrälle IVF:n jälkeen? Itsellä oli punktio toukokuun alussa (ei tuoresiirtoa), menkat tulivat etuajassa (ilmeisesti normaalia), mutta nyt ne ovatkin sitten toista viikkoa myöhässä. Krampit tulivat ajallaan, mutta vuoto puuttuu. Iloitsin jo melkein olevani raskaana, kunnes muistin että eihän tonne ole mitään työnnetty o_O Huolella suunniteltu ERAn ajoitus lomareissujen väliin menee aivan vihkoon :D

Oletteko yksityisellä vai julkisella puolella hoidossa?

Meille on tosiaan tehty vasta yksi PAS julkisella ja mietin, että voisinkohan pyytää kahden alkion siirtämistä, koska olen niin malttamaton. o_O
Me ollaan yksityisellä. Mäkin varmaan haluisin kaksi siirrettäväksi kerralla mutta meillä ei ole niin montaa pakkasessa että uskaltais edes kysyä..

Ja kiitos Smipille Ja muillekin myös tsempeistä :Heartred Jännästi lohduttaa noi ”sympatiaa” reaktiot :Heartred etiäpäin taas vaan! Ei voi luovuttaa tai silloin ei ainakaan onnistu!

Täällä tänään pp7 sain elämäni ensimmäiset kaksi viivaa :love017 blasto siis siirrettiin viikko sitten. La/su rfsu haamuili mut ei vahvistunut ja pc negaa joten en luottanut et voisivat olla "oikeita" plussia mut tänään tuli apteekkarin omaankin toinen haalea viiva ja rfsu vahvistunut ja viiva oli jo selkeä minuutin jälkeen. Toki on hyvin aikaista ja mitä vaan voi vielä käydä mutta päätettiin miehen kanssa että jo tämä on erävoitto kun saadaan tähän ns ekaa kertaa mahdollisuus ja on mahdollista raskautua ja olen siitä niin kiitollinen :Heartred

Ja kiitos Smipille Ja muillekin myös tsempeistä :Heartred Jännästi lohduttaa noi ”sympatiaa” reaktiot :Heartred etiäpäin taas vaan! Ei voi luovuttaa tai silloin ei ainakaan onnistu!

Ei olla onneksi kukaan yksin täällä näiden asioiden kanssa ja pienikin vertaistuki auttaa kummasti. :Heartred

Täällä tänään pp7 sain elämäni ensimmäiset kaksi viivaa :love017 blasto siis siirrettiin viikko sitten. La/su rfsu haamuili mut ei vahvistunut ja pc negaa joten en luottanut et voisivat olla "oikeita" plussia mut tänään tuli apteekkarin omaankin toinen haalea viiva ja rfsu vahvistunut ja viiva oli jo selkeä minuutin jälkeen. Toki on hyvin aikaista ja mitä vaan voi vielä käydä mutta päätettiin miehen kanssa että jo tämä on erävoitto kun saadaan tähän ns ekaa kertaa mahdollisuus ja on mahdollista raskautua ja olen siitä niin kiitollinen :Heartred

Aivan mahtavaa, onnea tuhannesti ja toivottavasti pieni pysyy matkassa! <3

Minulla alkaa huomenna oviksen tikutus (joka on luultavasti vasta kp 18 tienoilla ja huomenna kp10) ja torstaina on tarkistusultra miltä limakalvo näyttää. Seuraava siirto on luultavasti kuun viimeisellä viikolla. Toivottavasti kierto ei tee temppuja ja siirrä ovulaatiota kovin pitkälle, että keretään ennen kesätaukoa. :smiley-angelic001

Viime viikolla alkoivat kuukautiset. Tiesin jo, että kesäsulun takia näistä menkoista ei pääse hoitoon, mutta onneksi sentään heinäkuussa pääsee aloittamaan taas hoidot. Hirveän hyvällä tuurilla marraskuussa voisi olla raskaana (alkiodiagnostiikka+PAS), mutta en oikein tiedä jaksaako toivoa ihmeitä.

Olen yrittänyt vähän lukea vähemmän tätä palstaa ja nauttia enemmän kesästä,jotta ajatukset eivät pyöri pitkässä odotuksessamme. Tsemppiä valtavasti kaikille täällä!

Lääkäri suositteli nyt vaihtaa lääkkeitä minun seuraavaan PASiin. Tämä tarkoittaa etten ehdikään tehdä siirrtoa ennen kesätaukoa. Tod näk ehtii mennä vielä kaksi kiertoa hukkaan ennenkuin pääsee taas siirtoon. Mulla on siis tähän asti ollut progynova ja lugesteron. Mutta molempien siirtojen jälkeen ollut ruskeaa vuotoa niin vaihdetaan nyt lääkkeet. Seuraava siirto letrotsoli ja ovitrelle. Onko kellään kokemusta näistä? Letrot kiertopäivinä 3-7, UÄ ja sitten ovulaatio saataisiin aikaan Ovitrelle-pistoksella.

Harmittaa etten ehdi nyt vielä siirtoon, mutta samalla ehkä helpottavaa että saa vähän taukoa näin kesällä. Ei tarvitse joka sekunti miettiä asiaa.

Floki mulla oli juurikin letrot tässä ekassa PASissa, 2tbl/pv kp 2-6. Mulla kasvoi follit jo kp9iin mennessä kypsiksi joten jatkossa riittänee 1 tbl /pv annos. Sitten tosiaan ovitrelle irrotukseen ja luteaalissa terolut+crinone. Yleensä käyttävät tuolla klinikalla kai pelkkiä teroluteja mutta mulla on ollut vaivana tiputtelu ja lyhyt luteeali niin siksi lisänä toi crinone ja kyllä pysyy menkat pois tyyliin hamaan ikuisuuteen jos vaan jatkaisin tolla kombolla..

mullakin tulee nyt 1-2 kiertoa ilman siirtoa koska tehdään se era tutkimus..tavallaan ihana hetki hengähtää siitä stressistä ja tavallaan ei todellakaan. Oon ihan koukussa tähän palstaankin :hilarious: koitan hetkellisesti vähän rajoittaa täällä hillumista nyt kun itsellä ei tapahdu mitään niin kiinnostavaa.

Mulla käytettiin inssissä letroja ja ne oli kamalia! Sain niistä vaikka mitä oireita, vaikka söin niitä kp 3 - 7 eli lyhyen ajan. Tai sitten keksin päästäni ne oireet, koska tuo oli ensimmäinen lääke mitä käytin lapsettomuushoidoissa.

Pitäisi kai pystyä nauttimaan kesästä ja olla superrentona, mutta olen niin malttamaton, että elän koko ajan sitku-vaiheita. Sitku-mulla on ovulaatio, niin on hyvä. Sitku on siirto, niin on hyvä. Sitku on testipäivä, on hyvä. Sitku raskaustesti on positiivinen, on hyvä. o_O Vaikka elämässäni tapahtuu nyt muutenkin melko paljon ja saisin ajatuksia suunnattua helposti muihin asioihin (kuten töihin :laughing002), niin tämä pyörii nyt jotenkin pakkomielteisesti päässäni. Lueskelen kaikkia palstoja ihan muina hulluina läpi ja luen jotain 1200 sivuista vanhaa lapsettomuuskeskustelua päivieni ratoksi. :dance008 Täytynee ryhdistäytyä!

Mulla käytettiin inssissä letroja ja ne oli kamalia! Sain niistä vaikka mitä oireita, vaikka söin niitä kp 3 - 7 eli lyhyen ajan. Tai sitten keksin päästäni ne oireet, koska tuo oli ensimmäinen lääke mitä käytin lapsettomuushoidoissa.

Oliko sinulla myös tuo Ovitrelle silloin? Jos oli niin muistatko mikä kiertopäivä sen otit? Mietin vaan että ehtisikö tässä vielä ennen kesätaukoa jos alkaisi NYT kuukautiset vai onko se turha toivo.

Floki mulla oli juurikin letrot tässä ekassa PASissa, 2tbl/pv kp 2-6. Mulla kasvoi follit jo kp9iin mennessä kypsiksi joten jatkossa riittänee 1 tbl /pv annos. Sitten tosiaan ovitrelle irrotukseen ja luteaalissa terolut+crinone. Yleensä käyttävät tuolla klinikalla kai pelkkiä teroluteja mutta mulla on ollut vaivana tiputtelu ja lyhyt luteeali niin siksi lisänä toi crinone ja kyllä pysyy menkat pois tyyliin hamaan ikuisuuteen jos vaan jatkaisin tolla kombolla..

Millä kp:llä otit sitten Ovitrellen? Kuten @Kanna :llekin kirjoitin niin mietin jos on vielä mahdollisuus ehtiä tehdä PAS ennen kesätaukoa jos ne kuukautiset alkais NYT.

Ovitrelle on irrotuspiikki ja se yleensä pistetään silloin kun Munasolu on kypsä (vaatii ultrausta). En oo varma voiko sen pistää myös ovisplussan mukaan. Miten sulla normikierrossa on ovis? Letrot niitä kai voi vähän aikaistaa joillakin. Mulla ovitrelle pistettiin kp 16 illalla ja kp 18 aamulla (36h aiemmin siis pistin) oli keräys.

Minulla on tosi epäsäännölliset kierrot. Siksi on tehty lääkkeelliseen kiertoon siirto. En tiedä oviksesta kun on niin epäsäännöllistä.

Ja siis PAS kysessä, ei keräys.

Takaisin