IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja Huskymamalle tiedoksi, että itse olin aika kipeä ja tosi turvoksissa tasan 3 päivää punktiosta, mutta mulla olikin lievä hyperi. Päivä 4 olin takaisin töissä ja täysin hyvävointinen. Tosi yksilöllistä, mutta varautuisin kyllä pariin köllötelypäivään!

Kiitos! Pitää muuttaa juhannussuunntelmia jos oikein on heikko olo. Sitäkin mietin, että kykenenkö töihin punktion jälkeisenä päivänä, mutta teidän kokemuksia lukeneena taitaa olla lepopäivä tiedossa.. Yksilöllistä toki.

Tervetuloa jälleen uusille :)

Minulla tuli aamulla pyyhkiessä punaista paperiin eli eiköhän meidän eka PAS ollut tässä. Jotenkin meni usko nyt näihin hoitoihin, että voiko nämä ikinä onnistua. :banghead:

Kiitos! Pitää muuttaa juhannussuunntelmia jos oikein on heikko olo. Sitäkin mietin, että kykenenkö töihin punktion jälkeisenä päivänä, mutta teidän kokemuksia lukeneena taitaa olla lepopäivä tiedossa.. Yksilöllistä toki.

Tervetuloa jälleen uusille :)

Riippuu myös siitä, mitä teet työksesi, kuinka fyysistä hommaa. Mä olen opiskelija, joten en pyytänyt punktion jälkeen saikkua. Normaalisti menin kouluun ja hoidin hommat, jotka vaati lähinnä istumista. Vatsa oli hieman arka ja kävelin hitaammin kuin normaalisti, mutta muuten ei ollut mitään.

Tsemppiä Kissankäpälä. :Heartred

Tuleepa hurjasti lisäkustannuksia jos noissa korona-testeissä joutuu parikin kertaa käymään. Toivottavasti pysytte terveinä ja pääsette etenemään suunnitellen aiktaulun mukaisesti.

Me ollaan yksityisellä hoidossa ja ollaan toistaiseksi päästy ''vähällä'', kun ultria ei ole montaa tullut, perinteinen IVF toimi ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. *Kopkop* Hirvittää silti rahanmenoa, kun tuloksella ei takeita. Mutta mitäpä sitä ei tekisi unelmiensa eteen.

MaPe20 saako kysyä oletteko saaneet tiedon kuinka moni soluista hedelmöittyi? :) oletteko tähtäämässä tuoresiirtoon?

Minulla tuli aamulla pyyhkiessä punaista paperiin eli eiköhän meidän eka PAS ollut tässä. Jotenkin meni usko nyt näihin hoitoihin, että voiko nämä ikinä onnistua. :banghead:

Pahoittelut :Heartred toivoa on vielä :Heartred onko teillä kuinka monta vielä pakkasessa?

Miten se menee, syntyykö punktion jälkeen munasarjoihin useampia keltarauhasia jotka erittää hormoneita vai onko kaikki nyt tukilääkkeiden varassa?

Syvät pahoittelut Kanna! <3 Tähän ei oikein koskaan ole sanoja. Voimia!

Täältä valitettavasti varmasti löytyy meille kohtalotovereita eli sellaisia, joilla ei ole saatu yhtään alkiota aikaiseksi tai joille ei jostain muusta syystä ole tehty ivf:n jälkeen tuoresiirtoa. Mites tämä oma kierto nyt? Koska uskallan odotella kuukautisia? Voiko kierto mennä tästä jotenkin ihan sekaisin joksikin aikaa? Vai onko se kenties normaalia lyhyempi tai pidempi yleensä? Mä olen edelleenkin ihan törkeän väsynyt, mua närästää mitä ei juuri koskaan muutoin tee) ja mun verensokerit (mulla on 1-tyypin diabetes) pysyy samalla lailla täydellisinä, kuin silloin kun olin raskaana. Ero on aivan selkeä normaaliin tilanteeseen. Ilmeisesti nuo hormoonit, joita otin, muistuttavat raskaudenajan hormooneita. Tavallaan hyvä noiden sokereiden kannalta. Tuntuu aika mukavalta huilata diabeteksen hoidosta, kun normaalisti verensokerien säätely tuottaa koko ajan hieman päänvaivaa. Jotenkin kuitenkin nyt odotan, että ne kuukautiset tulisi ja saisin tämän kierroksen päätökseen. Minussa on myös alkanut heräillä ajatus, että ehkä pitäisi kokeilla vielä toinen kierros ja icsillä. Todennäisyydet eivät meidän kohdalla ole kovin korkeat, mutta ovat ne kuitenkin jonkinlaiset. Huomaan, että minussa on vielä toivoa. :-)

Sitä piti vielä kysyä, että koskahan kannattaa yrittää uudelleen. Meillä kun tuota ikää on, niin en haluaisi odottaa yhtään ylimääräistä. Lääkäri sanoi, että kuukausi pitää antaa munasarjojen ja kropan levätä. Minä ajattelen, että mielenkin. Voisiko se kroppa sitten olla jo valmis vai onko joku kuullut, että olisi pyydetty palautumaan pidempään (ja parannettu mahdollisuuksia)? Ja olisiko pitkä kaava jotenkin parempi tässä tapauksessa, kun kroppaa on juuri "kuritettu"?

Syvät pahoittelut Kanna! :Heartred Tähän ei oikein koskaan ole sanoja. Voimia!

Täältä valitettavasti varmasti löytyy meille kohtalotovereita eli sellaisia, joilla ei ole saatu yhtään alkiota aikaiseksi tai joille ei jostain muusta syystä ole tehty ivf:n jälkeen tuoresiirtoa. Mites tämä oma kierto nyt? Koska uskallan odotella kuukautisia? Voiko kierto mennä tästä jotenkin ihan sekaisin joksikin aikaa? Vai onko se kenties normaalia lyhyempi tai pidempi yleensä? Mä olen edelleenkin ihan törkeän väsynyt, mua närästää mitä ei juuri koskaan muutoin tee) ja mun verensokerit (mulla on 1-tyypin diabetes) pysyy samalla lailla täydellisinä, kuin silloin kun olin raskaana. Ero on aivan selkeä normaaliin tilanteeseen. Ilmeisesti nuo hormoonit, joita otin, muistuttavat raskaudenajan hormooneita. Tavallaan hyvä noiden sokereiden kannalta. Tuntuu aika mukavalta huilata diabeteksen hoidosta, kun normaalisti verensokerien säätely tuottaa koko ajan hieman päänvaivaa. Jotenkin kuitenkin nyt odotan, että ne kuukautiset tulisi ja saisin tämän kierroksen päätökseen. Minussa on myös alkanut heräillä ajatus, että ehkä pitäisi kokeilla vielä toinen kierros ja icsillä. Todennäisyydet eivät meidän kohdalla ole kovin korkeat, mutta ovat ne kuitenkin jonkinlaiset. Huomaan, että minussa on vielä toivoa. :)

Minulla IVF:n ja punktion jälkeen maaliskuussa kuukautiset alkoivat ilman tuoresiirtoa hieman etuajassa, olisiko ollut noin 5 päivää. Huhtikuussa taas ovulaatio oli viivästynyt ja kuukautiset alkoivat 7 päivää "myöhässä" tasan kaksi viikkoa ovulaation jälkeen, mikä on minulla vakio. Toukokuussa eli tässä nykyisessä kierrossa ovulaatio oli normaaliin aikaan kp 18 ja PAS tehtiin 5 päiväisellä alkiolla. Nyt on menossa kp 33 ja odottelen kuukautisiani tai ihmettä tapahtuvaksi. Aamulla pyyhkäisty punaisen jälkeen ei ole tullut enää mitään. Olen hermorauniona täällä. o_O Minulla on testipäivä vasta tiistaina eli pieni toivo raskautumisesta voi vielä olla.

Sitä piti vielä kysyä, että koskahan kannattaa yrittää uudelleen. Meillä kun tuota ikää on, niin en haluaisi odottaa yhtään ylimääräistä. Lääkäri sanoi, että kuukausi pitää antaa munasarjojen ja kropan levätä. Minä ajattelen, että mielenkin. Voisiko se kroppa sitten olla jo valmis vai onko joku kuullut, että olisi pyydetty palautumaan pidempään (ja parannettu mahdollisuuksia)? Ja olisiko pitkä kaava jotenkin parempi tässä tapauksessa, kun kroppaa on juuri "kuritettu"?

Uskoisin näissä asiassa lääkäriä ja tekisin kuten he suosittelevat milloin hoitoja kannattaa jatkaa ja millä menetelmillä. Asiaan ei liity minkäänlaista faktapohjaa, mutta en itse koe, että pitkä kaava on mitenkään helpompi tai kevyempi kuin lyhyt kaava, jos sitä kysymyksessäsi tarkoitit? PItkässä pystytään aikatauluja ja follien kasvua säätelemään ehkä hieman paremmin mitä lyhyessä kaavassa, mutta kova hoito sekin on.

Meille julkisen puolen lääkäri sanoi, että heillä on epävirallisesti hieman paremmat onnistumiset PASseissa, ja epäilevät sen johtuvan siitä, että tuoresiirrossa naisen kroppa on todella kovilla kaikkien lääkkeiden ja operaatioiden vuoksi, jonka vuoksi alkion kiinnittyminen saattaa olla haastavampaa. Eli hän ainakin mieluummin uskoi PASiin, jossa naisen kroppa on luonnollisemmassa tilassa ja sitä kautta vastaanottavaisempi siirrolle. Eli kannattaa tätäki teoriaa miettiä, jos päädytte jatkamaan hoitoja ja saatte päättää tehdäänkö tuoresiirto vai PAS. :)

Noista testipäivistä. Minulla oli viime perjantaina 29.5 PAS jossa siirrettiin 5pvä blastokysti lääkkeelliseen kiertoon. Jos olisi ollut luomuna niin kaiken järjen mukaan ovulaatio olisi ollut 24.5? Eli silloin tekisin testin kaksi viikkoa ovulaatiosta eli nyt sunnuntaina? Eli voinko/kannattaako alkaa testaamaan jo nyt viikonloppuna?

PASissa sain kuitenkin testipäiväksi kaksi viikoa siirrosta, eli vasta ensi viikon perjantai.

Moikka!

Täällä uusi keskustelija liittyy mukaan :rolleyes: Oon seuraillut tätä ketjua jo pitkään ja nyt tuntui ajankohtaiselta itsekin kirjoitella.

Itselle tehtiin toinen ICSI ennen koronaa ja siitä saatiin kaksi alkiota pakkaseen. Eka PAS oli pe 29.5. ja nyt siis odotellaan. Kiva huomata, että täällä oli ainakin @Esmeralda1 ja @Floki, joilla on ihan sama tahti.

Ensimmäinen ICSI oli noin vuosi sitten. Silloin saatiin pakkaseen 4 alkiota, joista tuli tuli yksi kemiallinen ja kolme negaa. Minulle tehtiin tuolloin kahden PASsin jälkeen ERA-testi, joka osoitti päivän poikkeaman, eli käytännössä vaan kaksi jälkimmäistä alkiota siirrettiin silloin "oikeaan" aikaan ja toisesta niistä tuli kemiallinen.

Meillä lapsettomuus johtuu miehen retrogradisesta ejakulaatioista, eli siittiöt menevät virtsarakkoon, eivätkä tule ulos sperman mukana. ICSI on siis ainoa vaihtoehto, mutta muuten meille on vakuutettu, että tämän ei pitäisi vaikuttaa laatuun tai prosessiin.

Kiitos kaikille, että kerrotte omia kuulumisianne. Niitä on mielekiintoinen lukea ja niistä saa tukea.

Miira M. ja Floki meillä on tosiaankin näköjään ihan sama tahti! Oletteko tekin kenties HUSsissa hoidossa? Ollaan voitu tallata samoja käytäviä samana päivänä :)

Miira M. ja Floki meillä on tosiaankin näköjään ihan sama tahti! Oletteko tekin kenties HUSsissa hoidossa? Ollaan voitu tallata samoja käytäviä samana päivänä :)

HUSissa hoidoissa juu

Tämä on meidän toinen siirto. Ekalla odotin testipäivään asti mutta tällä kertaa luulen että alan testeilee jo nyt viikonloppuna.
Luulen kuitenkin että nega tulee koska vuotoa on ollut jonkun verran, oli ekalla kerralla samanlaista.

Mulla on nyt kierron päivä 27 ja mun kierto on aika säännöllinen (usein 29pv). Nyt alkaa vähän tulemaan jo menkkojen enteileviä oireita esiin ja tuntemani 'raskausoireet' ovat pari päivää olleet poissa. :( Ei oo kyllä kovin optimistinen olo, mutta itse varmaan ootan sinne ens viikon perjantaille saakka.

Soluista kaikki yhtä lukuunottamatta hedelmöittyi. Nyt jännitetään saadaanko blastoja aikaan ja kuinka monta. Tästä kierrosta tehdään tuoresiirto. :) Miltä teidän tilanne vaikuttaa tällä hetkellä?

Hienoa, että teilläkin hedelmöittyi hyvin :) meidän tilanne vaikuttaa hyvältä, olo on oikeastaan normaali eikä mitään hyperin oireita, joten oon toiveikas että maanantaina pääsis tuoresiirtoon. Toki riippuen että siellä on niitä 5päivän alkioita.. Toki hyperi voi iskeä myöhemminkin mutta nyt näyttää hyvältä. Miten sinä oot toipunu punktiosta?

Pitkästä aikaa kirjoitan taas, olen kyllä käynyt pävittäin lukemassa. Pahoittelut heille, joilla ei ole onnistunut. Ihanaa että joku aina vihdoin saa toivotun viivan tikkuun.
Meillä alkoi tosiaan toinen Ivf-kierros ja täällä olen samoilla päivillä kuin Huskymama. (Huskymama, olitko jopa myös OYSissa hoidoissa?)

Eka Ivf meillä oli 6/2017 ja siitä tulin ihanasti ja uskomattomasti heti raskaaksi ja saatiin esikoisemme. Taustalla endometrioosi ja laparoskopialeikkauksella endometrioosipesäkkeiden poisto hoitojen alla. Lapsettomuutta kaksi vuotta ennen sitä.

Siitä jäi pakkaseen 2 +1 olkea, joita koitettiin siirtää alkuvuodesta 2020, kun ovulaatiot vihdoin osui oikealle päivälle. Aloitettiin jo syksyllä hoidot, mutta oli kilpirauhasen vajaatoimintaa ja muuta, mikä viivästytti aloitusta. Kannatti muuten tikutella ovista aika pitkään, ovisplussa tuli mulla vasta kp 16 ja kp18 välillä, vaikka oli letrot käytössä. Muistelisin, että eka ovulaatio saattoi mennä ohi, kun luulin sen jo menneen ja lopetin tikutuksen.

2 alkion oljesta päästiin alkuvuodesta siirtoon asti, ei tärpännyt. Toisesta soitettiin matkalle, että eipä ole tämä yksittäinen selvinnyt. Ei muuta kuin u-käännös ja kotiin itkemään.

Nyt sitten koronatauon jälkeen tosiaan saatiin uusi aika vielä ennen kesätaukoa pahan endometrioosin takia. Nyt olen pistellyt Gonal-F kaksi päivää ja juhannusviikolla on punktio ja siirto. Nollautrassa oli hyvä tilanne 8+10.

Tuli mieleen, että jos työnantajan kanssa on vaikeuksia lapsettomuushoitojen kanssa niin löysin itse hyvää materiaalia Väestöliiton sivuilta. Olikohan jollain hakusanalla lapsettomuus työnantaja tms. Siellä olisi hyvää pohjaa, jos täytyy jutella pomon kanssa. Onneksi itsellä on ollut ymmärtäväinen pomo, vaikka toki hoitojen yllättävästi selviävät poissaolot ei ole helppoja järjestää työpaikallakaan. Lapsettomuus on kuitenkin hurjan iso asia siitä kärsivälle ja sen aika on silloin kun se on. Tuossa linkkiä, polkuja pitkin pääsee lukemaan lisää aiheesta tuolta sivuilta.

https://www.vaestoliitto.fi/perhe-j...a-tyontekijan-perhe-elama/lapsettomuushoidot/

Tsemppiä kaikille eteenpäin!

Olipas reilussa viikossa tupsahtanut ketjuun hurjasti viestejä ja uusiakin keskustelijoita!

Omaa napaa: meidän toukokuinen pas ei onnistunut, mutta uusi kierros on nyt menossa ja valmistaudutaan vielä pasiin ennen juhannusta. Ensi viikolla kontrolliultra.

Täällä oli myös juttua punktiosta ja siitä palautumisesta. Mulla oli hyperin riski tammikuisessa punktiossa. Folleja kypsyi ja punktioitiin liki kolmekymmentä, mutta mä olin kyllä heti punktion jälkeen ihan omilla tolpillani ja valmis lähtemään kotiin. Pitivät kuitenkin sen tunteroisen siellä seurannassa, ennen kuin sain lähteä. Seuraavana päivänä olisin voinut mennä töihin, mutta lepäilin kuitenkin, kun sairaspäivän sai pitää ja varoittelivat, että olo voi pahentua.

Noniin, tänään 8 päivää PASista sain haamun testiin! Vaikka tiedän että mitä vain voi vielä tapahtua ja kemiallinen on hyvin todennäköistä niin voi kyllä jännittää!

Hyytynyttä verta tulee vieläkin päivittäin niin siksi olen varuillani etten innostu liikaa. Mutta kiva joka tapauksessa tietää että edes jotain tapahtuu!

Miten nyt löytyis kärsivällisyyttä odottaa pari päivää ennen uutta testiä?

Takaisin