IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten nyt löytyis kärsivällisyyttä odottaa pari päivää ennen uutta testiä?

Me ihmiset ollaan kyllä niin erilaisia, ihan kaikessa. Ja hyvä niin! :)

Mä en taas aikanaan olis halunnu testata ollenkaan, ku pelotti ja ahisti, et jos se onkin taas nega, varsinki ku ei ollu mitään oireita mihinkään suuntaan. Sit oli pakko testata testipäivänä, ku oltiin ulkomailla, et mitä pysty syömään ja juomaan. :hilarious:

Tsemppiä floki piinailuun! Koita keksiä paljon mukavaa tekemistä, et aika kuluis nopeampaa! :)

Pitkästä aikaa kirjoitan taas, olen kyllä käynyt pävittäin lukemassa. Pahoittelut heille, joilla ei ole onnistunut. Ihanaa että joku aina vihdoin saa toivotun viivan tikkuun.
Meillä alkoi tosiaan toinen Ivf-kierros ja täällä olen samoilla päivillä kuin Huskymama. (Huskymama, olitko jopa myös OYSissa hoidoissa?)

Eka Ivf meillä oli 6/2017 ja siitä tulin ihanasti ja uskomattomasti heti raskaaksi ja saatiin esikoisemme. Taustalla endometrioosi ja laparoskopialeikkauksella endometrioosipesäkkeiden poisto hoitojen alla. Lapsettomuutta kaksi vuotta ennen sitä.

Siitä jäi pakkaseen 2 +1 olkea, joita koitettiin siirtää alkuvuodesta 2020, kun ovulaatiot vihdoin osui oikealle päivälle. Aloitettiin jo syksyllä hoidot, mutta oli kilpirauhasen vajaatoimintaa ja muuta, mikä viivästytti aloitusta. Kannatti muuten tikutella ovista aika pitkään, ovisplussa tuli mulla vasta kp 16 ja kp18 välillä, vaikka oli letrot käytössä. Muistelisin, että eka ovulaatio saattoi mennä ohi, kun luulin sen jo menneen ja lopetin tikutuksen.

2 alkion oljesta päästiin alkuvuodesta siirtoon asti, ei tärpännyt. Toisesta soitettiin matkalle, että eipä ole tämä yksittäinen selvinnyt. Ei muuta kuin u-käännös ja kotiin itkemään.

Nyt sitten koronatauon jälkeen tosiaan saatiin uusi aika vielä ennen kesätaukoa pahan endometrioosin takia. Nyt olen pistellyt Gonal-F kaksi päivää ja juhannusviikolla on punktio ja siirto. Nollautrassa oli hyvä tilanne 8+10.

Tuli mieleen, että jos työnantajan kanssa on vaikeuksia lapsettomuushoitojen kanssa niin löysin itse hyvää materiaalia Väestöliiton sivuilta. Olikohan jollain hakusanalla lapsettomuus työnantaja tms. Siellä olisi hyvää pohjaa, jos täytyy jutella pomon kanssa. Onneksi itsellä on ollut ymmärtäväinen pomo, vaikka toki hoitojen yllättävästi selviävät poissaolot ei ole helppoja järjestää työpaikallakaan. Lapsettomuus on kuitenkin hurjan iso asia siitä kärsivälle ja sen aika on silloin kun se on. Tuossa linkkiä, polkuja pitkin pääsee lukemaan lisää aiheesta tuolta sivuilta.

https://www.vaestoliitto.fi/perhe-j...a-tyontekijan-perhe-elama/lapsettomuushoidot/

Tsemppiä kaikille eteenpäin!

No ollaa ihan samoilla päivillä, jännää! Ja OYSissa ollaan myös. Onpa mukava kun joku samoilla päivillä. Saa nähä osuuko punktio ja siirtopäivätkin yksiin :) aika sama tilanne meillä oli myös nollaultrassa

Noniin, tänään 8 päivää PASista sain haamun testiin! Vaikka tiedän että mitä vain voi vielä tapahtua ja kemiallinen on hyvin todennäköistä niin voi kyllä jännittää!

Hyytynyttä verta tulee vieläkin päivittäin niin siksi olen varuillani etten innostu liikaa. Mutta kiva joka tapauksessa tietää että edes jotain tapahtuu!

Miten nyt löytyis kärsivällisyyttä odottaa pari päivää ennen uutta testiä?

Vahvistumisia :Heartred

Hienoa, että teilläkin hedelmöittyi hyvin :) meidän tilanne vaikuttaa hyvältä, olo on oikeastaan normaali eikä mitään hyperin oireita, joten oon toiveikas että maanantaina pääsis tuoresiirtoon. Toki riippuen että siellä on niitä 5päivän alkioita.. Toki hyperi voi iskeä myöhemminkin mutta nyt näyttää hyvältä. Miten sinä oot toipunu punktiosta?

Kiitos kysymystä tosi hyvin, enään vain pientä turvotusta jäljellä. Muuten on mieli hieman maassa (varmaan syypää lääkkeet ja hormonit?) ja pienoinen paniikki päällä. Kaikki voitava on meidän osalta tehty ja nyt ei auta, kuin odottaa. Pelottaa selviääkö yksikään alkio blastoksi ja mitähän näitä on. En ole yleensä tälläinen tuuliviire, mutta nyt kyllä kiukuttaa ja itkettää vähän kaikki. :shifty: Voidaanko siellä paremmin? Ootko saanut väliaikatietoa? :)

Kiitos kysymystä tosi hyvin, enään vain pientä turvotusta jäljellä. Muuten on mieli hieman maassa (varmaan syypää lääkkeet ja hormonit?) ja pienoinen paniikki päällä. Kaikki voitava on meidän osalta tehty ja nyt ei auta, kuin odottaa. Pelottaa selviääkö yksikään alkio blastoksi ja mitähän näitä on. En ole yleensä tälläinen tuuliviire, mutta nyt kyllä kiukuttaa ja itkettää vähän kaikki. :shifty: Voidaanko siellä paremmin? Ootko saanut väliaikatietoa? :)

Juu samoja mietteitä ollut mutta mielialassa en ole huomannut ainakaan vielä muutosta eli olen suurimmaksi osaksi pystynyt olemaan vielä toiveikas ja odottavin mielin. Oon kyllä normaalia väsyneempi ja koko ajan veto pois, se ehkä vois tulla näistä progeista sivuoireena. Meidän klinikka ei enää anna väliaikatietoja alkioista ennen siirtopäivää. Antavat niiden olla lämpökaapissa hedelmöittymisen jälkeen koko ajan jotta tulisi mahdollisimman vähän häiriötä niiden kehityksen aikana kun ilmeisesti ne pitää ottaa sieltä kaapista aina ulos kun tarkistetaan ja se kai voi sitten joitain alkioita häiritä, kai siinä joku tälläinen perustelu taustalla. Tai sit vaan pyritään vähentämään biologien työmäärää :hilarious: ootkos sä kuullut väliaikatietoja? :)

Voi apua! Puoliso lähti käymään apteekissa lunastaakseen viimeisen Fyremadel piikin. Keruu on tosiaan tiistaina ja nyt viikonloppuna pitäisi pistää vielä. Mutta vain tälle päivälle on enää jäljellä.

Lääkäri siis vain unohti kirjoittaa sen reseptin.

Onneksi asutaan pääkaupunkiseudulla niin puoliso kävi Töölön Mehiläisellä jättämässä soittopyynnön päivystävälle gynelle, että kirjoittaisi reseptin. Mutta siitähän ei ole takeita. Naistenklinikaltakin kysyttiin, mutta sieltä ei saa apua. Apteekista ei tietenkään saa ilman reseptiä. Ja sitten mua harmittaa tämä ylimääräinen vaiva, kun käskettiin ottaa rauhallisesti. Lisäksi vielä harmittaa se, että tulee mahdollisesti ylimääräisiä kuluja, joita on periaatteesta suostu maksamaan, koska kyseessä on lääkärin unohdus. Perjantaina vastaanotolla olisi pitänyt kirjoittaa tämä resepti.

Mistä me nyt lääkkeeksi muututaan... :anyone

Voi apua! Puoliso lähti käymään apteekissa lunastaakseen viimeisen Fyremadel piikin. Keruu on tosiaan tiistaina ja nyt viikonloppuna pitäisi pistää vielä. Mutta vain tälle päivälle on enää jäljellä.

Onneksi asutaan pääkaupunkiseudulla niin puoliso kävi Töölön Mehiläisellä jättämässä soittopyynnön päivystävälle gynelle, että kirjoittaisi reseptin. Mutta siitähän ei ole takeita. Naistenklinikaltakin kysyttiin, mutta sieltä ei saa apua. Apteekista ei tietenkään saa ilman reseptiä. Ja sitten mua harmittaa tämä ylimääräinen vaiva, kun käskettiin ottaa rauhallisesti. Lisäksi vielä harmittaa se, että tulee mahdollisesti ylimääräisiä kuluja, joita on periaatteesta suostu maksamaan, koska kyseessä on lääkärin unohdus. Perjantaina vastaanotolla olisi pitänyt kirjoittaa tämä resepti.

Tuossa tilanteessa kyllä lähtisin jo etsimään lääkärin nimellä numerotiedustelusta... Reseptin pystyy kirjoittamaan vaikka kesämökiltäkin.

Kissankäpälä, onko Fyremadelia määrä pistää vielä sunnuntaina, kun keruu on tiistaina? Mulla keruun viikonpäivä oli maanantai, ja perjantaina pistin viimeisen Fyremadelin ja viimeisen Menopurin. Lauantaina oli sitten irrotuspiikki Ovitrelle 36 tuntia ennen keruuta ja sunnuntaina ei mitään.

Miten se menee, syntyykö punktion jälkeen munasarjoihin useampia keltarauhasia jotka erittää hormoneita vai onko kaikki nyt tukilääkkeiden varassa?

Mun ymmärtääkseni keltarauhasia syntyy punktiokierrossa, mutta ne eivät eritä hormoneja tavalliseen tapaan, käytetyistä lääkkeistä johtuen. Oliko se niin, että ne ennen punktiota käytetyt hormonit poistuvat kehosta kahdessa viikossa punktion jälkeen.

Ja olisiko pitkä kaava jotenkin parempi tässä tapauksessa, kun kroppaa on juuri "kuritettu"?

Olen luullut, että lyhyt kaava on jollain tapaa "kevyempi". Lyhyessä kaavassa sanotaan olevan vähemmän sivuvaikutuksia, kun taas pitkässä kaavassa voinee tulla vaihdevuosien kaltaisia oireita. Ja jos pakkaseen saa jotain, niin lyhyessä kaavassa pakastealkionsiirron voi tarvittaessa tehdä heti seuraavaan kiertoon, kun taas pitkän kaavan jälkeen täytyy pitää yksi välikierto ennen PASia. Näin ainakin luin oppaasta.

Voi miten ärsyttävää!! Meillä oli kerran sama homma IVF:ssä, eri lääke vain. Mä soitin päivystykseen ja vaahtosin niin kauan puhelimeen, että päivystävä lääkäri kirjoitti mulle sen reseptin kun näkihän se mun tiedoista et oli tarkoitus ottaa sitä lääkettä. Toivottavasti sait lääkkeen hankittua!

Moi! Asiat järjestyivät. Saatiin Mehiläisestä lääkäri langan päähän. Siellä oli tietysti yhteyksissä/järjestelmässä vikaa ja ei saanut näkyviin potilastietoja eikä saanut tehtyä e-reseptiä. Saatin kuitenkin se lääke puhelinreseptillä apteekkiin. Huh huh... Ja vielä kun om lääkäri oli painottanut, että nyt vaan otetaan rauhallisesti :thumright

Violetti: meidän hoitokaava menee näin:

kp 2 - kp 10 (la) Menopur 300 iu
kp 6 - kp11 (su) Fyremadel ja vikana päivänä su klo 16
kp 11 Ovitrelle klo 20: 30
kp 13 ti klo 08: 30 keruu

Eli ma ei pistetä mitään lääkettä. Onko tämä nyt lyhyt vai pitkä kaava? Tästä lääkäri ei ole sanonut meille mitään. Tosiaan ekaa kertaa IVF.ssä..

Olen niin helpottonut, kun saatiin tuo lääke. Pelotti, että menee koko hoito mönkään tämän takia.

Kissankäpälä, vaikuttaa lyhyeltä kaavalta. Pitkässä kaavassa alotetaan jo edellisen kierron puolella omaa hormonitoimintaa vaimentava lääkitys, esim. Synarela.

Hienoa että saitte lääkkeen! :)

Apua mitä sekoilua Kissankäpälällä ollut. Meillä oli viime kesänä sama homma, että tarvittava resepti puuttui jostain lääkkeestä, mutta sain muutaman paniikinomaisen puhelun jälkeen reseptin HUSin lisääntymislääketieteen yksikön lääkäriltä. Tai sinne sain ainakin jonkun "salaisen" numeron, en tiedä minkä yksikön lääkäri lähetteen kirjoitti meille.

Millaisia vuotoja lugesteronin jälkeen teillä on ollut? Minusta tuntuu, että vuoto on tosi niukkaa eikä tule kunnolla tavarat ulos. Kerätään toivottavasti tehdä toinen PAS ennen kesätaukoja, mutta en nyt oikein tiedä mille päivälle merkkaan vuodon alkaneeksi.

Juu samoja mietteitä ollut mutta mielialassa en ole huomannut ainakaan vielä muutosta eli olen suurimmaksi osaksi pystynyt olemaan vielä toiveikas ja odottavin mielin. Oon kyllä normaalia väsyneempi ja koko ajan veto pois, se ehkä vois tulla näistä progeista sivuoireena. Meidän klinikka ei enää anna väliaikatietoja alkioista ennen siirtopäivää. Antavat niiden olla lämpökaapissa hedelmöittymisen jälkeen koko ajan jotta tulisi mahdollisimman vähän häiriötä niiden kehityksen aikana kun ilmeisesti ne pitää ottaa sieltä kaapista aina ulos kun tarkistetaan ja se kai voi sitten joitain alkioita häiritä, kai siinä joku tälläinen perustelu taustalla. Tai sit vaan pyritään vähentämään biologien työmäärää :hilarious: ootkos sä kuullut väliaikatietoja? :)

Ei ole väliaikatietoa ja sehän pelottaa! Ei auta kuin toivoa. Jospa saadaan kumpikin huomenna hyviä uutisia. :smiley-angelic001

Hei kaikki!

Ajattelin, että täältä varmasti löytyisi tietoa ja kokemuksia koskien pakastetun alkion siirtoa. Meillä on siis muutama blasto pakkasessa, jotka tarkoitus siirtää mahdollisimman pian luonnolliseen kiertoon. Kuinka monta päivää positiivisesta ovulaatiotestistä blastot yleensä siirretään? Onko sillä väliä mihin aikaan vuorokaudesta saa positiivisen tuloksen ovulaatiotestiin? Kiitos hurjasti, jos jaksatte vastata! ❤️

Tänään testasin taas ja vieläkin näyttää pikku-Floki olevan kyydissä. Lauantaina tein herkän testin ja tänään normi-testin ja näkyy haalea viiva vaikka oikea testipäivä onkin vasta perjantaina.

Oi että jännittää nyt koko ajan. Haluaisi vaan testata koko ajan että näyttäähän vielä plussaa.

Eilen tikutin ovisplussan ja vihdoin perjantaina päästään 3-päiväinen huurusuu siirtämään kyytiin. Tämä nyt siis tehdään luonnolliseen kiertoon. Osaako joku sanoa, missä vaiheessa se ns. kiinnityspiikki pistetään? Oliko jo samana iltana vai päivän pari myöhemmin? Jännittää kyllä kovasti, ei niinkään toimenpide mutta luonnollisesti pysyykö kyydissä. laughing6 matemaattisena ihmisenä sitä laskee todennäköisyyksiä ja tuijottaa lukuja, mutta faktahan on se, että loppujen lopuksi aika moni asia vaikuttaa onnistumiseen. :dance008

Takaisin