Kirjoittelenpa tähän vähän kuin muistiin meidän hoidon vaiheita. Lyhyellä kaavalla mentiin. Hoidon alkaessa kuukautiskierron tokan päivän iltana alkoi pistokset, joilla saatiin useita munasoluja kehittymään samaan aikaan. Viitenä iltana pistin pelkän Menopur-pistoksen. Sitten seuraavina seitsemänä iltana pistin kaksi pistosta, Menopur ja Fyremadel. Jälkimmäinen oli ns. jarrupiikki, joka esti ovulaation tapahtumisen liian aikaisin ennen punktiota. Yhteensä kahdentoista pistospäivän jälkeen oli vuorossa enää viimeinen piikki, munasolujen lopullisen kypsymisen laukaiseva irrotuspiikki. Irrotuspiikki Ovitrelle piti pistää 36 tuntia ennen punktiota.
Stimulaatiovaiheen eka ultra oli yhdeksäntenä kiertopäivänä, jota ennen olin siis pistänyt jo seitsemänä päivänä. Ekassa ultrassa näkyi 6 kpl 13-14-millimetrisiä munarakkuloita ja pari kymmenmillistä. Tokassa ultrassa suurin munarakkula oli 17 mm ja 13-16-millisiä oli seitsemän. Sitten tokassa ultrassa näkyi vielä pari 11-13-millimetristä munarakkulaa, joiden oletan olleen ekassa ultrassa vielä niin pieniä, ettei niitä ollut silloin laskettu. Tokassa ultrassa sain myös tietää punktion ajankohdan.
Pistosten pistäminen itse jännitti minua jonkin verran, varsinkin parilla ekalla kerralla. Pistäminen ei kuitenkaan sattunut. Vähän ajan kuluttua pistoksesta lääkeaine tuntui jonkin verran ihon alla, mutta tunne meni melko äkkiä ohi.
Sain ohjeen ottaa munasolujen keräyspäivänä 1 g parasetamolia tuntia ennen punktiota. Kun saavuimme klinikalle, niin mies meni antamaan näytteen ja mä menin lepohuoneeseen, jossa hoitaja laittoi mulle kanyylin. Kun toimenpidehuoneeseen pääsimme, niin sain kanyylin kautta kipulääkettä ja rauhoittavaa lääkettä. Munasolujen keräys sujui hyvin. Toimenpiteen ajaksi sain sormenpäähän vähän pyykkipoikaa muistuttavan sykemittarin, ja mies kertoi seuranneensa sen lukemia. Sykkeeni oli pysynyt tasaisena punktion ajan. Sitten takaisin lepohuoneeseen joksikin aikaa. Klinikalla vierähti yhteensä reilut kaksi tuntia, ja sitten kotiin.
Munasoluja saatiin kuusi, jotka kaikki olivat kypsiä. Niistä viisi hedelmöittyi. Kaksi päivää myöhemmin saimme väliaikatietoja: kaikki viisi alkiota näyttivät hyviltä.
Neljä päivää punktion jälkeen yksi alkioista siirrettiin kohtuun. Saimme kuulla, että myös kaksi muuta alkiota oli kehittynyt hyvin, ja ne pakastettiin samana päivänä. Viimeiset kaksi alkiota sen sijaan olivat lopettaneet kehittymisen, eikä niitä saatu pakkaseen.
Viimein koitti päivä, jonka lääkäri oli määrännyt raskaustestin tekemisen ajankohdaksi. Kävin laboratoriossa verikokeessa. Tulos oli, että P-hCG on alle 0.3. En ollut raskaana. Sain siis lopettaa tukilääkkeenä olleen Lugesteronin käytön.
Kaksi alkiota odottaa pakkasessa. Saa nähdä miten käy.