IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän TAYS papereissa lukee että säilytetään pakkasessa 3vuotta. Jos haluaa jatkaa säilytystä niin pitää ilmoittaa 2kk ennen kuin tuo 3v tulee täyteen. Ja jos haluaa jatkosäilytyksen se maksetaan itse. Jos ei ota yhteyttä ennen kuin 3v menee umpeen alkiot voidaan hävittää.

En toki tiedä onko muuttunut jossain kohtaa mutta nämä paperit saatu 2/2020. Ja voi toki olla eri klinikoilla eri säilytysajat.

Apua meille lääkäri sanoi että TAYS:sta otetaan yhteyttä kun se 3v lähestyy! Onpa hyvä et sanoit niin ollaan ajoissa sit ens keväänä miettimässä asiaa eikä vaan odotella yhteydenottoa.

KYS:ssä myös kolmen vuoden säilytysaika, jos ennen aikarajan päättymistä ilmoittaa että haluaa jatkaa säilytystä niin jatkavat toiset kolme vuotta.

Hei kaikille! Me olemme miehen kanssa juuri aloittamassa ensimmäistä isciä. Me olemme yli 40-vuotiaita, joten saapa nähdä, miten onnistumme. Minulla on ennestään yksi 4,5 vuotias tyttö. Miehelle lapsi olisi ensimmäinen. Nyt just pitäisi mennä ja pistää eka Elonva. Hiukan hirvittää. Lueskelin viime yönä teidän juttuja, onnistumisia ja odottamisia ja päätin aamulla tulla mukaan. Jotenkin huomaan, että takaraivossa on pelko (vai häpeä) siitä, että olemme näin iäkkäitä. Mehän voisimme jo olla isovanhempia. Se herättää ristiriitaisia tunteita. Elämä ei kuitenkaan mene aina niin kuin sen suunnittelee. Tsemppiä kaikille! ❤️
Me lähestytään kans 40, tai no mä 37 ja mies 38 mutta perässä tullaan
Tervetuloa linjoille.
Meillä pitkänkaavan mukaan ja ensimmäinen keräily tuotti 3 hedelmöittynyttä alkiota, kaikki viallisia. Nyt jännän äärellä korona taukojen luomuplussasta

Löytyi!

4v täällä säilytetään, jonka jälkeen menee roskiin jos ei ole kirjallisesti anonut lisäaikaa.

:nailbiting: roskiin, kamala ajatus:sad001 Meillä itseasiassa kysyttiin jo hoitosopimusta tehdessä, että saako mahdollisia ylijääviä soluja yms. Käyttää tutkimustyössä. Oltiin kyllä ihan että todellakin! Jos se jotenkin auttaa selvittämään näitä lapsettomuustekijöitä tai mitä tahansa, niin go for it. Meillä tosin eka ivf on aikaisintaan syksyllä, ellei taas tule koronan toisia tai kolmansia aaltoja:banghead:

Eikö julkisella ole lahja-alkio vaihtoehtoa niille alkioille, joita pareilta jää käyttämättä?

Hyvä kysymys. Mietiskelin ihan samaa silloin, mut en kumminkaan niin tiiviisti, että olisin ääneen kysynyt. Ainoastaan tutkimuskäytöstä oli puhetta:pompus: mutta onkohan niin, että käyttävät lahjasolusiirroissa vähän tuoreempia yksilöitä, kun vuosia pakastimessa olleita...

2017 kysyttiin julkisella puolella että mitä saa tehdä mahdollisille ns ylijäämäalkioille. Vastattiin että saa käyttää harjoitteluun. Kaikki meni omiin yrityksiin eikä riittänytkään. Mutta kuitenkaan ei saanut käytettyä julkisen kautta lahjasoluja. Lahja-alkion hankin yksityisen kautta. Ja ymmärsin että se on yksityisklinikan kautta, eli niitä ei oo siirretty julkiselta puolelta.

Hyvä kysymys. Mietiskelin ihan samaa silloin, mut en kumminkaan niin tiiviisti, että olisin ääneen kysynyt. Ainoastaan tutkimuskäytöstä oli puhetta:pompus: mutta onkohan niin, että käyttävät lahjasolusiirroissa vähän tuoreempia yksilöitä, kun vuosia pakastimessa olleita...
Kannattaa soittaa ja kysyä, jos se olisi itselle vaihtoehto. Julkisella puolellahan lahjasoluhoidot ovat olleet viime syksyyn asti kielletty, joten prosessit ja kaavakkeet eivät välttämättä ole loppuun asti hiotut.
Nythän lahjasoluhoitoja tehdään julkisellakin, mutta vasta viime syksynä lahjasoluja alettiin kerätä.

Mä muistelen kyllä et jo 2v sitten kun meillä keräys tehty, on alkioiden luovutus jollekin pariskunnalle ollut mahdollista. Hoidot siis TAYS:ssa. Tämän lisäksi voi antaa tutkimuskäyttöön tai roskiin. Me ei vielä tiedetä mitä tehdään neljälle alkiolle pakkasessa.

Eikö julkisella ole lahja-alkio vaihtoehtoa niille alkioille, joita pareilta jää käyttämättä?
Exän kanssa päätimme lahjoittaa käyttämättä jääneet alkiot lapsettomien pariskuntien käyttöön viisi vuotta sitten. Tayssissa oltiin silloin ivfssä. Siitä kysyttiin siinä alkioiden säilytyssopimuspaperissa, että jatketaanko pakastusta, lahjoitetaanko tutkimuskäyttöön, lahjoitetaanko lapsettomien pariskuntien käyttöön vai tuhotaanko alkiot. Tiedä sitten luovutettiinko ne yksityiselle klinikalle lahjoitettavaksi. Tays lähetti uudet sopimuspaperit ilman kyselyä, kun se kolme vuotta oli täynnä. Eivät suoraan tuhonneet, vaikka en itse ollutkaan sinne ollut yhteydessä.

Huomenta naiset! Mä pistin sen Elonvan eilen. Osaako joku sanoa, että voiko siitä tulla menkkakipumaisia kipuja jo ekana päivänä. Illalla oli jo vatsa kipeä. Ei tämä ainakaan vielä elämää haittaa, mutta pohdinpa vain, kun yleensä mulla on menkkakipuja vain vuotoa edeltävänä päivänä ja ekana vuotopäivänä. Saako näihin kipuihin ottaa särkylääkettä? Huh, on tämä jännittävää aikaa.

Moikka kaikille!

Pohdinnan jälkeen, liittyisin minäkin joukkoon lämpimään!

Hieman lapsettomuustaustaamme:
Ikää sekä minulla että miehelläni 35v. Ehkäisy jätetty pois tammikuussa 2017. Lapsettomuustutkimuksiin juhannuksen alla 2018. Melko nopeasti pääsimme lapsettomuuspolille ensikäynnille, ja tutkimuksissa lapsettomuuden syy surkea siittiömäärä eli suoraan ICSIn suunnittelu. ICSI aloitettiin lyhyellä kaavalla lokakuussa 2018, punktiossa 13 kypsää munasolua, joista jopa 11 hedelmöittyi. Pakkaseen saatiin 5 hyvänlaatuista alkiota: 2xD3, 2xD4 ja 1xD6. Tuoresiirto top-alkiolla marraskuussa 2018 toi onneksemme plussan ja silmäterämme terve poika syntyi kesällä 2019. Tuoresiirron seurauksena tosin sain vaikean myöhäisen hyperstimulaation, jonka siis laukaisi alkanut raskaus: sairaalahoitoa viikon ajan, maksa- ja munuaisarvot nousivat pilviin ja vatsasta punktoitiin nestettä 5 litraa. Jouduin piikittämään tukosriskin vuoksi Klexanea rv 12 asti. Se oli onneksi toissijaita ja iloa toi toki silloin alkanut raskaus.
Nyt haaveissa olisi pikkukakkonen. Koronasulun jälkeen hoidot käynnisteltiin jälkeen vappuviikolla ja PAS luonnolliseen kiertoon olisi ollut suunnitteilla nyt toukokuun alkuun. Harmikseni ovis osui maanantaille eli siirto olisi osunut viikonlopulle. Nyt seuraavaa kiertoa odottelemaan.

Tilanteestamme tietää vain pari ihmistä. Se, että syy löytyi miehen siittiöiden vähäisyydestä on ollut miehelle erittäin kova ja arka paikka. Olen vertaistukea löytänyt paljon täältä foorumilta vaikka ennen tätä en ole tänne uskaltanut kirjoittaakaan.

Hienoa huomata kuinka taas aktivoidutaan hoitojen osalta ja hommat etenee useammalla.:Heartred

Blanca, mikäs tilanne siellä on? :shy:

itse olen nyt kotimatkalla klinikalta, kävin nappaamassa kyytiin matkalaisen ja nyt alkaa armoton ja piinaava odotus... :nailbiting: r-testi merkitty tehtäväksi 1.6. mutta kun alkio on 5pv:n ikäinen, niin saattaapa olla että tulee tehtyä testi ensi viikolla kuukautisten alkamispäivänä...

Kuinka moni on nyt tällä viikolla menossa/mennyt siirtoon?

^Onnea matkaan!
Mä tulin myös just kotiin siirrosta ja samoin 5-päiväinen blasto on nyt kyydissä. Mä sain testipäiväksi 28.5., eli ovulaatiopäivän mukaan aikaistivat sitä vähän. Tukilääkityksenä huomenna gonapeptyl ja testipäivään asti terolut 3xpäivässä.

Veritesti oli nega. Viivoista huolimatta. Mutta tämä tulos parempi kuin että olisi joku hatara yritys ja sitä sitten pitäisi hoitaa pois. Nyt ei myöskään tarvitse pitää väli kertoa van suoraan ens kiertoon uusi stimulaatio. Huomenna lääkäriaika. Ei muuta kuin uuteen nousuun!! Ei jäädä tuleen makaamaan!

Tsemppiä katariinap piinapäiviin! Koita olla testaamatta liian aikasin. Mulla ei ikinä ole ollut hyvä päätös.

Kyfi316... Jotain. Meillä aika samat taustat kun teillä. Meillä myös yksi tyttö saatu icsillä ja nyt toista yritetään. Saanko kysyä paljon teillä on ollut siittiömäärät? Meillä on ollut 2 milj - 5 milj. Välillä ja sen takia meilläkin suoraan icsi aina. Laatu ja liikkuvuus ollut kuitenkin ihan ok.

Huomenta naiset! Mä pistin sen Elonvan eilen. Osaako joku sanoa, että voiko siitä tulla menkkakipumaisia kipuja jo ekana päivänä. Illalla oli jo vatsa kipeä. Ei tämä ainakaan vielä elämää haittaa, mutta pohdinpa vain, kun yleensä mulla on menkkakipuja vain vuotoa edeltävänä päivänä ja ekana vuotopäivänä. Saako näihin kipuihin ottaa särkylääkettä? Huh, on tämä jännittävää aikaa.
Mä käytin viimeksi myös elonvaa ekaa kertaa lukuisten gonal-f kertojen ja yhden menopur kokeilun jälkeen. Mulla ei tullut kipua, mutta kyl sen paljon selvemmin ja nopeemmin huomas että jotain tapahtuu ja munasarjoissa alkoi tuntumaan, ihan 12 tunnin sisällä. Ja vaste oli myös paras koskaan, vaikka se itse piikki oli ihan saatanallinen laitos käyttää ja osa meni hukkaan kun en uskaltanut painaa sitä tarpeeksi kovaa.. tohon en osaa sanoa kannattaako ottaa särkylääkettä :angelic:

Takaisin