IVF/ICSI 2020

Hei, onko muilla ollut haasteita saada vastausta tänään hoitolaitoksista koskien siirtoihin ilmoittautumista? Pelkään että korona tilanne tulee estämään näitä hoitoja ja ovis plussa tänään tullut
 
Muokattu viimeksi:
Neljäs alkionsiirto tuotti plussan mutta viivat eivät vahvistu, mistä voi johtua? Tein ekan testin pp8 ja sain vaalean mutta selkeän viivan. PP11 vähän tummempi, mutta sen jälkeen pp13 vähän vaaleampi (mutta kuitenkin tummempi kuin pp8:n viiva). Viimeisin testi eiliseltä oli pp 16, ei ole vaalentunut enempää mutta ei tummunutkaan. Digi näytti plussaa. Kemiallinen tuskin näin pitkään näkyisi? Voiko keskenmeno olla oireeton?
 
Mä en myöskään saanut palkkaa punktion jälkeisestä saikusta. Hassua että nämä nähdään tarpeettomina/itsevalittuina juttuina ja rinnastetaan kauneusleikkauksiin joiden takia tulevasta saikusta ei myöskään saa palkkaa (ainakaan meillä).

Tänään alko luget itsellä. En ole fani :yuck: ostin tommosen canesten soft paketin ja otin siitä sen asettimen käyttöön. Toivottavasti helpottuu kun tulee rutiinia. Onko muuten tietoa miksi nämä tarvii ottaa alakautta kun ne kerran voisi syödä myös suunkautta. En meinannu uskoa kun apteekissa kysyivät et suunkautta vai ei :wideyed:

Olen myös huomannu että oon jonkin verran allerginen näille estradot laastareille (päivän kestävä polttelu ja punaisuus laastarin kohdalla kun ottaa pois), mutta kun muuten näytti hyvälle niin päätettiin jatkaa kuitenkin tämäkin kierto.
 
Hei, onko muilla ollut haasteita saada vastausta tänään hoitolaitoksista koskien siirtoihin ilmoittautumista? Pelkään että korona tilanne tulee estämään näitä hoitoja ja ovis plussa tänään tullut

Ainakin eilen tuli itselle ilmoitus TAYSista, että PAS varattu ensiviikon torstaille. Toki on mahdollista, että tilanteet muuttuu vielä ennen sitä. Mutta ainakin eilen vielä varailivat normaalisti. Riippuu varmaan myös missä alueella hoitoyksikkö on.
 
Mä en myöskään saanut palkkaa punktion jälkeisestä saikusta. Hassua että nämä nähdään tarpeettomina/itsevalittuina juttuina ja rinnastetaan kauneusleikkauksiin joiden takia tulevasta saikusta ei myöskään saa palkkaa (ainakaan meillä).

Tänään alko luget itsellä. En ole fani :yuck: ostin tommosen canesten soft paketin ja otin siitä sen asettimen käyttöön. Toivottavasti helpottuu kun tulee rutiinia. Onko muuten tietoa miksi nämä tarvii ottaa alakautta kun ne kerran voisi syödä myös suunkautta. En meinannu uskoa kun apteekissa kysyivät et suunkautta vai ei :wideyed:

Olen myös huomannu että oon jonkin verran allerginen näille estradot laastareille (päivän kestävä polttelu ja punaisuus laastarin kohdalla kun ottaa pois), mutta kun muuten näytti hyvälle niin päätettiin jatkaa kuitenkin tämäkin kierto.

Vastaus Lugesteron kysymykseen: Lääkkeen imeytyminen kehoon on heikompi jos otat sen suun kautta. Sen vuoksi lääkärit ohjeistavat laittamaan sen alateitse jolloin lääke sulaa ja imeytyy paikallisesti ja paljon paremmin
 
Tänään alko luget itsellä. En ole fani :yuck: ostin tommosen canesten soft paketin ja otin siitä sen asettimen käyttöön. Toivottavasti helpottuu kun tulee rutiinia. Onko muuten tietoa miksi nämä tarvii ottaa alakautta kun ne kerran voisi syödä myös suunkautta. En meinannu uskoa kun apteekissa kysyivät et suunkautta vai ei :wideyed:

Ymmärtääkseni sivuvaikutukset ovat myös lievempiä jos ottaa alakautta. Esim huimausta ei pitäisi olla yhtä paljon tai voimakkaana kuin jos ottaa suun kautta.
 
Mä en myöskään saanut palkkaa punktion jälkeisestä saikusta. Hassua että nämä nähdään tarpeettomina/itsevalittuina juttuina ja rinnastetaan kauneusleikkauksiin joiden takia tulevasta saikusta ei myöskään saa palkkaa (ainakaan meillä).

Tänään alko luget itsellä. En ole fani :yuck: ostin tommosen canesten soft paketin ja otin siitä sen asettimen käyttöön. Toivottavasti helpottuu kun tulee rutiinia. Onko muuten tietoa miksi nämä tarvii ottaa alakautta kun ne kerran voisi syödä myös suunkautta. En meinannu uskoa kun apteekissa kysyivät et suunkautta vai ei :wideyed:

Olen myös huomannu että oon jonkin verran allerginen näille estradot laastareille (päivän kestävä polttelu ja punaisuus laastarin kohdalla kun ottaa pois), mutta kun muuten näytti hyvälle niin päätettiin jatkaa kuitenkin tämäkin kierto.

Mä sain palkan, kun hain sairaslomaa niin et pyysin kirjoittaa syyksi vatsakipu. Kuten sitä se oli. Niin ei voitu evätä palkkaa... Muutenkin endometrioosin aiheuttamista kivuista tai kun ennen punktiota oli kipuja, oon aina pyytänyt saman koodin..
 
Huomenta, nyt kaipais totaali tsemppausta.
Jotenkin takki ihan tyhjä ja jaksaa pitäs vielä jatkaa ja aloittaa uudelleen. Omat munasolut aika vähissä jo ja kromosomihäiriö vielä niissä vahvana.. ajatus on vielä kerta kokeilla keräillä omia ja sitten lahjasolujonoon, jos päästään.
Onko kellään kokemusta munasolu lahjoituksesta? Mitkä on kriteerit päästä? Hinta yksityisellä?
Ja nyt saa laittaa kaikki legendat munasolujen määrän ja laadun parantamiseksi (tiedän niihin ei juuri oikeasti voi vaikuttaa) mutta edes jotain mikä antais uskoa jatkaa tätä polkua vielä eteenpäin.
 
Meillä piti käydä ensin psykologilla haastattelussa/keskustelussa. Käytiin läpi mm. miten lapselle kerrotaan, missä vaiheessa yms. Tarkistettiin, että tiedetään mihin ollaan ryhtymässä ja että ollaan täyspäisiä.. Käytiin läpi millainen matka on omilla soluilla tehdyssä hoidossa käyty, vähän taloudellistakin puolta, että on resurssit huolehtia.

Klinikka etsi sopivia vaihtoehtoja munasolupankista, sellaisia jotka muistuttaisivat edes jotenkin minua. Saatiin valita parista vaihtoehdosta mm. silmänvärin, hiustenvärin ja pituuden perusteella.

Hinta oli n 7500e (munasolut, hedelmöitys, tuoresiirto), ja pakastealkionsiirto oli n 1000e. Ultrat ja lääkkeet päälle. Saatiin 7 munasolua, mutta vain kaksi oli siirtokelpoista, toisessa oli jo solukuolemaa, joten ei ollut kovinsuuria toiveita.

Lahja-alkio oli n 3500e, plus ultrat ja lääkkeet. Psykologilla piti käydä uusiksi sillä on kuin adoptio vaikka itse kannankin. Ja jossain on täyssisarus/ksia.. Plus että jatkan tätä matkaa itsellisenä. Klinikalla oli 2 alkiota vaihtoehtoina, joista sain valita mm lahjoittajien pituuden ja silmänvärien perusteella. Toinen jätettiin vielä varaukseen jos ensimmäinen valinta tuhoutuisi sulatuksessa.
 
Te jotka olette plussanneet. Onko teillä kaikilla ollut jonkin sortin kiinnittymisvuotoja? Ja jos on niin kuinka pian siirron jälkeen sitä on esiintynyt?
Olen lukenut niin monta kirjoitusta vuodoista vaikka onkin loppujen lopussa ollut plussa. Huomenna on mennyt viikko siirrosta eikä mitään vuotoja ole ollut. Onko tämä hyvä vai huono asia? Ensin pelkäsin vuotoja siirron jälkeen, mutta nyt pari päivää olen miettinyt että olisiko vuotoa pitänyt näkyä jo, jos kiinnittyminen on tapahtunut. Tarkoittaako ei vuotoja että kiinnittyminen ei ole tapahtunut?

Pää sekoaa tässä odottelussa ja miettimisessä. En kuitenkaan halua tehdä vielä raskaustestiä.
 
Te jotka olette plussanneet. Onko teillä kaikilla ollut jonkin sortin kiinnittymisvuotoja? Ja jos on niin kuinka pian siirron jälkeen sitä on esiintynyt?
Olen lukenut niin monta kirjoitusta vuodoista vaikka onkin loppujen lopussa ollut plussa. Huomenna on mennyt viikko siirrosta eikä mitään vuotoja ole ollut. Onko tämä hyvä vai huono asia? Ensin pelkäsin vuotoja siirron jälkeen, mutta nyt pari päivää olen miettinyt että olisiko vuotoa pitänyt näkyä jo, jos kiinnittyminen on tapahtunut. Tarkoittaako ei vuotoja että kiinnittyminen ei ole tapahtunut?

Pää sekoaa tässä odottelussa ja miettimisessä. En kuitenkaan halua tehdä vielä raskaustestiä.
Mulla ei ollut mitään vuotoja ja raskaus alkoi. Nyt on jo ultrassakin käyty toteamassa, että kaikki kunnossa.
Tsemppiä odotteluun!
 
Huomenta, nyt kaipais totaali tsemppausta.
Jotenkin takki ihan tyhjä ja jaksaa pitäs vielä jatkaa ja aloittaa uudelleen. Omat munasolut aika vähissä jo ja kromosomihäiriö vielä niissä vahvana.. ajatus on vielä kerta kokeilla keräillä omia ja sitten lahjasolujonoon, jos päästään.
Onko kellään kokemusta munasolu lahjoituksesta? Mitkä on kriteerit päästä? Hinta yksityisellä?
Ja nyt saa laittaa kaikki legendat munasolujen määrän ja laadun parantamiseksi (tiedän niihin ei juuri oikeasti voi vaikuttaa) mutta edes jotain mikä antais uskoa jatkaa tätä polkua vielä eteenpäin.

En nyt tiedä voiko tätä tsemppaukseksi sanoa, kun itse just kirjotin sairaalaan et lähdetään lahjasoluilla seuraavaan kierrokseen. Mullakin omat vähänä, ja laatu kait iän myötä mitä on. Sairaalassakin varovasti ehdottelivat lahjosoluhoitoja, jos tämä 2.ivf ainut siirto epäonnistuu, niinkuin kävikin. Itse olen ajatellut näin, että koska omista ei ole taikaa ja kauhea stressi aina montako saadaan kasvamaan ja hedelmöittyykö jne. Ja nyt julkisella vika hoito edessä niin ois paremmat mahkut saada se lapsi kun saisi enempi parempaa tavaraa. Ja fyysisestikin selviää hoidoista vähemmällä, kun yli 2vkon pistämiset ja punktio jää pois. Tässä siis mun ajatuksia aiheesta.
 
Te jotka olette plussanneet. Onko teillä kaikilla ollut jonkin sortin kiinnittymisvuotoja? Ja jos on niin kuinka pian siirron jälkeen sitä on esiintynyt?
Olen lukenut niin monta kirjoitusta vuodoista vaikka onkin loppujen lopussa ollut plussa. Huomenna on mennyt viikko siirrosta eikä mitään vuotoja ole ollut. Onko tämä hyvä vai huono asia? Ensin pelkäsin vuotoja siirron jälkeen, mutta nyt pari päivää olen miettinyt että olisiko vuotoa pitänyt näkyä jo, jos kiinnittyminen on tapahtunut. Tarkoittaako ei vuotoja että kiinnittyminen ei ole tapahtunut?

Pää sekoaa tässä odottelussa ja miettimisessä. En kuitenkaan halua tehdä vielä raskaustestiä.

Ei näkyny vuotoja mullakaan :)
 
Hmm... Mitä ajatuksia herättää korona ja hoidot? Onkohan tässä riskinä, että lapsettomuushoidot menee jäihin ja klinikat kiinni?
 
Hmm... Mitä ajatuksia herättää korona ja hoidot? Onkohan tässä riskinä, että lapsettomuushoidot menee jäihin ja klinikat kiinni?

On riskinä. Kiireettömät hoidot perutaan/siirretään ja henkilökunta menee töihin sinne, missä lisäkäsiä tarvitaan. Uskoisin, et tämä suunnitelma koskee kaikkia poleja, ainakin OYSissa, missä itse olen töissä ja perjantaina kerrottiin tästä suunnitelmasta. Se otetaan asteittain käyttöön, tänään katsovat tilanteen et joko nyt alkaa vai vieläkö mennään normaalimitoituksilla. Toki varmasti riippuu myös sairaaloiden henkilökuntatilanteesta. Jos jossain on hyvin tekijöitä ”etulinjaan” päivystykseen, tehoille, valvontaan, vuodeosastoille, niin ei silloin tarvi poleja pistää kiinni/supistaa toimintaa.
 
Hmm... Mitä ajatuksia herättää korona ja hoidot? Onkohan tässä riskinä, että lapsettomuushoidot menee jäihin ja klinikat kiinni?

Turussa Mehiläisen Felitaksessa ei koronan takia oteta nyt uusia vastaan eikä kaikkia välttämättömiä toimenpiteitä tehdäkkään. Sain tänään tietää kun kävin verikokeessa varmistamassa oliko plussa todella plussa.
 
Hmm... Mitä ajatuksia herättää korona ja hoidot? Onkohan tässä riskinä, että lapsettomuushoidot menee jäihin ja klinikat kiinni?
No Helsingissä (NKL) ja Turussa (TYKS) on jo päätetty, että aloitetut IVF:t viedään loppuun, uusia alkionsiirtoja tai IVF:iä ei aloiteta. Ilmeisesti tuoresiirtojakaan ei tehdä.

Lisääntymislääketieteen ammattilaisten eurooppalainen järjestö ESHRE suosittelee, ettei hoidoilla aloitettaisi raskauksia, koska koronan vaikutus sikiöön on vielä tuntematon.
https://www.simpukka.info/ajankohtaista/eshre-ohjeistaa-valttamaan-uusien-hoitojen-aloitusta/
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top