Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja sitä yritin kysyä lääkäriltä onko ovulaatio testin teko ajalla merkitystä, vaan eipä hän osannut juuta eikä jaata sanoa. Joten teettekö yleensä digi ovistestejä ensimmäisestä aamuvirtsasta vai myöhemmin päivän aikana?
Heippa kaikille ketjulaisille! Liitynpä minäkin mukaan kertomaan omaa tähän asti kokemaani lähinnä siksi, että en ole koko lapsentekoprosessista hiiskunut kenellekään ulkopuoliselle. Miehen kanssa olemme kahdestaan jännänneet. Oikeastaan tänne kirjoittaminenkin tuntuu jo hieman pelottavalta - mitä jos kaikki menee pieleen, kun teen asiasta edes tällä tavoin julkisen!
Elän siis parhaillani ensimmäisen ivf:n tuoresiirron jälkeistä aikaa. Korkean iän (kohta 38 v.), vaikean endometrioosin, lievän ylipainon, kilpirauhasen vajaatoiminnan, korkeankon FSH-arvon (13) ja hyvin matalan AMH-arvon (0,55) vuoksi lapsettomuuslääkäri skippasi aukiolotutkmuksen ja laittoi suoraan ivf:ään. Yrittämistä tätä ennen takana vuosi, ja aikaisemmin en olekaan päässyt edes yrittämään lapsen tekoa. Lähtökohdat ovat siis surkeat yhdenkään lapsen saamiseksi.
Munasoluja saatiin kerättyä erittäin vaikeassa punktiossa 5, joista 3 hedelmöittyi. Näistä 1 top-alkio siirrettiin ja kaksi vähemmän topia meni pakkaseen.
Pp6 aloin testailla, koska en malttanut ja koska kaikenlaisia oireita, jotka tietenkin saattavat johtua myös Lugeista, kuten olen keskustelupalstoilta oppinut. Siitä päivästä lähtien alkoi kuitenkin heti piirtyä haaleaa viivaa testiin, ja eilen Clearblue (pp12) näytti, että viikoilla 2-3 ollaan menossa. Tänään sitten verikoe varmisti asian, hcg:n määrä 385 (rv 4+3).
On tämä vain jännä tunne; piinaus ja jännitys eivät vaimene, vaikka plussaa näyttää! Nyt sitten googlettelen, että onko hcg tarpeeksi korkea, vaikka lapsettomuuspolin hoitaja sanoi arvon oleva oikein hyvä. Seuraava etappi olisi koettaa päästä ensimmäiseen ultraan asti reilun parin viikon päästä.
Omat lähtökohdat huomioiden ja ivf:n varsin matalat onnistumisprosentit varsinkin ensimmäisellä kerralla huomioiden ei saisi innostua liikaa. Mutta niin vain ajatukset ovat jo välillä karanneet laskettuun aikaan, vauvan tuoksuun ja kaikkeen muuhun ihanaan.
Tsemppiä kaikille muille kanssasisarille piinauksen ja odotusjännityksen vaiheesta riippumatta ❤
Tämäpä kuulostaaa aika omalta tarinalta iän(kohta 37)ja arvojen puolesta. Itsellä 2 epäonnistunutta pas:ia takana ja nyt 2.kierroksen tuoresiirtoa viimepäiviä menkkakipuisena piinailen...mä sain ekalla kierroksella 2 munasolua, jotka myös hedelmöittyivät, mutta eivät olleet kait ku 4. luokan alkioita (ei hoitaja suostunu sanoo muuta kuin ihan hyviä)!. Tässä hoidossa 3 munista; 1 hedelmöitty ja 2 meni roskiin.
Mitä lääkkeitä sulla on ollut käytössä ja mitä määriä? Mulla synarela ja menopur 300iu/pv. Sit tukena terolut 3/vrk. En ymmärrä ku jotkut sanoo et se DHEA hormoni auttaisi, mut mun lääkäri piti ihan höpönä. Jos tää epäonnistuu (ei kovin suuret odotukset enää oo) niin siirrytään kait lahjamunasoluihin.
Pamela, kasvatin munasoluja Pergoveriksellä ja ilmeisesti aikalailla maksimiannoksella (300 mitä lie yksikköä). Jarrupiikkeinä Fyremadelia ja irrotukseen Ovitrelle. Sit pari päivää ennen siirtoa aloitin lugesteronin alakautta 200mg 2 krt pvä. Kaksi päivää siirron jälkeen kiinnityksen tueksi gonapeptyl piikki.
Kuulostaa tosiaan sun saalis aika samalta kuin minun. Mullakin ne pakkaseen menneet oli jotain luokkaa 4bb ja 4bc. Epäselväksi jäi, että onko paras luokka 5 vai 1. Toivon että 5, koska muuten ne on varmaan aika kehnoja. Jos tarpeeseen siis tulevat ja koko ajanhan sitä pelkää, että tulevat
Mielenkiintoista, että oli kuitenkin noin eri lääkkeet, vaikka ainakin samantapainen lähtötilanne. Missä Pommitar olet hoidossa?
Mulle sanottiin et 5 on se paras. Minkä ikäinen alkio sulle siirrettiin? Mulle 2pv ja tukilääkityksenä vain terolut ja sekin alkoi vasta siirtopäivästä. Oliko sulla lyhyt vai pitkä ohjelma? Oiskohan tässä mun setissä ollut parantamisen varaa noiden lääkkeiden kans??? Lääkäri sano et Menopur toisellekin kierrokselle paras mulle ton heikon vasteen takia. Ei ymmärrä...
Niin ja kiinnostunut kyssäri: millasta sotkua Lugeista tulee? Onko vaan lääkkeenpalasia ja valkovuotoo vai mitä ihmeellistä :O
Kaipa lääkäreillä on pätevät perusteet sille, mitä lääkkeitä milloinkin käytetään? En edes tullut missään vaiheessa kysyneeksi, että miksi nämä ja olisiko muita vaihtoehtoja. Jos uudelle kierrokselle joudun niin sitten ehkä. Oon ihan kunnallisessa Keski-Suomessa. Yllättävän nopeasti kyllä eteni hoito, ainoa hidaste oli kun halusivat säätää kilpirauhaslääkitystä... Ja lyhyt ohjelma oli käytössä. En tiedä sitäkään, että miksi.
Jospa meilläkin olis 5 paras. 4 päiväinen siirrettiin ja 5 ja 6 päiväiset pakastimeen.
Saako kysyä oliko lääkärin suositus noin pitkä odotus, vai koitko itse olon sellaiseksi että odotettava? Kiinnostaa kun itselläkin toipuminen selkeästi kesken.
Niinhän tuo tuntus, että ainakin pitäisi tietää... Itsestä tuntu vain tyhmältä toistaa hoito täsmälleen samanlaisena kuin eka, jonka tulos oli heikohko, toki ymmärrän että tyhjästä on paha nyhjästä niin sanotusti. Itse oon kans kunnallisella, Oys:ssa. Mulle vanhin siirretty ollut 4 päiväinen, ja senkin sain kinuta, kun eivät kuulemma oikein mieluusti siirrä sen ikäisiä, kun ei oikein näe montako solua on. Mitään ei ole viljelty blastoksi asti. Ja käsitin, että pitkä kaava nimenomaan munasolujen vähyyden takia, ja ilmeisesti se Pergoveris tukilääkkenä ei käy pitkässä kaavassa, näin käsitin kun lääkäri siirron jälkeen jotain mutisi puoli ääneen. Niin ja onnea Pommitar, toivottavasti teidän pieni pysyy mukana loppuun asti, kun ei nää hoidot mitään herkkua ole.
Nyt on sit ensimmäinen PAS tehty. Testipäivä 23.3. Olen työmatkalla tulevat kaksi viikkoa joten toivottavasti aika käy nopeammin. Jos istuisin vaan kotona niin menisi varmaan hermot odotteluun.
Positiivisin mielin kuitenkin. Kaikki tuntuu niin hyvältä ja kaikki on mennyt tämän PASin kanssa niin nappiin. Alkaa melkein pelottaa että mitä jos nyt sittenkin onnistutaan! Jännä mitä kaikkea sitä käy läpi että saisi lapsen ja sitten kun alkaa näyttää siltä että se voisikin toteutua niin alkaa pelottaa. Ehkä monen mielestä outo että tuntisin näin. Voikohan joku samaistua?
Ja sitä yritin kysyä lääkäriltä onko ovulaatio testin teko ajalla merkitystä, vaan eipä hän osannut juuta eikä jaata sanoa. Joten teettekö yleensä digi ovistestejä ensimmäisestä aamuvirtsasta vai myöhemmin päivän aikana?
Olen ymmärtänyt että ovistestiä EI kannata tehdä aamuvirtsasta koska ne pitoisuudet laimenee kun yön aikana kerääntyy niin paljon virtsaa. Raskaustestissä tietenkin päinvastoin.
Itse olen tehnyt testin aamupalanjälkeisestä virtsasta, noin kaksi tuntia olen yleensä odottanut. Olen käyttänyt pregcheck-testejä ja on ollut ainakin omasta mielestä luotettavia.
Flokille onnea PASsiin, taitaa olla jo ohikin!
Ja upeaa Catlady että oli hyvä limakalvo! Toivottavasti kaikki muukin menee ässästi.
Mulla tuli maailman huonointa tuuria jatkaen kaksi päivystyskäyntiä kipujen vuoksi punktion jälkeen. Oli kyllä aivan kamalaa, hoito on ollut aivan stellaarista.
Veikkaan että emme enää uskalla uusiin hoitoihin lähteä. Hyperiä tää ei ole, epäilevät että suuret munasarjat saattavat kääntyillä torsioon ja takas. Toivotaan että huomenna olisi hyviä uutisia lääkärillä alkioista. Menkat ainakin jo alkoivat, niin kierto alkaa taas käynnistyä.
Koska meille tehdään siirto omaan kiertoon, enkä ole ovista ikinä yrittänyt etsiä, olen nyt koittanut sitä tikuttaa. Ei näytä tapahtuvan koko ovista punktion jälkeisessä kierrossa (testattu kp12-20), vissiin oli alakerta sen verran kovilla. Oireitakaan ei ole ollut, olettamaani ovislimaa ei ole näkynyt.
Yritin itsekin punktion jälkeen tikuttaa ovista kun ajattelin että viimeinen mahdollisuus luomuraskauteen. Mutta punktion jälkeiseen kiertoon mulla ei kyllä mitään ovista näkynyt.