IVF/ICSI 2020

Olen tosi pahoillani,Pupsis :sad001 Mulle sanottiin myös että endometrioosikystien vuoksi leikkaus on todennäköinen ennen seuraavaa ivf-kiertoa mikäli siihen joudutaan. Endo on levittäytynyt pistoshoidon oireista päätellen jo ylävatsalle saakka. On ihme että mä en kipuile sitä,en tiennyt koko riesasta ennenkuin hakeuduttiin lääkäriin selvittämään miksi en raskaudu. Pahinta tuhoa se on kuitenkin tehnyt munasarjoille,vasen puoli on jo lähes menetetty. Punktiossa siihen ei kajottu mitenkään. Oikealta puolelta 2 follia oli tyhjiä,yhdessä oli solukkoa (mitä se ikinä tarkottaakaan) mutta ei munasolua, ja vain kahdessa follikkelissa munasolu. Jännitän mahdollista leikkausta myös sen vuoksi että lääkärin mukaan ei ole tavatonta että toimenpiteessä joudutaan mahdollisten pesäkkeiden vuoksi poistamaan myös pätkä suolta,eli mulla se tarkoittaa isoa leikkausta.

Meilläkin pakkasessa yksi alkio kuten yllä jo kirjoitin. Samassa veneessä ollaan :Heartred Pelottaa tosi paljon että mahdollinen toimenpide vie lopunkin terveen kudoksen munasarjoista. Toivon sydämestäni kaikkea hyvää teidän tielle!

Ollaan todellakin samassa veneessä! :Heartred

Puhuin lääkärin kanssa tänään. Ovulaatiosta huolimatta ei päästä PASiin tässä kierrossa koska ei ollut optimaalinen. Limakalvo vaikka oli paksuuntunut niin rakenne ei ollut riittävän hyvä. Lisäksi kun ei ultrassa näkynyt selkeää follia. Suunnitelma on nyt seuraavanlainen. Ensi kierrosta ilmoittaudun taas PASiin ja tulee lääkkeellinen kierto. Tammikuussa on heillä hoitokokous missä endometrioosiin erikoistunut lääkäri/kirurgi arvioi kannattaako leikata ennen seuraavaa IVF kierrosta jos en tästä PAsista tule raskaaksi.

Tietääkö kukaan:
- Onko HUS auki välipäivinä (28-31.12.)?
- Eroaako onnistumisprosentti luonnolliseen ja lääkkeelliseen kiertoon?
- Mitä muita eroja on luonnollisessa ja lääkkeellisessä alkion siirrossa?
 
Ollaan todellakin samassa veneessä! :Heartred

Puhuin lääkärin kanssa tänään. Ovulaatiosta huolimatta ei päästä PASiin tässä kierrossa koska ei ollut optimaalinen. Limakalvo vaikka oli paksuuntunut niin rakenne ei ollut riittävän hyvä. Lisäksi kun ei ultrassa näkynyt selkeää follia. Suunnitelma on nyt seuraavanlainen. Ensi kierrosta ilmoittaudun taas PASiin ja tulee lääkkeellinen kierto. Tammikuussa on heillä hoitokokous missä endometrioosiin erikoistunut lääkäri/kirurgi arvioi kannattaako leikata ennen seuraavaa IVF kierrosta jos en tästä PAsista tule raskaaksi.

Tietääkö kukaan:
- Onko HUS auki välipäivinä (28-31.12.)?
- Eroaako onnistumisprosentti luonnolliseen ja lääkkeelliseen kiertoon?
- Mitä muita eroja on luonnollisessa ja lääkkeellisessä alkion siirrossa?

Voi että,toivotaan että PAS onnistuu sitten tammikuussa paremmin lääkkeelliseen kiertoon :Heartred

Soitin tänään tuloksen hoitajalle ja myös meitä odottaa PAS tammikuussa. Kokeillaan ensin luonnolliseen kiertoon,mutta jos ei onnistu niin vaihdetaan lääkkeelliseen seuraavassa. Kylläpä mennäänkin samaa rataa! Myös mua kiinnostaa sun esittämät kysymykset.
 
Mitä olen lukenut, niin onnistumisprosentit on samat lääkkeellisessä ja luonnollisessa kierrossa. Lääkkeellisessä voi siirtopäivän suunnitella. Koska omaa keltarauhasta ei lääkkeellisessä ole, tukilääkitys jatkuu pitkään jos raskaus alkaa, olikohan jonnekin rv 10 asti.
 
Olen myös samassa käsityksessä ettei ole prosenteissa eroa. Ainakaan merkittävää. Luonnollinen on tietysti mahdollinen vain silloin kun ovulaatio tapahtuu. Lääkkeellisen etuja tuo ajoittamisen mahdollisuus, aina pääsee siirtoon sillä.

Meille tehtiin kaksi lääkkeellistä passia heti punktiosta seuraavaan kiertoon. Molemmat negoja. Pyysin välikiertoa ja luonnollista sen perään. Siitä tuli nyt sitten tänä aamuna plussa. Väittäisin, et kannattaa kokeilla kumpaakin. Mistä näistä tietää mikä niistä sitten oikein on.
Ja tosiaan lääkkeellisessä tukilääkitys kestää siihen asti kunnes istukka hoitaa hommat.
Meillä oli luteaalituki myös tässä luonnollisessa ja lääkärin mielestä lugeja jatketaan nyt sitten varhaisultraan asti. Ei kaiketi ihan tyypillistä, mutta mulle se passaa kyllä.

Tsemppiä naiset tammikuulle! Olkoon se teidän kuukausi!!
 
Mulla on O oltra nyt 13.1 ja kyllä jo jännittää, että kuinka käy. Voinko käydä yksityisellä ottamassa hcg-arvon jos Tays ei ota niitä, jos ikinä sinne asti päästään? Pitkällä kaavalla mennään. Sumuttelut alkaa 2.1
 
Hei vaan kaikille,

Palailen kertomaan ja tsemppaamaan muita. Aina ei onnistu, kaksi luomulasta selittämätön lapsettomuus, ikä 39v. Kolme julkista IVF, kaikista tuoresiirtoon top 4AA alkioilla ja yksi PAS. Hoitojakso päättyy tuloksettomuuteen. Jokaisella hoidolla olen tehnyt plussan jossain vaiheessa kiertoa, hän ei vain jostain syystä kiinnity loppuun asti. Kaikki maailman kokeet tehty Era-testejä myöden akupunktioon ja vuosi 2020 takana. Mitään vikaa ei kummassakaan, eikä elintavoissa ole korjattavaa, paino BMI 22. Näillä vuoteen 2021, jaa a, mitähän sitä keksisi.
 
Hei vaan kaikille,

Palailen kertomaan ja tsemppaamaan muita. Aina ei onnistu, kaksi luomulasta selittämätön lapsettomuus, ikä 39v. Kolme julkista IVF, kaikista tuoresiirtoon top 4AA alkioilla ja yksi PAS. Hoitojakso päättyy tuloksettomuuteen. Jokaisella hoidolla olen tehnyt plussan jossain vaiheessa kiertoa, hän ei vain jostain syystä kiinnity loppuun asti. Kaikki maailman kokeet tehty Era-testejä myöden akupunktioon ja vuosi 2020 takana. Mitään vikaa ei kummassakaan, eikä elintavoissa ole korjattavaa, paino BMI 22. Näillä vuoteen 2021, jaa a, mitähän sitä keksisi.

Kliinisesti todetuista raskauksista 10–15 % keskeytyy ja näistä valtaosa ennen 13:ta raskausviikkoa. Yli puolet yksittäisistä keskenmenoista johtuu sikiön kromosomipoikkeavuudesta, ja infektio ja hormonihäiriöt ovat muita mahdollisia keskenmenon syitä. Keskenmenoa sanotaan toistuvaksi, jos samalla naisella keskeytyy kolme peräkkäistä raskautta; näin tapahtuu noin 1 %:ssa kaikista raskauksista. Jokin poikkeava löydös todetaan joka toisella toistuvan keskenmenon saaneella. Asetyylisalisyylihappo tai hepariini tai niiden yhdistelmä voi estää keskenmenon ainakin niillä naisilla, joilla on todettu fosfolipidivasta-aineita. Kolmen keskenmenon jälkeen 60–86 % naisista onnistuu seuraavassa raskaudessa, mutta niihin liittyy lisääntynyt ennenaikaisen synnytyksen, sikiön kasvunhidastuman ja pre-eklampsian riski. Sokeriaineenvaihdunnan häiriöt ovat tavallisia. Toistuvista keskenmenoista kärsivien potilaiden raskaudet vaativat siten seurantaa erityisklinikassa, jossa voidaan antaa myös potilaan tarvitsemaa psyykkistä tukea. Keskenmeno on yleisin raskauskomplikaatio: 10–15 % kliinisesti todetuista raskauksista keskeytyy. Jos keskenmenoihin laskettaisiin ne hedelmöityneiden munasolujen menetykset, jotka tapahtuvat ensimmäisinä päivinä hedelmöityksen jälkeen, keskenmenotaajuus olisi jopa 31–62 % (Stirrat 1990a, Hatasaka 1994). Noin 80 % keskenmenoista tapahtuu ennen 13:ta raskausviikkoa (Turnbull 1985). Jos raskaus keskeytyy 20.-22. raskausviikon jälkeen tai sikiön paino on yli 500 g, puhutaan Maailman terveysjärjestön määritelmän mukaisesti synnytyksestä.

Keskenmenon voivat aiheuttaa monet tekijät (taulukko 1 1). Koska keskenmeno on hyvin yleinen ja koska toisaalta spesifisiä hoitoja on hyvin vähän, käynnistetään tutkimukset keskenmenojen syyn selvittämiseksi vasta kun kolmas peräkkäinen raskaus päätyy keskenmenoon (taulukko 2 2). Tällöin puhutaan toistuvasta keskenmenosta (ns. habituaalinen abortti), ja tällainen tapahtuu noin 1 %:ssa kaikista raskauksista (Stirrat 1990b, Hatasaka 1994). Toistuvassa keskenmenossa puhutaan "primaariaborteeraajista", jos naisen kaikki raskaudet ovat päätyneet keskenmenoon ja "sekundaariaborteeraajista", jos keskenmenoja ilmaantuu yhden tai useamman synnytykseen päättyneen raskauden jälkeen.

Taulukko 1. Tekijöitä, joiden on esitetty aiheuttavan keskenmenoja
Sikiöperäiset syyt
  • Kromosomipoikkeavuudet (50–60 %:ssa, yleisin 16-trisomia)
  • Synnynnäiset kehityshäiriöt
Äidistä johtuvat syyt
  • Kohtuperäiset viat (kohdun rakennepoikkeavuudet, submukoottiset myoomat, kohtuontelon kiinnikkeet, kohdun kaulakanavan heikkous)
  • Hormonaaliset häiriöt (ovulaatiohäiriöt ja keltarauhasen vajaatoiminta, kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta, diabetes)
Isästä johtuvat syyt?
Taulukko 2. Toistuvan keskenmenon mahdolliset aiheuttajat ja tarvittavat tutkimukset
Syy Tutkimukset
Kromosomien rakenteellinen poikkeavuus Kromosomitutkimus molemmille puolisoille
Kohtupoikkeavuus Kaikututkimus, hysteroskopia, laparoskopia
Kohdun kaulakanavan heikkous Kohdun kaulakanavan seuranta kaikututkimuksella raskauden aikana
Hormonaalinen häiriö (keltarauhasen vajaatoiminta, LH:n hypersekreetio, hyperandrogenismi, kilpirauhasen sairaudet, diabetes) Hormonitutkimukset, kaikututkimus, endometriumbiopsia, HbA1c
Autoimmunologiset poikkeavuudet Lupusantikoagulantti, kardiolipiinivasta-aineet, trombosyyttimäärät
Infektiot Spesifiset infektionäytteet, gram-värjäykset

Tässä olisi vuodelle 2021 tekemistä...Näitä itsekin pohdiskelin aikoinani.
 
Hei vaan kaikille,

Palailen kertomaan ja tsemppaamaan muita. Aina ei onnistu, kaksi luomulasta selittämätön lapsettomuus, ikä 39v. Kolme julkista IVF, kaikista tuoresiirtoon top 4AA alkioilla ja yksi PAS. Hoitojakso päättyy tuloksettomuuteen. Jokaisella hoidolla olen tehnyt plussan jossain vaiheessa kiertoa, hän ei vain jostain syystä kiinnity loppuun asti. Kaikki maailman kokeet tehty Era-testejä myöden akupunktioon ja vuosi 2020 takana. Mitään vikaa ei kummassakaan, eikä elintavoissa ole korjattavaa, paino BMI 22. Näillä vuoteen 2021, jaa a, mitähän sitä keksisi.

Ainiin onko puolisosi sama tällä hetkellä, kun oli luomulasten aikaan?
 
Olen myös samassa käsityksessä ettei ole prosenteissa eroa. Ainakaan merkittävää. Luonnollinen on tietysti mahdollinen vain silloin kun ovulaatio tapahtuu. Lääkkeellisen etuja tuo ajoittamisen mahdollisuus, aina pääsee siirtoon sillä.

Meille tehtiin kaksi lääkkeellistä passia heti punktiosta seuraavaan kiertoon. Molemmat negoja. Pyysin välikiertoa ja luonnollista sen perään. Siitä tuli nyt sitten tänä aamuna plussa. Väittäisin, et kannattaa kokeilla kumpaakin. Mistä näistä tietää mikä niistä sitten oikein on.
Ja tosiaan lääkkeellisessä tukilääkitys kestää siihen asti kunnes istukka hoitaa hommat.
Meillä oli luteaalituki myös tässä luonnollisessa ja lääkärin mielestä lugeja jatketaan nyt sitten varhaisultraan asti. Ei kaiketi ihan tyypillistä, mutta mulle se passaa kyllä.

Tsemppiä naiset tammikuulle! Olkoon se teidän kuukausi!!

Varovaiset onnittelut plussasta!! :smiley-bounce013 Jei!
 
Hei vaan kaikille,

Palailen kertomaan ja tsemppaamaan muita. Aina ei onnistu, kaksi luomulasta selittämätön lapsettomuus, ikä 39v. Kolme julkista IVF, kaikista tuoresiirtoon top 4AA alkioilla ja yksi PAS. Hoitojakso päättyy tuloksettomuuteen. Jokaisella hoidolla olen tehnyt plussan jossain vaiheessa kiertoa, hän ei vain jostain syystä kiinnity loppuun asti. Kaikki maailman kokeet tehty Era-testejä myöden akupunktioon ja vuosi 2020 takana. Mitään vikaa ei kummassakaan, eikä elintavoissa ole korjattavaa, paino BMI 22. Näillä vuoteen 2021, jaa a, mitähän sitä keksisi.
Onko teillä tutkittu alkion kromosomit ennen alkionsiirtoa? Kromosomit voivat olla pahasti vialliset vaikka alkio näyttäisi huippulaatuiselta, minulla oli 3 TOP alkiota, joista kahdella kromosomit olivat silkkaa kuraa.
 
En ole vielä testannut, mutta nyt alkoi tuhruttaa ruskeaa läpi Lugejen. Aiemmin luget on kyllä pitäneet vuodot poissa. Kai se on huomenna testattava. Maanantaina vasta on virallinen testipäivä.
 
Onko teillä tutkittu alkion kromosomit ennen alkionsiirtoa? Kromosomit voivat olla pahasti vialliset vaikka alkio näyttäisi huippulaatuiselta, minulla oli 3 TOP alkiota, joista kahdella kromosomit olivat silkkaa kuraa.

Meillä ei koskaan testattu..Sanoiko perinnöllisyyspoli syytä, miksi kromosomit ovat "kuraa"?
 
Kaikki mitä on lääkärin mielestä ollut syytä tutkia, on tutkittu. Joko kiinnittymisessä on vika tai sitten vuosi on lyhyt aika yrittää, näin meille on sanottu. Puoliso on eri, tutkittu ja kaikki hänelläkin niin kuin pitääkin. Varasin ajan yksityiselle lapsettomuusgynelle, katsotaan mitä siellä tuumataan.
 
Meillä ei koskaan testattu..Sanoiko perinnöllisyyspoli syytä, miksi kromosomit ovat "kuraa"?
Oltiin siis yksityisellä. Ja näin tulokset itse, niissä oli eriteltynä kaikki viat. Kun normaalisti ihmisellä on 23 paria kromosomeja, oli näillä viallisilla joitain kromosomeja vain yksi ja joitain 3. Eikä vikaa ollut vain yhdessä kromosomiparissa, vaan toisella oli vikaa viidessä parissa, toisella neljässä parissa, eli elävä vauvoja niistä ei olisi missään tapauksessa tullut, sen verran moninkertaiset viat olivat.

Halusin itse tuon alkioiden kromosomien tarkistuksen siksi, että iän myötä munasolujen laatu heikkenee, ja viallisista munasoluista tulee joko negoja, keskenmenoja tai geneettisiä keskeytyksiä. Minulla ei ollut iän puolesta enää aikaa kokeilla raskauksia ja katsoa tuleeko keskenmeno vai tulisiko sattumalta terve, koska yhdessä hoidossa/raskaudessa/keskenmenossa vierähtää helposti puoli vuotta ennen kuin voi taas yrittää uudestaan, eikä tuo ole muutenkaan mikään mieltä ylentävä kokemus. Helpompi tutkia alkioiden kromosomit, ja siten välttyä huonojen alkioiden siirrolta kokonaan.
 
Onnea kaikille plussanneille ja paljon tarrasukkia matkaan. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Tsemppiä kaikille negan saaneille. Toivottavasti seuraavalla kerralla onnistaa!

Itsellä edessä 2.ivf alkuvuodesta. Toivottavasti on tuloksekkaampi hoitokierto ja saisi pakkaseenkin enemmän kuin yhden.

Olen tilannut nyt itselleni geleet ja ubikinonia tulevia hoitoja varten. Aloitan niiden käytön heti kun saapuvat. On sen verran niitä kehuttu että pakko itsekin kokeilla. Ei kai niistä haittaakaan ole? Kysymys: oletteko käyttänyt näitä jatkuvasti vai täytyykö ne lopettaa esim punktion/siirron tienoilla?
 
Ollaan todellakin samassa veneessä! :Heartred

Puhuin lääkärin kanssa tänään. Ovulaatiosta huolimatta ei päästä PASiin tässä kierrossa koska ei ollut optimaalinen. Limakalvo vaikka oli paksuuntunut niin rakenne ei ollut riittävän hyvä. Lisäksi kun ei ultrassa näkynyt selkeää follia. Suunnitelma on nyt seuraavanlainen. Ensi kierrosta ilmoittaudun taas PASiin ja tulee lääkkeellinen kierto. Tammikuussa on heillä hoitokokous missä endometrioosiin erikoistunut lääkäri/kirurgi arvioi kannattaako leikata ennen seuraavaa IVF kierrosta jos en tästä PAsista tule raskaaksi.

Tietääkö kukaan:
- Onko HUS auki välipäivinä (28-31.12.)?
- Eroaako onnistumisprosentti luonnolliseen ja lääkkeelliseen kiertoon?
- Mitä muita eroja on luonnollisessa ja lääkkeellisessä alkion siirrossa?


Tietääkseni HUS on auki välipäivinä. Mulla on testipäivä jouluaattona... ja käskivät ilmoittaa sen tuloksen hoitopolulle viimeistään vkl aikana, jotta katsovat sen sitten maanantaina. Muihin siun kysymyksiin miulla ei ole valitettavasti vastausta.
 
Tietääkseni HUS on auki välipäivinä. Mulla on testipäivä jouluaattona... ja käskivät ilmoittaa sen tuloksen hoitopolulle viimeistään vkl aikana, jotta katsovat sen sitten maanantaina. Muihin siun kysymyksiin miulla ei ole valitettavasti vastausta.

Kiitos paljon tästä vastauksesta :Heartred tää oli kyllä se tärkein!
 
Kaikki mitä on lääkärin mielestä ollut syytä tutkia, on tutkittu. Joko kiinnittymisessä on vika tai sitten vuosi on lyhyt aika yrittää, näin meille on sanottu. Puoliso on eri, tutkittu ja kaikki hänelläkin niin kuin pitääkin. Varasin ajan yksityiselle lapsettomuusgynelle, katsotaan mitä siellä tuumataan.

Eri puoliso on kyllä eri asia näissä. Mulla on monta kaveria, joilla on luomuna sitten seuraavan kumppanin kanssa tullut (vaikka exän kanssa olivat selittämättömiä). Äänestäisin myös yksityisen varaamista, julkisella on varmaan joku limitti siinä, mitä lähtevät tekemään. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top