IVF/ICSI 2020

Tuo kaikki on tietenkin totta. Mutta myöskin se, että jos joku saa kaksi kolme munasolua (kuten minä 3-5 kerralla, eikä kaikki hedelmöity) ja niistä lähdetään etsimään yhtä pgs-normaalia, niin voi joutua tekemään vaikka 7-8 sykliä. Sen sijaan joku niistä jotka kolmipäiväisenä siirretään voi jaksaa kehittyä kohdussa, mutta ei maljalla, ja joku joka on pgs-testin mukaan korkeamosaiikkinen voisikin tuottaa normaalin raskauden ja lapsen. PGS ei anna näille mahdollisuutta. Hyvämunaiselle homma varmaan sopii kyllä. Lisäksi jenkkipalstoilla on aika moni testauttanut alkioita uudelleen, kun ns normaaleja ei ole vain saatu, ja on käynyt ilmi että osa tuloksista on ollut virheellisiä tai ei toistettavissa. Alkio toki myös kärsii toistuvasta biopsoinnista ja voi olla että sitten ei enää pysty kehittymään.

Melkein kaikissa alkioissa on jonkin verran aneuploidisuutta blastokystivaiheessa. PGS-menetelmän normaalin raja-arvo on alle 20%, eli eivät nekään ole välttämättä joka solun osalta normaaleja.

Tää ei ole mikään mun henkilökohtainen missio PGS:aa vastaan, mutta kerron vaan mihin se perustuu, kun sitä yksinkertaisena ja aika erehtymättömänä mainostetaan. Kivahan se olisi jos tuottaisi munasoluja niin että niitä olisi varaa laittaa testaukseen. Keskenmenon kauheuden kyllä tiedän omakohtaisesti.

Luin tuon katsauksen kokonaan tietenkin, en muuten siihen viittaisi. Kysehän on siitä miten tuloksia tulkitaan. Tässä todettiin, että per alkanut hoitosykli PGS tuottaa vähemmän syntyneitä lapsia. Pitäisi varmasti tehdä hyvä satunnaisestettu tutkimus jossa myös keskenmenojen määrä ym. otettaisiin huomioon. Sellaista kuitenkaan ei vielä ole. Toistaiseksi useakin klinikka (ainakin ulkomailla) toteaa että PGS saattaa vaikeuttaa niiden raskaaksi tuloa, joilla on huono munasolureservi.
Siksipä tätäkin pitää käyttää ottaen huomioon yrittäjien omat toiveet ja päämäärät ja tilanteen. Jos joku tämän haluaa siksi, ettei halua yhtään turhaa siirtoa, eikä esim. halua yrittää kolmipäiväisillä ollenkaan, niin silloin tämä on yrittäjälle täsmälleen oikea ratkaisu. Ei mikään ratkaisu ole kaikille oikea tai kaikille väärä, vaan ihan on jokaisen yksilöllisestä tilanteesta ja yksilöllisistä prioriteeteista kyse.

Tuossakin tutkimuksessa yritetään yleistää, ettei sovi vanhoille, mutta siinäkin yleistyksessä on takana oletus, että vanhoilla on huono munasolureservi ja että stimulaatiossa tulee vähän munasoluja. Minä olin hoitojen aikaan vanha (42) ja minulla yhdessä stimulaatiokierrossa tuli 19 munasolua, suurin osa sutta ja sekundaa, mutta onneksi se yksi terve löytyi. Siitä yhdestä ainoasta PASsista tuli vauva, ei siis yhtä ainutta turhaa siirtoa. Kolmipäiväisenä hengissä oli 7 hyvää alkiota, joten pitkällä viljelyllä ja alkiodiagnostiikalla löydettiin se ehdottomasti paras alkio ja saatiin 6 heikompaa pois, ja kertalaakista vauva. Jos yhtään tervettä ei olisi löytynyt, en olisi halunnut yrittää lyhyemällä viljelyllä tai siirtää tutkimattomia alkioita; biologinen lapsi ei ole minulle niin suuri proriteetti, että haluaisin tuollaista riskiä ottaa. Olishan niistä nelipäiväisenä veivinsä heittäneistä jokin saattanut jatkaa kasvuaan kohdussa, mutta minusta jo se on merkki kehnosta alkiosta, ettei se jaksa jatkaa kasvua maljalla, enkä sellaista siksi myöskään haluaisi siirtoon.

Tuossa tutkimuksessa todettiin, että jos verrataan terveeksi todetun alkion siirtoa tutkimattoman alkion siirtoon, on terveellä paremmat mahdollisuudet, ja tutkimuksen tekijät eivät halunneet tätä verrata. Minulle tämä alkionsiirtojen vertailu on oleellisin tieto, koska hoitosyklejä voin tehdä vaikka kymmenen, mutta alkiosiirtoja en.
 
Heippa ja hyvää joulun odotusta teille kaikille. Tänään kävin hakemassa 3-4 päiväisen kyytiin ja kaikki pitäis olla mainiosti! Pissille en vieläkään ole uskaltanut, ettei vaan tapahdu mitään.
 
Tuossapa se ero Suski75. Minä tuotan sen 3-5 munasolua, ja tarvitsen alle pohjustuskierron, joten yksi stimulaatio vie pari kuukautta. Niinpä että saataisiin tarpeeksi blastoja pakkaseen, pitäisi kiertoja tehdä todennäköisesti kuusikin, eli menisi vajaa vuosi. Sitten nämä kolme blastoa sulatettaisiin näytteenottoa varten ja biopsoitaisiin ja pakastettaisiin uudelleen, soluvaurioita varmasti tulisi, ja monikohan olisi normaali... Tietenkin asia on eri jos saa 19 munasolua. Siitä olen suunnattoman kateellinen sinulle ja jos itse saisin niin paljon, toki voisi PGS:n tehdä. Mutta kyse ei ollutkaan iästä vaan huonosta reservistä. Ne korreloivat jonkin verran, mutta eivät täysin.

Lisäys vielä: ulkomaisilla foorumeilla on myös tullut ihan paljon vastaan sitä että on siirretty parikin Pgs-normaalia, mutta raskaus ei silti ole alkanut. Se ei siis ole tae vauvasta.

Siitä, ovatko sellaiset kolmipäiväiset jotenkin huonoja jotka eivät jaksa maljalla viisipäiväisiksi, ei tietenkään ole tutkimuksia, koska yhden alkion elämä kulkee vain kertaalleen. Mutta on niitä naisia jotka eivät ikinä saaneet yhtään blastoa mutta tulivat kolmipäiväisestä raskaaksi lopulta. Ehkä ne lapset sitten eivät väittele tohtoriksi, tai jotain...
 
Muokattu viimeksi:
Sitten edellä olevaan keskusteluun: kyllähän viisipäiväiset alkiot käsittääkseni aika kiistattomasti kiinnittyvät tilastollisesti paremmin kuin kolmipäiväiset. Kyllä se puhuu sen puolesta, että ainakin isommassa mittakaavassa ne jotka eivät jaksa viisipäiväisiksi eivät olisi kiinnittyneet muutenkaan. Tietenkään yksittäisestä alkiosta ei voi koskaan tietää, olisiko juuri se jaksanut kohdussa paremmin kuin maljalla.

Minäkin olen jo aiemmin puhunut täällä meidän PGS-kokemuksesta. 37-vuotiaana translokaatiomiehen puolisona PGS oli mulle (ja meille) ihan ehdoton, vaikka lääkäri ei sitä meidänkään tilanteessa nähnyt millään tavalla välttämättömänä. Mulla oli vähän sama tilanne kuin Suski75:llä, eli melko paljon alkioita, joista perinnöllisyyslääkärin arvion mukaan tilastollisesti 25% tulisi olemaan koromosomeiltaan normaaleja. Oli aivan selvää, että koska taloudellisesti oli mahdollisuus, halusin saada tiedon siitä, mitkä yksilöt kannattaa siirtää ja mitkä johtavat väistämättä ajan menetykseen, keskenmenoihin ja kyyneliin.

Meillä kävi tuuri, koska kaikki satunnaiset kromosomiongelmat sattuivat niille samoille alkioille, jotka olivat perineet isältään epätasapainoisen translokaation. Terveitä löytyi kolme, ja meillä nämä löydökset eivät korreloineet millään tavalla alkion visuaalisen laatuluokituksen kanssa (roskiin meni parikin AA:ta ja löytyi terve CC). Terve alkio siirrettiin ja nyt olen menossa viikolla 19.

Tietenkään PGS-normaali alkio ei ole raskauden tae, eivät kaikki kiinnittymisongelmat johdu alkiosta, ja alkiossa voi olla myösvikaa joka ei PGS-tutkaan jää (esim. DNA-fragmentaatio).

Olen kyllä juuri samaa mieltä kuin kaikki aiemmat kommentit, PGS:n sopivuus riippuu tilanteesta ja omista tarpeista, eikä taloudellinenkaan panos ole mitenkään yhdentekevä asia. En tiedä, siirretäänkö Suomessa vielä mosaikismialkioita, mutta jos meillä sellaisia olisi ollut ja terveitä ei, niin olisin kyllä ollut taipuvainen sellaisen siirtämään.
 
Sitten edellä olevaan keskusteluun: kyllähän viisipäiväiset alkiot käsittääkseni aika kiistattomasti kiinnittyvät tilastollisesti paremmin kuin kolmipäiväiset. Kyllä se puhuu sen puolesta, että ainakin isommassa mittakaavassa ne jotka eivät jaksa viisipäiväisiksi eivät olisi kiinnittyneet muutenkaan. Tietenkään yksittäisestä alkiosta ei voi koskaan tietää, olisiko juuri se jaksanut kohdussa paremmin kuin maljalla.

Minäkin olen jo aiemmin puhunut täällä meidän PGS-kokemuksesta. 37-vuotiaana translokaatiomiehen puolisona PGS oli mulle (ja meille) ihan ehdoton, vaikka lääkäri ei sitä meidänkään tilanteessa nähnyt millään tavalla välttämättömänä. Mulla oli vähän sama tilanne kuin Suski75:llä, eli melko paljon alkioita, joista perinnöllisyyslääkärin arvion mukaan tilastollisesti 25% tulisi olemaan koromosomeiltaan normaaleja. Oli aivan selvää, että koska taloudellisesti oli mahdollisuus, halusin saada tiedon siitä, mitkä yksilöt kannattaa siirtää ja mitkä johtavat väistämättä ajan menetykseen, keskenmenoihin ja kyyneliin.

Meillä kävi tuuri, koska kaikki satunnaiset kromosomiongelmat sattuivat niille samoille alkioille, jotka olivat perineet isältään epätasapainoisen translokaation. Terveitä löytyi kolme, ja meillä nämä löydökset eivät korreloineet millään tavalla alkion visuaalisen laatuluokituksen kanssa (roskiin meni parikin AA:ta ja löytyi terve CC). Terve alkio siirrettiin ja nyt olen menossa viikolla 19.

Tietenkään PGS-normaali alkio ei ole raskauden tae, eivät kaikki kiinnittymisongelmat johdu alkiosta, ja alkiossa voi olla myösvikaa joka ei PGS-tutkaan jää (esim. DNA-fragmentaatio).

Olen kyllä juuri samaa mieltä kuin kaikki aiemmat kommentit, PGS:n sopivuus riippuu tilanteesta ja omista tarpeista, eikä taloudellinenkaan panos ole mitenkään yhdentekevä asia. En tiedä, siirretäänkö Suomessa vielä mosaikismialkioita, mutta jos meillä sellaisia olisi ollut ja terveitä ei, niin olisin kyllä ollut taipuvainen sellaisen siirtämään.

Meille voidaan kuulemma perinnöllisyyslääkärin kanssa keskusteltuamme siirtää lievästi mosaikistinen alkio, jos kumpikaan näistä kahdesta paremmasta ei lähde matkaan. Riippuu siis mosaikismin asteesta. Mutta toivottavasti tähän ei tarvitsisi mennä vaan tärppäisi sen sijaan.

Muoks: en siis tiedä siirretäänkö kaikille mosaikistisia, vai vaan meille joiden oli hankala saada ylipäänsä alkioita, jotka eivät kanna puolison sairausgeenejä.
 
Koronavirusrokote ja hoidot. Tuli mieleen, että meinaatteko ottaa rokotteen, jos se on mahdollista? Aloitan työt 12.3 sairaalassa ja mietin, että uskallanko tota rokotetta ottaa, jos olen raskaana. Vai onko isompi riski jos sairastuisi koronavirukseen? Miten te muut olette ajatelleet tehdä?

Minäkin olen pohtinut tätä asiaa. Itsekin kuulun SoTe alalle ja ensimmäisten joukossa jolle rokotetta tarjotaan. Toivoisin että voisi ekassa erässä kieltäytyä ja ottaa sen myöhemmin kun on nähty tarpeeksi monta keissiä raskaana olevista naisista joilla seuranta edennyt synnytykseen asti.
Mutta milläköhän sen selittää että kieltyätyy rokotteesta? Vai onko se kaikille sitten ilmiselvä jos sanoo ettei voi sitä ottaa.
 
Heippa ja hyvää joulun odotusta teille kaikille. Tänään kävin hakemassa 3-4 päiväisen kyytiin ja kaikki pitäis olla mainiosti! Pissille en vieläkään ole uskaltanut, ettei vaan tapahdu mitään.

'Käy nyt ihmeessä pissillä :) et voi pissiä, kakkia tai muutenkaan saada alkiota sieltä helposti ulos. Mulla aina sanottiin siirron jälkeen että nyt voit käydä pissalla, kun siinä on rakko jo aika tiukilla.
 
Heippa taas! Tukeudun teihin rakkaat virtuaaliystävät, eilisen siirron jälkeen ollut kauhea olo, hutera ja sydän tykyttää sekä hieman yököttävä. Onko muilla ilmennyt tällaista? Eikai tämä ole merkki jostain pahasta. En saanut nukuttua ollenkaan. Vaan katkonaisesti ja heräilin koko ajan. Pelkään pahinta. Mulla nyt mennyt koko aika keltarauhashormoni sekä suunkautta että puikkona ja huomenna pitäis ottaa gonapeptyl.
 
Muokattu viimeksi:
Hei!

Minulla oli juuri tuollaista oloa ensimmäisen siirron jälkeen. Arvelen, että itselläni oli kyse vielä punktion jälkeisistä oireista kun se päivä oli ollut ensimmäinen vähän aktiivisempi.

Milloin teillä on alkaneet kuukautiset Cyclogestin lopettamisen jälkeen..? Tein sunnuntaina negatiivisen raskaustestin ja viimeinen puikko lauantai-iltana. Edelleen vain ruskeaa, hyvin pientä vuotoa.. Tein vielä yhden testin, joka myös negatiivinen, mutta tunnin päästä siinä näkyikin selkeä, mutta hailakka viiva. Nyt siis jo olisi pp 15, eli pitäisi kyllä näkyä muutenkin, jos olisi kiinnittinyt ja kaikki hyvin.
 
Sweetbaby: ehkä kannattaa kysyä klinikalta ohjeita? Mulle on tehty vain pakastesiirtoja, mutta aina ollut siirron jälkeen vointi aivan mainio. Punktion jälkeisestä ajasta ei voi sanoa samaa ja lievä hyperi olikin. Alkava raskaus kuitenkin pahentaa hyperiä ja jos sellaisesta on kyse, pitää olla yhteydessä lääkäriin. Ja heti.

Ei kai siihen testiin tule mitään myöhäistä haamuviivaakaan, jos se on nega? Tosin joillain testeillä voi kai näitäkin ominaisuuksia olla, näin olen lukenut. Omiin negoihin ei ole ylimääräisiä viivoja tullut missään ajassa.
Sinuna BertaX testaisin uudestaan. Jospa se olisi kuitenkin positiivinen!!
 
Kyselin tänään alkionsiirron jälkeen niitä syyskuisen punktion tarkempia tuloksia, että miten meillä niin iso lasku 18 follikkelista vain 7 munasoluun. Lääkärin vahva veikkaus oli, että irrotuspiikki ei ole toiminut. Eli jos joudutaan mennä seuraavaan stimulaatioon, niin vaihtuu lääkitys.

Meillä on ihan huippulääkäri, vastailee kaikkiin kysymyksiin niin että oon saanut tarvittavan selville, eikä turhaudu missään vaiheessa.

Yllätyksenä oli myös siirron helppous, mulle oli inssit helppoja, mutta pas vielä helpompi. Klinikalta saa hyvät paperit mukaan ja siinä lukikin "ET Difficulty: Helppo" :grin

Meillä oli myös alkionluokitus papereissa ylhäällä, tänään siirretty oli 4+ luokan alkio ja merkattu top-sarakkeeseen. Onko kellään tietoa noista luokitteluista tai linkkiä artikkeliin?
 
Kyselin tänään alkionsiirron jälkeen niitä syyskuisen punktion tarkempia tuloksia, että miten meillä niin iso lasku 18 follikkelista vain 7 munasoluun. Lääkärin vahva veikkaus oli, että irrotuspiikki ei ole toiminut. Eli jos joudutaan mennä seuraavaan stimulaatioon, niin vaihtuu lääkitys.

Meillä on ihan huippulääkäri, vastailee kaikkiin kysymyksiin niin että oon saanut tarvittavan selville, eikä turhaudu missään vaiheessa.

Yllätyksenä oli myös siirron helppous, mulle oli inssit helppoja, mutta pas vielä helpompi. Klinikalta saa hyvät paperit mukaan ja siinä lukikin "ET Difficulty: Helppo" :grin

Meillä oli myös alkionluokitus papereissa ylhäällä, tänään siirretty oli 4+ luokan alkio ja merkattu top-sarakkeeseen. Onko kellään tietoa noista luokitteluista tai linkkiä artikkeliin?

Joskus voi myös olla niin, että munarakkuloiden koossa on niin suurta vaihtelua, että saadaankin vain muutama munasolu, vaikka rakkuloita olisi ollut enemmän. Mulla kävi tokassa ivf-hoidossa niin. En muista juuri nyt tarkemmin määriä, mutta jotain siihen suuntaan, että oli yli 10 munarakkulaa ja vain muutama munasolu. Osa munarakkuloista olikin sitten liian pieniä vielä. Mielestäni pitkä kaava tuotti mulla tasaisemman kokoisia munarakkuloita, tuo hoito tehtiin lyhyellä flare up kaavalla.
 
Olin hieman hätähousu ja tein äsken testin. Hieman oli vielä hailakka positiivinen, mutta kuitenkin selkeästi erottuva. Mieskin sen unenpöpperössä näki helposti kun tönin hänet hereille :grin

PAS oli siis 14.12. ja päädyin tekemään testin, koska mulla oli useampia jänniä oireita. Olen tosi helpottunut, etten kuvitellut kaikkia niistä. Pitäkää peukut pystyssä, että viiva vahvistuu kun virallinen testipäivä on 28.12. Nyt voi lähteä kyllä hyvillä mielin joulunviettoa kohti!
 
Olin hieman hätähousu ja tein äsken testin. Hieman oli vielä hailakka positiivinen, mutta kuitenkin selkeästi erottuva. Mieskin sen unenpöpperössä näki helposti kun tönin hänet hereille :grin

PAS oli siis 14.12. ja päädyin tekemään testin, koska mulla oli useampia jänniä oireita. Olen tosi helpottunut, etten kuvitellut kaikkia niistä. Pitäkää peukut pystyssä, että viiva vahvistuu kun virallinen testipäivä on 28.12. Nyt voi lähteä kyllä hyvillä mielin joulunviettoa kohti!

Ihana juttu ja paras joululahja teille! Varovaiset onnittelut! :)
 
Kyselin tänään alkionsiirron jälkeen niitä syyskuisen punktion tarkempia tuloksia, että miten meillä niin iso lasku 18 follikkelista vain 7 munasoluun. Lääkärin vahva veikkaus oli, että irrotuspiikki ei ole toiminut. Eli jos joudutaan mennä seuraavaan stimulaatioon, niin vaihtuu lääkitys.

Meillä on ihan huippulääkäri, vastailee kaikkiin kysymyksiin niin että oon saanut tarvittavan selville, eikä turhaudu missään vaiheessa.

Yllätyksenä oli myös siirron helppous, mulle oli inssit helppoja, mutta pas vielä helpompi. Klinikalta saa hyvät paperit mukaan ja siinä lukikin "ET Difficulty: Helppo" :grin

Meillä oli myös alkionluokitus papereissa ylhäällä, tänään siirretty oli 4+ luokan alkio ja merkattu top-sarakkeeseen. Onko kellään tietoa noista luokitteluista tai linkkiä artikkeliin?

Tälle ei vaan ole aina syytä. Olen itse kyllä monet itkut asian takia itkenyt, kun pettymys määrän laskussa on ollut niin kova.
Meilläkin ekassa pitkän kaavan ivf:ssä oli 26 follikkelia, joissa oli 10 munasolua, näistäkin vain 6 oli kypsiä.

Toisella kertaa oli täysin sama lääkitys ja 24 follia, mutta 13 munasolua, joista melkein kaikki kypsiä. Ekan hoitokerran perusteella lääkärit arvelivat, että punktio olisi ollut liian aikaisin, mutta lopulta tällä toisella kertaa punktio oli jopa aikaisemmin. Lääkitystä ei vaihdettu vaikka siitä useampi lääkäri neuvotteli , koska vastine oli ollut riittävän hyvä ja meidän alkiot lähtivät kuitenkin hedelmöittymään ja jakautumaan hyvin.

Meidän kohdallamme todettiin, että yksinkertaisesti myös kierroissa on tosi isoja eroja. Olin kyllä itse jälkimmäisellä hoitokerralla hyvän kesäloman jälkeen oikein rentoutuneella mielellä, toisin kuin ekalla kerralla.

Monimutkaisia juttuja nämä kyllä ovat ja se mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimikaan toisella. Tsemppiä kovasti piinailuun!
 
Moikka! Kirjoittelin 2018 tuolla toisessa IVF/ICSI ketjussa hoitojen aikana joitain viestejä tähän ketjuun. Kirjoitellut jäänyt, kun hoidoissa ei olla ja 1v9kk keskostaustainen poika vie mukanaan päivät. Kysisin mikä on BMI raja HUS:in tilkassa? Olisi tässä tarkoitus palata hoitoihin jossain vaiheessa ei nyt eikä vielä ens vuonnakaan haluttaisi kyllä vaikka heti palata hoitoihin, mutta muut velvoitteet estää. Painokin noussu 10kg edellisistä hoidoista ja koulukin pitäisi saada päätökseen.
 
Moikka! Kirjoittelin 2018 tuolla toisessa IVF/ICSI ketjussa hoitojen aikana joitain viestejä tähän ketjuun. Kirjoitellut jäänyt, kun hoidoissa ei olla ja 1v9kk keskostaustainen poika vie mukanaan päivät. Kysisin mikä on BMI raja HUS:in tilkassa? Olisi tässä tarkoitus palata hoitoihin jossain vaiheessa ei nyt eikä vielä ens vuonnakaan haluttaisi kyllä vaikka heti palata hoitoihin, mutta muut velvoitteet estää. Painokin noussu 10kg edellisistä hoidoista ja koulukin pitäisi saada päätökseen.
Yleensä 35 , jossain vaiheessa se on koronan vuoksi ollut 32, en tiedä kumpi on juuri nyt käytössä. Kannattaa tähdätä tuon 32 alle, jotta ei tule yllätyksiä.
 
Heippa. Mulle tehtiin keräys,josta tuli tulehdus..välivuoto oli ja nyt oikeita menkkoja odotellessa..yleensä menkat ollu tasan 28päivää mut nyt jo 38päivää eikä vieläkään näy.. onko yleistä että kierto menee sekaisin? Meille saatiin vain yksi hedelmöitynyt 2päiväinen alkio pakkaseen. Nyt pelkään jo valmiiksi että se ei onnistu tähän luonnolliseen kiertoon.. ootteko saanut valita lääkkeellinen kierto vai aina luonnolliseen? Jos tämä ei onnistu niin mitenköhän jatko menee hussilla että milloin pääsee uudestaan kokeilemaan? Kiitos vastauksista jo etukäteen. Zemppiä plussailijoille ja kaikilla onnea yritykseen❤️
 
Heippa. Mulle tehtiin keräys,josta tuli tulehdus..välivuoto oli ja nyt oikeita menkkoja odotellessa..yleensä menkat ollu tasan 28päivää mut nyt jo 38päivää eikä vieläkään näy.. onko yleistä että kierto menee sekaisin? Meille saatiin vain yksi hedelmöitynyt 2päiväinen alkio pakkaseen. Nyt pelkään jo valmiiksi että se ei onnistu tähän luonnolliseen kiertoon.. ootteko saanut valita lääkkeellinen kierto vai aina luonnolliseen? Jos tämä ei onnistu niin mitenköhän jatko menee hussilla että milloin pääsee uudestaan kokeilemaan? Kiitos vastauksista jo etukäteen. Zemppiä plussailijoille ja kaikilla onnea yritykseen❤️
Kierron sekoilu puntion jälkeen on yleistä. Vielä niin, että keräyksen jälkeen ensimmäiset kuukautiset tulevat aikaisemmin kuin yleensä, ja seuraava kierto venyy.

Harvemmin itse saa valita tehdäänkö alkionsiirto luonnolliseen vai lääkkeelliseen kiertoon. Minulla lääkkeellinen oli ainoa vaihtoehto, koska luomukierto ei muutenkaan toiminut. Teillä on varmaankin eri tilanne, joten kannattaa kysyä klinikalta. :confused005

Tsemppiä!
 
Takaisin
Top