Ihana jos omasta kokemuksesta on hyötyä, ikävää vaan että meitä on näin iso joukko!
Mutta tottakai saa kysyä :)
Me olemme olleet koko hoitojakson yksityisellä, sillä miehellä teini-iässä diagnosoitu klinefeltter syndrooma, usein diagnosoidaan vasta siinä vaiheessa kun lasten saaminen ei sitten onnistukaan, meillä ”onneksi” ei tullut yllätyksenä, jollakin tapaa osasi varautua hoitoihin, tosin ei käynyt mielessä kuinka vaikea asia lapsettomuushoidot ovat! Nyt lakimuutoksen takia ilmeisesti lahjasiittiöillä tehdään taas hoitoja myös julkisella puolella. Aloitimme hoidot fertinovassa, josta jäi todella huono kuva, siirryimme dextraan, välissä kävimme felicitaksessa, tämä onnistunut hoito dextrassa. Kaiken kokeman jälkeen ehdottomasti Dextra paras, en muita pystyisi suosittelemaan. Lääkärin kanssa mietittiin todella pitkään että miten kannattaisi edetä, takana kuitenkin monta epäonnistunutta hoitoa, käytiin läpi eri vaihtoehdot ja kaikki lääkitykset mitä edellisissä hoidoissa oli ollut ja niiden perusteella mentiin. Dextrassa meitä hoiti Eero Varila ja Niklas Simberg, tukilääkityksen päätti Varila, heitä suosittelen todella lämpimästi! En usko, että ilman pistostukea raskaus olisi jatkunut. Niillä kerroilla kun aikaisemmin olin tehnyt positiivisen raskaustestin oli ollut tiputteluvuotoa koko ajan.
Ainoa positiivinen juttu on, että felicitaksen testeissä todettiin pcos ja mahdollinen insuliiniresistenssi. Ennen onnistunutta hoitoa kerkesin noin vuoden syömään metforminia, sekin voinut hyvinkin vaikuttaa hoidon onnistumiseen. Tätä ennen söin inofolicia, sen pitäis auttaa munasolujen laatuun. Sitä siis dextrassa suositeltiin. Tällä kertaa myös lääkkeiden määrää vähennettiin, ongelmana ollut että jää paljon epäkypsiä munasoluja, lyhyt kaava ja kaikki mahdolliset tukilääkkeet. Gonapeptylin lisäksi oli terolut. Ja lääkärin ohjeesta söin kolme kk ennen hoitoa folaattilisää, iso ero foolihappoon, joka on synteettinen aine, ei imeydy osalla lainkaan. Eli rauhassa kypsyteltiin pidemmän stimulaatiovaiheen kera. Siirron jälkeen jatkettiin pistoksia, luulen että se on ollut suurin apu, sillä aina ennen kierto alkanut tukilääkityksen läpi varhaisessa vaiheessa ja tiputteluvuotoa ollut ennen kierron alkua.
Ja yksi iso osa on ollut raudanpuutoksen hoitaminen. Kaksi keskenmenoa vuotivat pitkään ja runsaasti, tuolloin ei puhuttu raudanpuutteesta koska hb oli hyvä. Pari vuotta sitten mitattiin myös ferritiini ja se oli alle 10, hoitojen aloitukseen suositellaan että vähintään 70 olisi arvo. Tasojen nostamiseen meni pitkään, mutta se myös varmasti aikaisempiin epäonnistumisiin vaikuttanut. Eli se kannattaa tarkastuttaa jos ei ole vielä otettu! Synnytyksen jälkeen olen taas syönyt päivittäin rautaa, sillä synnytyksessä menetin jostain syystä yli 1,5 litraa verta! Onneksi nyt olin tietoinen raudan tärkeydestä!
Vielä tuosta kilpparin vajaatoiminnasta, mulla myös arvot olivat viitteissä mutta lääkärin mukaan se ei ole tarpeeksi hyvä vaan tsh ei saisi olla yli 2,5 lapsettomuushoitoja tehtäessä. Ennen tätä hoitoa arvoni oli pysynyt pitkään alle 2.
Jos jotain on jäänyt pois niin saa kyllä kysyä tarkentavia kysymyksiä
Tämä kun on sellainen kokemus jossa vertaistuki on äärettömän tärkeää!