Rahan määrä on tietysti suhteellista. Miehen työ ei ole enää niin liikkuvaista (joka toki vaikutti myös palkkaan) ja itselläni liikut on pääsääntöisesti Suomessa. Yksityisellä tehtyihin tutkimuksiin, pariin hoitoyritykseen, useampaan ultraan ja lääkkeisiin paloi ihan hetkessä lähemmäs kolmisen tonnia. Tuossa kun laskeskelin niin yksi kierros yksityisellä maksaa alkusuunnittelujen kanssa vähintään 4000 euroa ja siihen päälle lääkkeet. Eli mennään lähelle 5000 euroa ja siihen päälle jokainen PAS ( jos jotain pakkaseen) reilun 1000 euroa per kerta. Jotenkin se rahan palaminen on yksityisellä niin nopeaa ja täysin ennakoimatonta ja tässähän on valtava ero, meillä meni yhtenä päivänä yksityiselle yhden tunnin aikana enemmän rahaa kuin koko julkisen puolen hoitokierrokseen lääkkeineen.
Ei meillä sellaiset tulot ole, että noita ihan palkkatuloilla (eikä Suomen veroprosenteilla) pystyisi kattamaan, varsinkin kun tässä vielä kärsitään pääkaupunkiseudun jumalattoman kalliista asumisesta. Eli pankkilainaa pitäisi ottaa tähänkin hommaan, eikä siinä mitään maksaahan sitä, jos saa tulosta. Mietin vaan itse sitä, että jos pistää näihin hoitoihin kymmeniä tuhansia ilman tulosta, niin vasta se on katkeraa maksaa sitä lainaa. Tai niin ainakin luulen.
Miten te muut olette hoidot yksityisellä rahoittaneet, osassahan pitää maksaa jo ennakkoon vai onko kaikilla vaan niin hyvät palkat ja säästöt, että voi nykäistä aina muutaman tonnin takataskusta, eikä tunnu missään?
Sitten tuosta selittämättömästä lapsettomuudesta, joskus olen miettinyt, että jos se on luonnonvalintaa ja tiettyjen ihmisten ei vaan kuulu keskenään lisääntyä. Tosin sitten, kun vähän aikaa on seurannut, millaiset taukit niitä lapsia saa ihan luomusti, niin olen tämänkin teorian haudannut
Ensinnäkin pahoittelut Nupo80 ettei ensimmäinen IVF-kierros mennyt toivotulla tavalla. Ymmärsinkö oikein että yksi alkio on kuitenkin kyydissä?
Itsekin olin siinä uskossa että 40-v ikärajassa olisi ollut hieman harkinnanvaraa, tietysti varmaan siinäkin on tarkat kriteerit (jos koko harkinnanvara siis edes on olemassa, omaa kokemusta ei ole). Jos korona vei harkinnanvaran tai edes ne alle 40-v kuukaudet jolloin toisen hoidon olisi voinut tehdä niin on kyllä paskaa. Sinällään kyllä ymmärrän, että on huomattavasti helpompaa nojata yhteen ikärajaan kuin subjektiiviseen arvioon.
Yksityisellä tosiaan pääsee rahoistaan aika tehokkaasti. Me hyppäsimme koronan alkaessa yksityiselle (kun epidemian ja hoitosulun kestosta ei ollut mitään käsitystä enkä itsekään ole ihan nuori enää), ja kustannusarvio alkiodiagnostiikan kanssa oli aika hurja. Tällöin meitä auttoi se, että päätimme maksaa ensisijaisesti siitä mielenrauhasta, että annamme raskauden alkamiselle parhaat mahdollisuudet, emmekä niinkään lopputuloksesta. Lopputuloksesta kun ei valitettavasti ole mitään takeita, enkä itsekään haluaisi katkerana muistella "turhaan" menetettyä kymppitonnia.
Minäkin voin lämpimästi suositella Dextraa. Meidän hoitomme ei sisältänyt mitään sirkustemppuja paitsi tietysti alkiodiagnostiikan periytyvän kromosomihäiriön vuoksi, mutta kaikki toimi mutkattomasti ja tehokkaasti. Kuten Smoothiekin edellä sanoi, niin aikaa ja empatiaa löytyi aina.