IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rahan määrä on tietysti suhteellista. Miehen työ ei ole enää niin liikkuvaista (joka toki vaikutti myös palkkaan) ja itselläni liikut on pääsääntöisesti Suomessa. Yksityisellä tehtyihin tutkimuksiin, pariin hoitoyritykseen, useampaan ultraan ja lääkkeisiin paloi ihan hetkessä lähemmäs kolmisen tonnia. Tuossa kun laskeskelin niin yksi kierros yksityisellä maksaa alkusuunnittelujen kanssa vähintään 4000 euroa ja siihen päälle lääkkeet. Eli mennään lähelle 5000 euroa ja siihen päälle jokainen PAS ( jos jotain pakkaseen) reilun 1000 euroa per kerta. Jotenkin se rahan palaminen on yksityisellä niin nopeaa ja täysin ennakoimatonta ja tässähän on valtava ero, meillä meni yhtenä päivänä yksityiselle yhden tunnin aikana enemmän rahaa kuin koko julkisen puolen hoitokierrokseen lääkkeineen.
Ei meillä sellaiset tulot ole, että noita ihan palkkatuloilla (eikä Suomen veroprosenteilla) pystyisi kattamaan, varsinkin kun tässä vielä kärsitään pääkaupunkiseudun jumalattoman kalliista asumisesta. Eli pankkilainaa pitäisi ottaa tähänkin hommaan, eikä siinä mitään maksaahan sitä, jos saa tulosta. Mietin vaan itse sitä, että jos pistää näihin hoitoihin kymmeniä tuhansia ilman tulosta, niin vasta se on katkeraa maksaa sitä lainaa. Tai niin ainakin luulen.

Miten te muut olette hoidot yksityisellä rahoittaneet, osassahan pitää maksaa jo ennakkoon vai onko kaikilla vaan niin hyvät palkat ja säästöt, että voi nykäistä aina muutaman tonnin takataskusta, eikä tunnu missään?

Sitten tuosta selittämättömästä lapsettomuudesta, joskus olen miettinyt, että jos se on luonnonvalintaa ja tiettyjen ihmisten ei vaan kuulu keskenään lisääntyä. Tosin sitten, kun vähän aikaa on seurannut, millaiset taukit niitä lapsia saa ihan luomusti, niin olen tämänkin teorian haudannut :wink

Ensinnäkin pahoittelut Nupo80 ettei ensimmäinen IVF-kierros mennyt toivotulla tavalla. Ymmärsinkö oikein että yksi alkio on kuitenkin kyydissä?

Itsekin olin siinä uskossa että 40-v ikärajassa olisi ollut hieman harkinnanvaraa, tietysti varmaan siinäkin on tarkat kriteerit (jos koko harkinnanvara siis edes on olemassa, omaa kokemusta ei ole). Jos korona vei harkinnanvaran tai edes ne alle 40-v kuukaudet jolloin toisen hoidon olisi voinut tehdä niin on kyllä paskaa. Sinällään kyllä ymmärrän, että on huomattavasti helpompaa nojata yhteen ikärajaan kuin subjektiiviseen arvioon.

Yksityisellä tosiaan pääsee rahoistaan aika tehokkaasti. Me hyppäsimme koronan alkaessa yksityiselle (kun epidemian ja hoitosulun kestosta ei ollut mitään käsitystä enkä itsekään ole ihan nuori enää), ja kustannusarvio alkiodiagnostiikan kanssa oli aika hurja. Tällöin meitä auttoi se, että päätimme maksaa ensisijaisesti siitä mielenrauhasta, että annamme raskauden alkamiselle parhaat mahdollisuudet, emmekä niinkään lopputuloksesta. Lopputuloksesta kun ei valitettavasti ole mitään takeita, enkä itsekään haluaisi katkerana muistella "turhaan" menetettyä kymppitonnia.

Minäkin voin lämpimästi suositella Dextraa. Meidän hoitomme ei sisältänyt mitään sirkustemppuja paitsi tietysti alkiodiagnostiikan periytyvän kromosomihäiriön vuoksi, mutta kaikki toimi mutkattomasti ja tehokkaasti. Kuten Smoothiekin edellä sanoi, niin aikaa ja empatiaa löytyi aina.

Ei ole tosiaan yksityisellä halpaa. Meillä on takana puolenkymmentä oi-hoitoa, 3 inssiä, 1 ivf ja 2 pasia ja rahaa on nyt mennyt hitusta vajaa 10 tuhatta, tässä myös lääkkeet laskettu mukaan.

Ensinnäkin pahoittelut Nupo80 ettei ensimmäinen IVF-kierros mennyt toivotulla tavalla. Ymmärsinkö oikein että yksi alkio on kuitenkin kyydissä?

Itsekin olin siinä uskossa että 40-v ikärajassa olisi ollut hieman harkinnanvaraa, tietysti varmaan siinäkin on tarkat kriteerit (jos koko harkinnanvara siis edes on olemassa, omaa kokemusta ei ole). Jos korona vei harkinnanvaran tai edes ne alle 40-v kuukaudet jolloin toisen hoidon olisi voinut tehdä niin on kyllä paskaa. Sinällään kyllä ymmärrän, että on huomattavasti helpompaa nojata yhteen ikärajaan kuin subjektiiviseen arvioon.

Yksityisellä tosiaan pääsee rahoistaan aika tehokkaasti. Me hyppäsimme koronan alkaessa yksityiselle (kun epidemian ja hoitosulun kestosta ei ollut mitään käsitystä enkä itsekään ole ihan nuori enää), ja kustannusarvio alkiodiagnostiikan kanssa oli aika hurja. Tällöin meitä auttoi se, että päätimme maksaa ensisijaisesti siitä mielenrauhasta, että annamme raskauden alkamiselle parhaat mahdollisuudet, emmekä niinkään lopputuloksesta. Lopputuloksesta kun ei valitettavasti ole mitään takeita, enkä itsekään haluaisi katkerana muistella "turhaan" menetettyä kymppitonnia.

Minäkin voin lämpimästi suositella Dextraa. Meidän hoitomme ei sisältänyt mitään sirkustemppuja paitsi tietysti alkiodiagnostiikan periytyvän kromosomihäiriön vuoksi, mutta kaikki toimi mutkattomasti ja tehokkaasti. Kuten Smoothiekin edellä sanoi, niin aikaa ja empatiaa löytyi aina.

Joo, yksi alkio siirrettiin viime perjantaina. Sinänsä olen aika lailla satavarma, että se on haihtunut jo savuna ilmaan. En tiedä miksi, mutta mulla on ollut alusta alkaen vahva tuntemus siitä, että tästä kierroksesta ei jää kuin paha mieli. Valitettavasti tähän asti on mennytkin juuri niin surkeasti, kun kuvittelin. Mulla ei ole sitä vertaa uskoa tämän onnistumiseen, että jaksaisin edes piinailla. Miehelle sanoin, että muistuttaa, että viikon kuluessa hommaan sen raskaustestin, jotta voi reilun viikon päästä tehdä sen testin. Ei ole edes mitään fiilistä alkaa testailemaan etukäteen. Jotenkin kaikki tuntemukset on taas viimeisen vuorokauden aikana vähentyneet, enää ei edes luget kipeytä tissejä, mahaa ei juili oikeastaan ollenkaan jne. Toisaalta taas, jos tekisi testin aikaisemmin, voisi suunnata jo katseet eteenpäin ja varata ajan yksityiselle suunnitteluun. Oletteko käyttäneet niitä "varhaisia" raskaustestejä ja milloin olette saaneet niillä luotettavan vastauksen. Olen lukenut, että ovulaatiotestiä voisi käyttää ja se toimisi jo aikaisemmin. Niitä mulla löytyisi kaapista valmiiksi.

Nupo80 helpottaa aina ajatella, että pieleen meni. Pessimisti ei pety, näin tein itsekin. Tuntemuksista ei kyllä minusta voi mitään sanoa. Mullakin turvotukset ja rinnat palas normaaliksi. Kuukautiskivut enteili alkavaa vuotoa plussakierrossa. Toisaalta joskus mulla oli kaikki oireet ja negaa näytti.

Itse sain plussan 2 päivää etuajassa herkällä, aiempaa en ole kokeillut.

Me oltiin yksityisellä myös. Lääkäri sanoi meille aikalailla heti ihan suoraan että 10k usein maksaa keskiarvoltaan yksi lapsi. Meillä se piti paikkana. Meillä meni 23k kahteen lapseen kaikkinensa. Noihin hinnastohintoihin tulee päälle vielä esimerkki pitkät viljelyt ja jos ei ekalla tuoresiirrolla onnistu niin noin tonni menee yhteen alkionsiirtoon.
Että kalliita ja niin arvokkaita lapsia meillä on kaikin puolin kaikilla, jotka näillä hoidoilla lapsia saa.

Muokattu viimeksi:
Vaikka me ollaan tällä hetkellä selvitty n. 5000 eurolla + muutama satanen julkiselle, niin uskon että oltais jatkettu jonkun tyyppisellä rahoitusratkaisulla.

Kun miettii mistä maksamme, omistusasunnoista, autoista, matkoista jne niin priorisoimalla ja uudelleenjärjestelyillä voi melko helposti säästää useita tonneja. Esim asuntolainaan voi mahdollisesti saada lyhennysvapaata, jolloin kertyy ylimääräistä nopeasti näiden matalien korkojen aikana. Tai asuntokaupoilla voi tinkiä vähän niistä unelmista. Siellä pyörii niin isot rahat että on myös ”ilmaa”... Tai auto. Tarviiko omistaa vai voisiko leasata tms. Tietysti kaikilla ei ole näitä ja silloin voi olla vaikea säästää yhtään mistään, senkin tiedän. Mutta ajatuksena vaan... lapsitoive on kuitenkin iso ja sen soisi saavan mahdollisuuden näiden muiden rahareikien sijaan/rinnalla.

Eilen kävin oman mielenrauhan ja polin km ehdotuksen vuoksi ar ultrassa aiemman kahden vuodon vuoksi. Menossa rv 6+5, alkio vastasi viikkoa 6+4 kätilö totesi, että noin aikaisilla viikoilla voi olla vain mittavirhe. Sykekin löytyi. :Heartpink Nyt sitten onkin viikkoja jännittävänä, vuodoille ei löytynyt mitään selittävää.

Minullakin on ollut pari päivää tässä pientä tuhrutteluvuotoa ja olen ollut suunniltani huolesta, etten ole edes öisin saanut kunnolla nukuttua. Harrastimme pari päivää sitten seksiä (ekaa kertaa pariin viikkoon, kiitos huonon olon :wtf:) ja seuraavana aamuna huomasin pyyhkiessä hieman punaista paperissa. Pikkareihin asti sitä ei ole tullut, mutta pyyhittäessä paperissa näkyy. Laitoin eilen klinikalle viestiä aiheesta, hekin onneksi sanoivat että luultavasti kaikki on ok ja vuoto seksistä johtuvaa. Nyt vaan toivon, että vuoto lakkaa kokonaan ja pian! Ilmoitin myös miehelle, että jos selvisimme tästä säikähdyksellä, niin se on 9kk tauko seksistä varmuuden vuoksi. :stop Onko muilla vuotanut alkuraskaudesta ja millaisia kokemuksia aiheesta on?

Minullakin on ollut pari päivää tässä pientä tuhrutteluvuotoa ja olen ollut suunniltani huolesta, etten ole edes öisin saanut kunnolla nukuttua. Harrastimme pari päivää sitten seksiä (ekaa kertaa pariin viikkoon, kiitos huonon olon :wtf:) ja seuraavana aamuna huomasin pyyhkiessä hieman punaista paperissa. Pikkareihin asti sitä ei ole tullut, mutta pyyhittäessä paperissa näkyy. Laitoin eilen klinikalle viestiä aiheesta, hekin onneksi sanoivat että luultavasti kaikki on ok ja vuoto seksistä johtuvaa. Nyt vaan toivon, että vuoto lakkaa kokonaan ja pian! Ilmoitin myös miehelle, että jos selvisimme tästä säikähdyksellä, niin se on 9kk tauko seksistä varmuuden vuoksi. :stop Onko muilla vuotanut alkuraskaudesta ja millaisia kokemuksia aiheesta on?

Mulla ei oo vuotanut seksin jälkeen tai muutenkaan mutta tuo on kyllä ihan normaalia ja seksi on tosiaan sallittua. Se ei varmaankaan tule kohdusta vaan jostain muualta matkan varrelta.. Meidän neuvolatäti vaan ohjeisti että ei varmuuden vuoksi harrastaisi oletettujen kuukautisten aikaan eli n. vkolla 4, 8, jne. Silloin keho jotenkin herkempi ja muistaa kai ne menkat? En tiedä kuinka pitkälle meinasi. Mä taisin pitää mielessä vielä vkon 12. :angelic:

Maanantaina punktio. Näyttäs olevan vaan 4 solua tyrkyllä. Jippii. Oli taas uusi lääkäri ja kun kuunteli että miten hankalaa on ollut + kun katsoi miten tarkka mun kierto luonnollisesti on, oli sitä mieltä että mulle olisi pitänyt ehdottomasti tehdä lyhyellä kaavalla. No tiedetäänpähän sitten seuraavalla kierroksella. Vähän tällainen plääh-fiilis. Totta ei tarvita kuin yksi hyvä jne.

Saako muuten punktioon mennessä syödä normaalisti? Saako matkan varrella ruokaa jos venyy oma vuoro todella pitkälle... First things first. Ei taas ollut aikaa vastata kysymyksiin vaan lappu kouraan ja digihoitopolulta löytyy ohjeet. Löytyy toki ihan ne perus et tule silloin ja varaa koko päivä.

Eilen kävin oman mielenrauhan ja polin km ehdotuksen vuoksi ar ultrassa aiemman kahden vuodon vuoksi. Menossa rv 6+5, alkio vastasi viikkoa 6+4 kätilö totesi, että noin aikaisilla viikoilla voi olla vain mittavirhe. Sykekin löytyi. :Heartpink Nyt sitten onkin viikkoja jännittävänä, vuodoille ei löytynyt mitään selittävää.

Ihanaa, että kaikki näytti olevan hyvin! :Heartred

Maanantaina punktio. Näyttäs olevan vaan 4 solua tyrkyllä. Jippii. Oli taas uusi lääkäri ja kun kuunteli että miten hankalaa on ollut + kun katsoi miten tarkka mun kierto luonnollisesti on, oli sitä mieltä että mulle olisi pitänyt ehdottomasti tehdä lyhyellä kaavalla. No tiedetäänpähän sitten seuraavalla kierroksella. Vähän tällainen plääh-fiilis. Totta ei tarvita kuin yksi hyvä jne.

Saako muuten punktioon mennessä syödä normaalisti? Saako matkan varrella ruokaa jos venyy oma vuoro todella pitkälle... First things first. Ei taas ollut aikaa vastata kysymyksiin vaan lappu kouraan ja digihoitopolulta löytyy ohjeet. Löytyy toki ihan ne perus et tule silloin ja varaa koko päivä.

Ainakaan tuolla yksityisellä ei saa syödä n. 6 h ennen punktiota. Heti sen jälkeen voi sitten syödä ihan normaalisti. Tsemppiä!

Syömisestä on eri ohjeita. Minulla oli HUSilla ehdoton kielto syömiseen ja juomiseen ennen punktiota, jotkut ovat saaneet syödä normaalisti. Eli klinikalta kannattaa varmistaa asiaa.

Täällä ollaan juuri ekasta punktiosta selvitty ja kotiin päästy. Meille tuli todella huonot uutiset, 16 follikkelista löytyi vain 4 munasolua :arghh: Vielä ei ole tietoa onko kaikki 4 kypsiä ja hedelmöittyykö ne ja lähtee kasvamaan. todellakin piinaviikonloppu tulossa koska lääkäri soittaa maanantaiaamuna ja kertoo missä mennään.

Onko kellään muulla käynyt niin että todella moni follikkeli on ollut tyhjä ja onko asialle mitään selitystä miksi näin on käynyt??

Ennen punktiota, joka mulla tehtiin klo 11, ei saanut syödä enää yöllä 2 jälkeen, juodakin sai vain maksimissaan 2 dl kirkasta nestettä ( vettä, teetä, kahvia). Mulla meni punktio tosi hyvin, mutta syöntiluvan sain vasta noin 45 minuuttia toimenpiteestä, kun toisilla tulee kuulemma pahoinvointi siitä suonensisäisestä kipulääkkeestä. Mulla oli aivan järkyttävä nälkä jo aamulla ja oli melkoista kitkuttelua selvitä sinne puoleen päivään asti syömättä.

Täällä ollaan juuri ekasta punktiosta selvitty ja kotiin päästy. Meille tuli todella huonot uutiset, 16 follikkelista löytyi vain 4 munasolua :arghh: Vielä ei ole tietoa onko kaikki 4 kypsiä ja hedelmöittyykö ne ja lähtee kasvamaan. todellakin piinaviikonloppu tulossa koska lääkäri soittaa maanantaiaamuna ja kertoo missä mennään.

Onko kellään muulla käynyt niin että todella moni follikkeli on ollut tyhjä ja onko asialle mitään selitystä miksi näin on käynyt??
Ymmärtääkseni se on ihan normaalia. Mulla oli 10 follikkelia, joista kaksi oli tyhjiä. Siihen lääkäri sanoi, että on täysin normaalia että osa on tyhjiä ja piti mun tyhjien määrää pienenä.

Ymmärtääkseni se on ihan normaalia. Mulla oli 10 follikkelia, joista kaksi oli tyhjiä. Siihen lääkäri sanoi, että on täysin normaalia että osa on tyhjiä ja piti mun tyhjien määrää pienenä.

Joo olen ymmärtänyt että on normalia että ihan muutama follikkeli on tyhjä. Itse ihmettelin että näin moni oli tyhjiä, lääkäri ja hoitajatkin oli yllättyneitä. yritin vähän lueskella mistä mahtaisi johtua. olisi kiva tietää onko kellään muulla käynyt samalla tavalla ja onko seuraavassa IVF kierrossa muutettu protokollaa

Tosi kirjavaa ohjeistusta on tosiaan syömisen suhteen. Mulle sanottiin yksityisellä, että kaksi tuntia ennen punktiota pitää olla syömättä. Kannustivat sitä ennen syömään normaalisti että jaksaa eikä tule huono olo. Heti punktion jälkeen tosiaan sai syödä. Jännä kyllä nää eri ohjeistukset tämän(kin) asian suhteen.

Pupsis,
Multa punktoitiin 20 follia, mutta lääkäri oli vikassa ultrassa sanonut, että 7 follia on punktioajankohtana sopivinta kokoluokkaa. Ja niin kävi, että 20 follista vain 7 munasolua löytyi, kaikki kuitenkin kypsiä. Eli aika hyvin lääkäri osasi tulevaa saldoa ennustaa.
Eli mulla ainakin vaikutti se, että suurinosa folleista oli jääneet liian pieniksi, mutta punktiota ei olisi voinut enää lykätäkään, koska isoimmat follit olivat jo tosi isoja. Kaikki kuitenkin punktoitiin, koska lääkärin mukaan se edistää toipumista.
Syy sille miksi mulla oli niin erikokoisia folleja, oli PCOn takia todella varovainen stimulaatio. Lyhyt kaava ja vain 100 ky Gonal-f:ää. Muutama folli ampaisi heti kunnolla kasvuun, sitten oli nämä 7 sopivan kokoista ja 10 liian pientä.
Voisiko sullakin olla folleissa koko eroa?

Siis nyt harmittaa.. :sad001

Mä oon testaillut ovista, mut ei vaan tuu plussaa. Soitin klinikalle ja sattuikin mun lääkäri puhelimeen. Sanoi, että kuulostaa et mun kropalla kestää palautua punktiosta. Todennäköisesti ei päästä pakastesiirtoon tässä kuussa. Testaan kuitenkin vielä tänään, sanoi että yleensä ohjeistus on ultra ja viisi testipäivää, sitten tiedetään jo pääseekö siirtoon.

Samalla kysyin punktiosta ja sanoi, että heillekin oli yllätys mun tulos. Ei kuulemma olleet munasolut sellaisia kun mun ikäisellä (34v.) pitäisi olla :sad001 samaan hengenvetoon kuitenkin lohdutti, että todennäköisesti lääkkeet vääriä mulle. Eli jos tulee toinen kierros, lääkitys vaihdetaan. Ja heti perään kuitenkin muistutti, että pakkasessa on kaksi hyvälaatuista alkiota.

Oon kyl jotenkin ihan paskana tästä..

Meillä oli helmikuussa 26 follia, joissa oli 9 munasolua. Näistäkin 3 raakoja. Lopputulos oli 2 blastokystiä. Hajonta follien koossa oli suuri.

Toisella kerralla nyt elokuussa ihmeekseni täysin sama lääkitys, mutta sitä kyllä lääkäri mietti pitkään toisen lääkärin kanssa: 24 follia, 13 munasolua joista 11 kypsää saaliina 7 blastokystiä. Lääkärin mielestä vaste lääkkeille oli ollut niin hyvä, että lääkitystä ei kannattanut vaihtaa. Ensimmäisellä punktiokerralla luulen, ettei mun keho ollut toipunut epäonnistuneesta hoitoyrityksestä ja pitkästä synarelan käytöstä. Olin myös aika stressaantunut. Ehkä monen vuoden minipillereiden käyttökin vaikutti vielä. Lääkärin mukaan kierrot ovat myös keskenään tosi erilaisia.

Mielestäni hirveän moni follikkeli on ollut tyhjä siihen nähden, että olen täysin perusterve 31v, eikä meidän hedelmällisyydessä ole mitään vikaa (alkiodiagnostiikka ja perinnöllinen sairaus hoitojen syynä).

Minulle joku lääkäri sanoi, että yleensä 75-80% folleista sisältää munasolun.

Muokattu viimeksi:
Takaisin