IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näköjään Ylellä ilmestyi tänään kolumni aiheesta ikä ja hedelmällisyyshoidot:
https://yle.fi/uutiset/3-11590521

Yksityinen maksaa juu kyllä. Meillä oli kesällä pieleen mennyt ivf-yritys eli ei päästy keräykseen asti, keräys ja viljely jne ovat ne kalliit vaiheet. Lääkkeetkin ovat kalliita, mutta tuon jälkeen maksukatto olikin täynnä ja nyt tähän sykliin lääkkeet eivät maksaneet juuri mitään. Hoito noin 2500-2700 euroa Kela-korvauksen jälkeen, eli kyllä tuli munasolulle hintaa. Joka ultrakäynti lisää jne. Minulla on hyväpalkkainen työ ja rahaa säästössä, joten hoito ei tuo ongelmia talouteen. Tässä tiedostan olevani todella onnekas.

Täytyypi käydä lukemassa ylen kirjoitus aiheesta.

Julkisen ja yksityisen hinnanerot on hirveät. Sitä ei varmasti kukaan kiellä. Yksi puuttumisen paikka olisi mielestäni kelakorvaus. Kelan korvaukset ovat hitokseen olemattomat, oli sairaus mikä vaan. Jos yli kahden tonnin hoitoon saa parin satasen kelakorvauksen, niin mihin tämä perustuu? Ei ne kaiketi ultria julkisellakaan 10 eurolla tehdä?
Vielä hullummaksi asian tekee korvauskelvottomat lääkkeet, kuten esim. todella yleisesti käytetty lugesteron. Millä perusteella sitä ei korvata? Tai nuo hcg-piikit, kuten ovitrelle? Normaaliin hoitoon liittyviä lääkkeitä, mutta korvauksien ulkopuolella. Miksi näin?
Meillä on hoitoihin mennyt tähän mennessä kaikkineen arviolta vajaa 7000 euroa; 1 ivf-stimulaatio, 2xpas. Hintaa on nostanut embryoscope-viljely sekä siirroissa alkioiden jatkoviljelyt sulatuksen jälkeen. Jokainen erikseen 500 euron paukku. Embryoscopen halusin, että olisi edes vähän parempi tieto alkioiden valintaan. Meillä hedelmöittyi 7 ja 5 pakastettiin. Kaapin vaikutusta alkioiden menestykseen en osaa arvioida, kaksi tippui blastoon tähtäävässä viljelyssä eli aika myöhään. Ultrassa olen käynyt vain hoitavalla klinikalla. En ole halunnut hajauttaa toimintaa koronan takia enkä muutenkaan.
Rahan menon olen ajatellut olevan se pakollinen paha. Lopetamme varmaan sitten kun toivoa ei enää ole. Olen valmis ottamaan rahoitusta tai hakemaan "sponsoria" vaikka tulevista iso-vanhemmista. Mä oon aina ollu hiukan liian huoleton rahan suhteen, joten sitä on varmasti mennyt turhempaakin. Esim. tupakoinnin lopettamisella säästää jo 3 tonnia vuodessa. Sit ku mieskin lopettaa, niin toiset 3 tonnia. Näin vinksalleen mä tätä ajattelen.

Tsemppiä kaikille omalle polulleen! Erityistsempit Nupolle, kyllä se aurinko sieltä vielä paistaa!

KittyKitty onneksi materia ei tee loppupeleissä onnelliseksi, hyvä päätös. Talon kerkeää ostamaan..Toivotaan kuitenkin että onnistaa pian:Heartred

Nupo80 Luulen että omaa kehoaan kuunnellen saa harrastaa. Näin mulle sanottiin. Monet eivät tiedä olevansa raskaana luomusti ja tuolla ne rypee. Itse kyllä varoin ”tiputtamasta” alkiota pois, mutta se lienee ollut ihan höpsöä. Jos on kovasti maha kipeä ja on hyperin riski niin kyllä se jo tuntuu siltä ettei tee mieli harrastaa. Toivottavasti tämä päivä on jo positiivisempi:Heartpink

Ylliste ja Muir täytyy katsoa tämä uutinen. Tämä on tätä Suomen synnytystalkoota..Synnytystalkoot taisi olla tapetilla kun olin ekoissa hoidoissa. Otti kyllä päähän koko homma. Koko elämä läpi tehty selväksi, että pitää kouluttautua. Lapsia ei hankita ennen kun on vakityö. Hyvä neuvo, sillä täällä on helvetin kallista elää. Sitten sanotaan että rupee lisääntymään yli 30 vuotiaana. Mutta ei onnistu ja 40 vuotiaana sun maksamilla veroillaei saa edes hoitoa. Sitten jos onnistuu niin äitiysloman palkkakin sortaa naisia. Virossa maksetaan 1.5 vuotta koko palkkaa. Kyllä tässä mietitään mihin ne verot menee. No nää äitiyslomat on sekundaarisia huolia täysin, kyllä sitä vaan haluaa sen lapsen syliin. Sapettaa, anteeksi:hilarious:

KittyKitty onneksi materia ei tee loppupeleissä onnelliseksi, hyvä päätös. Talon kerkeää ostamaan..Toivotaan kuitenkin että onnistaa pian:Heartred

Nupo80 Luulen että omaa kehoaan kuunnellen saa harrastaa. Näin mulle sanottiin. Monet eivät tiedä olevansa raskaana luomusti ja tuolla ne rypee. Itse kyllä varoin ”tiputtamasta” alkiota pois, mutta se lienee ollut ihan höpsöä. Jos on kovasti maha kipeä ja on hyperin riski niin kyllä se jo tuntuu siltä ettei tee mieli harrastaa. Toivottavasti tämä päivä on jo positiivisempi:Heartpink

Siirron jälkeen sanottiin, että se alkio ei sieltä pois tipu ( itse mietin että jos kerran saa nousta heti ylös ja mennä vessaan, niin kai se tulisi sieltä ulos saman tien, kun just on katetrilla se kohdunkaulan kautta sisään ronkittu). Kyllähän mä mietin sitäkin, että onhan se hakuammuntaa, kun siirron jälkeen biologi tarkistaa, että katetri on tyhjä. Eli ei siinä kovin suurta varmuutta ole siitä, että mihin se alkio päätyy eli se on jossain siellä päin. Tässäkään asiassa ei siis kovin paljon varmuutta ole.

Mie en niinkään ajatellut sitä raskautta, vaan niitä hoidosta laajentuneita munasarjoja ja ymmärsin että se liikuntakielto liittyi punktioon, sen jälkeiseen nesteen kertymiseen sinne punktoituihin ( onko tuo suomea?) munarakkuloihin. Ja kun sitten siitä munasarjan kiertymällä on varoiteltu. Eli ymmärsin, että hyppiminen ja juokseminen yms. ponnistelu voisi aiheuttaa sen, kun hoidolla on ärsytetty ja laajennettu nuo munasarjat normaalia suuremmiksi. Kroppahan on oudontuntoinen, mm. tissit on hyvin kipeät ja alavatsaa juilii edelleen epäsäännöllisen säännöllisesti. Epäilen, että molemmat johtuu vain tuosta Lugesteronista, jota pitää survoa 8 tunnin välein vielä viikon verran.

Sitten puhutaan, että kropan pitää palautua ennen seuraavaa yritystä. Minulle on hyvin epäselvää, että miten pitkään tämä palautuminen kestää ja millä mittarilla se arvioidaan? Eli onko mittarina normaali kuukautiskierto vai mistä sen sitten tietää? Mulla varsinkin hämää se, että aina harrastunut ns. kärsimysurheilua eli olen tottunut kolotuksiin ja kipuihin, uskoisin myös että mulla on kipukynnys normaalia korkeampi ja olen aika tottunut viittaamaan kintaalla kolotuksille. Nythän minun maallinen majani on ajettu kaikenmaailman mömmöillä siihen tilaan, etten osaa lukea sen signaaleja yhtään. Kuukautisten aikaan on ihan vastaavanlaiset tuntemukset ja monesti pahemmatkin ja silloin olen aina harrastanut kovatehoisesti, koska rasittava liikunta on ollut lääkettä kivuille ja krampeille sekä parantanut oloa välittömästi liikkeelle lähdettyäni. Nyt sitten kävelen illat pitkät ja jyrsin kynsiä sohvalla sen jälkeen. Missään nimessä en halua munasarjan kiertymää, varsinkin kun mun vasen munasarja on kuulemma "vaeltava". No minähän kuvittelin tämän lääkärin toteamuksen sitten vastaanoton jälkeen googlaavani, mutta eipä siitä ollutkaan apua. Pitää kysyä sitten hoitopuhelun yhteydessä puolentoista viikon päästä.

Nupo80 Mä en lähtenyt crossfit salille, mutta lähdin juoksemaan, kävelemään, pelailin koripalloa..Jos alkoi tuntumaan niin pidin lepoa. Jättäisin ehkä justiinsa nää todella intensiiviset rääkit pois.Eihän kukaan voi ennustaa kuinka kovaa kukin saa urheilla tämän rumban jälkeen. Itse vedin varman päälle. Kyllä noi kevyemmätkin liikunnat auttoivat turhautumiseen.

Luulen, että kuukautiskierto ei ihan normaali ole vähään aikaan. Luget esim estävät kuukautiskierron alkua. Tärkeintä seuraavan kierron aikana on varmasti, että kroppa toimii muuten normaalisti (vaikka se kierto ei olisi ne 28 päivää) ja kohdun limakalvo on paksuuntunut sopivasti. Mulla oli luonnolliseen kiertoon ja näin mulle sanottiin tulevista PAS:sta.

Vielä hullummaksi asian tekee korvauskelvottomat lääkkeet, kuten esim. todella yleisesti käytetty lugesteron. Millä perusteella sitä ei korvata? Tai nuo hcg-piikit, kuten ovitrelle? Normaaliin hoitoon liittyviä lääkkeitä, mutta korvauksien ulkopuolella. Miksi näin?

Mä kysyin tätä viimeksi apteekista, koska en oo pystynyt päättelemään mitään logiikkaa, mitä korvataan ja mitä ei. No, eipä siinä olekaan logiikkaa. Taustalla on siis lääkkeen maahantuoja. Maahantuojan tulee hakea Kelalta korvaavuutta ja Kela sen pääsääntöisesti myöntää kaikkiin lääkkeisiin. Mutta jos maahantuoja ei tätä hae, ei Kelalla, lääkäreillä tai apteekilla ole siihen mitään vaikutusvaltaa.

Pahoittelut Marrukka...

Henskukka, aina oppii uutta! Pitääkö tässä nyt aktivoitua ja porukalla lähestyä näiden lääkkeiden maahantuojia? Pientä painostusta, niin jospa siellä alettaisiin tekenään hakuja kela-korvauksen piiriin! Ekana tulee kyllä moeleen, että varmaan kamalan kallista, kun haku ei ole automaatio?

"Kansaneläkelaitos eli Kela korvaa sairauden hoitoon määrättyjä lääkkeitä, kliinisiä ravintovalmisteita sekä pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon määrättyjä perusvoiteita."

Onkohan niin, ettei lapsettomuushoitoja luokitella Kela korvattaiksi? Jotenkin tuntuu absurdilta, ettei voittoa tavoitteleva lääkeyhtiö täyttäisi paperia, saadakseen kela korvattavuuden.

Pakko tulla kommentoimaan Kelan korvauksia, jotka on ajoittain ihan vitsi.

Mullahan todettiin kesällä, että ainakin toinen munanjohdin on laajentunut ja kiitos sen meille ei vauvaa luomusti tule.

Saatiin lähete laparoskopiaan, naistenklinikalle olisi päästy leikkaukseen ehkä joskus maaliskuussa. Ei sitten jääty odottamaan, että julkisen kautta leikkaukseen joskus päästäisiin, vaan mentiin sitten yksityiselle leikkaukseen.

Leikkaus oli syyskuussa ja kaikki meni hyvin, tosin molemmat munajohtimet on nyt poistettu sillä molemmat oli laajentuneita ja täynnä nestettä, samalla löytyi endo.

Kun lasku leikkauksesta sitten kotiin tuli, oli mukana hoitopaikalta kirje jossa kerrottiin, että valitettavasti leikkauksesta ei saa kelalta lainkaan korvauksia. Jos olisi leikattu vain toinen munajohdin korvauksen olisi saanut, mutta kahden poistosta ei sitten saa.
Korvaus tosin olisi niin pieni, että ei sekään paljoa olisi laskussa tuntunut.

Pakko tulla kommentoimaan Kelan korvauksia, jotka on ajoittain ihan vitsi.

Mullahan todettiin kesällä, että ainakin toinen munanjohdin on laajentunut ja kiitos sen meille ei vauvaa luomusti tule.

Saatiin lähete laparoskopiaan, naistenklinikalle olisi päästy leikkaukseen ehkä joskus maaliskuussa. Ei sitten jääty odottamaan, että julkisen kautta leikkaukseen joskus päästäisiin, vaan mentiin sitten yksityiselle leikkaukseen.

Leikkaus oli syyskuussa ja kaikki meni hyvin, tosin molemmat munajohtimet on nyt poistettu sillä molemmat oli laajentuneita ja täynnä nestettä, samalla löytyi endo.

Kun lasku leikkauksesta sitten kotiin tuli, oli mukana hoitopaikalta kirje jossa kerrottiin, että valitettavasti leikkauksesta ei saa kelalta lainkaan korvauksia. Jos olisi leikattu vain toinen munajohdin korvauksen olisi saanut, mutta kahden poistosta ei sitten saa.
Korvaus tosin olisi niin pieni, että ei sekään paljoa olisi laskussa tuntunut.

Voi ei... Mitähän ihmettä. Kalliiksi nämä hoidot taitaa tulla kuitenkin. Eivätkä kirjoita usein muutenkaan kuin selittämätön lapsettomuus. Mullakin varmasti johtuu endometrioosista, mutta ei meillä ollut aikaa jonotella tähystysleikkauksiin se toteamaan. Lopputulema on kuitenkin sama, tarvitaan IVF-hoito.

@PelokasAlli

Meillä tiedettiin jo ennen leikkausta, että ivf hoidot on meillä ainoa vaihtoehto.
Mutta koska laajentuneiden röörien neste ei pysy siellä röörissä vaan valuu kohtuun, niin olosuhteet kiinnittymiseen on mitättömät.

Joten ennen hoitoja sai laittaa yhden hoitokierroksen verran rahaa leikkaukseen, että kannattaa hoitoja ylipäänsä tehdä.

Halvaksi tämä ei todellakaan tule, mutta kai sitä voisi ne rahat huonomminkin käyttää.

Kelahan korvaa kolme ivf-kierrosta lapsettomuuden hoitoon myös privaatissa, mutta ne korvaukset on yhteensä muutamia satasia, kun kierroksen hinta ilman lääkkeitä on se noin 3000. Eli millään diagnoosilla ei voi "hypätä halvalla yksityiselle".
Tässä Felicitaksen sivuilta hinnastosta: "Koeputkihedelmöitys (IVF) hoito
Hinta €: 3117,01
Omavastuu €: 2719, 51"

Takaisin