IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kp15 eikä vieläkään ovulaatiota.. Onko muilla käynyt punktion jälkeen niin, että seuraavassa kierros kypsyy paikat hitaammin? Jotenkin ihan malttamattomana tässä odottelee pas:ia..
Mulla oli punktion jälkeinen ovis vasta kp 18. Kroppa oli sen verran sekaisin ivf:stä että venyi. Yleensä ovis on kp 13-15.

mä vähän oon pohtinut samaa tästä kemikaalikuormasta. Unelmana on tehdä uus väikkäri jotenkin aihetta sivuten. Toinen unelma oisperustaa maailman paras IVF klinikka

Ihana unelma, go for it! :Heartpink

Mulla meni aikoinaan koulu ihan reisille, vaikka lahjakkuutta oli. Vasta aikuisena diagnosoitu add löytyi selittämään vaikeudet. Mun haave oli eläinlääketiede, mut yläasteen jälkeen lukio tuntui ihan mahdottomalta. Nykyään työskentelen markkinoinnin järjestelmäasiantuntijana ja sanoin ihan vasta ystävälle, et nyt on alkanut valtavasti kiinnostamaan lapsettomuuden hoitaminen, myös ammattina. Tuskin tämän ikäisenä enää uranvaihtoa tekee, mut hauska haaveilla :p

Eli jos oot perustamassa maailman parasta ivf-klinikkaa, let me know, voin tulla messiin tekemään siitä parhaan digitaalisen markkinoinnin ja palvelumuotoilun avulla :grin

Mulla oli punktion jälkeinen ovis vasta kp 18. Kroppa oli sen verran sekaisin ivf:stä että venyi. Yleensä ovis on kp 13-15.

Ohhohh. Ihan sama ku mulla, siis yleensä ovis kp13-15. Kiitos, tämä huojensi mieltä :happy:

Uuno mullakaan eivät ottaneet kantaa endoon, ilmeisesti siksi, ettei endon leikkauksesta ole todettu olevan aina hyötyä raskautumisessa..

Näin mäkin olen ymmärtänyt, enkä kyllä leikkaukseen suostuisikaan.
Ehkäpä sitä vaan olisi tarvinnut vahvistusta omille ajatuksilleen ja samalla selitystä koville kuukautis- ja ovulaatiokivuille :).
Ja se olisi auttanut suhtautumaan realistisemmin kevyihin hoitoihin. Olin parin ensimmäisen letrokierron jälkeen todella pettynyt, kun ne eivät toimineetkaan vaikka naikkarin lääkärin mukaan se oli meille ehdottomasti paras ja todennäköisesti toimivin hoito. Minulla oli odotukset aika korkealla, kun kokoajan hoidettiin vaan PCO:n aiheuttamaa ovulaatiohäiriötä.

:grinHenskukka mä ilmoittelen sulle sit..Pitää tässä itsekin ensin varmaan hakea IVF klinikalle töihin oppimaan kun tällä tutkimuspuolella on vähän venähtänyt ura. Jos pitäisi tehdä jotain josta tulisin onnelliseksi, se olisi tämä.

Ornament87 joko sinulla oli testipäivä?

Uuno tervetuloa ja tsemppiä piinapäiviin!

Safina onnea plussasta!

Josta pitää kuulemma nyt jatkaa teroluteja ja tehdä testi loppu viikosta uudelleen.
Upunup klinikalla taidetaan uskoa, että saatat kuitenkin olla raskaana. Vaan ymmärrän, jos siihen on itse vaikea uskoa, kun on nähnyt viivojen vaalenemisen.

En tiedä voiko olla vaikutusta esim. kemikaalikuormalla. 70-80-luvulla, jolloin olemme olleet sikiöitä sinä ja minä, on surutta dumpattu ympäristöön yhtä ja toista. Meidän munasoluthan on muodostuneet sikiöaikana jo.
Juu vaikuttaa omassa lähipiirissäkin siltä, että on ennemmin sääntö kuin poikkeus, että lapsia ei ilman hoitoja saada. Saattaisi syy vaikka kemikaaleista löytyä.

ON: Testipäivänä tuli nega tulos. Olin ollut kovin toiveikas tämän tuoresiirron suhteen. Testin jälkeen tuntui, että tämä oli tässä, ei pakastetut alkiot voi toimia kun ei tuoresiirtokaan onnistunut. Vaan nyt pari päivää tuloksen jälkeen pitää suunnata toivo siihen, että "Heikki" ja "Veikko" on vielä siirtoa odottamassa.

Täällä kp15 eikä vieläkään ovulaatiota.. Onko muilla käynyt punktion jälkeen niin, että seuraavassa kierros kypsyy paikat hitaammin? Jotenkin ihan malttamattomana tässä odottelee pas:ia..

Mulla oli punktion jälkeen muutamia päiviä myöhässä, sekä sain oudon tuloksen, kun piruuttaan testasin ovulaatiohuippua pidempään, kun oli niin ovislimaisa oli. No loppujen lopuksi mulla oli 4 päivää LH huippu luotettavimmalla digitestillä. Että jotenkin oli kroppa sekaisin punktion jälkeen. Mulla oli taukokuukausi ja seuraava PAS vasta siitä seuraava kierto.

@Nupo80 Mulla oli lyhyt kaava ja se tuntui toimivan hyvin. 12 kypsää->8 kolmipäiväistä pakkaseen.
En haluaisi niiden ylimäärästen hormonien vuoksi pitkää kaavaa. Uus IVF- kierros tehdään varmaan samalla kaavalla, koska toimi hyvin.

Muokattu viimeksi:
Rahan määrä on tietysti suhteellista. Miehen työ ei ole enää niin liikkuvaista (joka toki vaikutti myös palkkaan) ja itselläni liikut on pääsääntöisesti Suomessa. Yksityisellä tehtyihin tutkimuksiin, pariin hoitoyritykseen, useampaan ultraan ja lääkkeisiin paloi ihan hetkessä lähemmäs kolmisen tonnia. Tuossa kun laskeskelin niin yksi kierros yksityisellä maksaa alkusuunnittelujen kanssa vähintään 4000 euroa ja siihen päälle lääkkeet. Eli mennään lähelle 5000 euroa ja siihen päälle jokainen PAS ( jos jotain pakkaseen) reilun 1000 euroa per kerta. Jotenkin se rahan palaminen on yksityisellä niin nopeaa ja täysin ennakoimatonta ja tässähän on valtava ero, meillä meni yhtenä päivänä yksityiselle yhden tunnin aikana enemmän rahaa kuin koko julkisen puolen hoitokierrokseen lääkkeineen.
Ei meillä sellaiset tulot ole, että noita ihan palkkatuloilla (eikä Suomen veroprosenteilla) pystyisi kattamaan, varsinkin kun tässä vielä kärsitään pääkaupunkiseudun jumalattoman kalliista asumisesta. Eli pankkilainaa pitäisi ottaa tähänkin hommaan, eikä siinä mitään maksaahan sitä, jos saa tulosta. Mietin vaan itse sitä, että jos pistää näihin hoitoihin kymmeniä tuhansia ilman tulosta, niin vasta se on katkeraa maksaa sitä lainaa. Tai niin ainakin luulen.

Miten te muut olette hoidot yksityisellä rahoittaneet, osassahan pitää maksaa jo ennakkoon vai onko kaikilla vaan niin hyvät palkat ja säästöt, että voi nykäistä aina muutaman tonnin takataskusta, eikä tunnu missään?

Sitten tuosta selittämättömästä lapsettomuudesta, joskus olen miettinyt, että jos se on luonnonvalintaa ja tiettyjen ihmisten ei vaan kuulu keskenään lisääntyä. Tosin sitten, kun vähän aikaa on seurannut, millaiset taukit niitä lapsia saa ihan luomusti, niin olen tämänkin teorian haudannut :wink

Minä puolestani mietin, että se vasta harmittaisi, jos ei rahan menon takia tekisi näitä hoitoja ja jäisi siksi ilman lasta. Itse olen siis valmis panostamaan näihin ihan vaan mahdollisuudenkin takia, vaikka lopputuloksesta ei ole takeita. Minua harmittaisi suunnattomasti joutua miettimään olisiko raskaus onnistunut, jos vain olisi jatkanut hoitoja vielä vähän aikaa (rajansa kaikella tietenkin). Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei välttämättä kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta rahoittaa hoitoja yksityisellä. Meillä on rahoitettu hoidot pääosin säästöillä ja osittain palkkatuloilla. Minä sijoitan ennemmin hoitoihin, kuin esim. hienompaan autoon.

@Nupo80 Mulla oli lyhyt kaava ja se tuntui toimivan hyvin. 12 kypsää->8 kolmipäiväistä pakkaseen.
En haluaisi niiden ylimäärästen hormonien vuoksi pitkää kaavaa. Uus IVF- kierros tehdään varmaan samalla kaavalla, koska toimi hyvin.

@CherryRed saanko udella millainen lääkitys sulla oli tossa lyhyessä kaavassa, kun tuli noin hyvä saalis? Itsellä menossa juuri pitkä kaava ja jos tästä ei tuu tärppiä niin uudestaan en halua pitkällä kaavalla yrittää.

Tsemppiä kaikille hoitoihin! Tää jatkuva odottaminen on äärimmäisen raskasta. Itse myös koen raskaaksi sen, ettei lääkäritkään oikein tunnu tietävän millaisilla kaavoilla saadaan kelläkin paras tulos hoidoissa. Sitten maallikkona kun etsii tietoa netistä, niin sieltä löytyy vaikka mitä mikä ei ainakaan nosta omia fiiliksiä.

@CherryRed saanko udella millainen lääkitys sulla oli tossa lyhyessä kaavassa, kun tuli noin hyvä saalis? Itsellä menossa juuri pitkä kaava ja jos tästä ei tuu tärppiä niin uudestaan en halua pitkällä kaavalla yrittää.

Tsemppiä kaikille hoitoihin! Tää jatkuva odottaminen on äärimmäisen raskasta. Itse myös koen raskaaksi sen, ettei lääkäritkään oikein tunnu tietävän millaisilla kaavoilla saadaan kelläkin paras tulos hoidoissa. Sitten maallikkona kun etsii tietoa netistä, niin sieltä löytyy vaikka mitä mikä ei ainakaan nosta omia fiiliksiä.

Oli Menopur 225, joka nostettiin 5.päivän kohdalla (laiskasti kasvoivat) 262,5 ja jarruna Fyremadel 6.päivästä, koska siellä oli 2 isoa johtofollia. Punktiota siirrettiin 3 päivällä, jotta muut ehtivät kasvaa mukaan, joten pienemmätkin ehti kypsyä.
Edit: Irroituspiikkinä Ovitrelle
Siitä alkioiden laadusta ei ole taetta, koska mun ikäisellä alkaa olla 80% roskaa, joten hyvä saalis tuo toivoa. Kolme alkiota tosin jo käytetty ja kaikki negaa.

Muokattu viimeksi:
Minä puolestani mietin, että se vasta harmittaisi, jos ei rahan menon takia tekisi näitä hoitoja ja jäisi siksi ilman lasta. Itse olen siis valmis panostamaan näihin ihan vaan mahdollisuudenkin takia, vaikka lopputuloksesta ei ole takeita. Minua harmittaisi suunnattomasti joutua miettimään olisiko raskaus onnistunut, jos vain olisi jatkanut hoitoja vielä vähän aikaa (rajansa kaikella tietenkin). Ymmärrän hyvin, että kaikilla ei välttämättä kerta kaikkiaan ole mahdollisuutta rahoittaa hoitoja yksityisellä. Meillä on rahoitettu hoidot pääosin säästöillä ja osittain palkkatuloilla. Minä sijoitan ennemmin hoitoihin, kuin esim. hienompaan autoon.

Sama homma meillä. En pystyisi elämään sen ajatuksen kanssa, etten koittanut kunnolla. Katsotaan, missä vaiheessa meillä tulee raja vastaan. Ollaan koko ajan oltu yksityisellä ja rahoitetaan säästöillä ja palkkatuloilla. Ei ole isot tulot, mutta menot on maltilliset. Ja auto meillä on käytetty, pieni ja ekologinen :D Ei ole prioriteeteissa korkealla.

Violetti, kiitos kysymästä. Testailin vielä ma, mutta oli niin puhdas ja valkoinen nega, että selbä tapaus. Nyt oottelen menkkojen alkua ja sittem heti uuteen PASiin, jos ovulaatio tulee ja jos ei satu torstaille, silloin julkisella kaksipäiväisen alkion siirto ei onnistu.

Ihmettelen itsekin, kun nyt oli ajatustyö toiminut, ja tunteet pysyi aisoissa. Koetin ajatella kylmän rauhallisesti, että siirto joko onnistuu tai ei, ainakin alkio on hyvässä paikassa. En voi tehdä muuta kuin odottaa piinapäivär ja kävi miten kävi, siihen ei voi oikein itse vaikuttaa. Jotenkin helpottavaa, kun tietää pääsevänsä pian uuteen kierrokseen, se on aina se uusi mahdollisuus.

Lueskelen näitä tarinoita täältä. Epäreiluja, surullisia, onnellisia, lohduttomia, uskomattomia. Niin monia tunteita liittyy kyllä hoitoihin ja joku sanoi, että on lupa tuntea ne negatiiviset, katkeratkin tunteet. Se on niin totta. On niin isosta asiasta kyse. Uskon, että siellä lukee näitä tekstejä monta muutakin vahvaa naista, joita nämä kokemukset kasvattavat. Jos hoitopolku loppuu tms, sekin on iso kriisi käsitellä. Toivon, että pääsette vielä yksityiselle yrittämään.

Lämpöä teille naiset!

@CherryRed Minua kiinnostaa myös tuo lyhyt kaava, miten siinä lääkitys menee ja montako päivää se kestää?

Neuvokaapa kokeneemmat, että milloin voin palata normaali harrastuksiin? Mistä voin tietää, että munasarjat on palautuneet ja on turvallista liikkua reilummin? Lääkäri kysyi siirrossa, että miten olen toipunut kolmen päivän takaisesta punktiosta. Sanoin, että ihan ok ja vuotoa ei ole ollut. Ohjeista luin, että punktion jälkeen pitää välttää raskasta liikuntaa. Siirron yhteydessä kysyin, että voiko käydä lenkillä, niin
se sanoi, että kävelyllä voit käydä, mutta juoksu, hyppiminen, kuntosali ja voimakkaat kiertoliikkeet on kielletty. ( liittyy kai niihin hoidon venyttämiin munasarjoihin jne). Nyt vaan mietin, että milloin uskaltaa alkaa urheilla? Tekisi niin hyvää päälle päästä juoksemaan ja kunnolla salille rautaa vääntämään.

Oli Menopur 225, joka nostettiin 5.päivän kohdalla (laiskasti kasvoivat) 262,5 ja jarruna Fyremadel 6.päivästä, koska siellä oli 2 isoa johtofollia. Punktiota siirrettiin 3 päivällä, jotta muut ehtivät kasvaa mukaan, joten pienemmätkin ehti kypsyä.
Siitä alkioiden laadusta ei ole taetta, koska mun ikäisellä alkaa olla 80% roskaa, joten hyvä saalis tuo toivoa. Kolme alkiota tosin jo käytetty ja kaikki negaa.

Mulla myös ikää jo 40v ja lisäksi matala amh, joten ymmärrän fiilikset ton laadun suhteen. Toivotaan, että noista lopuista löytyy hyviäkin yksilöitä.

Mulla ikää 38, lyhyt kaava Gonal-F 175 yksikköä, jarruna Fyremadel ja irrotuspiikki Ovitrelle. Saaliina 13 munasolua joista 9 hedelmöittyi ja 6 blastoa. AMH oli himpun verran yli 1, FSH vähän yli 5 ja antraalifollikkeleja muistaakseni 5+6.

Tuohon harrastuksiin palaamiseen en osaa sanoa kun silloin toukokuussa oli kaikki harrastukset jäissä koronan vuoksi ja lähinnä vähän pyöräilin ja kävelin. Ainakin tuoresiirrossa näkyi vielä turvotusta munasarjoissa. Varmaan voi kuulostella omaa olo ja tehdä mikä tuntuu itsestä hyvältä. Omat endorfiinit on tärkeitä, mikä sitten rentouttaakaan :cat:

@CherryRed Minua kiinnostaa myös tuo lyhyt kaava, miten siinä lääkitys menee ja montako päivää se kestää?

Neuvokaapa kokeneemmat, että milloin voin palata normaali harrastuksiin? Mistä voin tietää, että munasarjat on palautuneet ja on turvallista liikkua reilummin? Lääkäri kysyi siirrossa, että miten olen toipunut kolmen päivän takaisesta punktiosta. Sanoin, että ihan ok ja vuotoa ei ole ollut. Ohjeista luin, että punktion jälkeen pitää välttää raskasta liikuntaa. Siirron yhteydessä kysyin, että voiko käydä lenkillä, niin
se sanoi, että kävelyllä voit käydä, mutta juoksu, hyppiminen, kuntosali ja voimakkaat kiertoliikkeet on kielletty. ( liittyy kai niihin hoidon venyttämiin munasarjoihin jne). Nyt vaan mietin, että milloin uskaltaa alkaa urheilla? Tekisi niin hyvää päälle päästä juoksemaan ja kunnolla salille rautaa vääntämään.

Mullekin tuli ihan samat ohjeet, kun sulle. Salilla uskalsin käydä vasta kun tuli nega, koska se on aika rankkaa tekemistä, niin en vaan uskaltanut. 1,5 viikon päästä punktiosta kävin pienellä hölkällä. Mutta mulla kesti sen verran toipua.

@Stella01 Kiitos! :happy: Toivoa mulla vielä on.

Mulla myös ikää 38. Eka ivf oli käytössä menopur 150 (ja pienennettiin siitä vielä punktiota kohti oliko 125 tjsp) ja jarruna fyremadel, irrotuspiikkinä pregnyl. Meillä oli saaliina 29 punktioidusta follista 18 solua, joista vain 7 hedelmöittyi ja lopulta vain kahdella päästiin pasiin, loput eivät jatkaneet jakaantumista enää 3. päivän jälkeen. Amh ei ole mitattu, ei lääkärin mielestä tarvetta, fsh en muista. Antraalifolleja on ollut >15 sekä 1. ivf:ään mennessä että nyt toista suunnitellessa. Nyt toiseen ivf:ään vaihdettiin menopur gonal-f:ään ja siinä sama annostus 150 parit eka päivää ja sen jälkeen 125 + fyremadel + pregnyl. Toivotaan, että gonal-f:llä saataisiin nyt paremmin follit kypsymään samanaikaisesti ja yritetään välttää hyperstimulaatiota, jotta voitaisiin kokeilla heti tuoresiirtoa, joka ekasta ivf:stä jouduttiin skippaamaan, koska noita folleja oli enemminkin kuin tuo 29, mutta vain isoimmat punktioitiin.

Tuota amh mittausta kysyin viimeksi omalta hoitajalta ja sanoi, että he eivät sitä mittauta, jos lääkäri ei näe sille tarvetta ja ymmärsin näin, että jos antraalifolleja on yli tietyn määrän, he olettavat amh:n olevan hyvä. Eivät siis tee sitä ainakaan tällä yksityisellä oletusarvoisesti vaan tarpeesta.

Vähän jännittää, miten gonal-f eroaa nyt tuosta menopurista. Ainakin pistäminen pitäis olla helpompaa kuin niiden menopurin sekoittelu ja piikittely. :nailbiting:

Rahan määrä on tietysti suhteellista. Miehen työ ei ole enää niin liikkuvaista (joka toki vaikutti myös palkkaan) ja itselläni liikut on pääsääntöisesti Suomessa. Yksityisellä tehtyihin tutkimuksiin, pariin hoitoyritykseen, useampaan ultraan ja lääkkeisiin paloi ihan hetkessä lähemmäs kolmisen tonnia. Tuossa kun laskeskelin niin yksi kierros yksityisellä maksaa alkusuunnittelujen kanssa vähintään 4000 euroa ja siihen päälle lääkkeet. Eli mennään lähelle 5000 euroa ja siihen päälle jokainen PAS ( jos jotain pakkaseen) reilun 1000 euroa per kerta. Jotenkin se rahan palaminen on yksityisellä niin nopeaa ja täysin ennakoimatonta ja tässähän on valtava ero, meillä meni yhtenä päivänä yksityiselle yhden tunnin aikana enemmän rahaa kuin koko julkisen puolen hoitokierrokseen lääkkeineen.
Ei meillä sellaiset tulot ole, että noita ihan palkkatuloilla (eikä Suomen veroprosenteilla) pystyisi kattamaan, varsinkin kun tässä vielä kärsitään pääkaupunkiseudun jumalattoman kalliista asumisesta. Eli pankkilainaa pitäisi ottaa tähänkin hommaan, eikä siinä mitään maksaahan sitä, jos saa tulosta. Mietin vaan itse sitä, että jos pistää näihin hoitoihin kymmeniä tuhansia ilman tulosta, niin vasta se on katkeraa maksaa sitä lainaa. Tai niin ainakin luulen.

Miten te muut olette hoidot yksityisellä rahoittaneet, osassahan pitää maksaa jo ennakkoon vai onko kaikilla vaan niin hyvät palkat ja säästöt, että voi nykäistä aina muutaman tonnin takataskusta, eikä tunnu missään?

Sitten tuosta selittämättömästä lapsettomuudesta, joskus olen miettinyt, että jos se on luonnonvalintaa ja tiettyjen ihmisten ei vaan kuulu keskenään lisääntyä. Tosin sitten, kun vähän aikaa on seurannut, millaiset taukit niitä lapsia saa ihan luomusti, niin olen tämänkin teorian haudannut :wink

paljon tsemppiä ja halaus ❤️ Me valmistaudutaan itse siihen että joudutaan vielä yksityiselle. Sen takia nyt peruttiin asunnon ostokin. Aateltiin että voidaan pari kierrosta siellä vielä koittaa jos nyt ei tuu tulosta julkisella eli pitää se reilu 10k varata. Mun viesteissä varmaan on tullutkin esille et ei oo kaikki mennyt putkeen. Ja tosiaan oli jännä et mulle sanoivat et Koronan aiheuttaman lykkäyksen takia voivat vähän siitä iästä myöntyä. Mut oli vissiin sanahelinää.

nyt varmasti on monia tunteita ja anna niille lupa. Mä uskon että kyllä teillä vielä lykästää. ❤️❤️

Takaisin