IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Woutsi sulla siis Marrukka tismalleen sama aikataulu! Annan vinkin et älä tee vielä testiä :D Mä tein tänään ja negaa näytti, mut ajattelin tehdä vkl toisenkin. Kyllähän se vähän lannistaa mutta en vielä heitä kirvestä kaivoon!
Onko sulla ollut mitään tuntemuksia? Käytätkö lugeja?

Joo, mulla on luget käytössä ja uskon, että ne ja aikaisemmat lääkkeet on vastuussa mun tuntemuksista. Esim rinnat kipeytyi jo ennen siirtoa, en kyllä ihan tarkkaan muista oliko se lugejen aloituksen jälkeen vai jo ennen sitä :scratch. Punktion jälkeen kuitenkin. Sitten mulla on sitä tutuksi käynyttä munasarjapistelyä välillä, mutta se alkaa onneksi jo vähentymään. Ja se siis alkoi jo silloin kauan ennen punktiota...

Niin ja mulla ei ole vielä sitä testiä edes ostettuna, niin sen puoleen ei pääse hätäilemään :grin

Hei,
Sain ensimmäisen lapsen IVF-hoidoilla, ja vaikka lapsi on, luen näitä silti. Vieläkin ehkä tuntuu, että kaipaa tukea.
Haluaisin valaa kaikkiin toivoa. Kyllä se vielä onnistuu. Pettymys on vaan aina niin kova, kun epäonnistuu. Sitä elää omassa kuplassaan, jossa ajattelee vaan seuraavaa hoitokertaa.
Kukin tyylillään, mutta itse testaisin aina vasta testipäivänä. Silloin säästyy yhdeltä pettymykseltä, jos plussa olikin vain kemiallinen. Toisaalta jos olet tarpeeksi vahva, tee testi milloin vain:)
Teidän kaikkien aika tulee varmasti, toisilla käy tuuri nopeammin kuin toisilla. Ensimmäisen lapsen jälkeen, toinen saattaa tulla luomuna.
Tiedän, että sanoissa ”älä ajattele sitä niin paljon niin se onnistuu” on perää. Tiedän kuitenkin myös, että se on mahdotonta. Koittakaa kuitenkin parhaanne harrastaa ja pitää hauskaa, ennen omaa vuoroanne.
Munasolukadosta. Suurin osa munasoluista ei päädy yleensä siirrettäviksi, tämä on normaalia. Ette ole epäonnistuneita. Luomuraskauskaan ei kaikilla ala heti, vaikka siihen olisi edellytykset. Voi olla vuosien epäonnistumisia ja sitten yksi onnistuminen. Ei siis ole mitenkään erikoista, että esim 10stä muniksesta siirtoon pääsee vain yksi.

Huomenta, pitää vähän korjata, ettei jää mun viestistä liian negatiivinen kuva. Olen pääosin oikein tyytyväinen HUS:ssa saamaani palveluun ja esim.punktiossa oli aivan älyttömän ihana hoitaja. Ja mullehan siis hoitokierros on ensimmäinen ja ainoa, joten varmasti jatkossa kaikki olisi helpompaa, kun kerran on käynyt läpi koko rundin. Onhan tässä itselläkin paineet päällä, ettei itse omalla toiminnallaan sössi koko hoitoa.
Odotin tälle aamulle biologin tietoja siitä, onko hedelmöittyneet munasolut alkaneet kehittyä, mutta mitää tietoa ei ainakaan vielä ole omapolulle tullut ja sehän tuppaa vähän hermostuttamaan.

Sitten taas kysymyksiä teille viisaammille: mihin tarkoitukseen sitä gonapeptyliä käytetään? Mulle määrätiin Lugesteron kapselit, jotka pitää aloittaa huomenna aamusta ( jos siis iltapäivällä on siirto). Onko tavanomaista, että niitä käytetään 12 päivää alkaen siirtopäivästä. Lääkäri kirjoitti kapseleita 45 kappaletta eli siinähän olisi 15 päiväksi kapseleita, mutta ohjeen mukaan pitää lopettaa jo pari päivää ennen raskaustesti päivää (jos sinne asti edes päästään). Voiko nuo luget vaikuttaa testin tulokseen vai miksi paketti pitää kesken kaiken lopettaa?

Heippa Nupo80! Luget eivät vaikuta raskaustestin tulokseen. Se mihin asti lugeja käytetään, riippuu hoidosta, jota sinulle on annettu. Tuo lääkärisi ohje kuulostaa normaalilta. 12 päivän jälkeen elimistösi pitäisi itse tuottaa keltarauhashormonia niin, ettei lugeja tarvita. Luget voivat myöhästyttää kuukautisia jos raskaus ei onnistunut. Näin ollen 15 päivän kuuri olisi jokseenkin turha. Toisaalta mua pelotti lopettaa ja salaa käytin puolet tosta määrästä vielä 2 päivää..ei haitannut.

Gonapeptyliä käytetään vähentämään ja ehkäisemään ennenaikaisia LH-erityshuippuja, jotka voivat saada munasolun irtoamaan liian aikasin. Missä vaiheessa tätä sulla käytettiin, jos on aiheuttanut hämminkiä?

Voisin vielä lisätä, että jos sinulla ei ole todettu puutosta omasta kelt.rauhashormonin tuotosta, ei lugeista välttämättä ole apua (kehosi hoitaa kelrarauhashormonin tuotannon) , eikä aivan varmasti haittaa. Ei vaikka jatkaisit 15 päivää. Muistan kyllä kuinka itsekin olin huolissani, vaikka on lääketet. tutkinto. Siinä mentiin tunteella, eikä järjellä.

Huomenta, pitää vähän korjata, ettei jää mun viestistä liian negatiivinen kuva. Olen pääosin oikein tyytyväinen HUS:ssa saamaani palveluun ja esim.punktiossa oli aivan älyttömän ihana hoitaja. Ja mullehan siis hoitokierros on ensimmäinen ja ainoa, joten varmasti jatkossa kaikki olisi helpompaa, kun kerran on käynyt läpi koko rundin. Onhan tässä itselläkin paineet päällä, ettei itse omalla toiminnallaan sössi koko hoitoa.
Odotin tälle aamulle biologin tietoja siitä, onko hedelmöittyneet munasolut alkaneet kehittyä, mutta mitää tietoa ei ainakaan vielä ole omapolulle tullut ja sehän tuppaa vähän hermostuttamaan.

Sitten taas kysymyksiä teille viisaammille: mihin tarkoitukseen sitä gonapeptyliä käytetään? Mulle määrätiin Lugesteron kapselit, jotka pitää aloittaa huomenna aamusta ( jos siis iltapäivällä on siirto). Onko tavanomaista, että niitä käytetään 12 päivää alkaen siirtopäivästä. Lääkäri kirjoitti kapseleita 45 kappaletta eli siinähän olisi 15 päiväksi kapseleita, mutta ohjeen mukaan pitää lopettaa jo pari päivää ennen raskaustesti päivää (jos sinne asti edes päästään). Voiko nuo luget vaikuttaa testin tulokseen vai miksi paketti pitää kesken kaiken lopettaa?

Muistaakseni meillä ei tullut Omapolulle tietoa hedelmöittyneistä kokonaisuudessaan vasta, kun viikon kuluttua punktiosta. Saimme tietää punktiopäivänä (vai oliko punktiosta seuraavana päivänä) hedelmöittyneiden määrän ja sitten kerralla viikon kuluttua paljon ja minkämoisia oli mennyt pakastimeen eli mitään väliaikatietoja sieltä ei saanut.

Lugesteronpaketissa on 15 tablettia eli hänen piti kirjoittaa sinulle 3*15kpl paketti sinulle, koska vajaita paketteja ei voi myydä ja tuo 12 päivää on jollain tasolla vakioaika käyttää lääkettä PASissa, myös minulla oli se sama aika. Jos on ongelmia luteaanivaiheen kanssa, niitä voidaan käyttää pidempään.

Minulle Gonapeptyliä käytettiin kiinnityksen tueksi dpo 6 yhden pistoksen verran. Sitä voidaan käyttää myös tosiaan muuhun, mutta myös kiinnittymiseen.

Voisin vielä lisätä, että jos sinulla ei ole todettu puutosta omasta kelt.rauhashormonin tuotosta, ei lugeista välttämättä ole apua (kehosi hoitaa kelrarauhashormonin tuotannon) , eikä aivan varmasti haittaa. Ei vaikka jatkaisit 15 päivää. Muistan kyllä kuinka itsekin olin huolissani, vaikka on lääketet. tutkinto. Siinä mentiin tunteella, eikä järjellä.

Jep. Minulla ei ole verikokeiden mukaan ongelmia keltarauhashormonin tuotannossa, mutta nyt kun plussasin, niin en uskaltanut lopettaa niitä 12 päivän jälkeen, vaan käytin tiistaille asti niitä 1kpl päivässä. Nyt olen ollut kaksi päivää ilman, menossa on dpo 18 ja positiiviset rt:t vahvistuvat eli luultavasti minäkin käytin niitä turhaan extraa. :angelic:

Heippa Nupo80! Luget eivät vaikuta raskaustestin tulokseen. Se mihin asti lugeja käytetään, riippuu hoidosta, jota sinulle on annettu. Tuo lääkärisi ohje kuulostaa normaalilta. 12 päivän jälkeen elimistösi pitäisi itse tuottaa keltarauhashormonia niin, ettei lugeja tarvita. Luget voivat myöhästyttää kuukautisia jos raskaus ei onnistunut. Näin ollen 15 päivän kuuri olisi jokseenkin turha. Toisaalta mua pelotti lopettaa ja salaa käytin puolet tosta määrästä vielä 2 päivää..ei haitannut.

Gonapeptyliä käytetään vähentämään ja ehkäisemään ennenaikaisia LH-erityshuippuja, jotka voivat saada munasolun irtoamaan liian aikasin. Missä vaiheessa tätä sulla käytettiin, jos on aiheuttanut hämminkiä?

Mulle ei tuota gonapeptyliä ole kirjoitettu ollenkaan, mutta huomasin että sitä aika monella on ollut ja siksi kyselin, että mitä mihin sitä käytetään. Mulla on yksityiseltä puolelta 2019 vuoden alkupuolelta tutkimustulokset ja tuolla julkisella eivät nyt kesällä sitten ottaneet muuta kuin perusverenkuvan, hiv ja hepatiitit. Eli aika paljon luottoa laitettiin yli vuoden vanhoihin verikoetuloksiin.

Muistaakseni meillä ei tullut Omapolulle tietoa hedelmöittyneistä kokonaisuudessaan vasta, kun viikon kuluttua punktiosta. Saimme tietää punktiopäivänä (vai oliko punktiosta seuraavana päivänä) hedelmöittyneiden määrän ja sitten kerralla viikon kuluttua paljon ja minkämoisia oli mennyt pakastimeen eli mitään väliaikatietoja sieltä ei saanut.

Ihmettelen tässä sitä, että tosiaan huomiselle on aika varattuna alkion siirtoon eli kai ne sitten aamulla ilmoittaa, jos mitään siirrettävää ei olekaan... Millaisia teillä muilla on tuntemukset olleet ennen alkion tuoresiirtoa? Kun mulla siis meni punktio hyvin ja veren vuotoa ei ole ollut, melkoinen turvotus kyllä tuli mahaan ja eilen ja tänään on ollut sellaista menkkamaista viiltävää kipua ja sellainen epämiellyttävä tunne vatsanseudussa. Jotenkin itsestä tuntuu, että olo on kaikkea muuta kuin sellainen, että mikään alkio voisi kohtuun kiinnittyä. Tai sitten tämä on vain normaalia, kun tässä on muutama päivä täysin ilman mitään pistoksia, suihkeita yms takana ja osa voi toki johtua punktiostakin. Kaikki kun on uutta ja ensimmäistä kertaa, niin en oikein osaa näitä tuntemuksiani lukea.[/QUOTE]

Ja en nyt saa tuota tekstiä muokattua, en ymmärrä miksi tuo mun teksti meni tuonne lainaukseen?

Mulle ei tuota gonapeptyliä ole kirjoitettu ollenkaan, mutta huomasin että sitä aika monella on ollut ja siksi kyselin, että mitä mihin sitä käytetään. Mulla on yksityiseltä puolelta 2019 vuoden alkupuolelta tutkimustulokset ja tuolla julkisella eivät nyt kesällä sitten ottaneet muuta kuin perusverenkuvan, hiv ja hepatiitit. Eli aika paljon luottoa laitettiin yli vuoden vanhoihin verikoetuloksiin.

Minäkin pyysin sitä itse, kun oli oli kolme epäonnistunutta PASia takana ja alkoi olemaan olo, että pelkillä Lugeilla ei saada raskautta onnistumaan. Onneksi lääkäri suostui minulle sen kirjoittamaan helposti.

No ei niistä ainakaan haittaa ollut, kenties niistä oli apua, kuka tietää! Haittaa ei ainakaan. Onnea kovasti plussasta, sinun aikasi oli nyt! Nyt vielä yksi vaikea vaihe, eli raskaudesta nauttiminen IVF-hoitojen jälkeen. Sekin voi herättää tunteita, joita kannattaa jakaa.

Yllättävän vaikeaa asennoitua siihen, että tässä nyt ollaan raskaana ja jos kaikki menee hyvin, niin kesäkuussa meistä tulee vanhempia. Tietysti on tosi onnelline ja helpottunut, mutta silti yllättävänkin "tunteeton" fiilis, ettei hypi kattoon tai osaa oikein ajatella koko asiaa. Onneksi on 9kk aikaa totutella ajatukseen. :)

@Nupo80: Joo aamulla ilmoittavat, jos ei ole mitään siirrettävää. Jos sieltä ei kuulu mitään, niin siirto tehdään normaalisti.

Meille on tehty pelkkiä PASeja, niin en osaa sanoa tuntemuksista ennen tuoresiirtoa. Varmaan monilla on aikamoinen olo ennen tuoresiirtoa rankkojen lääkitysten ja muiden jälkeen ja silti on onnistutta, niin ei kannata lietsoa asiaa, kun koko siirtoa ei ole vielä edes tehty. :)

Ihmettelen tässä sitä, että tosiaan huomiselle on aika varattuna alkion siirtoon eli kai ne sitten aamulla ilmoittaa, jos mitään siirrettävää ei olekaan... Millaisia teillä muilla on tuntemukset olleet ennen alkion tuoresiirtoa? Kun mulla siis meni punktio hyvin ja veren vuotoa ei ole ollut, melkoinen turvotus kyllä tuli mahaan ja eilen ja tänään on ollut sellaista menkkamaista viiltävää kipua ja sellainen epämiellyttävä tunne vatsanseudussa. Jotenkin itsestä tuntuu, että olo on kaikkea muuta kuin sellainen, että mikään alkio voisi kohtuun kiinnittyä. Tai sitten tämä on vain normaalia, kun tässä on muutama päivä täysin ilman mitään pistoksia, suihkeita yms takana ja osa voi toki johtua punktiostakin. Kaikki kun on uutta ja ensimmäistä kertaa, niin en oikein osaa näitä tuntemuksiani lukea.
[/QUOTE]

Mulla tehtiin onnistunut hoito tuoressiirrolla. Sun olit on ihan normaalit. Kolotuksia oli ja olin turvonnut. Itsestäni tuntui siltä, että oli lievä hyperi. Nyt sulla on edessä se helpoin juttu, eli alkion siirto. Harvoja tämä sattuu yhtään. Tämän jälkeen alkaa odottelu, josta toivon sinulle kovasti plussaa! Nyt vaan rauhoittumista kehiin.

Minäkin pyysin sitä itse, kun oli oli kolme epäonnistunutta PASia takana ja alkoi olemaan olo, että pelkillä Lugeilla ei saada raskautta onnistumaan. Onneksi lääkäri suostui minulle sen kirjoittamaan helposti.

Yllättävän vaikeaa asennoitua siihen, että tässä nyt ollaan raskaana ja jos kaikki menee hyvin, niin kesäkuussa meistä tulee vanhempia. Tietysti on tosi onnelline ja helpottunut, mutta silti yllättävänkin "tunteeton" fiilis, ettei hypi kattoon tai osaa oikein ajatella koko asiaa. Onneksi on 9kk aikaa totutella ajatukseen. :)

Joo mullekin tuli sellainen ”ei voi olla totta” fiilis.Tuli myös negatiivisia tunteita, tietenkin olin järkyttynyt. Enhän minä voi negatiivisia tunteita kokea kun tämä oli niin haluttu! Kaikkea saa tuntea kuulkaa! Olen itse nyt raskaana ja sain lähetteen juttelemaan sairaalaan tunteista, joita tämä luomuraskaus herättää. Melkein kaikki kolotuksetkin on normaaleja, vaikka niitä säikähtää kuitenkin. Mihin Kanna sulla tota gonapeptyliä käytettiin?

@PelokasAlli: Kiva homma, että pääset juttelemaan tästä ammattilaisen kanssa. Itsellä tämän aiheen "pohjavire" on positiivinen, mutta jotenkin oletin, että olisin enemmän hihkunut ja heitellyt kärrynpyöriä. Ehkä duunissa olevat asiat vetävät mielen matalaksi ja ahdistaa ajatus, jos joudun palaamaan tähän nykyiseen pestiini. Juuri siitä miehelleni marisin, että menee koko äitiysloma pilalle, jos joudun nykyisissä tehtävissä jatkamaan. Koen itseni niin kiittämättömäski, koska a) olen ylipäätään raskautunut ja b) minulla on hyvä ja hyväpalkkainen duuni tässä maailman tilanteessa. :bag: Ongelmien määrä on vakio, siitä ei ilmeisesti pääse yli eikä ympäri.

Gonapeptyliä käytettiin siirron jälkeen kiinnittymisen tukemiseen. Siirto tehtiin 2 päiväisellä alkiolla ja piikki laitettiin dpo6. Sen enempää en osaa tosta sanoa. :smiley-ashamed008 Tästä ei ole kai mitään virallista tutkimustulosta, niin siksi sitä ei käytetä vakiona kaikilla, mutta itselläni uskon sen olleen avain onneen.

[SIZE=4 sanoi:
Itsellä tämän aiheen "pohjavire" on positiivinen, mutta jotenkin oletin, että olisin enemmän hihkunut ja heitellyt kärrynpyöriä. Ehkä duunissa olevat asiat vetävät mielen matalaksi ja ahdistaa ajatus, jos joudun palaamaan tähän nykyiseen pestiini. Juuri siitä miehelleni marisin, että menee koko äitiysloma pilalle, jos joudun nykyisissä tehtävissä jatkamaan. Koen itseni niin kiittämättömäski, koska a) olen ylipäätään raskautunut ja b) minulla on hyvä ja hyväpalkkainen duuni tässä maailman tilanteessa. :bag: Ongelmien määrä on vakio, siitä ei ilmeisesti pääse yli eikä ympäri[/SIZE].

Mä voin niin täysin eläytyä Kanna sinun tuntemuksiin. Tiedän jo valmiiksi, että mikäli meillä käy lopulta hyvin tässä projektissa, tulen painimaan ihan samanlaisten tuntemusten kanssa. En varmasti tule hyppimään yläpystyä enkä hihkumaan innosta, vaikka onnellinen olisinkin. Tiedän myös, että ko. tilanteessa tuntisin huonoa omaatuntoa omista tuntemuksistani. Välillä mietin myös sitä, että onko kyse siitä, että olen niin tottunut nielemään pettymyksen kyyneleitä, etten edes uskalla iloita hyvistä asioista. Tulee heti sellainen tunne, että se ilon aihe otetaan multa pois, jos liikaa innostun. Lieneekö tässä sen sanonnan "kell onni on, se onnen kätkeköön" alkuperä.

Mä voin niin täysin eläytyä Kanna sinun tuntemuksiin. Tiedän jo valmiiksi, että mikäli meillä käy lopulta hyvin tässä projektissa, tulen painimaan ihan samanlaisten tuntemusten kanssa. En varmasti tule hyppimään yläpystyä enkä hihkumaan innosta, vaikka onnellinen olisinkin. Tiedän myös, että ko. tilanteessa tuntisin huonoa omaatuntoa omista tuntemuksistani. Välillä mietin myös sitä, että onko kyse siitä, että olen niin tottunut nielemään pettymyksen kyyneleitä, etten edes uskalla iloita hyvistä asioista. Tulee heti sellainen tunne, että se ilon aihe otetaan multa pois, jos liikaa innostun. Lieneekö tässä sen sanonnan "kell onni on, se onnen kätkeköön" alkuperä.

Joe Dispenzan kirjassa Luo itsesi uudelleen, kerrottiin (hyvin kärjistetysti tämä minun kirjoitukseni), että ihminen voi jäädä myös negatiivisten tunteiden koukkuun. En muista enää miten asia meni tarkemmin, mutta ainakin itse välillä huomaan somessa selailevani jotain julkkisten profiileja, mitkä vain suorastaan vituttaa, mutta saankin siitä oikeasti jotain päänsisäisisä nautintokiksejä, vaikka päälimmäinen tunne on negatiivinen. Uskon, että tässä vuosien saatossa on jäänyt jollain tapaa "koukkuun" siihen negatiivisen testin aiheuttamaan negatiiviseen tunteeseen ja kuukautiskierron mukaan elämiseen. Vaikka tämä ei kuulosta missää nimessä järkevältä, niin uskon tässä taustalla olevan jotain tuollaista minulla. "Ai nytkö voin lopettaa itsesäälissä rypemisen aiheesta ja laskea itseni taas normaalien ihmisten joukkoon?"

@Kanna kaikilla on huolensa ja sinulla on silti oikeus negatiivisiin tunteisiin, vaikka olet raskautunut. Kaikilla on omat huolensa, mitään niistä vähättelemättä. Itsellä myös tuo työhuoli. Toisaalta kun on hyvä palkka ja koronakin päällä..

Mielestäni kannattaa antaa kaikki vinkit aina raskautumiseen. Voin kertoa, ettei lääkäritkään kaikkea tiedä. Ehkä joku toinen tämän luettuaan pyytää tuon gonapeptylin tueksi ja saa positiivisen testin. Ehkä 10 vuoden päästä on selviö, että se auttaa. Who knows!

Itse uskon että tulin luomuraskaaksi terolutin ansiosta, jota määrättiin ihan muihin juttuihin. Nyt mietityttää tietty kun ensimmäistä vääntämällä väännettiin hoidoilla..

@Kanna kaikilla on huolensa ja sinulla on silti oikeus negatiivisiin tunteisiin, vaikka olet raskautunut. Kaikilla on omat huolensa, mitään niistä vähättelemättä. Itsellä myös tuo työhuoli. Toisaalta kun on hyvä palkka ja koronakin päällä..

Mielestäni kannattaa antaa kaikki vinkit aina raskautumiseen. Voin kertoa, ettei lääkäritkään kaikkea tiedä. Ehkä joku toinen tämän luettuaan pyytää tuon gonapeptylin tueksi ja saa positiivisen testin. Ehkä 10 vuoden päästä on selviö, että se auttaa. Who knows!

Itse uskon että tulin luomuraskaaksi terolutin ansiosta, jota määrättiin ihan muihin juttuihin. Nyt mietityttää tietty kun ensimmäistä vääntämällä väännettiin hoidoilla..

Gonapeptyliä käytetään mun käsityksen mukaan aika yleisesti myös alkion kiinnittymistä edes auttamaan. Mulla ollut jokaisen siirron jälkeen. Mulle lääkäri joskus vaan selitti, että se stimuloi jotain reseptoreita, niin keho on vastaanottavaisempi alkion suhteen.

Takaisin