IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka!
Pahoittelut niille joilla on ollut vastoinkäymisiä ja tsempit jännääjille.
Ja kiitos MiisaS kun kyselit kuulumisia. Jännitin niin tilannettami etten saanut kirjoitettua mitään ennen kuin selviää.

Minun punktio meni kokemuksena hyvin. Ilmeisesti vain isoimmat rakkulat oli ehtineet kunnolla mukaan. Niistä 6 munasolua, joista 4 kypsää. Nyt olen pari päivää jännäillyt pääsenkö siirtoon ollenkaan. 3 hedelmöittyi ja yksi siirrettävä hyvä alkio tuli. :) ei mitään pakkaseen.
Kivalta tuntuu että tähän asti ainakin päästiin. Uutta hoitoa sitten mikäli ei tärppää. Katsotaan nyt (toistaiseksi) rauhassa miten tämä menee.
Miten ne lyhenteet muuten menikään? Pp? Dpo?
Kun kärsimättömyys iskee :happy7 niin milloin testeissä alkaa näkymään haamusia jos hyvin menee?

Kiitos kaikille tsempeistä! On tämä jännää! Oli onneksi 7 alkiota selvinnyt tähän päivään asti, joten 6 jäi vielä pakkaseen.

Voi että Lukte, ollaan siis ihan samassa aikataulussa. Toivottavasti kummallakin on hyviä uutisia 2 viikon päästä :)

Miten ihmeessä sitä testin tulosta jaksa odottaa..

Hei pakko kysyä, mikä teillä on ollu se viimeisenä pistettävä aine? Kun olin ymmärtäny, että se olis ns. irrotuspiikki. Nyt luin noita ohjeita niin Gonapeptyl olis niiden mukaan ovulaatiota estävä.. Onkohan vain just sen hyperin uhan vuoksi?

Harmi kauramaito että ivf keskeyty mut pidetään peukkuja että inssistä tärppäis ❤️

Täällä oli tänään 3 ultra ja maanantaina sit punktio. Jännittää ihan sikana. Isoimmat follit oli jo kasvanu 25mm. Tuumas vaan tää lääkäri että sulla vähä venähtänyt tää stimulaatio.
Nyt ei sit tehä tässä kierrossa tuoresiirtoo.

Hei pakko kysyä, mikä teillä on ollu se viimeisenä pistettävä aine? Kun olin ymmärtäny, että se olis ns. irrotuspiikki. Nyt luin noita ohjeita niin Gonapeptyl olis niiden mukaan ovulaatiota estävä.. Onkohan vain just sen hyperin uhan vuoksi?
Gonapeptyl oli mulla se irroituspiikki.

Palasaippua Gonapeptyliä käytetään myös tukemaan alkion kiinnittymistä, vaikka sitä ei tuoteselosteessa luekaan.

Nytkölle tsemppiä punktioon!

Ääh, pikkuhousunsuojassa oli ihan pikkuisen ruskeaa vuotoa. Siis iiiihan pikkuisen, mut oli kuitenkin. Tiiän et vuodot on yleisiä alkuraskaudessa mutta kun viimeksi ei tullut tipan tippaa mitään rusehtavaa/punaista vuotoa niin kyllähän toi mietityttää. Lugejakin vielä käytän oikeaan testipäivään asti... Lisäksi maha on kyl välillä ihan kunnolla kipeänä.

Ensimmäistä kertaa IVF-hoidoissa, ensimmäinen ultra huomenna. Vatsa tuntuu aika turvonneelta, kuin olisi tosi paljon ilmaa siellä, lienee normaalia? Punktiokin pelottaa että sattuuko se... ja tuleeko hyperstimulaatio... joten on kiva lukea täältä muiden kokemuksia ja tarinoita. Tsemppiä vaan kaikille!

Muista juoda muutakin kuin vettä esim. vissyä jossa on mukana myös suolaa, koska normaali vesi imeytyy huonosti solutasolle. Näin keho saa paremmin nesteitä eikä pöhötykkään niin kovasti. :)

Bluebe mulle aina lääkäri on sanonut et ruskea vuoto ei kerro vielä mitään. Se on usein limakalvoilta. Ja on vanhaa verta myös. Voihan olla myös kiinnitymisestä johtuvaa. Joillain tulee siitä muutama tippa. Älä vielä hätäile. Vaikka tiedän että vuodot on pelottaa. Jos pysyy tollasena niin kaikki on varmasti silti hyvin.

Testasin ja nega tuli. Pp10. Eiköhän pitäisi jo näkyä näillä päivillä... Vituttaa aika ankarasti nyt. Testaan vielä ma aamuna ja jos nega niin en vaivaudu veritestiin. Tulee ihan hämmentynyt olo että miksi ne ei nyt tartu kun viimeksi tarttu ihan tosi hyvin! Mikä on nyt eri lailla...
Yksi blasto on pakkasessa onneksi.

Blanca olen pahoillani negasta :Heartred nää lapsettomuusjutut on kyllä niin mystisiä :( Mutta kun kerran oot jo onnistunut niin on se toisenkin kerran mahdollista!

Harmi kauramaito että ivf keskeyty mut pidetään peukkuja että inssistä tärppäis ❤️

Täällä oli tänään 3 ultra ja maanantaina sit punktio. Jännittää ihan sikana. Isoimmat follit oli jo kasvanu 25mm. Tuumas vaan tää lääkäri että sulla vähä venähtänyt tää stimulaatio.
Nyt ei sit tehä tässä kierrossa tuoresiirtoo.

Siis miksi ei tehdä tuoresiirtoa? Mitä merkitystä vaikka stimulaatio venähtänyt? Niin ja tuli tästä mieleen myös se ihan yleisenä kysymyksenä, että minkä kokoisena ne follit yleensä punktoidaan?

Mä just mietin et eikös ne oo yleensä vähän pienempiä? Siis et punktoitaessa siinä 25mm tienoilla? Mut en varma oo et en halua huolestuttaa.

Mulle sanoivat viimeksi, että 20mm+ olis kypsiä, mutta mitään takarajaa en ole kuullu :) mulla oli keskiviikkona useampi 17-18mm ja sanoivat että kasvaa keskimäärin pari milliä päivässä ja ne olisi ilmeisesti olleet kypsiä jo perjantaina. Oli monta pienempää niin yritetään saada ne mukaan maanantaille :)

Onko muuten PAS saman jonotuksen takana kuin ”täysi” hoitokierto? Ja HUS:in käytäntö nimenomaan kiinnostaa.

Mä jo mietin täällä tulevaa passia.. Ja mietin että olisiko se luonnolliseen kiertoon vai lääkkeelliseen.? Asiaa hämmentää se että vaikka mulla on tosi säännöllinen kierto ja meillä vika miehessä niin silti onnistunut pas oli lääkkeellinen. Kaksi luomua tehtiin sitä ennen josta kyllä kiinnittyi mutta toinen oli ns tuulimuna ja toinen KU. Luomusta sanotaan et se olisi piirun verran parempi. Lääkäri viimeksi sanoi että kumpi vaan sopii mun tilanteessa. Ja mites se ERA? Olisko se järkevää tehdä tässä tilanteessa? Onko kellekään tehty ja mitä sellanen maksaa...
Meillä on ainoastaan tämä one shot enää jäljellä. Mitä te tekisitte?

Hei! liityn mukaan tähän keskustelufoorumiin kun meillä hoidot etenee niin että nyt jonotetaan IVFää. Olen lukenut kaikkia viestejä täällä ja ajattelin liittyä tänne jo nyt jotta kerkeän oppia mahdollisimman paljon ennen kun meillä tulee hoitosuunnittelukäynti ja varsinainen IVF hoito.

Tausta:
lopetettu ehkäisy ja alettu yrittää lasta 8/2017
3 kiertoa letrozol 2,5mg ja 3 kiertoa letrozol 5mg 12/2018 - 5/2019
Lähete HUSille 5/2019
Ensikäynti lapsettomuuspolilla 9/2019
3 ovulaatioinduktiota ja inseminaatiota 10/2019, 12/2019 ja 2/2019
Nyt siirretty IVF jonoon ja todennäköisesti päästään hoitosuunnitteluun kesäkuussa ja hoitoon elokuussa

Tässä oli kysymyksiä liittyen follikkeleita ja niiden kokoja. Olen lukenut että jo 18mm follikkeli katsotaan olevan kypsä. Ja follikkelit voi kasvaa jopa 26mm kokoisiksi. (jossain muistan jopa lukeneeni että 28mm mutta en muista oliko luotettava lähde). Yleensä esim inseminaatiossa yms niin yritetään irrottaa munasolu kun follikkeli on noin 20 mm kokoinen ettei se kerkeä irrota itsestään. Jos käytössä on lääkkeitä mitkä estää munasolun irtoamisen niin follikkeli voi jatkaa kasvamistaan. En tiedä miten se IVF hoidoissa vaikuttaa, ja uskoisin että tässä tapauksessa kun sanottiin että ei voida tehdä tuoresiirto niin kyse on että kohdun seinämä ja kierto on liian pitkällä että kohtu olisi vastaanottavainen ja optimaalinen siirrolle?

Niin voihan liittyä siihenkin että kierto voi mennä liian pitkälle ja kohtu ei enää optimaalinen. Toisaalta jos progesteronia ei oo tullut vielä mistään niin eihän se limakalvo ole vielä edes voinut muuntua sekretoriseksi eli luteaalivaiheen limakalvoksi johon alkio voisi kiinnittyä?

Mä jo mietin täällä tulevaa passia.. Ja mietin että olisiko se luonnolliseen kiertoon vai lääkkeelliseen.? Asiaa hämmentää se että vaikka mulla on tosi säännöllinen kierto ja meillä vika miehessä niin silti onnistunut pas oli lääkkeellinen. Kaksi luomua tehtiin sitä ennen josta kyllä kiinnittyi mutta toinen oli ns tuulimuna ja toinen KU. Luomusta sanotaan et se olisi piirun verran parempi. Lääkäri viimeksi sanoi että kumpi vaan sopii mun tilanteessa. Ja mites se ERA? Olisko se järkevää tehdä tässä tilanteessa? Onko kellekään tehty ja mitä sellanen maksaa...
Meillä on ainoastaan tämä one shot enää jäljellä. Mitä te tekisitte?

Ehkä kuuntelisin lääkärin suosituksia siirtoon ja eraan liittyen. Toisaalta sulla on monesti alkiot kiinnittyneet niin luulisi että siirtohetki on ihan oikea ja jos luomuissakin kiinnittyminen onnistunut ja sulla ollut vaan huono tuuri jos ollut tuulimuna ja ku niin luomu varmaan myös hyvä jos niissä paremmat tsäänssit vs lääkkeellinen. Toki ymmärtää myös että kun lääkkeellisellä onnistunut niin pitäisikö luottaa seuraavaksikin siihen.. Niin, ei tästä varmaan hirveesti apua ollut :hilarious: mutta keskustelisin lääkärin kanssa :)

Takaisin