IVF/ICSI 2020

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Upunup
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siis siinä on vissi ero kuinka pitkään jatketaan jos on tehty PAS lääkkeelliseen kiertoon vai lääkkeettömään. Lääkkeellisessä on jatkettava useita viikkoja plussan jälkeen, koska omaa keltarauhashormonituotantoa ei ole (varmaan just sinne 12 vkolle asti noin). Lääkkeettömässä taas annostus on alun perinkin pienempi, ja se milloin aloittaa ja lopettaa on varmaan vähän riippuen paikasta...joka tapauksessa itse tuumasin että se ei olisi ollut välttämätön ollenkaan, kun oli tapahtunut ovulaatio. Tietysti käytin kuitenkin. Mulla ohjeena oli lopettaa viralliseen testipäivään, mutta koska se oli niin pitkällä ja sain plussan dpo 15 niin siitä asteittain puolitin annosta pari pvää ja lopetin kyllä jo ennen sitä testipäivää. Googlasin että HUSin (ollaan siis yksityisellä) ohjeissa sai lopettaa jo olikohan dpo 14 luonnonkierrossa...

Niin just, tietenkin hoitokaava vaikuttaa paljon tuohon, kuinka pitkään keltarauhashormoni lääkitys on tarpeellinen. Eipä tullut se taas mieleen. Eli ei voi suoraan verrata toisiin, jos on eri kaavalla tehty hoito. En kyllä muistaakseni jatkanut niin pitkälle, kuin viikko 12, kun raskauduin esikoisen kanssa lääkkeellisestä pas-hoidosta. Mutta varmaan jonkun viikon vielä plussan jälkeen.

Meegu - kyllä luottaisin sinulle annettuihin ohjeisiin, etenkin jos sulla on hoito tehty omaan kiertoon. Tsemppiä piinailuun, älä vielä luovu toivosta!

Niin just, tietenkin hoitokaava vaikuttaa paljon tuohon, kuinka pitkään keltarauhashormoni lääkitys on tarpeellinen. Eipä tullut se taas mieleen. Eli ei voi suoraan verrata toisiin, jos on eri kaavalla tehty hoito. En kyllä muistaakseni jatkanut niin pitkälle, kuin viikko 12, kun raskauduin esikoisen kanssa lääkkeellisestä pas-hoidosta. Mutta varmaan jonkun viikon vielä plussan jälkeen.

Meegu - kyllä luottaisin sinulle annettuihin ohjeisiin, etenkin jos sulla on hoito tehty omaan kiertoon. Tsemppiä piinailuun, älä vielä luovu toivosta!

Mulla oli lyhyellä kaavalla tämä IVF. Juu, näin se on tehtävä ja luotettava viisaampiin lääkäreihin ja hoitajiin :angelic:

Mulla on lääketieteellinen kierto, nyt jos raskaus jatkuu, pitää progesteronia jatkaa rv10 vissiin. Samoin taisi jatkua estrogeenilaastarit. Samoin alkoi 5 vrk ennen 4-päibäisen siirtoa progesteroni.

Mutta luotan itse aina lääkärin sanaan mitä pitää ottaa milloinkin, kun itse just ja just muistaa lääkkeiden nimet :joyful: ei riitä taito ymmärtää miksi jotain tehdään.

Eli onkohan meilläkin ok, kun ovulaatio tuettu lääkkeillä (Letrot ja Bemfola) ja Lugesteron piti aloittaa vasta kolme päivää ennen siirtoa?

Ovulaation tapahduttua muodostuu keltarauhanen, joka tuottaa keltarauhashormonia eli progesteronia. Silloin luget ovat oman keltarauhashormonituotannon lisänä tukemassa.

Mun tähän mennessä ainoa pakastetun alkion siirto tehtiin lääkkeelliseen kiertoon, jolloin aloitin kierron tokana päivänä Zumenonin eli estrogeenitabletit. Lääkkeellisessä kierrossa ovulaatiota ei tapahdu eikä keltarauhasta muodostu, joten silloin ollaan Lugesteronin tai jonkin muun progesteronilääkkeen varassa.

Jos raskaus olisi alkanut lääkkeelliseen kiertoon tehdystä PAS:sta, olisin jatkanut lääkkeitä raskausviikolle 10 asti. Siihen mennessä istukka olisi alkanut tuottaa riittävästi hormoneja.

Kun raskaus ei alkanut, niin lopetin lääkkeet testipäivänä.

Mulla oli lyhyellä kaavalla tämä IVF. Juu, näin se on tehtävä ja luotettava viisaampiin lääkäreihin ja hoitajiin :angelic:

On näissä jotain nyanssieroja luonnonkierroisa ja hoito-ohjeissa. Mulla on neuvottu vähintään jatkamaan plussaan saakka, vaikka on ollut luonnolliseen kiertoon. En tiedä liittyskö siihen, että mikä on ollut mitattu oma progesteronitaso testattuna? Tai onko ikäjuttu? Joskus olen lukenut, että vanhemmilla naisilla annettaisiin useammin pidempään progesteronia keskenmenon estämiseksi. Jos tulee raskaaksi... Mun progesteroni oli 42 ekoissa mittauksissa. (sehän piti ottaa jossain tietyssä kierron vaiheessa, mitä nyt en muista).
Mä olen kuitenkin yli 40, niin voisko johtua siitä. Jos olisin tullut raskaaksi, niin lääkäri jutusteli, että jatketaan progesteronia, vaikka luonnonkierto. Mutta ei juteltu kuinka pitkään olisi jatkettu. Ja koska en ole tullut raskaaksi, niin tästä ei ole tarvinnut jutella sen enempää.

Mutta taas täältä forumilta kultaista tietoa ja huomaa mitä eroja on eri hoitomuodoissa :) Ensi kerralla kun mulla on lääkkeellinen PAS, niin nyt on jo aika hyvä ymmärrys, mitä mulle tapahtuu :) Meidän lääkäri ei kauheasti avaa aina hoitoja, että mikä asia miksikin tehdään, niin näitä on hyvä täällä jutella auki. <3

Mutta taas täältä forumilta kultaista tietoa ja huomaa mitä eroja on eri hoitomuodoissa :) Ensi kerralla kun mulla on lääkkeellinen PAS, niin nyt on jo aika hyvä ymmärrys, mitä mulle tapahtuu :) Meidän lääkäri ei kauheasti avaa aina hoitoja, että mikä asia miksikin tehdään, niin näitä on hyvä täällä jutella auki. :Heartred

Mä kans oon saanut paljon arvokasta tietoa täältä! Ei mitenkään liikaa polilta ole saanut tietoa, enkä monesti oo tajunnut kysyä tarkennuksia, tai sitten olen unohtanut osan kotiin tullessa :hilarious:

Nyt on ehkä sarjassa tmi kysymys, mutta onko muille Menopure tai Fyremadel aiheuttanut ylimääräistä vuotoa? Oon nyt kolmen päivän ajan huomannut sellaisen kirkkaan liman tulevan aina joskus pyyhkiessä. Vielä ei siis pitäisi olla ovulaation aika, ja ovislima on itsellä maidon väristä, ei tämmöistä kirkasta..

Nyt on ehkä sarjassa tmi kysymys, mutta onko muille Menopure tai Fyremadel aiheuttanut ylimääräistä vuotoa? Oon nyt kolmen päivän ajan huomannut sellaisen kirkkaan liman tulevan aina joskus pyyhkiessä. Vielä ei siis pitäisi olla ovulaation aika, ja ovislima on itsellä maidon väristä, ei tämmöistä kirkasta..

Ei oo yhtään tmi, näähän on aivan ydinjuttuja tässä hommassa ja aika vaikea niitä on esim puolison kanssa spekuloida. Joka tapauksessa, mulla ainakin oli tolla samalla kombolla todella paljon ylimääräistä kirkasta ja aika vetistä vuotoa. En ole varma, mutta muistaakseni ilmestyi vasta jarrun aloittamisen jälkeen. Oletin vaan että kuuluu asiaan.

Mulla oli Fyremadel ja niihin aikoihin kun sitä pistelin tuli kanssa limaa ja aloin miettiä ettei vaan ovulaatio yritä tulla ennen aikojaan.

Mulla oli Fyremadel ja niihin aikoihin kun sitä pistelin tuli kanssa limaa ja aloin miettiä ettei vaan ovulaatio yritä tulla ennen aikojaan.

Huuuuuhhh :wideyed: onpa hyvä että täältä voi aina kysyy. Mäkin nimittäin mietin et tuleeko ovis nyt ennenaikojaan! Ja ihan samalla tavalla alkoi tulla jarrun pistämisen jälkeen selkeästi enemmän tätä vuotoa.

Huuuuuhhh :wideyed: onpa hyvä että täältä voi aina kysyy. Mäkin nimittäin mietin et tuleeko ovis nyt ennenaikojaan! Ja ihan samalla tavalla alkoi tulla jarrun pistämisen jälkeen selkeästi enemmän tätä vuotoa.

Mä tuun aina tänne kyseleen :grin Kannatan sitä! Eikä täällä ole tmi -aiheita. Ei ole vielä ainakaan sellaista löytynyt.

Pahoittelut negasta :sorry: ja voimia tulevaisuuden pohdintaan. Vieläkö koet että kaipaat taukoa ennen seuraavia hoitokiertoja?

Mulla oli alkuun ihan samat toiveikkuudet, et ivf/icsi tarkoittaa heti vauvaa. Nyt osaa ottaa rauhallisemmin. Plussa niin alkuvaiheessa, että otan sen vielä rohkaisevana merkkinä, et joskus onnistumme jos ei heti nyt niin suuri onni käy.

Meille tulee hoidoissa pakostakin pieni paussi, vasta tammikuun kuukautisista ilmoittaudutaan uuteen hoitoon. Katselin Flo-apista, että ne sijoittuisivat varmaankin sinne kuun loppupuolelle, joten hyvässä lykyssä jotain tapahtuu helmikuun lopussa-maaliskuussa. Nyt ei auta kuin tyynesti vaan suhtautua tulevaan, vaikka toki se biologinen kellokin tuntuu tikittävän kuukausi kuukaudelta nopeammin. Ajattelen tämä nyt niin, että hienosäädetään vielä elintapoja, aloitin Ubikononin ja Gelee Royal-kapselit. Ja tosiaankin varasin akupunktioon ajan! Ehkä niidenkin on hyvä antaa vaikuttaa, ainakin vitamiineissa olen lukenut että 3 kk ajalla ne tuovat vaikutusta "syvemmällä tasolla".

En ollut ajatellut, että akupunktio täytyy ajoittaa kuukautiskierron mukaan, se yllätti. Tai siis kun olin ajatellut, että nyt saisi hetken olla ilman hormonitoimintaan liittyvien päivämäärien kyttäämistä, mutta eipä se mennytkään niin :facepalm::woot: Eka aika onkin kohta, se alkoi jännittää kun hoitaja vaikutti puhelimessa aika suorasanaiselta persoonalta! :p

Kuinka nopeasti muuten teillä on kierrot korjaantuneet hoidon jälkeen? Oletan, että negan jälkeen tulleiden kuukautisten jälkeen saa vain haaveilla ovulaatiosta? Tottakai meilläkin on luomuyritys yllä, vaikka toki se mahdollisuus ei realistinen taida ollakaan. Heh.

Miten muuten teillä on toinen osapuoli suhtautunut hoitoihin? En tiedä, luulen että meillä mies taisi nyt negan jälkeen aidosti ymmärtää, että tämä on raskas ja vaikea tie. Hienosti hän on heittäytynyt mukaan, mutta välillä on tuntunut että minä murehdin, saammeko koskaan raskaustestiin plussaa ja hän murehtii samassa vaiheessa jo tulevaisuutta lapsen kanssa, tyyliin asunto pitää vaihtaa isompaan jne. :wideyed: Toisaalta, jokaisella on se oma tapa katsoa maailmaa ja surra/murehtia/olla peloissaan. Enkä siis mitenkään väheksy miehen murheita, vaan yritän olla tukena.

Minustakin täällä saa kysyä/purkaa huoliaan, ja täältä saa myös hyviä vastauksia :happy: Tai siis, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!

Mihin kaupunkiin vilja menet akupunktioon? Mietin että eihän sattuis olee sama? :grin Mä olin Helsingissä.

Hih, Helsinkiin minäkin :p Hyvin voi olla, että ollaan samalla henkilöllä..jos vähän jo kuin tunnistit henkilön pienestä kuvauksesta :pompus::grin

Mitä olet tykännyt akupunktiosta?

Meille tulee hoidoissa pakostakin pieni paussi, vasta tammikuun kuukautisista ilmoittaudutaan uuteen hoitoon. Katselin Flo-apista, että ne sijoittuisivat varmaankin sinne kuun loppupuolelle, joten hyvässä lykyssä jotain tapahtuu helmikuun lopussa-maaliskuussa. Nyt ei auta kuin tyynesti vaan suhtautua tulevaan, vaikka toki se biologinen kellokin tuntuu tikittävän kuukausi kuukaudelta nopeammin. Ajattelen tämä nyt niin, että hienosäädetään vielä elintapoja, aloitin Ubikononin ja Gelee Royal-kapselit. Ja tosiaankin varasin akupunktioon ajan! Ehkä niidenkin on hyvä antaa vaikuttaa, ainakin vitamiineissa olen lukenut että 3 kk ajalla ne tuovat vaikutusta "syvemmällä tasolla".

En ollut ajatellut, että akupunktio täytyy ajoittaa kuukautiskierron mukaan, se yllätti. Tai siis kun olin ajatellut, että nyt saisi hetken olla ilman hormonitoimintaan liittyvien päivämäärien kyttäämistä, mutta eipä se mennytkään niin :facepalm::woot: Eka aika onkin kohta, se alkoi jännittää kun hoitaja vaikutti puhelimessa aika suorasanaiselta persoonalta! :p

Kuinka nopeasti muuten teillä on kierrot korjaantuneet hoidon jälkeen? Oletan, että negan jälkeen tulleiden kuukautisten jälkeen saa vain haaveilla ovulaatiosta? Tottakai meilläkin on luomuyritys yllä, vaikka toki se mahdollisuus ei realistinen taida ollakaan. Heh.

Miten muuten teillä on toinen osapuoli suhtautunut hoitoihin? En tiedä, luulen että meillä mies taisi nyt negan jälkeen aidosti ymmärtää, että tämä on raskas ja vaikea tie. Hienosti hän on heittäytynyt mukaan, mutta välillä on tuntunut että minä murehdin, saammeko koskaan raskaustestiin plussaa ja hän murehtii samassa vaiheessa jo tulevaisuutta lapsen kanssa, tyyliin asunto pitää vaihtaa isompaan jne. :wideyed: Toisaalta, jokaisella on se oma tapa katsoa maailmaa ja surra/murehtia/olla peloissaan. Enkä siis mitenkään väheksy miehen murheita, vaan yritän olla tukena.

Minustakin täällä saa kysyä/purkaa huoliaan, ja täältä saa myös hyviä vastauksia :happy: Tai siis, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!

Aivan! Hyvä tapa varmasti tuo hyvien elämäntapojen vahvistaminen, niin tulee se fiilis että pystyy ennakkoon jo jotain tekemään. Jollain täällä oli kokemus, että kierto oli hyvällä tavalla pidentynyt kun oli ylimääräiset lisät muuten jättänyt pois ja meni vaan monivitamiinilla :wideyed: tiedä sitten missä se hyvän raja. Musta tuntuu kans et miehen on ollut vaikea suhtautua mun suruihin liittyen lapsen hankintaan, hän keskittyi kans enemmän siihen vaiheeseen, kun lapsi jo on täällä. Ehkä se voi osittain johtua siitä, että tämä odotus jne keskittyy niin naisen kehon ympärille. Tuntuu että meillä se jää vähän etäiseksi kyllä miehelle. Kaikki seuranta, lääkkeet, oireet, toikenpiteet pääasiassa kohdistuvat minuun.

Hih, Helsinkiin minäkin :p Hyvin voi olla, että ollaan samalla henkilöllä..jos vähän jo kuin tunnistit henkilön pienestä kuvauksesta :pompus::grin

Mitä olet tykännyt akupunktiosta?
Joo ties vaikka sama. Netistä vähän googlailin ja muutamassa blogissa tästä naisesta kirjoitettu niin ajattelin että kokeilen. Ihan mielenkiintoista oli. Kolme kertaa kävin ja saa nyt sit nähdä onko apua vai ei. Mutta vaikutti asiansa osaavalta ja ainakin käsittely tuntui että josko siitä ois sit hyötyäkin. Hyvin suorasanaista toimintaa oli :grin

Me saatiin meidän ensimmäinen lapsi lääkkeellisellä kierrolla. Luomukiertoon yritettiin tammikuussa ja se meni mönkään. Nyt taas hormonit käytössä :happy:

Onko muita Hus:sillä hoidossa olevia? Mä ensin ajattelin et ompa näppärä toi Maisa Sovellus. No sit katsoin, et ei siel näykkään kaikki vastatut labrat. Sit joutuukin kirjautuu omakantaan. No sit viel joku asia, niin omalle digipolulle Terveyskylään...Aika monta äppiä et saa kaikki jutut katsottua...

Toukanäiti ja vilja mäkin olen käynyt hgissä akupunktiossa yhdellä kiinalaisella naisella, joka oli kyllä asiantunteva ja suora. Tuli myös vähän sellainen shamaani olo siitä. :grin mutta mä kyllä kaikessa erikoisuudessaan olin ihan tyytyväinen hoitoihin ja oli ihan todella rentouttavaa ainakin!
Onko mahdollisesti sama nainen ollut teillä myös?

Takaisin