Influenssarokotus

Voi se siinä mielessä olla tappava, että influenssa aiheuttaa keskenmenoja, ja sikiölle se keskenmeno on tappava. Mutta toisaalta, joa raskaus menee influenssan vuoksi kesken, voi aina ruveta yrittämään seuraavaa, joten eipä sekään niin paha juttu ole.
Ei ole muiden asia tuomita (tai kirjoittaa ikävään sävyyn) omasta poikkeavia päätöksiä!! Eiköhän kaikki tee omat valintansa itselleen sopivalla tavalla vauvan ja koko perheen etua ajatellen -vaikkei päätös olisikaan sama kuin jollain toisella!
 
Ei ole muiden asia tuomita (tai kirjoittaa ikävään sävyyn) omasta poikkeavia päätöksiä!! Eiköhän kaikki tee omat valintansa itselleen sopivalla tavalla vauvan ja koko perheen etua ajatellen -vaikkei päätös olisikaan sama kuin jollain toisella!
Ikävä sävy ja tuomitseminen on ihan omassa päässäsi, jos pidit tuota ikävänä. Jos raskaus menee kesken influenssan vuoksi, lopputulos on sama kuin jos tekisi abortin, eikä abortissa ole mitään vikaa! Toki abortissakin menee sikiöltä henki, mutta se on jokaisen ihan oma päätös, haluaako abortin vai ei, eikä abortissa ole edelleenkään mitään vikaa. Oletko abortin vastustaja, vai miksi et hyväksy raskauden keskeytymistä?

Kuka tahansa odottaja saa riskeerata sikiönsä aika monella tavalla, yksi treenaa lajeja, joissa tulee vatsan alueen iskuja, toinen jättää ottamatta influenssarokotuksen, kolmas tupakoi, neljäs ryyppää. Näistä mistään ei lapselle seuraa välttämättä yhtään mitään negatiivista, joten kukin tehköön päätöksensä itse, mitä riskejä haluaa ottaa. Ne ovat vain riskejä, eivätkä toteudu kaikkien kohdalla.
 
Muokattu viimeksi:
Influenssarokotteen vertaaminen aborttiin on todella kaukaa haettu ja muutenkin outo vertaus! Oman kantasi rokotteeseen olet tehnyt hyvin selväksi. Kaikilla se ei ole sama.
 
Influenssarokotteen vertaaminen aborttiin on todella kaukaa haettu ja muutenkin outo vertaus! Oman kantasi rokotteeseen olet tehnyt hyvin selväksi. Kaikilla se ei ole sama.
Influenssarokotteen on tieteellisessä tutkimuksessa havaittu vähentävän keskenmenoriskiä huomattavasti. Jos jättää rokotteen ottamatta, valitsee siis raskaudelleen isomman todennäköisyyden keskeytymiselle. Ihan samalla tavalla abortissakin valitaan raskauden keskeytyminen, tosin abortissa valinnan tulos on todennäköisyydeltään lähempänä sataa prosenttia. Jokainen saa ihan itse päättää, haluaako raskautensa keskeytyvän vai ei, ja millä todennäköisyydellä.

Minäkään en ole vielä ottanut influenssarokotusta, katsotaan nyt ensin, pitääkö raskaus keskeyttää muista syistä. :D Ja senkin jälkeen se voi silti jäädä ottamatta, koska kaikki aikomukset eivät aina toteudu. Kuten sanottu, keskenmeno ei aiheuta pysyviä vammoja, ja aina voi yrittää seuraavaa.
 
Muokattu viimeksi:
Ilmeisesti haluat vaan olla oikeassa. En kiellä, ettetkö olisi omalle kohdallesi, mutta yhtä oikein voi olla toinen valinta!! Riippuu, miltä kannalta kukin katsoo. Harmittaa, kun niin kärkkäästi tuomitset toisten valintoja ja ajatuksia, jotka ovat omien päätöstesi ja tutkimuksiesi vastaisia.

Epäilen, että kukaan on ajatellut vaarantaa raskauttaan, vaikkei rokotetta otakkaan. Tämän hetkinen kanta on, että ekalla kolmanneksella voi ottaa rokotteen. Aiemmin näin ei ollut. Tilanne voi muuttua myöhemmin takaisin alkuperäiseen. Rokotteita tutkitaan kaiken aikaa, siksi jokainen tehköön itse päätökset asian suhteen. Varsinaista oikeaa vastausta näihin ei valitettavasti ole!
 
Ilmeisesti haluat vaan olla oikeassa. En kiellä, ettetkö olisi omalle kohdallesi, mutta yhtä oikein voi olla toinen valinta!! Riippuu, miltä kannalta kukin katsoo. Harmittaa, kun niin kärkkäästi tuomitset toisten valintoja ja ajatuksia, jotka ovat omien päätöstesi ja tutkimuksiesi vastaisia.

Epäilen, että kukaan on ajatellut vaarantaa raskauttaan, vaikkei rokotetta otakkaan. Tämän hetkinen kanta on, että ekalla kolmanneksella voi ottaa rokotteen. Aiemmin näin ei ollut. Tilanne voi muuttua myöhemmin takaisin alkuperäiseen. Rokotteita tutkitaan kaiken aikaa, siksi jokainen tehköön itse päätökset asian suhteen. Varsinaista oikeaa vastausta näihin ei valitettavasti ole!
Minun tutkimukseni? Olenko australialainen, valehteleeko THL:n ylilääkäri vai kenties Hesari?
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000002894155.html

Minä en tuomitse ketään, joka jättää influenssarokotuksen ottamatta, mutta en hyväksy sitä, että esitetään, ettei päätöksestä seuraa mitään riskejä. Sanotaan se nyt tässä vielä toiseen kertaan, en tuomitse ketään, joka jättää raskausaikana influenssarokotuksen ottamatta, ettei tämä jää kenellekään epäselväksi. Jolllekin influenssan aiheuttama kuolleen lapsen synnytys on se ainoa oikea valinta, eikä kenelläkään ole oikeutta kyseenalaistaa sitä. En tuomitse ketään.
 
Suski minusta ainakin alkaa tuntumaan siltä että en enää halua tänne palstalle sanoa omaa mielipidettä tai kokemusta, koska useasti olet hyökännyt toisten viestejä vastaan. Toivoisin että kiinnittäisit huomiota miten kommentoit asioista, aina toki saa kommentoida, mutta olisi kiva että tyyli pysyisi kaikille osapuolille mukavana.

Kuten tässäkin keskustelussa minusta on todella ikävää että vertaat rokotteen ottamattajättämistä aborttiin, asiasi tuli selville ilman tuollaista vertauskuvaa ja keskustelu olisi pysynyt asiallisena.
 
Olen samaa mieltä, todella ikävään sävyyn olet suski monessa muussakin keskustelussa kommentoinut, mutta tämä oli jo aika törkeää mielestäni. Vertaat rokottamatta jättämistä aborttiin, tupakointiin/alkoholinkäyttöön raskausaikana ja samaan hengenvetoon kehtaat väittää ettet tuomitse? Ja sanot että jos joku päättää jättää rokotteen ottamatta (ja todennäköisesti päättää niin suojellakseen sikiötä) niin hän myös päättää että on ihan ok synnyttää kuollut lapsi? Todella rankkaa ja tuomitsevaa tekstiä.

Influenssarokotteen ottaminen ei edes takaa ettet voisi influenssaan sairastua..
 
Vertaat rokottamatta jättämistä aborttiin, tupakointiin/alkoholinkäyttöön raskausaikana ja samaan hengenvetoon kehtaat väittää ettet tuomitse?
Näitä voi hyvin verrata juuri sen vuoksi, koska mikään näistä ei ole tuomittavaa. Ilmeisesti itse tuomitset näistä osan, koska sinusta nämä eivät ole vertailukelpoisia? Kerrotko minulle, mitkä näistä ovat mielestäsi tuomittavia, jotta selviää minullekin, miksi näitä ei voi verrata.

Miksi ei olisi ok synnyttää kuollut lapsi? Moni jättää seulonnatkin käymättä, ja synnyttävät sen vuoksi kuolleen täysiaikaisen lapsen abortin tekemisen sijasta. Sekään ei ole tuomittavaa, vaan se on aivan normaalia elämää.

Missään kohtaa en ole ketään tuominnut, kaikki saavat tehdä aivan kuten haluavat näissä asioissa.
 
Muokattu viimeksi:
Nyt kun raskaana ollessa kuulumme riskiryhmään niin aiotko ottaa tai olla ottamatta rokotuksen?
Perusteluiden kera tietty :) Saattanee olla rajustikin mielipiteitä jakava keskustelu, pysytäänhän asialinjalla :wink

Noniin, rauhotutaanpa sitten.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseen ja päätökseen tämänkin asian tiimoilta. Riittänee, että kerran tuo julki sen mitä ajattelee - toki sitäkin voi paristi harkita ennenkuin kirjoittaa asian ja lähettää vastauksen.
Yhtälailla kun on tutkimuksia asian puolesta, löytyy niitä varmasti myös asiaa vastaan. Jokainen punnitsee sitten ne riskit puolin ja toisin, joiden johdosta tulee päätökseensä.

Rauhaa ja rakkautta hei kaverit :hilarious::Heartred
 
Itse otan influenssarokotteen vasta alkuraskauden jälkeen. Tämä juurikin siitä syystä, että aiemmin ei olla suositeltu alkuraskaudessa ja nyt onkin ihan ok. Voihan näin ollakin, en sitä kiellä, mutta oman mielenrauhani takia otan rokotteen vasta viikon 12 jälkeen.

Tuossa HUS:n infopläjäyksessä mainittiin korkean kuumeen alentamisesta parasetamolilla. Itse sairastin influenssan 4 vuotta sitten, eikä kuumeen alentaminen tuolloin onnistunut millään lääkkeillä. Siinä se jylläsi 3 päivää 39-40 asteessa. En tiedä onko tämä kuumeen reagoimattomuus lääkkeisiin henkilökohtainen ominaisuus, mutta juurikin tuon korkean kuumeen pelossa otan rokotteen.
 
Itse kanssa miettinyt tässä puolin ja toisin rokotetta.. ikinä en ole tautia sairastanut ja rokotteelle ei ole tarvetta ollut.. Meillä ei neuvolassa edes kaupattu ottamaan sitä kuin vasta nt-ultran jälkeen..
 
Meillä neuvolatäti kysy ekalla käynnillä 8+4 et otanko rokottee, olisivat heti laittaneet mut en halunnu, ainakaa vielä.. esikoisestakaa en ottanu :-S
 
En ota ainakaan alkuraskauden aikana, tuskin myöhemminkään. Ei oo ennenkään sellaisia tarvittu ja eikä estä kaikkia tartuntoja.
Kerran olen piikin ottanut ja olin silti kipeä.
 
Otin tänään influenssarokotteen neuvolassa. Mistään riskeistä ei terkkari maininnut, enkä taida nyt ryhtyä tarkemmin tutkimaankaan asiaa. Ajattelin pyytää myös miestä ja lasta ottamaan rokotteen. Olen kerran influenssan sairastanut ja podin yli 39 asteen kuumeessa useita päiviä, vaikka sain tuolloin Tamiflu-lääkkeen. Vähintään 2 viikkoa sairastaminen kesti, eikä se ollut herkkua. Sain myös jälkitauteja, onneksi ei vakavia. TH:n mukaan sikiö ei välttämättä influenssaan kuolisi (tosin se kuume), mutta ongelmana on, ettei raskaana olevia voi lääkitä. Huonossa tapauksessa influenssa tai jälkitaudit voivat tällöin olla äidillekin tappavia. Tämä siis oman päätökseni perustelu, kaikki tekevät omansa. Esikoisen kohdalla en rokotetta ottanut. Tuolloin mies sairasti lievän influenssan, mutta ihmeen kaupalla itse säästyin silloin tartunnalta.
 
Harmittaa että viikon kestävä karensi enkä saanut sitä nyt flunssan vuoksi. Olen työstäni ottanut useampana vuonna ja ainakaan itselleni ei suuria vaikutuksia ole tullut. Mieluiten varman päälle kuin että olisi sitten sairas jälkitauteineen.
 
Me on käyty jo kahdesti neuvolassa, eikä terkka ole maininnut rokotteesta mitään. En siis aio ottaa rokotetta, mietin vaan miksei ole siitä vielä sanonut :D
 
Mä saan kuulemma influenssapiikin 5.12, kun on lääkärineuvola..
 
Takaisin
Top