Influenssarokotus

Mä otan neuvolassa maanantaina. Mulla on ollut influenssa kerran ja huhhuh. Se oli kamalaa ja kesti pitkään (joku muukin samaa täällä kirjoitteli). Olen sen jälkeen joka vuosi ottanut vaikka tiedän, että influenssakantoja on useita eikä rokotus kaikkiin toimi.
 
Ajattelin kysyä ens viikolla neuvolassa jos samalla laittaisi :) Pitäisi tytölle ja miehellekin ne hakee!
 
Mä meinaan kyllä ottaa! Mitään sen kummempia perusteluja mulla ei ole kuin, että sitä suositellaan ja se tosiaan suojaa myös vauvaa kun syntyy.
Otin myös viime vuonna, silloin lähinnä äitini takia joka oli syöpähoidoissa silloin ja lähipiirille tuota rokotusta suositeltiin.
 
Yks terveydehuollon ammattilainen kuului sanovan, ettei näin alkuvaiheessa otettu rokote suojaisi vauvaa syntymän jälkeen. Että vissiin toisella kolmanneksella pitäisi ottaa vasta, jos haluaisi sellaisen suojan.. Rohkenisko joku kysymään tätä ihan neuvolasta? Itsellä kun ei sitä ole vielä varattuna edes.
 
vastavirrassa, mä oon kuullu/lukenu jotain samantyyppistä. Meinasin just ite ens viikolla neuvolassa kysyä, että koska se on paras ottaa. Jostain luin, että epidemiaa ennustettais joskus marras-joulukuun vaihteeksi? Niin sen puolesta voisi ootella vielä hetken sen ottamista, jos silloin saisi suuremman hyödyn :)
 
Työpaikalle tuli työterveyshoitaja piikittämään ja taivutteli ympäri niin otinpa sitten. Katotaan säästyiskö pahalta flunssalta nyt sitte.
 
Nyt varmistu, että ens viikon torstaina käydään neuvolassa ottamassa miehen kanssa rokotteet. Mieskin ymmärs kerrasta, että nyt olis tärkeää ottaa se rokote :)
 
Otetaan koko perhe. Juuri pidin luennon aiheesta miehelle :D
Olen itse ottanut työn puolesta aiemmin.
Nyt kotona ens kuussa 1v täyttävän kanssa. Meillä koululaisia 3 joten pöpöjen tulo on taattu.
Pitää kysellä 1v neuvolassa parin viikon päästä näistä lisää. Koululaiset saa koulussa mutta olisi pitänyt jo ilmoittaa että haluaa, laitoin viestiä et ehtiikö ne saada vai mitenkä.
 
Pitääkin muuten viikonlopun aikana tuo mies neuvotella myös tuohon rokotukseen.
Saako mieskin sen neuvolan kautta vai pitääkö hakea terveyskeskuksesta?
 
En ole kovin vahvasti rokotteen kannalla, mutta mies on tullut nyt taivutelluksi - hänelläkin täytyy rokote olla työn puolesta. Kysyin häneltä, kannattaisiko minunkin rokotuttaa itseni, mutta hän oli sitä mieltä, että ei. Täytyykin ottaa selvää tuosta, olisiko rokotteesta tietyssä vaiheessa raskautta hyötyä tulevaisuuteen asti!

Onhan influenssarokote pitkään ollut, tutkittu ja kehitelty, mutta pakko myöntää, että koko lääketeollisuuden ala vähän inhottaa minua. Se valta, mikä lääketeollisuudella on julkaista ja pimittää tietoa, ohjailla tutkijoita rahoituksella, lobata omaa asiaansa kunkin valtion päättäjille ja kääriä sievoiset voitot omiin taskuihinsa.. Ja samalla se, että tarvitseehan sitä rahoitusta, jos jotain aikoo tutkia ja parantaa. Koko homma on niin monimutkainen. Haluaisin ihan todella tietää, kuinka hyödyllinen keväällä arvailtu rokote on syksyn epidemia varten, kun viruskanta on kuitenkin kuulemma aika muuttuvaista sakkia.. :D

Jään vielä pohtimaan.
 
Mä tuun heinäkuisista huutelemaan, kun siellä on vielä aika vaisua. :)

En tiiä vielä otanko rokotuksen. Viime talvena otin, kun esikoista (sillon alle 6kk) ei rokotettu, mutta aiemmin en oo ottanut. Esikoisen raskausaikanakaan en ottanut, kun en haluais mitään ylimääräisiä raskausaikana ottaa. Ja mä oon miettinyt myös sitä, että miks jotkut tietyt rokotteet on ok raskausaikana ja jotkut ei? Esim.jäykkäkouristusta ei saa ottaa raskausaikana. Tietääkö joku?

Luultavasti jätän kyllä taas ottamatta. Ainakaan alkuraskaudessa en haluais ottaa.
 
En tiedä mistä moinen tieto, ettei jäykkäkouristusrokotetta voisi raskaana ottaa. THL:n sivut nimittäin puoltaa ottamista. Tää sivu kannattaa kyllä muutenkin lukea, hyviä pointteja rokotusten hyödyistä! Rokotusten lykkäämisessä myöhempään raskauteen on toki se riski, että kerkeää jonkun taudin nappaamaan ennen sitä ja siten siirtämään infektion myös vauvaan. Jos rokote sisältää eläviä taudinaiheuttajia niin rokotteen ottamista on vältettävä, toki jos riski sairastua on suuri niin sillon ratkaisua punnitaan enemmän.

https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/raskaana-olevien-rokotukset
 
Esikoisen raskausaikana muistelin, että mun jäykkäkouristus olis menossa vanhaks ja mun neuvolatäti sanoi sillon, että sitä ei laiteta raskausaikana eikä imetyksen aikana.

En oo ikinä sairastanut influenssaa, vaikka en rokotuksia ookaan ottanut, joten pitää miettiä kumpi olis pienempi paha vauvalle, rokote vai epätodennäköisesti iskevä influenssa. Influenssa on kuitenkin käsittääkseni ainoastaan ikävä äidin kannalta.
 
Monella aikuisella influenssa menee ohi oireettomanakin, jolloin ei edes tajua, että sai sen. Pienillä lapsilla taas influenssa voi olla tappava. Toki jos aikoo olla lapsen kanssa kotona ensimmäisen puolen vuoden ajan tapaamatta yhtään ketään, joka liikkuisi ihmisten ilmoilla, niin sitten ehkä influenssan riski on pieni.
 
Esikoisen raskausaikana muistelin, että mun jäykkäkouristus olis menossa vanhaks ja mun neuvolatäti sanoi sillon, että sitä ei laiteta raskausaikana eikä imetyksen aikana.

En oo ikinä sairastanut influenssaa, vaikka en rokotuksia ookaan ottanut, joten pitää miettiä kumpi olis pienempi paha vauvalle, rokote vai epätodennäköisesti iskevä influenssa. Influenssa on kuitenkin käsittääkseni ainoastaan ikävä äidin kannalta.

Voihan se olla siitä muuttunu. Ja valitettavasti itellä ei oo ainakaan ihan vankkumaton luotto neuvolan terkkareihin, ne tuntuu välillä olevan aika hakoteilla suosituksista ja muista, vaikka luulis et ne ois perillä...
 
Voihan se olla siitä muuttunu. Ja valitettavasti itellä ei oo ainakaan ihan vankkumaton luotto neuvolan terkkareihin, ne tuntuu välillä olevan aika hakoteilla suosituksista ja muista, vaikka luulis et ne ois perillä...
Joo, totta kyllä tuokin, valitettavasti. Muistaakseni itekin asiaa sillon googlailin ja samanlaisia juttuja löysin, mut ehkä on sit tosiaan muuttunut.
 
Monella aikuisella influenssa menee ohi oireettomanakin, jolloin ei edes tajua, että sai sen. Pienillä lapsilla taas influenssa voi olla tappava. Toki jos aikoo olla lapsen kanssa kotona ensimmäisen puolen vuoden ajan tapaamatta yhtään ketään, joka liikkuisi ihmisten ilmoilla, niin sitten ehkä influenssan riski on pieni.
Vauvaa suojaa onneks imetys tosi hyvin ensimmäiset puoli vuotta. :) Mun tapauksessa en ainakaan pysty ottaa rokotetta niin myöhään, että siitä vauvalle enää apua olis, jos se kerran loppupuolella pitäis vasta ottaa.
 
Takaisin
Top