Influenssarokotus

Nämähän meinaavat unohtua, joten piti käydä itsekin tarkistamassa tiedot. Eli raskaana oleva nainen ja vasta synnyttänyt nainen on riskiryhmää siksi, että raskaus heikentää odottavan naisen vastustuskykyä (koska olisi huono juttu jos elimistö alkaisi hylkimään vierasta kudosta, joka kasvaa kohdun sisällä), ja tämän takia raskaana oleva saattaa kuolla sellaiseen influenssaan, joka normaalisti oirehtisi tavallisen flunssan tavoin. Myös keskenmenon tai ennenaikaisen synnytyksen riski on kohonnut niillä, jotka sairastuvat influenssaan odotusaikana. Viime vuonna tehdyssä tutkimuksessa havaittiin influenssarokotuksen puolittavan kohtukuoleman riskin.
 
Huomaan jo nyt, että vastustuskykyni on selvästi alempi kuin normaalisti (nyt 6+1 ja olen jo toista kertaa vilustunut tämän raskauden aikana), ja raskausaikana sairastelu on vielä kurjempaa kuin yleensä. Alan kyllä kallistua influenssarokotuksen kannalle.
 
Täytyy nyt sit miettiä tota rokotusta vielä. Täytyy ekalla neuvolakäynnillä jutella. Mun edeltävä neuvolatäti ei ollut kovin rokotemyönteinen influenssarokotteelle ekan raskauden aikana. Saas nähdä miten tää mun nykyinen. Esikoiselle ajattelin sen joka tapauksessa ottaa, niin jospa ei päiväkodista sitä sit toisi.
 
Mites isosisarukset - oletteko nähneet hyväksi rokottaa raskaana ollessa masuvauvan/sitten vauvan synnyttyä alle 6kk ikäisen isosisaruksia?
 
Mä pähkäilen asiaa. Jotenkin epäilyttää koko rokote ja se hirvee vouhkaus mikä kohta taas alkaa. Lehdet lietsoo pelottavilla otsikoilla ja lääkefirmat käärii hirmuset rahat rokotteista. Kuinka hyvin rokote oikeasti suojaa? Kuinka paljon on pystytty tutkimaan pitkäaikaisvaikutteita kyseisillä rokotteilla esim. vauvaan? Jotenkin en haluaisi nyt mitään myrkkyjä itseeni ruiskutettavan. Ymmärrän että jos on tiettyjä perussairauksia niin on hyvä rokote ottaa, mut jotenkin itse perusterveenä en sitä halua. Esikoista kun odotin niin neuvolantäti pakotti rokotukseen ja otin sen sitten peloissani. Sen jälkeen en ole ottanut (toisessa raskaudessa en ottanut) eikä kukaan muukaan perheestäni eikä onneksi olla sairastettu. Sitten toisaalta olen kuullut että tauti on ihan hirvee ja ainahan sitä hieman "pelkää" kun otsikot huutavat influenssaa. Jotenkin ehkä silti en aio tänäkään vuonna ottaa rokotusta kenellekään.
 
Meidän ei pitänyt ottaa rokotetta kenellekään, mutta nyt kun odotan tuplia, otan itselle ja mies ottaa itselleen. Lapsille ei oteta, kun neuvolassa oli sitä mieltä että riittää kun vanhemmat sen ottaa. Meillä reagoi osa niin voimakkaasti rokotteisiin, että senkään takia ei haluta lapsille sitä.
 
Jäädyin ihan kokonaan tänään neuvolassa, kun kysyi, että haluanko heti rokotteen itselle/esikoiselle. Pähkäilen vielä.

Haluaisin tutkimustietoa nenän eteen, että millaiset tekijät edesauttavat vaikeaa taudinkuvaa. Kaikki raskaana olevatkaan eivät sairasta automaattisesti influenssaa tosi voimakkaana. Kaikki alle kolme vuotiaat eivät päädy sairaalahoitoon. Mitä ovat ne muut riskitekijät?
 
Iski se flunssa sitten minuunkin :sour:... Oliko influenssarokotteen ottamisessa jotain karenssia, eli että pitää olla ollut kaksi viikkoa terve tms? Voiko/kannattaako ottaa flunssassa? Entä millä viikoilla otettuna sillä rokotteella saisi suojan myös vastasyntyneelle?
 
Mulle sanottiin ettei nuha ja Asko vaikuta mutta kuume tai pitkittynyt flunssa vaikuttaa.. en itse siksi ottanut vielä vaan ensiviikolla oli tarkoitus ottaa.. tosin nyt on se etten oo vieläkään terve. Toinen korva ihan ilman kuuloa.
 
Entä millä viikoilla otettuna sillä rokotteella saisi suojan myös vastasyntyneelle?
Hitto! Mä unohdin kysyä tän sieltä neuvolasta eilen! Hämmennyin kun tuli puhe tosta rokotteesta ja sit neuvolatäti olikin jo melkein tuikannu sen käsivarteen ja kaikki kysyttävä unohtu :hilarious:
 
Mie sain tänään neuvolassa rokotteen kun pyysin :) Eipä tunnu kädessä ainakaan vielä kun pientä kuumotusta ja arkuutta. En oo ikinä ennen raskausaikana ottanu rokotetta (viimeksi olin sen just kerenny ottaa ennen raskautumista), niin vähän jännittää aiheuttaako alentunu vastustuskyky nyt enemmän jotain flunssaoireita.
 
Sallahaa, mä sain rokotteen maanantaina ja eilen illalla olin jo flunssanen ja vähän kuumeessa... :grumpy: Nyt sitte sairaslomalla loppuviikon flunssasena. Mä tuun sit taas joka vuosi päiväksi tai pariksi kuumeiseksi piikistä, etten tiedä vaikuttiko raskaus mulla tähän.
 
Voi harmi aamunen :/ Itse en oo siis koskaan saanu noita paikallisoireita kummosempia siitä. Toivottavasti tuo flunssa helpottaa pian!
 
Tietääkö joku, voiko toisella paikkakunnalla käydä rokotuksessa, kun aika ja paikka sattuisi sopivasti? Vai onko ongelma jos on ihan eri sairaanhoitopiiri ja kaikki?


Muoks: ei haittaa ja voi käydä. Otin nyt itselleni rokotuksen, mitä en ollut ajatellut tehdä. Esikoisen rokotusta jään vielä miettimään.
 
Muokattu viimeksi:
Kävin kans tänään ottaan opiskelijaterveydenhuollossa itelle. Pitäis vielä tytölle käydä ottamassa.
 
Olen kallistumassa vähän rokotuksen ottamsen suuntaan, mutta haluaisin jutella vielä neuvolassa aiheesta ennen lopullista päätöstä. Varmaan päädyn rokotukseen.
 
Mä olen nyt tätä pyörittänyt ja päättänyt olla ottamatta rokotusta. Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana ei ennen ole edes annettu/suositeltu rokotetta kun ekat 12 viikkoa ovat ne kriittiset sikiön kehitykselle. Sitten vauva ei saa rokotteesta suojaa jos se annetaan näin aikaisin vaan rokote pitäisi antaa puolen välin jälkeen. Sit ku synnytänkin vasta kesällä niin ei ole pelkoa että olisi influenssa silloin. Influenssa on kurja sairaus, mutta ei tappava. Ei aiheuta sikiölle mitään vaan lähinnä itse siitä kovasta kuumeesta yms. sitten kärsii. En ota myöskään lapsilleni, koska eivät kuulu riskiryhmään. Kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet otan aina ja kaikille, mutta en lähde tähän influenssarokotusrumbaan mukaan. Toivotaan ettei tänä vuonna olisi mitään erityistä epidemiaa ja säästyttäisiin kurjalta taudilta! Tämän rokotusasian kanssa kaikki tekevät juuri niinkuin parhaaksi näkevät ja toivotaan että pysyttäisiin kaikki terveinä ja vauvat matkassa mukana! ❤️
 
Voi se siinä mielessä olla tappava, että influenssa aiheuttaa keskenmenoja, ja sikiölle se keskenmeno on tappava. Mutta toisaalta, joa raskaus menee influenssan vuoksi kesken, voi aina ruveta yrittämään seuraavaa, joten eipä sekään niin paha juttu ole.
 
Mietin kans tota, että onhan siitä jotain haittaa sikiöllekin. En vaan ny muista mitä kaikkee.

Me otettiin koko perhe rokotteet ja esikoinen sai sen vesirokkorokotteen myös.
 
Takaisin
Top