Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varpahat ei kannata tuntea olevansa huono äiti, sitä et ole. Lapsi kasvaa myös korvikkeella, pääasia että lapsi saa ruokaa. Ekat 6vkoa varsinkin on aika raskaat sillä vauva haluaa olla rinnalla koko ajan. Vauvat hakevat rinnalta läheisyyttä ja turvaa, joten vauva saattaa roikkua rinnalla koko ajan. Vauva ei voi koskaan olla liikaa rinnalla ja ei ole mitään sääntöjä kauanko vauvan pitäisi olla rinnalla ja kuinka monen tunnin välein. Vauvat ovat yksilöitä ja jokaisen äidin maidontuotanto on erilainen, toinen saa masunsa täytteen muutamalla imulla kun toinen vaatii sen tunnin imetyksen siihen. Rintakumi ei takaa sitä että vauva saisi sitä takamaitoa vaan se kuinka monta kertaa imetyksen aikana vaihtaa rintaa.

Meillä poika 2kk asuu edelleen koko ajan rinnalla. Imetän melkein koko ajan päivisin, pisin tauko imetyksessä on noin 1h jonka ajan vauva nukkuu tai sitten on isänsä kanssa vaunuttelemassa. Kerralla vauva syö aktiivisesti noin 20-30min jonka jälkeen ottaa pienet tirsat kunnes jatkaa.

Varpahat, meillä vauva syö nopeimmillaan kymmenessä minuutissa, mutta paljon tavallisempaa on syödä yli puoli tuntia, pitää pieni tauko ja jatkaa taas. Joskus syö monta kertaa samasta rinnasta, joskus jaksaa molemmat puolet. Välillä ärisee siksi, että maitoa tulee liian nopeasti ja välillä sitä, kun joutuu tehdä enemmän töitä. Suurimman osan ajasta on tyytyväinen.
Tsemppiä imetykseen! Herumista edistää, jos pystyt nauttia ja olla stressaamatta

Ja niin, meillä vauva on rinnalla (tissi suussa imien taikka nukkuen) koko päivän pl ehkä tunti, jolloin isällä. Imetyskertoja vrk:ssa 8-ääretön. Imetyksen kesto viidestä minuutista tunteihin. Tunnin maratonit ovat kyllä nukkuhetkillä varustettuja, joten yhdeksi niitä ei voi laskea.

Tukihenkilö sanoi tänään, että nämä alkukuukaudet ovat sellaisia, että vauva voi haluta rinnalle, vaikka edellisestä imetyksestä on vasta viisi minuuttia ja tämä ihan normaalia. Kolmen viikon kohdilla tulee tiheänimunkausi, jolloin vauva voi asua rinnalla. Se taitaa olla meillä nyt.

Meillä harvemmin syödään puolta tuntia kerralla. Yleensä menee 5-15 min ja joko neiti pudottaa tissin suusta tai nukahtaa sillee ettei enää syö vaik tissi on suussa. Ja tosi harvoin saan syömään molemmista rinnoista yhdellä syöntikerralla kun mie jos lopetan syöttämisen eli nappaan tissin pois suusta ni tyttö lakkaa yleensä syömästä, hyvin harvoin kelpaa tissi uudelleen. Eli hää on vissii syöny sit sille syöntikerralle tarpeeks vaikka jos oisin jatkanu samalla tissillä syöttämistä ni syönti ois varmaan jatkunu viel hetken. Takamaidosta en tiiä onks hää sellasta saanu mut ihan kylläisenä toi maito on hänet yleensä pitäny.

Varpahat, oon todella pahoillani miten vääriä ohjeita olet imetykseen saanut!

:(

Raivostuttavaa, että olet joutunut tuommoisten ohjeiden kanssa aloittamaa imetyksen. Toivottavasti saatte vielä homman käännettyä niin, että imetystaival tulee olemaan sellainen kuin toivot!

Mä olen kans niin raivoissani.. Synnärilläkin hoitajat koitti työntää mun tissiä vauvan suuhun ja kun se ei heti onnistunut niin tuotiin samantien korviketta. Neuvolasta sanotaan että juu korviketta lisänä ja rintakumia pitää käyttää.. Suututtaa.

Mutta täällä mä oon nyt linnoittautunut sohvan nurkkaan ja imetän vaikka iltaan asti yhtä soittoa. Noin kolmelta yöllä mies syötti pullosta mutta sen jälkeen ollaan menty pelkällä tissillä. Kai vauva olisi jo kurkku suorana huutanut jos ei olisi saanut tähän mennessä tarpeeksi maitoa!

Tsemppiä varpahat! Imetyksen tehostuksen aikana kannattaa muistaa myös itse syödä ja juoda hyvin, ja yrittää levätä. Rintaa kannattaa vaihtaa heti kun heruminen hidastuu( nielemis ääntä ei enää kuulu), sillä mitä enemmän rinnoista poistuu maitoa sitä enemmän ne sitä alkavat tuottamaan.

Kannattaa myös liittyä tohon imetystuen ryhmään ja laittaa siellä tukiäidille tukipyyntöä, näin saat teidän tilanteeseen oikeaa neuvontaa. Imetystuella on myös imetystuki puhelin johon voi myös soittaa.

Mullakin on suihkutissit :'D Välillä joutuu hetken jos toisenkin laskemaan maitoa harsoon. En oo nähny tarpeelliseks käyttää maidonkerääjää tai muutakaan. Maitoa tuntuu näistä tisseistä riittävän ja sälli kasvaa hyvin. Välillä oon koittanu pumpata pulloonkin, niin isä saa ruokkia tenavaa.

Imetyksen aikana myös tuntuu siltä, että hetkellisesti molempiin rintoihin lyötäis puukolla. En oikein tiedä mistä se johtuu, koska kipu on molemmissa rinnoissa ja laantuu sitten nopeasti. Ilman imetystä, jos samankaltainen kipu tulee niin yleensä kohta tissit valuu maitoa.

Mies on kovin ihmetellyt mun suihkutissejä ja samalla niiden painoeroja "tyhjänä" ja täynnä. Musta tuntuu, että oikee rinta tuottaa huomattavasti enemmän maitoa, vaikka tasaisesti vaihdan aina tissiltä toiselle imetyskertoja. Välillä on pakko imettää oikeasta kahdesti, kun pakottaa kovin. Samaan aikaan vasen saattaa tuntua tosi tyhjältä.

Varpahat, nyt kuulostaa hyvältä!
Meillä myös synnärillä yksi kätilö tuli maitoruisku tanassa, että nyt annetaan lisämaitoa, kun paino on pudonnut. Olin onneksi valmistautunut niin hyvin, että tajusin heti kieltää, mutta jouduin tekemään sen ponnekkaasti ja monta kertaa. Olin tuosta hyvin ihmeissäni, sillä etukäteen olin puhunut asiasta, että lisämaitoa ei vauvalle saa antaa ja kaikki vakuuttivat, ettei sitä anneta.

Tänään on syöty taas niin tiuhaan, että hädin tuskin olen vessassa ja suihkussa ehtinyt käymään.

Meillä olis huomenna eka kauppa reissu vähän kauemmaksi , ja isi jää vauvan kanssa autoon kun itse juoksen tekemässä jouluostoksia. Ajattelin pumpata maitoa pulloon mukaan , ettei autossa tarvii alkaa imettämään ja tule tulehduksia ym kylmyydestä. Meillä vauva nyt 18 päivää ja tuntuu että maidon tarve suuri ! Nyt kysyisin sitä , että jos nyt tänään pumppaan jääkaappiin maitoa tuttipulloon ja huomenna otan sen reissuun mukaan ( autoon ) , kauan sitä uskaltaa tarjota?

Mä en tiedä aikoja, mutta oon itte kuskannu maitopulloa hoitolaukussa kylmäpakkaukseen (geelipakkaus) käärittynä. Maito on säilyny kylmänä useemman tunnin. Toki se on sitte pitäny lämmittää ennen syöttämistä.

Hyvä Varpahat ! Tsemppiä :)

Ps. Miehenkin kannattaa tuossa vaiheessa lukea jostaki imetyksestä, et osais tukea ja tsempata sua :)

Emmahima:kyllä meillä esim kotona tehdään nii et jos mä lähden johonki käymäån (kauppaan plus salille tms et tiedän aikaan vierähtävän reissulla) nii pumppaan maitoa pulloon valmiiksi. Ja yätä mies tarjoo noin 3 h ajan sit tarvittaessa nii et ei nosta maitoo missään välissä jäkaappiin. Eli ko maito on se 3 h pumppauksesta monesti huoneenlämmössä ja aivan tarjotaan vielä. Eikä sitä välttämättä aina lämmitetä vaan saattaa otta huoneenlämpöistä kun juotetaan. Eihän näin tietenkään sais tehdä mut kyl meillä on joskus tehty enkä pode huonoa omaatuntoa siit :rolleyes:

Emmahima:kyllä meillä esim kotona tehdään nii et jos mä lähden johonki käymäån (kauppaan plus salille tms et tiedän aikaan vierähtävän reissulla) nii pumppaan maitoa pulloon valmiiksi. Ja yätä mies tarjoo noin 3 h ajan sit tarvittaessa nii et ei nosta maitoo missään välissä jäkaappiin. Eli ko maito on se 3 h pumppauksesta monesti huoneenlämmössä ja aivan tarjotaan vielä. Eikä sitä välttämättä aina lämmitetä vaan saattaa otta huoneenlämpöistä kun juotetaan. Eihän näin tietenkään sais tehdä mut kyl meillä on joskus tehty enkä pode huonoa omaatuntoa siit :rolleyes:

Mik ihmeen tuubi tuonne ilmestyi :hilarious:

Mä olen kans niin raivoissani.. Synnärilläkin hoitajat koitti työntää mun tissiä vauvan suuhun ja kun se ei heti onnistunut niin tuotiin samantien korviketta. Neuvolasta sanotaan että juu korviketta lisänä ja rintakumia pitää käyttää.. Suututtaa.

Mutta täällä mä oon nyt linnoittautunut sohvan nurkkaan ja imetän vaikka iltaan asti yhtä soittoa. Noin kolmelta yöllä mies syötti pullosta mutta sen jälkeen ollaan menty pelkällä tissillä. Kai vauva olisi jo kurkku suorana huutanut jos ei olisi saanut tähän mennessä tarpeeksi maitoa!

Mulla kans koitettiin tunkea suuhun rintaa synnärillä ja sitten törkeesti vaan heti kumi mukaan ja ohjeet kouraan. Olin niin uupunut ja verihukka oli suuri etten tajunnut itse mistään mitään, olin synnytyksen jäljiltä ihan pihalla kaikesta ja kiltisti sitten vaan tein miten käskettiin.
Suututtaa nyt jälkikäteen suunnattomasti!!!

Ja sitten korviketta piti myös antaa. Koko touhu meni ihan älyttömäksi. Nyt olen saanut maidon tulemaan kunnolla, kumin kun vielä saisi pois..

Mut taas jätettii synnyttäneiden osastolla itestää. Hoitaja vaa nosti vauvan viereen ja totes et "jääkää tänne opettelemaa. Ja toi nenä on tärkee" ja häipy. Minäki synnytyksen jälkee iha pyörryksissä ja itkuha siinä pääs ku vauva alko itkee..

Varpahat jos imetyksen turvamerkit täyttyvät vauva saa tarpeeksi maitoa. Imetyksen turvamerkkejä ovat: vauva syö lapsentahtisesti noin 8-12 kertaa vuorokaudessa, vauvalta tulee 5 pissaa vuorokaudessa, vauvalta tulee kakkaa normaalisti, imetys ei tee kipeää, vauva imee ja nielee tehokkaasti ja vauva kasvaa. Suositeltavaa olisi käydä vkon välein punnituksessa jos suuria korvikemääriä ajetaan alas, näin tiedetään että oma maito alkaa pikkuhiljaa riittämään.

http://imetys.fi/tietoa-imetyksen-avuksi/lisamaitojen-purkaminen/

Takaisin