Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Littleowl, minulla myös eriparitissit. Ja toinen on usein maidosta pullollaan. :grin Toisesta "vähämaitoisemmasta" tissistä heruu huomattavasti huonommin ainakin pumpulle.. Mutta ei ole imetys eikä maidonriittävyys ongelmia.
Hyvinvoivalla äidillä on hyvinvoiva lapsi, niinhän sitä sanotaan :)

Hyvin tuttua ja niin totta :hilarious:
IMG_4093.jpg

LittleOwl ; Älä turhaan pelkää kertoa neuvolassa, sinä tiedät mikä on teille parhaaksi :)
Jos meinaa alkaa ohjeistusta tulla mikä tuntuu painostavalta nii napakasti sanot vaan että näin mennään, piste!

En tiiä mikä siinä on et jännittää neuvolassa kertoa korvikkeesta.. Itteäni kans jännitti kun kerroin et meillä mennään nyt noin 50/50 rintamaidolla ja korvikkeella nii neuvolantäti sano vaan et hyvä ku on löytyny toimiva systeemi :happy:

Mä oon iha epätoivonen.. joka päivä mietin et lopetan koko imetyksen ja samalla kuitenki oon sitä mieltä et ku se on nii mukavaa yhdessäoloa et en taho kuitenkaa lopettaa..

Suihkutissit.. nyt on saatu toinen tissi koulutettua nii että vauva pystyy sitä syömää ilman raivareita.. toinen tissi taas,no... vauva alkaa karjua heti ku saa tissin suuhun.. tänää suihkussa tää tottelematon tissi näytti todellisen luonteen.. ilman stimulointia maito suihkus puolen metrin päähän!! En yhtää ihmettele et vauva hermoo..

Mut kun toinen tissi "on poissa pelistä" ni toisen maito ei riitä tietenkää koko päiväks.. ja vauva saa nyt jo pullosta tosi paljon.. vauva imee toisen tissin 'tyhjäks' mutta on edelleen tyytymätön. Ja ku tarjoon toista ni ei kelpaa.. tänää tarjosin eka tätä tottelematonta tissiä ni hyvä ettei vauva tukehtunu!!! Ja taas hirvee karjunta(ehti imasta ehkä 2kertaa).. oon monesti sanonuki et tissit on tyhmiä ku suihkii ja et heitän ne roskiin..

Mieheltä en saa täs asias yhtää tukea,se vaa tunkee pulloo vauvalle.. eikä se ymmärrä sitä et miltä se ajatus musta tuntuu et täytyis lopettaa imetys,tuntuu et oon epäonnistunu.. yöt sentää onnistuu yhelläkin tissillä..mut eipä se maito tätä menoo koht riitä enää edes yöks... :(

Nempsu, kyllä riittää! Maitoa muodostuu yhtä paljon kun rinnasta poistuu. Oliko niin ettet oo saanu pumppaamalla mitään ulos?

Mites jos vaihdat kokonaan asentoa ja huonetta, kun oot ensin syöttänyt siitä paremmasta rinnasta? Tai laita maidonkerääjä siihen suihkuavaan rintaan siksi aikaa kun syötät paremmasta rinnasta, jos pahimmat paineet näin helpottais ja vauva huolis rinnan? Kokeile kaikkia mahdollisia syöttöasentoja siihen suihkuavaan rintaan. Yks kätilö sanoi synnärillä, että hänen yks lapsi oli syönyt vain kun hän käveli rappusia ylös ja alas, ja toinen niin että vauva makasi pöydän reunalla ja hän siihen imetti. Tai mitäs jos vauva vouhkaa paremman tissin syötyään siksi että haluaa röyhtäisyä? Vai meneekö vauvalla hermot jos ei saa heti lisää ruokaa?

Sori jos tyrkytän neuvoja, tai ehkä olet kokeillut jo kaikkea.

Mä olen meillä huomannut nyt vauvan ollessa "vanhempi", että välillä kun on väsynyt ja keuhkoaa eikä mikään ole hyvin eikä tissikään kelpaa, niin lapsi selkeästi haluaa itse tehdä juttuja: laitan vauvan mahan päälle ja hirveällä tohinalla mönkii itse tissille ja alkaa syömään oikeinkin onnellisena. Samalla myös vääntäytyy "itse" haluamaansa kylkiasentoon, joka aikaisemmin kokeiltaessa aiheutti vaan huutoa.. :banghead:

Hiphei, yhtä on omapäinen kuin äitinsä. :joyful:

Muokattu viimeksi:
Meillä myös on välillä mönkimistä ja vääntöä. Välillä lopettaa syömisen, mutta seuraavassa hetkessä tahtoo taas syödä. Välillä ärisee ja puree (onneksi ei ole hampaita) ja jatkaa silti syömistä. Usein ärinän ja ähellyksen syynä on röyhtäys, pieru kakka tai puklu. Suihkutissistä vauva välillä irrottaa ja olemme molemmat märkiä ja välillä ahmii niin että meinaa tukehtua. Silti mieluiten imetän. On aina lämmin maito mukana.
Minulla oikea rinta on selvästi vuolaampi, mutta en ole huomannut, haittaako se vauvaa. Minua se haittaa toisinaan, koska se tuntuu halkeamat kun on pidempi ruokailuväli. Yleensä vauva jaksaa vain toisen rinnan kerrallaan

LittleOwl, mä kerroin ihan jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä että imetän vain osittain, koko ajan toki yritin että päästäisiin täysimetykseen mutta ei vaan onnistunut. Neuvolan th sanoi että mikä vaan meille tuntuu parhaalta niin se kannattaa, oli se sitten täysimetys, pelkkä korvike tai jotain siltä väliltä. Kannattaa ihan rohkeesti vaan kertoa ja sanot vaan että teillä toimitaan nyt näin ja piste. Uskon että kyllä sinä lapsesi äitinä tiedät mikä teille on parhaaksi.

Ja meillähän tähän tilanteeseen johti se että vauvalla oli jo syntyessään kaksi hammasta suussa, joiden takia en pysty imettämään pitkiä aikoja kun tuntuu että hampaat pistää reikiä rintoihin. Tyttö täytti tänään 2kk ja imetyskertoja on oikeastaan enää n. 3-4/vrk, ja niiden kertojen jälkeen hän syö lisäksi vielä korviketta. Aluksi mulla oli tosi "paska mutsi" fiilis mutta siitäkin päästiin yli tajuumalla että täysimetys ei vaan ole meille se paras vaihtoehto, ja toki myös neuvolan tuki ja hyväksyntä toi sitä järkeä omaan päähän.

Huomasin tos et miun tissit on iha epämuodostuneet, etenki ku maitoo alkaa pakkaantumaa :D Sit niit joutuu vähä pyörittelee ja muokkailemaa et saa takas "normaalin" näkösiks :D On iha hassut

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Kuinka pitkiä välejä teillä on imetyksessä? Pärjääkö esim yhden tissin syönnillä pari tuntia vai vaan puoli tuntia? Yritän tässä vähän kartuttaa miten paljon suunnilleen mun tissistä tulee maitoa, kun yritän korviketta vähentää. En tiedä onko se "normaalia" jos jo puolen tunnin päästä huudetaan ruokaa, vai pitäisikö pitempi väli jaksaa olla syömättä.

Varpahat sanoisin että kahdella tissillä tää tyttö pärjää 3-3,5h unet. Muuten syö tiheämmin, jos on hereillä tai jaksaa nukahtamatta vain yhden ...

Meillä vähän vaihtelee ku välillä yhden tissin syötön jälkee saattaa jo tunnin-parin päästä haluta lisää ruokaa. Välillä taas saattaa olla useamman tunnin tyytyväisenä. Meillä harvoin onnistuu kahdesta tissistä syöttäminen ku tyttö saattaa lopettaa syönnin kesken jos meen vaihtamaa rintaa kesken kaiken.

Miulla on nyt parina päivänä alkanu imetyksen jälkeen vihlomaa/kirvelee rintoihi, lähinnä nännien ympärille ja nänneihi. Sitä kestää hetken ja sit menee ohi. Taitaa kyl osittain johtuu huonosta otteesta mut ku välil tuntuu et vaik ote on ollu hyvä ni silti vihloo.

Varpahat, meillä syödään oikeastaan aina vain yksi tissi. Nälkä tulee uudestaan milloin vaan puolesta tunnista jopa yön kuuden tunnin unipätkään. Päivällä yleisin väli on 1,5-2h. Itse täällä pähkäilen syömisiäni, kun jokin selvästi nyt aiheutti illan mittaisen huutokonsertin. Kamala katsoa kun toinen vääntelehtii kivusta ja lohduksi haluais tissiä, joka taas vaan pahentaa tilannetta:(

Meillä myös riippuu ihan päivästä miten kauan yhdellä tissillä nukkuu. Yöllä menee kahdella titsillä nelisen tuntia, päivällä taas 2-4. Joskus alkaa huuto jo puolen tunnin jälkeenkin. Mutta nämä huudot yleensä liittyvät myös vatsakipuihin ja unillemenoon.

Meillä tyttö 6,5vk syö aina vaan yhen tissin kerrallaan, välillä samata tissistä kaks peräkkäistä kertaa. Päivällä syö 1-2 tunnin välein, ei malta kovin pitkään (ehkä 5min) syödä kerrallaan ni siks syö useemmin. Yöllä sit saattaa mennä 4 tuntia syömättä, pisin pätkä ollu melkein 5 tuntia, yleensä eka unipätkä pidempi ja loppuyön syö n. 2 tunnin välein.

Esikoisella tissittelyrytmi tais jotai näitä aikoja vakiintua siihen että söi 15min kerrallaan, yhestä tissistä, 3 tunnin välein.

Lapsissa ja tisseissä on eroja. Toisilla riittää yhen tissin tuotanto yhteen syöttökertaan, joku joutuu syöttää molemmat, sit taas joku saattaa joutuu vuorottelemaan useempaan kertaan molemmat tissit syötön aikana. Se voi varpahat olla että vauva saa syötyä niin vähän ettei riitä pidemmäksi aikaa, tai sit vauva vaan haluu syödä useemmin. Miten pitkään syö kerrallaan siitä yhestä tissistä? Ei välttämättä ole mitään ongelmaa maidon riittävyyden kanssa vaikka vauva haluaakin syödä usein.

Meillä ei ole mitään sääntöä ruokailuvälien suhteen. Välillä yhdellä tissillä syö 3-4 tunnin välein, välillä hyvä jos vartti väliä vaikka ois just syönyt molemmat puolet.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä syödään aamulla ja illalla molemmat, päivällä ja yöllä yleensä vaan toinen kerrallaan. Toki joskus on eroja tässäkin, mut näin yleensä

Meillä poika syö yhden tissin per ruokailukerta ja siitä huolimatta päivisin ruokailuväliksi on muodostumassa 3h. Iltaisin nukkumaan mennessä syö molemmista ja aiemmin illalla ennen nukkumaan menoa saattaa syödä useammin kuin 3h välein. Mun mielestä parhaiten syö yöllä, päivällä ei malta syödä niin hyvin tai siis kai tuo syö tarpeeksi kun pissaa, kakkaa ja on tyytyväinen.

Meillä iltapuolella tuntuu syövän koko ajan. Välillä nostan röyhtäisemään ja nukahtaa siihen ja kohta jo mönkii ja etsii rintaa uudelleen. Yöllä ensimmäinen pätkä on 3-5h, mutta sen jälkeen herää 1-2 tunnin välein.

Sama homma, että yhden tissin syö kerralla. Ja välit on jotain 5 min- 5h. Yöllä parhaimmillaan jopa 7,5h ollut syöttöväli. Ja illalla on tissillä ihan jatkuvasti. Moneen kertaan syö molemmat tissit tyhjiksi.

Päivällä meillä ollut syöttövälit 10min-2h, joskus saattaa nukkua 3h putkeen.. päivällä syö aina molemmista rinnoista, joskus jopa kahteen otteeseen. yöllä meillä syöttöväli ollut 5-7h, yhdestä rinnasta tällöin imetän. Mitään yleispätevää kauanko pitäisi jaksaa yhdellä tissillä ei meillä ainakaan ole. Päivällä ei mitään saumaa yhdellä tissillä ja öisin se riittää tuplasti pidempään.

Takaisin