Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yllätys 15&16, kiitos hyvästä ja informatiivisesta kommentista :) hyvin tiivistit tärkeitä asioita!

Täällä alkoi viime yönä tiheän imun kausi ja koin esikoisen aikanakin nämä vaiheet todella rankkoina, kun vauva on koko ajan rinnalla.. aivan vaikia yrittää hoitaa itseään, kun vauva heräilee koko ajan ja ei ole tyytyväinen pitkään. En pysty nukkumaan, kun koko ajan vauva herää syömään uudelleen. Pisin unipätkä ollu nyt 1,5 h tässä kohta vuorokauden aikana ja sekin oli miehen sylissä. Noin tunnin nukkui kaukalossa ja silloin nukuin itsekin..

Voi että alan olemaan väsynyt! Yhdet tunnin päikkärit nukuin illalla kun mies oli vauvan kans.

Jaahas, taas heräilee kymmenen minuutin unisaldon jälkeen.

Kieltämättä jännittää huominen, koska esikoinen herää 08-09 (itse asiassa on nyt 03 kans hereillä tossa..) ja sit jos vauva ei nuku liinassakaan tai en saa imetettyä liinassa, ni on kyl aika mielenkiintoista.. mies tulee 16.30 ja menee jo seiskan jälkeen ennen esikoista nukkumaan. Tarvin kyl voimia huomiseen! Ja tähän yöhön, koska oon nyt imettänyt 7h putkeen ja alkaa jokaisella tavalla olemaan aika sekopää fiilis.. sillon kun esikoinen oli 6-7vk ni muistaakseni se tiheän imun kausi kesti 5 vrk! Huhhei.

Eea ja poika 3vk 5pv
Tsemppiä Eea!! Tuo on kyllä rankkaa jos ei saa nukkua läheskään tarpeeksi. :sad001 Kun sekin on jo rankkaa, että ei saa itseäänkään hoidettua kun vauva vaatii rinnalle koko ajan. Olisiko sulla mahdollisuus saada joku olemaan esikoisen kanssa, jotta saisit levätä vauvan tahdissa?

Mä en tiedä oliko meidän vauvalla viime viikolla tiheän imun kausi. Hän halusi olla niin paljon rinnalla, että mun piti itseni hoitaa aina kiireellä jossakin välissä. Yöt kuitenkin nukkui paremmin kuin muuten. Viikonloppuna helpotti, vauva alkoi päivällä nukkumaan vähän paremmin ja olemaan kauemmin tyytyväinen hereillä ollessaankin. Mies palasi tänään töihin ja ehdin jo miettimään viime viikolla, että kenet pyydän meille auttelemaan 2veen kanssa, jos vauvan kanssa on yhtä tissittelyä vain. Rauhallinen aamu ollut nyt, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.

Ja imuote on taas huonontunut, vasen rinta aivan kipeä kun maitoa alkaa herumaan. Äh, miksi tämä imuote on niin hankala juttu, miksei se voisi kaikilla vauvoilla vain heti olla hyvä? :D

Pyyhe on myös täällä paha! Jos se koskettaa nännejä niin auts! Mutta sama on ollut mulla myös kahden aiemman vauvani aikana, ja se on kyllä helpottanut sit jonkun ajan kuluttua. :)

Belle ja tyttö 3vk3pv

Onko kellään ollut rintatulehdusta? Pelkään että mulla on se tulossa. Toiseen rintaan pakkaantunut maitoa ja pelkkä rintaan koskeminenkin käy kipeää. Oon yrittänyt lämmintä kaurapussia pitää ja tietenkin imettää paljon ja myös erilaisista asennoista. Kävin just saunassa ja koitin hieroa rintaa ja nyt poitsu taas imemässä...poika vielä tykkää nukkua öisin monta tuntia putkeen ja sehän ei varmaan tässä tilassa oo hyväksi että tulee pitkiä imetystaukoja. Oisko mitää lisävinkkejä miten vois saada maidon kulkemaan? :nailbiting:

Samari, minulla on ollut useita rintatulehduksia. Lämpö on hyväksi. Lämmitä rintaa ennen imetystä, kokeile hieroa paakkuja samalla kun vauva syö. Jos vain toinen rinta oireilee, syötä ensin kipeältä puolelta. Särkylääkkeitä voi ottaa.

Minulle on annettu aina neuvoksi syöttää kahden tunnin välein öin ja päivin, kunnes oireet ovat ohi. Syöttämisen jälkeen rinnat pitää vielä tyhjentää pumpulla.

Villaiset liivinsuojat auttavat ennaltaehkäisevästi.

Miusta on tullu viime päivinä joku lypsykone. Maitoo tulee sen verra hyvi etten kerkee imettää ku rinnat on taas täynnä ja joutuu lypsämää. Nyt on kauhee kierre et ku pitäs niit lypsettyjäki maitoja saada juotettua ja sit myös imetettyy. Meil ei aina toimi toi 2-3 tunnin välein syöttäminen ku vauva vaa nukkuu tai sit sil ei oo nälkä et turha sille on tissii yrittää suuhu työntää ku hää ei syö.
Onneks noi maidot säilyy jääkaapissa vissii parikin päivää ja jos alkaa tulee liikaa ni pakkasee, mietin vaa et millasissa astioissa ois hyvä pakastaa valmiita annoksia. Jossai pakastepussissa vai jääpalamuotissa vai?
En koton jaksas koko aja pitää liivejä päällä ku ne joteki ahistaa etenki ku rinnat pakkaantuu (en oo oikee ikin tykänny kotiolois pitää rintsikoita) mutta sit ku rinnat käy vuotamaa ni miul on paita iha märkä.. Pitäs hankkii imetystoppeja mihi vois laittaa liivinsuojat, ois varmaa vähä rennommat ku liivit.

Miulla on Jewell Aventin pumppu ja siihen suoraan sopivat kipot joissa voi pakastaa maitoa. Nyt oon pakastanu vielä vaan jääpalamuoteissa kun epäilen että ei tarvii isompia annoksia missää vaiheessa. Jääpalamuoteista saa sit kipattua palat pakastusrasiaan ja sieltä sulatella tarvittava määrä :) Mut mikä tahansa pakastusta kestävä astia käy. Jotkut tykkää pakastaa minigrip pusseissa mut ite koen sen liian hankalaks.

Taas pitää avautua. Jos joku traumatisoituu mun imetysahdistuksesta ja sen purkamisesta, niin no can do. Raskausaikana ajatus imetyksestä oli valoisa, ei ole enää. Ja jos jollekin koittaa sanoa, että tämä on muuten aika ikävää ja raskasta, niin ainakaan vielä ei ole ymmärrystä löytynyt.

Inhoan imetystä. Tai en tiedä inhoanko, mutta koen sen todella uuvuttavaksi ja jollain tavalla ahdistavaksi. Synnärillä lapsen ensi-imetys ei onnistunut, ja osastolla oli aina eri kätilö meitä katsomassa ja siitä syystä saatiin aika monta erilaista neuvoa asian suhteen... Yksi ensimmäisen päivän kätilöistä käski lopulta syöttämään rintakumilla. Moitti, että onpas sulla littanat nännit, haenpa kumin että lapsi saa syötyä. Tottakai tiedän ettei litteästä tissistä kukaan saa syödyksi, mutta tuntui silti pahalta. Aivan kuin se olisi ollut minun vikani että nänni on lytyssä :sad001

Eihän tuo vauva sen kumin jälkeen enää osannut ottaa pelkästä paljaasta rinnasta otetta, joten nyt kolmen viikon iässä on hirveän huudon kanssa alettu opettelemaan ilman rintakumia syömistä, kun kumin kanssa on turha haaveilla huomaamattomasta imetyksestä muiden ihmisten läsnäollessa ja öisin pitää aina ruveta kaivamaan kumia esiin että lapsen saa hiljaiseksi. Noh, kumittoman opettelun tuloksena se, että äiti itkee lapsi itkee mies huokailee ja lopulta haetaan se tuttipullo ja pumppaan rinnat taas yhden epäonnistuneen syömissession "korvaamiseksi". Ei hyvä.

Sitten on näitä, jotka eivät edes vaivaudu onnittelemaan lapsen ensimmäistä kertaa nähdessään, vaan eka kysymys on "nouseeko maito hyvin? Imetätkö?" Toinen mieleen painunut kommentti on , kun vauva nukkui miehen mahan päällä kyläpaikassa, että "Niinhän se on että vauva viihtyy parhaiten joko isin sylissä tai äitin tissillä!" Kyllä, aivan niin, mutta olenko minä yhtäkuin se tissi ja muut hoitaa lopun hellittelyn.

Osa ärsytyksestä menee varmasti väsymyksen jne piikkiin, mutta jostain syystä se pulloruokinta tuntuu helpommalta, paitsi tietysti öisin on rasittavaa rampata keittiön ja makkarin väliä. Silloin olisi kiva nukkua eikä ruokkia mitenkään, vaikka se nyt ei tietenkään ole mahdollista :p

e// vielä lisäyksiä. Korviketta syödään jonkin verran. Maitoa tuli ensin tosi hyvin, mutta nyt tämän säätämisen ja stressin seurauksena määrä on vähentynyt -> lapsi kiukkuaa kun ruoka loppuu kesken tai sitä tulee liian vähän, jolloin täytyy antaa korviketta lisäksi. Aamuisin maitoa tosin tulee niin vauhdilla, kun aamuyöllä lapsi ottaa vaan pienen huikan, ja aamuisin lapsella meneekin hermot siihen kun meinaa tikahtua maitomäärään. Aamuisin täpötäydet rinnat tekevät myös sen, että vauvan on hankala saada otetta "koripallosta". Ja taas pumpataan.

Sinnikkyyttä pitäisi olla, juu, mutta kun tähän tilanteeseen lisätään vielä kasa asioita X Y ja Ö, niin paketti on valmis. Ja ei, en ajatellut lähteä lakanoiden väliin makoilemaan koko päiväksi vauvan kanssa, vaikka sitäkin on ehdotettu. Pitää tässä muitakin asioita saada hoidettua. Siinä menisi järki varmaan lopullisesti :woot:

Se täytyy sanoa, että on tuo mies ihana ja korvaamaton tuki ja turva. Tsemppaa, hoitaa lasta tarvittaessa ja on muutenkin innoissaan. Ehkä jopa innokkaampi lapsenhoitaja kuin minä :DD

Muuten vauva on ihana ja hellyttävä ja rakas, eikä joka syömiskerta ole tuskainen, mutta liian moni kuitenkin :/

Muokattu viimeksi:
Miulla meinaa välillä kans iskeä epätoivo ton imetyksen suhteen, vieläkin. Viime yönä vauva imi miun nännit niin kipeiks et tänää oon mielellää antanu pullosta pumpattua maitoa. Tänää se imuote ollu joteki iha hakusessa. Vaikka vauva ottaa hyvän otteen ni se kohta muuttaa otteen pelkäks nännin imemiseks ja sitä otetta haetaan monta kertaa. Miks se ei vaa voi olla luonnostaa vauvoilla et ottaa oikeen otteen :D

Nyt on tullu sellane ongelma et ku oon pumpannu maitoo ehkä vähän liikaakin eli maitoo tulee liikaa vauvan tarpeeseen nähden. Saan koko aja olla tyhjentämäs ku tuntuu et rintoja pakottaa ja ne pakkaantuu. Oon saanu kerral pumpattuu jopa 120 ml yhestä tissistä. Pitäs vissii lopettaa se pumppaamine aiemmin ku se on vaa lisänny tota maidon tuotantoo.
Nyt tuntuu et miul on joku maitotiehyt tukos ku tuntuu sellane pahkura oikeassa rinnassa. Oon hieroskellu sitä ja se onki kyl auttanu mut mite noi kylmä ja lämpöhaude ohjeet meni. Pakkautuneelle rinnalle kylmää/viileää ja maitotiehyt tukokselle lämmintä? Jotenki sekavaa ku noit ohjeitaki on monia.

Sit viel tosta vauvan maidon tarpeesta. Paljon vauva tarvii kerralla esim pumpattuu maitoo jos antaa pullosta? Ku tuntuu et tyttö söis vaik kuinka paljon mut ku en tiiä mikä ois sopiva määrä tollaselle reilun viikon ikäselle ni tuntuu et hää joteki syö sit kerral liikaa tai liian vähä. Aiemmin illalla syötin noin 70 ml ja hää ois jatkanu imemistä vaik pullo oli jo tyhjä. Onks esim joku 60-80 ml liikaa vai sopiva? Rinnalla hää syö tietty sen mitä syö mut pullosta jos antaa ni vois ite vähä säädellä sitä.

Joulukuisista teitä kurkkailen. Mulle sanottiin Jewell neuvolasta, kun kysyin rintamaidon syöttämisestä pullosta, että se määrä olis noin 30 ml per tunti. Eli jos ollut syömättä 2 tuntia ni sit vois antaa 60 ml jne. Ja kuulemma noin kaksikuiseksi asti tällainen tahti. Meillä tosin ei kyl ihan aina noudateta tota, kun oma fiilis tytön nälästä on eri. Meillä pääosin mennään siis imetyksellä, mutta noin kerran päivässä isi pääsee syöttämään pullosta.

Syksyinen ja tyttö 2vko 4pvä

Huoh. Äitiä meinaa alkaa turhauttaa. Meilä neiti saa tissiä ja tarvittaessa myös lisämaitoo pullosta. Aluks annettiin yöllä suosiolla pullosta koska mun oma maito ei vaa riittäny.. nyt on pikkuhiljaa siirrytty yöpullosta tissille. Mut mikä hitto siinä on että se tissi on nii vaikee pitää suussa.. neiti nappaa tissin suuhun,imee hetken ja päästää sen pois. Ja sit alkaa kiukkuaminen ku hänen tissi hukkus! Ja sit sen tissin uudelleen suuhun saaminen on vallan taitolaji! Tissit on hyvin nuollut aina yön jäljiltä.. äiti alkaa olla hyvin väsyny,pullon sentää pysty lykkäämää isin kouraan..
Nempsu ja Ipa 2vk2pv

LittleO. Meillä käytin esikoisen kanssa ensimmäisen kuukauden rintakumia juurikin matalien nännien takia. Pikkuhiljaa siitä päästiin eroon kun vauva kasvoi ja suukin sen myötä. Itse tein niin, että syöminen aloitettiin rintakumilla ja vauhtiin päästyä nappasin sen välistä nopsasti pois. Yleensä vauva jatkoi syömistä kumin katoamisesta huolimatta. Jossain neuvottiin myös että kumin voi leikata niin, että rinnalle jää vain se rinkula, koska vauva kuulemma on tottunut jo rintakumin hajuun... Tiedä sitten tuosta, en kokeillut

Jewell alle 1 vkon ikäiselle saa antaa max 60ml pullosta 3h välein ja 1 vkon eteenpäin max 90ml/3h, eli 30ml/h tahdilla. Suurempi määrä venyttää vauvan mahalaukkua turhan paljon. Pullosta tulee nopeammin kuin rinnasta, joten vauva vetäisee sen nopeasti tyhjäksi. Vauvalla myös kylläisyydentunne tulee viiveellä joten vauva voi vaikuttaa nälkäiseltä vedettyään pullon nopeasti tyhjäksi. Kannattaa tutustua tahdistettuun pulloruokintaan, sen tarkoitus on matkia rinnalla oloa jolloin vauva ei vedä koko maito määrää kerralla.

Pakkautuneelle rinnalle viileää, esim kaalinlehtiä ja tukokseen lämmintä.

Mullakin rintakumi tungettiin touhuun mukaan heti synnärillä!!
Ja ei ole edes nännissä mitään vikaa kun kävin imetysavussa synnärillä myöhemmin.
Mustakin on ihme säheltämistä julkisilla paikoilla kumin kanssa kun se irtoilee kun vauva heiluu ja osuu kumiin ja sitä pitää pestä ja asettaa aina ensin rintaan ennen imetystä ja ja ja..
Toivon että pääsisin vielä eroon kumista vaikka vaikealta näyttää tällä hetkellä.

Huoh alkaa taas usko loppumaan tän imetyksen suhteen :( Pari päivää menty taas huonolla otteella (vauva siis muuttaa sen otteen nännin imemiseks vaik kui sais tissin hyvi suuhu) ja nyt nännit on taas tosi hellänä.. Ja sit vaik ote oiski hyvä niin nännit ku on edelliseltä kerralta hellänä ni tekee silti kipeetä.
Oon alkanu pumppailemaan enemmä pulloihin annoksia joita syöttää sit. Helpottas vaa nii paljo noit öitä ja muutenkin jos sais ton imetyksen onnistumaan.. Yhen syöntikerran aikana otetta joutuu muuttamaan ties kuinka monta kertaa ja vauvakin alkaa hermostumaa ku äiti nappaa tissin pois suusta ja työntää takas. Nännikumeja oon kokeillu mut jotenki koin ne hankaliks. Kaipa se vaatii vaan sitkeää yrittämistä ja harjottelua tai sit vaan luovutan jos ei onnistu. Ei vaa oo kivaa jos imetyskerrat on kivun ja tuskan takana :(

Jewell, mulla ainakin meni muutama päivä siihen, että vauva tajusi myös isomman otteen. Piti vaan olla itse kärsivällinen. Sit sattui jos en jaksanut korjata. Vieläkin tuo kaventaa otetta herkästi, kun maitoa tulee niin paineella välillä, mut enää ei satu niin kovasti.

Tyttönen 2vk 2 pvä

Meillä taitaa olla nyt tiheän imun kausi.. o_O Vauva on ollut tissillä lähes koko päivän. Aina kun laskee ennen niin tyytyväisen vauvan hetkeksi pois tissiltä, niin johan alkaa kitinät! En minä edes tajunnut sitä kun nyt vasta illalla, olen vaan ihmetellyt että miten on nyt niin tyytymätön ja kokoajan nälkäinen.

Eilen imuote oli hyvä mutta kipeää teki silti, nännit on vaa ollu nii koetuksella et tekee varmast sen takii kipeetä jonku aikaa vaik ote oiskin hyvä. Miulla ku on viel nii jätti tissit et pienellä on varmaa välil vaikeaa saada oikeeta otetta :D Ja sit imetyksen loppuvaiheessa ku hää alkaa luultavasti olee väsyny ni hää monesti sillo moiskauttaa rinnan pois suusta sillee et imetää pelkkää nännii vaikka kuinka monta kertaa muutan otetta ni se tapahtuu vaa uudestaa ja uudestaa, sillo meinaa usko loppua koko touhuun.

Hassuu kyllä mite on välil päiviä ku tekis miel lopettaa koko imetystouhu just niiden huonojen otteiden ja kivun takia ja sit meinaa stressi iskee ja itku tulla ku aattelen asiaa ja sit taas välillä oon sillee et kyl tää viel tästä ku harjottelen et ajatellaa positiivisesti.. Mielialat vaihtelee.. Korviketta ei oo kyl jouduttu antaa ku pari kertaa sillo alussa ennen ku sain rintapumpun et jos on nännit tosi kipeenä ni sit pullosta rintamaitoo.

Voi että, ensimmäinen pumppaussessio onnistui yli odotusten! Maitoa sain talteen 160 ml ja vielä riittää vauvallekkin evästä.

Käytössä siis Aventin käsikäyttöinen ja on kyllä kätevä - heivasin tosin sen silikonisen pehmusteen heti kuuseen. :happy:

Mulla on "lisävarusteena" yksi pieni Aventin pullo, oli kätevä vaihtaa se päikseen täyteen tulleen pullon kanssa.

Kyllä tästä vielä hyvä tulee. :smug:

(Ja mä siis lypsän sen takia, että voin joskus olla kotoota poissa enemmän kuin tunnin - tirpan nälästä kun ei koskaan voi mennä takuuseen ja kun mieluummin haluan, että isi rauhoittaa tytön maidolla hörppyyttämällä kuin tutilla, niin hyvä olla maitoa pakkasessa. Tuttipulloa en ole vielä käyttöön ottanut ollenkaan.)

Mistä ihmeestä johtuu että tissit alkavat ykskaks oikein valumaan maitoa, mutta kun alan pumppaamaan sitä niin saan talteen ehkä max 40ml :( imetän mutta annan myös lisäksi korviketta..

Takaisin