Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kaikille vinkeistä, vielä ei ole korviketta ajettu kertalaakista alas vaan pikku hiljaa. Ensi kerralla puhun neuvolassa jos olisi mahdollista käydä ylimääräisissä punnituksissa.

Niin ja arvatkaas mitä?! Nyt kun olen imettänyt enemmän niin vauvan vatsa on toiminut tänään jopa kolme kertaa!! Puhuin toisessa keskustelussa siitä miten vauva kakkaa vain 3 päivän välein, taitaa korvikkeella olla siihen vaikutusta..

Mitä te tarkalleen ottaen tarkoitatte tuolla suihkutissillä?

Varpahat, meillä suihkutissi toimii niin, että vauva alkaa imeä ja hitaan alun jälkeen maitoa tulee niin vauhdilla, ettei vauva ehdi niellä kaikkea. Ensin yleensä yrittää sisukkaasti, mutta ei ehdi samalla hengittää. Sitten on pakko irrottaa tissistä, että saa henkeä. Maitoa yhä vain tulee suihkuamalla, sitä lentää vauvan poskille, vaatteille, äidin vaatteille ja pahimmillaan sohvalle, sänkyyn jne.

Onneksi joka kerran ei virtaa yhtä vuolaasti.

Miten mä tiedän että onko mulla suihkutissit kun rintakumi on käytössä? Välillä kyllä aikamoiseen tahtiin vauva joutuu nielemään ja hengästyykin.
Ja kyllä sieltä kunnolla suihkusi kun pumppasin käsin eilen :D

Meillä suihkun alkamisen erottaa klunk klunk -äänestä vauvan niellessä. Maidon mukana menee ilmaa ja vauva unohtaa hengittää. Tällöin otan nännin pois suusta ja odotan hengityksen tasaantumista. Tämän jälkeen jatkan imetystä. Ilmat tulevat yleensä ulos röyhtäyksen muodossa suht nopeasti.

Mulla kans suihkuaa iha reippaasti.. taas ymmärrän lasta paremmin. Oon ihmetelly miks se leikkii tissillä et ottaa suuhun ja päästää pois ja alkaa raivota.. luulin ettei se saa siit mitää kunnes yks päivä näin kui maitoo lens kaaressa ku vauva irrotti otteensa.. tässä myös syy miksei tuo ime kunnolla eikä saa sitä rasvasempaa maitoa.

Satuin miehelle asiasta sanomaa ni sillähä oli lääke tähänkin(ai että kui korpee ku mies tietää kaikesta kaiken!!!)"annetaan yöllä pullosta maitoo jollei se kerta saa sulta kunnon maitoo" ja just ku on saatu yöimetys sujumaa,eikä tarvita lisämaitoo!! Hyvähä sen on sanoo ku ei osallistu yösyöttöihin.

Nempsu, miten idiootti ihminen voi olla!!! Mies olisikin varmaan mielissään, kun saisi heräillä ja lämmitellä pulloa sinun nukkuessa rinnat täynnä koko yön.

Haha.. kun pyrkii täysimettämään, niin tuommoinen yön tauko ja "keräily" onkin ihana ajatus :) .... mulle riitti kolmen tunnin päikkärit ja lämmin suihku, että suihkulämpimästä kropasta valui maitoa pitkin lattioita. Vissiin liian harvoin käyn pesulla, kun nyt vasta tämän koin ;)

Katjusha, minulla valuu aina kylpyhuoneen lattialle maitoa niin, että kun saan vaatteet päälle, pitää pestä kylppäri.

Nempsu, miten idiootti ihminen voi olla!!! Mies olisikin varmaan mielissään, kun saisi heräillä ja lämmitellä pulloa sinun nukkuessa rinnat täynnä koko yön.

Arvaa vaa et oisko mies se joka heräis pulloo lämmittelemää ja lasta syöttelemää.. hyvin on lapsi pysyny öisin tyytyväisenä vaikka "ei saakaa multa kunnon maitoo"...

Nempsu, minä en ainakaan mitenkään voisi suostua edes kokeilemaan pulloruokintaa, kun rinnassa on paras ruoka sopivan lämpöisenä eikä tarvitse lähteä hakemaan. Jos siis pulloa tarvittaisiin, joku muu sen syöttäisi ja minä nukkuisin, sillä nukkuminen on ihanaa.

Samaa mieltä kuin Yölento!

Tähän on taas tultu: en sitten millään muista kummasta rinnasta edellisellä kerralla syötin ;)

• Tykkään
Reaktiot: Eea
MrsV mie aina kokeilemalla tiiän kumman tissin vuoro, se tyhjempi on ollu edellisellä kerralla vuorossa :grin Sen verran pienet tissit et kokoeron huomaa... Vähän hölmöltä välillä tuntuu jossai ihmisten ilmoilla imettäessä tökkiä tissejään mutkun ei millään voi muistaa kumman vuoro :hilarious:

Kyllä näistä hototisseistäkin näkee, kummasta on syötetty viimeksi. :shy:

Oon kyllä melko suurpiirteinen ollut asian suhtee: syötän kummasta sattuu ja vaihtelen syötön aikana aina fiiliksen mukaan tissiä.

Niin hei ja oikein rauhallista joulua kaikille!

Itekää en ain muista kummasta rinnasta oon syöttäny, etenkää yöllä. Yöllä muutekaa en meinaa ain muistaa et millo oon syöttäny vauvan viimeeks. Ja jos oon syönnin jälkee nostanu sänkyy ni saatan herätä yhtäkkii paniikissa et apua onks vauva viel vieres ku oon pyöriny sängys ku mikäki, ja hetki menee enne ku tajuun et vauva onki omas sängys :D Joteki rasittavaa välil tuo imetys ku vaihdan rintaa ja vauva vaikuttaa edellee nälkäseltä ku hapuilee rintaa mutta kun ei millää nappaa kiinni nännistä. Nuolee vaa ja hapuilee suu auki mut ku ottas kiinniki siitä. Sit lopetan yrittämisen ja koht tyttö sit kitisee nälkäänsä. Sit kyl otetaa kiinni ja syödää. En tiiä onks toi jotai "heruttamis" juttuu vai mitä. Mut välil joteki turhauttavaa et ku toisel tuntuu olevan nälkä ja rinta on tarjolla mut ku ei käyä syömää.

IceQueen, kyllä mäkin tökin ja pusertelen, mut ei sekään aina kerro ;) sitten teen mielessäni jo edellisen syötön aikana jonkun muistisäännön, mutta en silti muista! Ja yöllä varsinkin meen ihan sekaisin ja just noi kellonajat on jo ihan sekaisin päässä (oliko se tänä vai viime yönä). Mut ihan sama, pääasia et lapsi saa ruokaa silloin kun haluaa :) Viimeks käytin jotain imetysAppia, mut siinäkin tieto vain lisäs tuskaa enkä aina muistanut käyttää. Kun yöimetyksiä oli 5-6 niin alkoi tosiaan vaan ahdistaa. Nyt en oo laskenut, syökööt niin kuin syö :)

On kyllä vaikea päivisin muistaa, että kummasta on imettänyt viimeksi. Joskus tiedän siitä, että harso sohvalla on jommalla kummalla puolella (pidän harsoa vapaan käden puolella, jotta saan siihen harsoon valuttaa suihkuavaa maitoa, jos käy niin että suihkuaa niin ettei vauva pysy tahdissa). Mutta aina ei harso saa olla paikoillaan, esim. 2-vuotias saattaa käyttää sitä omiin leikkeihin. :hilarious:

Öisin tiedän aina kummasta viimeksi olen imettänyt, kun vauva nukkuu vieressäni sen rinnan puolella. Nukun muuten öisin nykyään aina samassa asennossa! En kääntyile ollenkaan! :eek: Vaikka sen 5h putkeen siis ihan samassa asennossa, kunnes täytyy syöttää vauvaa. :D

Mullakin on suihkutissit :'D Välillä joutuu hetken jos toisenkin laskemaan maitoa harsoon. En oo nähny tarpeelliseks käyttää maidonkerääjää tai muutakaan. Maitoa tuntuu näistä tisseistä riittävän ja sälli kasvaa hyvin. Välillä oon koittanu pumpata pulloonkin, niin isä saa ruokkia tenavaa.

Imetyksen aikana myös tuntuu siltä, että hetkellisesti molempiin rintoihin lyötäis puukolla. En oikein tiedä mistä se johtuu, koska kipu on molemmissa rinnoissa ja laantuu sitten nopeasti. Ilman imetystä, jos samankaltainen kipu tulee niin yleensä kohta tissit valuu maitoa.

Mies on kovin ihmetellyt mun suihkutissejä ja samalla niiden painoeroja "tyhjänä" ja täynnä. Musta tuntuu, että oikee rinta tuottaa huomattavasti enemmän maitoa, vaikka tasaisesti vaihdan aina tissiltä toiselle imetyskertoja. Välillä on pakko imettää oikeasta kahdesti, kun pakottaa kovin. Samaan aikaan vasen saattaa tuntua tosi tyhjältä.

Mulla on ihan sama juttu tuon kivun kanssa tisseissä kun syöttää, oon huomannut että se tulee aina juuri kun maitoa alkaa herumaan ja tuntuu just molemmissa rinnoissa. Kiva että joku muukin "kärsii" samasta :O
Ja myöskin täällä tuntuu oikea tissi olevan paljon runsaammin maitoa tuottava, on jotenkin pinkeämpi herkemmin ja vaikeampi saada tyhjäksi. Oon nyt tehnyt suihkutissihoitoa että saisi vähän tasattua sitä.

Niin siinä sitten kävi, että imetys loppui meillä. Meinasi oma järki jo lähteä ja mielenterveys vissiin kans :sad001 Yöllä lensivät harsot ja tyynyt, ja mies sai kiikuttaa lasta olkkariin pullolle kauemmaksi imetyshysteerisestä äidistä ja niistä vihoviimeisistä rintakumeista (nekin muuten saivat kyytiä). Aikaisemmin jo tähän samaan ketjuun purinkin sitä, kuinka äiti ja lapsi molemmat itkevät kun syömisestä ei tule mitään. Nyt ollaan sitten syöty pari viikkoa pelkästä pullosta ja oma jaksaminen on parantunut hurjasti. Korviketta kuluu paljon, mutta olen koitannut kuitenkin pumppailla omaakin maitoa. Neuvolassa en ole asiasta uskaltanut mainita, jotenkin pelkään leimautumista ja kamalaa ohjenivaskaa "sinnikkäästi vain jatkat ja imetät" kommenteilla saateltuna.

Imetyksen aikana jo huonommaksi havaittu rinta vain on lakannut maidon tuottamisen lähes kokonaan. Toinen rinta tuottaa maitoa ilman ongelmaa, mutta toinen ei jaksa vaikka olen koitannut pumpata ja pumpata ja pumpata... Tiedä sitten mikä ongelma tässä on, eikä varsinaista haittaa tilanteesta ole tullut, mutta tissit näyttävät eriparisilta :p muilla ollut samaa ongelmaa?

Takaisin