Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eea
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kans välillä vuodan nii et paidat kastuu(ja sohvatyynyt) mut pumpulla en saa ku just ja just pullon pohjan peitettyä.. mä myös imetän ja annan tarvittaessa korviketta lisäks.. tiiän et vauvan imuotteessa on joku juttu,ku se ei saa imettyä ku vaa sen etumaidon ja sen jälkee "maito loppuu" josta seuraa raivarit.. täytyy huomen neuvolassa kysyä et mitä mä voin asialle tehdä..
Nempsu ja ipa 2vk6pv

Saitko Nempsu neuvolasta vinkkejä? Onko sulla maidonkerääjä? Mulla ainakin tulee ihan hyvä saalis toisesta rinnasta kerääjään imettäessä :) tai voihan sitä myös pumpata samalla kun imettää, mut sitten saa jo olla aika kätevä. Rintaa voi myös vaihtaa joka herumisen jälkeen vaikka 10 kertaa.

Tuleeko kenelläkään rinta kipeäksi imetyksen jälkeen? Se kipu on samalla polttavaa ja kirvelevää, ei kiva..

Tuleeko kenelläkään rinta kipeäksi imetyksen jälkeen? Se kipu on samalla polttavaa ja kirvelevää, ei kiva..

Kuulostaa mun mielestä maidon herumiselta/uuden maidon muodostumiselta. Melkein voin sitä omalla kohdallani sanoa kivuksi; sellainen pistelevä, kihelmöivä tunne. Mulla tulee noita siis ihan pitkin päivää ja milloin missäkin tilanteessa.

Miulla kihelmöi/pistelee/kutittaa rintaa ku vauva on jonku aikaa syöny ja sit se lakkaa ku vauva lopettaa imemisen. En oo aatellu mist johtus, ärtyyks rinta imemisestä vai.. Yöllä imetys onnistu suht kivuttomasti, jee, mut eile sit oliki sellast leikkimistä rinnan kaa. Nännii hapuiltii suu auki ja vaik tissi oli jo suussa ni tyttö ei tajunnu sitä heti :D Sit saatettii välil vaa nuoleskella nännii tai pidettii vaa suussa.. Tai sit imettii hetki ja pudotettii tissi suusta ja kauhee huuto ku tissi ei ollukaa enää suussa. Sit lopetettii imetys ja hetken päästä uudellee ni sit käytiiki syömää kunnol.

Miulla kihelmöi/pistelee/kutittaa rintaa ku vauva on jonku aikaa syöny ja sit se lakkaa ku vauva lopettaa imemisen. En oo aatellu mist johtus, ärtyyks rinta imemisestä vai.. Yöllä imetys onnistu suht kivuttomasti, jee, mut eile sit oliki sellast leikkimistä rinnan kaa. Nännii hapuiltii suu auki ja vaik tissi oli jo suussa ni tyttö ei tajunnu sitä heti :D Sit saatettii välil vaa nuoleskella nännii tai pidettii vaa suussa.. Tai sit imettii hetki ja pudotettii tissi suusta ja kauhee huuto ku tissi ei ollukaa enää suussa. Sit lopetettii imetys ja hetken päästä uudellee ni sit käytiiki syömää kunnol.

Vauvat tekee juurikin noita kuvailemiasi temppuja, jotta saa maidon herumaan. Eli ihan normaalia, mutta ei tietenkään keskellä yötä äidistä ehkä kaikista mukavinta hommaa.

Mulla vasenta rintaa alkanut pistelee ja vihlomaan.. Toivottavasti ei tuu mitään tulehdusta tms :/

Saitko Nempsu neuvolasta vinkkejä? Onko sulla maidonkerääjä? Mulla ainakin tulee ihan hyvä saalis toisesta rinnasta kerääjään imettäessä :) tai voihan sitä myös pumpata samalla kun imettää, mut sitten saa jo olla aika kätevä. Rintaa voi myös vaihtaa joka herumisen jälkeen vaikka 10 kertaa.

Neuvolan vinkit oli lähinnä rintapumppu ja maidonkerääjä.. en kyl käsitä mite ne auttaa vauvaa imemään tehokkaammin mut tämmöset ohjeet sain.. täytyis käyä ostaa ne maidonkerääjät,ku muistais :D sen verra valuu maito et jokainen sohvatyyny on saanu oman maitotahran.. me hypitään tissiltä toiselle mut ei vaa maito riitä/nouse tarpeeks nopeesti..

Höh. Epäiletkö, että imuote väärä siis? YouTube on pullollaan ainakin englanninkielisiä "how to latch A baby" videoita, jos niistä sais vinkkejä?

Tänään kävi sitten niin, että kävin reippaana tyttönä pumppaamaan, eikö hitto ollu nänni rikki ja pumpattu maito ihan veressä :/ Eipä siinä ku Lansinohia kehiin ja ilmakylpy maidonkerääjällä. Voi kun olis tasaisempaa tuon imettäminen kanssa, niin ei pitkällä välillä ehtisi liivit ja suojat aina kastua. Aamuisin on aina kaikki liivit ja vehkeet märkänä. Ei kai se ihme oo ettei iho kestä liottamista ja imuttelua vuorotellen. Käytin välillä öisin maidonkerääjääkin, mutta unenpöpperössä senkin kanssa kävi vahinkoja, ei säilyny kuivana niinkään.

Mitenkäs te jotka imetätte ja annatte lisänä korviketta - paljonko annatte kerralla/päivän aikana korviketta? Eilen meni monesti korviketta 100ml tai 90ml, ei taida omaa maitoa kovinkaan paljoa tulla..

Voiko maidontuotanto hiipua ja myöhemmin alkaa uudestaan? Yritän kyllä imettää monesti mutta takamaitoa ei varmaankaan kovinkaan heru huonon imuotteen takia. Pelkään että maidontuotanto loppuu kohta kokonaan eikä imettäminen onnistu kohta sitäkään vähää.

Siis tottakai maidontuotanto hiipuu, jos ei imetä. Samoin kuin maidontuotanto hiipuu kysynnän tasolle eli jos imettää kerran päivässä niin sen mukaan sitä maitoakin muodostuu, keho tajuaa että sitä ei tarvita enempää niin ei se sitä tuotakaan enempää. Tämän takia olen isompien lasten imetykset lopettanut aikoinaan vähentämällä imetyskertoja, jolloin hiljalleen maidontuotanto vähenee ja lopulta tietysti loppuu. Mutta tottakai se maidontuotanto myös kasvaa kysynnän mukaan eli mitä enemmän imettää niin sen mukaan sitä maitoakin muodostuu. Ja siksi vauvoilla on tiheän imun kausia, että varmistavat maidon riittävyyden jatkossakin.

Kun lukee ihmisten imetyshuolia niin näköjään moni luulee, että maito ei riitä. Ei se maito yhtäkkiä mihinkään häviä. Ja tätä nykyistä takamaitotouhotusta en ymmärrä. Suihkutissisenä imettäjänä, jolla edelleen on maidon ylituotantoa niin tuskin joka syötöllä lapsi vetelee mitään rasvaista takamaitoa, kun täyteen hän tulee jo siitä lirumaidosta mutta hyvinpä tuo lapsi kasvaa siitä huolimatta.

Ei imetys välttämättä helppoa ole ja kun pitäisi itse muistaa vielä syödä ja juodakin kunnolla kun imettää.

Mä imetän todella usein, aina kun näyttää ilme tai ääntely sellaselta, että olis tarvetta tankata. Eikös se niin mene, että mitä tyhjemmäksi rintaa imettää, sen rasvaisempaa maito on? Pitkiä taukoja ei täällä tule, kuin ne 2-3 tunnin unipätkät mitä malttaa nukkua. Tauon jälkeen saattaa jotain herua siis pumpullekin (varamaitoa pakkaseen) toisesta rinnasta ja toisesta samalla imettää.
Joo, kyllä tuota yllättävästi on riittänyt, koska vauvan paino lähti hyvään kasvuun eikä valita nälkäänsä.
Tyttö 3,5 viikkoa.

Joo ei kannata liikaa miettiä etumaitoja ja takamaitoja. Just niin Katjusha että mitä tyhjemmäksi rintaa imettää, sen rasvaisempaa maito on. :) Tässä hyvä kirjoitus aiheesta: http://rinnalla.vuodatus.net/lue/2016/07/takamaitomysteeri

Mullakin kunnon suihkutissit, sen takia imetän aamulla ja päivällä pari kertaa peräkkäin samasta tissistä, mutta illalla jo vaihdan rintaa joka syötöllä.

Varpahat se paljonko vauva pullosta juo ei kerro paljonko rinnoista tulee, sillä pullosta tulee aina nopeammin ja helpommin maitoa jolloin vauva vetää kaiken sen mitä pullossa on. Vauvalle ei suositella antamaan kuin 90ml per 3h maitoa pullosta rinnan lisäksi, jotta maha ei veny suotta. Jos menee pelkällä korvikkeella voi maitoa antaa hieman enemmän kerralla 2kk eteenpäin.

Maidontulo ei ala uudestaan kuin seuraavan synnytyksen jälkeen. Maidontulo hiipuu sitä mukaa kun imetys vähenee, mutta ei ala uudestaan. Vauva pitää tiheällä imulla huolta että maitoa tulee tarpeeseen, eli pitää maitomäärät tietyllä tasolla. Ja sitä milloin takamaitoa alkaa tulemaan ei voi kunnolla tietää. Mitä useammin vaihtaa rintaa kun heruminen on edellisestä hidastunut niin sen todennäköisemmin vauva saa tätä takamaitoa ja samalla imetys tehostuu(maitomäärät kasvaa).

Sonic polttava kipu imetyksen jälkeen voi johtua sammaksesta tai hiivatulehduksesta rintatiehyissä. Sammaksen hoitoa voi kokeilla, eli nänneihin hieroa puolukkaa/sitruunaa tai uittaa vissy vedessä. Vauvan suuhun taas hierotaan puolukkaa/sitruunaa vanupuikolla tai annetaan t-lusikalla pieni määrä vissyä.

Teille jotka painotti pumpulle herumisen kanssa niin suosittelen lukemaan http://rinnalla.vuodatus.net/lue/2015/02/hanat-auki Tuolla on hyviä neuvoja miten herua paremmin pumpulle.

Nempsu sulla voi myös heruminen olla hidasta jonka takia vauva vetää raivarit tai sitten maitoa tulee kerralla liikaa. Vauva ei hermostu siitä että saa pelkkää etumaitoa, sillä vauva tyytyy siihen maitoon mitä rinnasta tulee kunhan se tulee sopivalla nopeudella(eli ei liian hitaasti eikä nopeasti, muuten tulee raivarit riippuen vauvan luonteesta).

Joo siis meillä on korviketta mennyt 30 ml imettämisen yhteydessä. Kertaakaan ei olla annettu vain korviketta. Nyt syntymäpaino on viimein saavutettu (sp 3585 ja nyt paino 3780, viidessä päivässä tullut 200 g lisää, hyvä mun tissit ja mun poika!) ja voidaan alkaa lopettelemaan korvikkeen antamista. Meidän poika on tilaillut maitoa sen verran ahkeraan, että nyt olemme päässeet tähän toiseen ääripäähän eli maidon ylituotantoon aka suihkutisseihin. Aluksihan mulla ei maito noussut ollenkaan, nyt taas heruu niin maan penteleesti :D Mieluummin näin päin, en valita ollenkaan. Ainoastaan öisin se on hiukan stressaavaa, koska vauva ei saa henkeä maidon suihkuamisen vuoksi. Mutta siinä pitää vain olla ajoissa liikenteessä ja ottaa nänni pois suusta, antaa hengityksen tasaantua ja jatkaa syöttämistä. Syötän myös kaksi kertaa samasta rinnasta peräkkäin, helpottaa. Olen myös kokeillut toisen nännin painamista sekä imettämistä makuullaan vauva vatsan päällä, mutta nämä mielestäni vaikeita taikka tehottomia keinoja.

Nyt vaan imetetään aina, kun poika haluaa ja tavoitteena on korvikkeeton elämä viikon päästä. Helpottaa varsinkin öitä, kun ei tarvitse enää lämmitellä pulloja. Toivon myös ilmavaivojen vähenevän tuttipullosta luopumisen myötä, mutta sen aika näyttää.

Nyt tuli kyllä taas niin huono äiti -olotila.. Kyllähän minä tiesin että vauvat ovat tissillä paljon mutta mä olen aidosti vaan luullut että lapsi ei saa tarpeeksi rintamaitoa kun jo hetken päästä on taas nälkä. Ei neuvolastakaan ole kyselty monestikko imetän jne, on vain sanottu että korviketta lisäksi jos ei oma maito riitä. Ja minähän olen antanut. Lapsentahtisestihan pitäisi mennäkin mutta ihan oikeastiko te imetätte jopa puolen tunnin välein? Ja imetättekö kuinka kauan kerralla? Tästäkin sain ohjeet että n. 20min per tissi. Ja rintakumia pitäisi käyttää nimenomaan siksi että takamaitoakin olisi mahdollista saada. Mulle iski nyt imetysmasennus, jos kerta itse olen aiheuttanut "laiskuudellani" sen että maidontuotanto alkaa mahdollisesti hiipumaan.

Nyt tuli kyllä taas niin huono äiti -olotila.. Kyllähän minä tiesin että vauvat ovat tissillä paljon mutta mä olen aidosti vaan luullut että lapsi ei saa tarpeeksi rintamaitoa kun jo hetken päästä on taas nälkä. Ei neuvolastakaan ole kyselty monestikko imetän jne, on vain sanottu että korviketta lisäksi jos ei oma maito riitä. Ja minähän olen antanut. Lapsentahtisestihan pitäisi mennäkin mutta ihan oikeastiko te imetätte jopa puolen tunnin välein? Ja imetättekö kuinka kauan kerralla? Tästäkin sain ohjeet että n. 20min per tissi. Ja rintakumia pitäisi käyttää nimenomaan siksi että takamaitoakin olisi mahdollista saada. Mulle iski nyt imetysmasennus, jos kerta itse olen aiheuttanut "laiskuudellani" sen että maidontuotanto alkaa mahdollisesti hiipumaan.

Höpöhöpö nyt imetysmasennuksen kanssa. Vielähän sitä on mahdollisuus ruveta lisäämään maidontuotantoa ja vähentää korvikkeita, jos halua on. Ja jos ei ole halua/kiinnostusta/jaksamista niin ihan priima lapsi siitä vauvasta kasvaa korvikkeellakin :)

Ja siis minun vauveli on varmaan 5 minuutissa valmis tissiltä, maitoahan siis pursuu vauvan suupielistä kun sitä suihkuaa niin paljon. Iltaisin saattaa syödä jopa tunnin välein mutta muuten harvemmin tai sitten ottaa välissä pikkuhuikkia. Aluksi toki oli paljon pitempiä aikoja tissillä ja useammin. Ja nopea syöjä oli esikoinenkin aikoinaan eli mitään takamaitoa ei ole varmaan ehtinyt saada mutta oli siis ihan suoraan sanottuna läski vauva eli kasvoi kyllä :grin Keskimmäisen lapsen vauva-ajasta en muista paljon mitään, puklasi ainakin paljon. Mä en tiedä mistä tämä takamaitohomma on noussut esiin kun olen siihen törmännyt muuallakin...

Varpahat, ei todellakaan mitään imetysmasennusta eikä huono äiti -fiiliksiä! Yhdyn kokonaisuudessaan tuohon Ellukaisen kirjoitukseen. Korvike ei todellakaan ole häpeä tai huono vaihtoehto, monelle se on ainoa vaihtoehto.

Oletko tutustunut Imetyksen tuki ry:hyn? Nettisivut löytyvät sekä face-ryhmä. Kummassakin tooooodella paljon tietoa. Lisäksi löytyy imetys-klinikoita, sellaisessa minä käynyt. Suosittelen suuurimmalla lämmöllä, jos imetys on sellainen mitä haluaisit kuitenkin jatkaa.

Kaisukkene

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Takaisin