Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miiumiu en tiedä onko teillä ilmavaivoista kyse mutta me otettiin Cuplaton käyttöön ja mielestäni se on auttanut, varsinaista kipuitkua on enää harvoin. Pörinä kuuluu koko ajan mutta enää pierut eivät juurikaan vaivaa vauvaa. :) Cuplaton vaan pitää antaa joka ruokailua ennen, on myös sellaisia valmisteita jotka annetaan harvemmin.

Miiuumiuu
On kyllä kieltämättä sulla raskas aika nyt. Itselläni tuoreessa muistissa kuopuksen mahavaivat ja se mieletön väsymys. Cuplaton ei ollut meillä kovin toimiva ja vähän oli hankala muistaa ennen jokaista ateriaa. Mullakin oli imetystä kuitenkin päivittäin 10-12 krt. Disflatyl oli kans yx valmiste ilmavaivoihin. Sekään ei antanut hyviä tuloksia. Parhaiten pikkuista auttoi hierominen, mutta se oli vaativaa. Noin kun vauva täytti 4kk niin ilmavaivat hävisivät pikku hiljaa. Pari ystävääni joille tuli myöhemmin vauvoja niin kävivät itse pikkuisten ilmavaivojen takia vyöhyketerapiassa, ku mistään ei ollu hyötyä ja waaaaw se kyllä autto molempia paljon.

kiitos kaikille vastauksista! neuvolatäti kävi meillä kotikäynnillä ja oli sitä mieltä että ihan normaalia toi on. Tuntuu vaan itsestä niin kurjalta kun toisella on selvästi paha olla imetyksen jälkeen. täytyy vaan yrittää sinnikkäästi jatkaa imetystä ja tarvittaessa antaa korviketta. Painoa oli ainakin vauvalle tullu reilusti viikossa, että kyllä hän ainaki ruokaa saa :D noita apteekin valmisteita vois kans harkita, et kokeilis.

Se korvikkeen antaminen ei ainakaan vähennä niitä vatsaongelmia. Meillä aloitetaan tänään nyt D-tipat kun eilen tuli 2 viikkoa täyteen ja ostin semmosia missä maitohappobakteereja, toivon, että niistä olis apua vauvan ilmavaivoihin. Jos ei, mekin varmaan kokeillaan sit Cuplatonia.

Röyhtäytys meillä kans auttaa mut senkin kanssa meillä on aika tarkkaa miten: vauva pystyasennossa rintaa vasten ja kävelyä ympäriinsä niin sieltä se mojova röyhtäsy tulee jonkin ajan päästä. Jos laitetaan olalle, tulee hänelle vatsaan liikaa painetta ja puklaa kaiken ulos.

Miiumiun tilanne kuulostaa ihan samalta kun meillä. Meillä soppaa hämmentää myös 2-vuotias esikoinen jolle pitäisi myös sitä aikaa löytyä. Koko ajan on syyllinen olo kun tuntuu etten ehdi olla pojan kanssa tarpeeksi kun vauva on aika vaativa tyyppi. Tänäänkin on kitissyt niin että ääni menee käheäksi. Jos tämä kovin pitkään jatkuu niin harkitsen kyllä vakavasti korvikkeen antamista myös päivällä. Nyt on siis saanut vaan iltaisin korviketta imetyksen jälkeen ja sillä rauhoittuu nukkumaan. Oma jaksaminen on kortilla kun tyttö kitisee jatkuvasti. Varmaan myös masuvaivoja osan aikaa. Kyllä se helpottaa sit kun vauva kasvaa vähän, niin kävi esikoisenkin kanssa.

Mä en mitenkään selviäis jos mulla olis tässä taaperoikäinenkin hoidettavana, koska tää vauva on tissillä ihan koko ajan. Tai sit sen taaperoikäisen pitäis olla päiväkodissa.

Hatunnosto teille, ketkä pärjäätte semmosessa tilanteessa.

Semmoista asiaa mietin.. miten imetätte jos ootte esim kaupungilla? tai shoppailukeskuksessa? Joskus olen mennyt vessaan ja joskus olen vain imettänyt kahvilassa... Mutta miten te muut?

Mä imetin missä vaan. Kahvilassa, autossa, pikaravintoloissa, hienomissa ravintoloissa. Siis näin esikoisen kans. Sitten kuin kuopus syntyi niin piti olla "suljettu" tila, koska muuten esikoinen lähti omille teilleen. Esim imetyshuoneet ostoskeskuksissa. ;)

Mä en ole vielä käynyt vauvan kans kaupungilla mut olen kyl sitä mieltä, että missä vaan voi ja pitää saada imettää. Ite laitan ehkä jotain huivia näkösuojaksi jottei ketään siveyden sipulia häiritse tissin vilahdus mut se saa luvan riittää: Vessaan en aio ton takia mennä.

Mulla on myös se periaate että vessassa en imetä. Mun mielestä ketään ei voi vastia vessassa ruokailemaan. Tällä viikolla oltiin ostoskeskuksessa ja lastenhuone oli ihan täynnä niin vetäydyin sitten penkille imettämään ja ihan hyvin se onnistui ja huomaamatta. Käytin vaatteita ja harsoa apuna niin ei tissi vilahtanut yhtään. :)

Toivottavasti meilläkin pian alkaa sujua imetys tuohon tapaan!Tällä hetkellä istualleen ei vilauttelematta asentoa tahdo löytää ja usein myös ote jää huonoksi niin että imetys tekee kipeää.Vauvakin heiluu ja venkoilee ja pään tukeminen on hankalaa.

Äääh alkaa turhauttaa kun meillä tyttö syö todella hienosti tissiä mutta aina syötyään pulauttaa kaiken syömänsä pihalle..eli saa olla vähän väliä syöttämässä kun mikään ei jää sisälle :(

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Meilläkin samat ongelmat kuin Itulla. Monesti luovutan ja imetän makuulla, kun vauveli rupeaa venkoilemaan. Ensin ottaa hyvän otteen, mutta kun päästää irti alkaa riehuminen ja asennon korjaaminen ja pään tukeminen on hankalaa. Siinä sitä vilahtaa tissi poikineen, kun joutuu vauvaan keskittymään. Kotona ei haittaa, mutta olisihan se kiva joskus johonkin päästäkin, vaikka täysimetyksellä mennään.

Loppuviikosta alkoi myös iltakitinät. Mikään ei ole hyvä, eikä rauhoitu sänkyyn ollenkaan. Imetysyrityksissä rinnat joutuvat koville, kun vauva riuhtoo ja kynsii ja lopulta huutaa. En tiedä, mikä nyt on tullut. Aiemmin söi rauhassa ja nukahti sen jälkeen. Vauva on huomenna neljä viikkoa ja nyt alkoivat unet vähetä.

Muokattu viimeksi:
Imetys on kyllä melkoista salatiedettä, ei kannata luovuttaa! Jokainen päivä on, ainakin meillä, erilainen ja aina kun luulee "ymmärtäneensä" jonkin jutun niin seuraavana päivänä onkin edessä uusi ongelma! Oon ajatellut, että kaikki menee hyvin, kunhan ottaa mahdollisimman rennosti :)

Meillä ainakin tyttö kitisee iltasin, kun tankkaa maitoa. Saattaa syödä pätkissä kolmekin tuntia, mutta sittenpähän ekat unet voi olla 4-5 tuntia. Ensin luulin kanssa mahanväänteiksi, mutta nälkää se loppupeleissä olikin.

Mua ahdistaa julkinen imettäminen siinä mielessä, että mistä löytyy sopiva paikka... En haluaisin missään keskellä kauppakeskusta imettää, kahvila tai imetyshuone on ok. Joten oman mielenrauhan vuoksi olen ajatellut ottaa maitoa pulloon mukaan, kun lähdetään pidemmäksi aikaa pois kotoa.

Senhili meillä kanssa tuota viuhtomista ja kynsimistä on ollut nyt enemmän! Tyttö kitisee tissille kesken kaiken ja vääntelee päätään joka suuntaan mikä ei ole kauhean kivan tuntuista. Mietin onkohan kyse vatsavaivoista vai liittyisikö siihen että nyt taitaa olla joku tiheän syömisen kausi meillä meneillään.. ehkä se nälkä vain iskee niin äkkiseltään. Nukkuminen myös on levottomampaa.

Kerran imetin vessassa mutta päätin sen jälkeen että en enää imetä siellä vaan imetän siellä missä löydän sopivan paikan. Pakkohan vauvan on saada ruokaa riippumatta paikasta ja ajasta!! Vaikeaa vain joskus saada rinta peitettyä ettei muita häiritsisi.

Meillä myös iltakitinät melkein joka ilta. Luulen, että vauva vaan tilaa sillä lisää maitoa. Ja iltaisin maito on kuulemma ohuempaa kuin aamulla, koska päivällä tulee monia vauvoja imetettyä enemmän/useammin kuin yöllä niin se ei ehdi paksuuntua illaksi ja siks vauvat on levottomia ja nälkäisen oloisia iltaisin. Mutta se on tosiaan normaalia ja kuuluu asiaan. Näin neuvolassa mulle kerrottiin.

Sakura toi maitohomma oli uusi tieto!Mä oon kuvitellut että aamulla/pidemmällä syöttövälillä maito olisi ohuempaa kun sitä on niin paljon,kun kuulemma se takamaito jonka vauva joutuu kovemmalla työllä imemään on rasvaisinta.Mut väärässä olin. :D

Mua ei tossa rinnan vilauttelussa niin kiinnosta häiritseekö se muita (kääntäköön pään pois) mut itseä se ujostuttaa jos sitä nänniä joutuu pitkään vauvan heilumisen takia esittelemään.Välillä ahdistaa myös sukulaistätien edessä imettää kun ne saattaa aika estottomasti tuijottaa sitä toimitusta ja oikein näkee että kohta sieltä alkaa neuvoja sadella jos ei homma ala äkkiä toimia..

mua vähän pelottaa, että nyt on tottunut kulkemaan kotona tissit niin paljaina, ettei niitä muista sitten julkisilla paikoilla edes yrittää sen enempää piilotella :D

Itu1 ihmettelin ihan samaa itsekin. Neuvola ei ton tarkemmin asiaa selittänyt joten jäin itsekin kaipaamaan tarkempaa syytä.

Takaisin