Imetysjutut

Sakura

Näppärä viestien naputtelija
Onko tälle asialle vielä ketjua syyskuisilla, en ainakaan löytänyt. Eli mitäs olette pähkäilleet imetyksestä?

Itse ajattelin yrittää täysimettää tai ainakin 90%sesti 5-6 kuukautta ja sitten siitä eteenpäin, kun kiinteät tulee mukaan, pikkuhiljaa vähentää siitä niin, että vuoden vanhaa en imettäisi enää ollenkaan, jos pikkuherra moiseen järjestelyyn suostuu. Mutta ekat puoli vuotta haluaisin antaa korviketta vain hätätapauksissa (eli jos pumpattu rintamaito päässyt yllättäen loppumaan pakkasesta tms.)

Ajateltiin yrittää heti opettaa myös pullolle, eli sähköpumppu on hankittuna ja ihan alusta lähtien yritettäis saada 1-2 päivän syöttöä pullosta, niin saisin yhden syöttövälin yöllä ja yhden päivällä levätä rauhassa kun isä ruokkii pullosta.

No näistähän ei sit ikinä tiedä meneekö kuten on suunniteltu mutta sen nyt ainakin oletan, että maitoa multa tulee, kun tuli ennenkin.

Esikoisen osittaisimetin n.4-5kk eli mentiin n.puolet korvikkeella puolet tissillä mutta olis varmasti onnistunut isompikin osuus tissillä jos vaan olisin satsannut siihen enemmän. Esikoiselle tuli hampaat jo 4kk ikäisenä ja 5kk ikäisenä maistui kiinteät jo niin hyvin, että tissi jäi sen jälkeen kokonaan pois aika nopeasti.

Mitäs muut, oletteko miettineet/suunnitelleet asiaa vai enemmänkin go with the flow?
 
Meillä poika syö yöllä rinnasta ja päivällä myös välillä mutta annan mun omaa maitoa pullosta:) eli siis molemmat käytössä:) ja hyvin ensimmäinen kerta meni pullosta:) suosittelen philips avent tuttipulloa, sama muoto kuin rinnassa:)
 
Kuulostaa rohkaisevalta! Mä ostin nyt 5 erilaista tuttipulloa just sen takia kun ei voi tietää mikä malli herralle mahtaa kelvata. Etsin tuota Avent pulloakin Prismasta mutta ei osunut silmään joten ostin erilaisia Ainun pulloja ja yhden Emman pullon. Ainuihin ainakin saa erilaisia tuttiosia.
 
Sit ostin imetysliivit mutta ostin ne sitä kokoa, mitä olen nyt ja tajusin kotona, että eihän se koko tule riittämään mihinkään kun maito nousee. Esikoisen kans nousi maito kolmantena päivänä ja kuppikoko paisui kahdella ihan muutamissa tunneissa.

No ehkä noille tulee käyttöä myöhemmin vielä kun kyllä se kuppikoko alun jälkeen tasoittuu taas lähemmäs sitä alkuperäistä, ainakin semmoisessa välissä kun rinnat on tyhjemmät.

Mutta en nyt tiedä pitäskö laitokselle silti hankkia vielä varuiksi isompikin koko jos maito sattuukin nousemaan jo siellä. Hankalaa on tämmönen arvuuttelu.
 
En oo suunnitellut vielä sen pidemmlle. Toivon vain, että imetys onnistuisi ja maitoa riittäisi pienen tarpeisiin ettei korviketta juuri tarvittaisi. Mutta katsotaan miten käy...
 
Mä imetän kans niin paljon kun vaan pystyn ja lypsän pakkaseen myös maitoa niin voi tuleva isäkin syöttää. Vain harvoin aion antaa korviketta, vaikka nykyäänhän ne melkein vastaakin hyvin äidinmaitoa :) soseita kokeillaan sit 3-4kk.n iässä.
 
Saako soseita kokeilla jo 3-4kk iässä? Luulin, että nykysuositus on vasta 5-6kk iässä ja 6kk asti suositellaan täysimetystä.
 
2kk oon kuullu et voi antaa, niitä tietysti missä ei oo mitään palasia.
 
Vai onko se velliä? :D

Kaveri ainankin aloitti 3kk.n ikäiselle antamaan onko se nyt velliä vai sosetta.
 
En mä tiedä yhtään, mulla vaan oli se käsitys, että nykyään ei sais antaa ekaan puoleen vuoteen juuri muuta kuin äidinmaitoa tai korviketta.

Ei ole tietty neuvolassakaan noista vielä puhuttu.
 
Ainakin mun tutut, jotka on saaneet viimeisten parin vuoden aikana lapsia, on aloitelleet pienillä määrillä soseita noin nelikuisille ja lisänneet sitten pikkuhiljaa, mutta sitä en tiedä mitä neuvolassa just tänä vuonna suositellaan. On ilmeisesti niitä asioita, joissa suositukset on vaihdelleet vuosien mittaan melkoisesti.
 
Ne vaihtelee kyl niin paljon, ettei kärryillä pysy. Mutta se kun nykyään suositellaan minimissään 6kk täysimetystä niin sehän ei ole täysimetystä sit sen jälkeen kun soseet aloitetaan, eli siitä tuli mun oletus/käsitys.
 
Suositukset vaihtelee tiuhaan. Meillä viimeks neuvolassa puhuttiin näistä mut olin niin väsynyt että meni kaikki tädin puheet ohi korvien.
Pääasia että itse tietää mitä tekee ja jokainenhan toimii tavallaan, mielestäni kumpikaan ei ole väärä tapa :)
 
Mulla ei ole muuta tietoa kuin tuo kavereiden kokemusperäinen... Ja sitten perhevalmennuksen imetysinfossa saatu tieto, että WHO:n suositus on imettää lasta kaksivuotiaaksi, ja että kuulemma siihen olisi hyvä pyrkiä. Oli taas tekemistä, että en huomauttanut, että olisikohan se suositus ehkä mitoitettu enemmän kehitysmaiden äitien ja lasten tarpeisiin kuin länsimaisten äitien... Täällä sekä ruuan että veden turvallisuus on ehkä vähän eri luokkaa, ja mahdollisuus tarjota lapsellekin ravintosisällöltään hyvää ruokaa himpun verran parempi. Mutta se olikin ainakin mun mielestä enemmän propaganda- kuin tietoisku koko ilta, enkä usko että noudatteli erityisen tarkkaan neuvolan linjoja.

Mä kans toivon nyt ensin, että imetys ylipäätään onnistuu, ja just siitä nelikuisesta eteenpäin sitten niitä kiinteitä lisäillen n. vuoden vanhaksi asti. Skotlantilainen kaveri, jolla on 1v 2kk ikäinen lapsi, päivitti tänään Facebookiin, että vierottaminen on sitä että lapsi keskeyttää imemisen varastaakseen haukkauksen äidin keksistä, eli senkin perusteella vuosi kuulostaa ihan hyvältä rajapyykiltä :)
 
WHO:n suositus 2v. imetyksestä tuntuu itsellekin pitkältä ja sen todellakin ymmärtäis paremmin koskevan alemman kehitystason maita enemmän kuin Suomea. Semmonen yli puolivuotias jolla on hampaatkin jo, ei edes houkuta täysimettämään.

Ajattelin siihen vuoden ikään maksimissaan venyttää vierotuksen jos pikkumies ei ihan puolivuotiaana ole vielä valmis kokonaan tissistä luopumaan.

Mutta kyllä musta oudolta tuntuis imettää sellasta joka puhuu ja kävelee. Vaikka eihän siinä maailmanlaajuisesti katsottuna ole mitään outoa, taaperoimetys on tosi yleistä monessa maassa mutta jotenkin vaan kun itse ei ole tottunut sellaiseen, se tuntuu kummalliselta.
 
Niin, paljonkohan Suomessa siihen asenteeseen, että taaperoimetys on jotenkin kummallista, vaikuttaa se että kaksivuotiaaksi imettäminen on varmaan useimmille työssäkäyville äideille aika mahdoton ajatus, ja että äidin töissäkäynti kodin ulkopuolella on täällä niin paljon yleisempää kuin monissa muissa maissa? Ihan sama tunne mulla ainakin näin etukäteen: tuntuisi kyllä oudolta imettää lasta, joka osaa omin jaloin kiivetä tissille tai pyytää sitä sanoin.

Olisi kyllä hauska tietää, miten nuo suositukset eri (länsi)maiden välillä vaihtelevat. Vaikka en kyllä tosiaan vielä tiedä edes sitä Suomen suositusta :oops:
 
Vaikuttaa varmasti paljonkin. Aika moni suomalainen nainen palaa töihin, kun lapsi on n. 1-vuotias.
 
Mutta se jenkkien malli vasta hullulta tuntuukin, kun siellä ei ole ollenkaan äitiysvapaita. Miten ihmeessä ne onnistuu imettämään ollenkaan? Siellä mun käsittääkseni käytetään rintapumppuja tosi paljon, käydään pitkin työpäivän pumppaamassa varastoon ja lastenhoitaja syöttää ne pullosta vauvalle seuraavana päivänä.
 
Imetyksen onnistumista toivon mäkin hartaasti ja jos tällä kertaa pärjättäisiin ilman rintakumia.. ei se paha juttu ollut senkään kanssa mutta omat säätönsä ja puhtaanapitonsa ja keittämisensä kumminkin. Esikoinen oli niin kova syömään että söi rinnanpäät ihan rikki, sai korviketta lisänä , yleensä iltaisin. Nelikuisena aloiteltiin hissukseen soseita syömään. Rinnasta vieroitti itse itsensä, yhtäkkiä reilun 7kk iässä ei vaan huolinut ei millään. Jälkeenpäin olen miettinyt että ehkä maidon maku muuttui silloin, ajoittui nimittäin samaan kuin tämä pikkusisarus sai alkunsa :)
 
Mitä ihmettä, tsekkasin just, että Lindexin, kuten monen muunkin kaupan imetysliivit loppuu D-kuppiin :eek: Ei tule riittämään sitten millään. Pitääkö mennä erikoisliikkeisiin asioimaan? En kyl haluis maksaa maltaita kun sitä F-kuppia tarvin ehkä vaan ihan alussa kun maito nousee.
 
Takaisin
Top